Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

moet je altijd iets doen met je hond

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

boemerang
Zeer actief

Ongelezen bericht door boemerang »

hier liggen ze nu te puzzelen :mrgreen:
en straks nog even internetten :ok:
Afbeelding
onze kanjers Rex en Buddy in herrinnering
Dobervrouw

Ongelezen bericht door Dobervrouw »

Ik denk dat dat niet perse hoeft. Maar ik denk wel dat iedere hond naast voldoende lichamelijke beweging ook voldoende geestelijke beweging nodig heeft.
Zelf vind ik het wel belangrijk dat als ik een hond neem, die het beste tot 'zijn recht' kan komen en dat verschilt weer per hond wat dat is. (werkhondjes in de africhting, jachthonden in jachttraining e.d.)
Maureen en de meiden
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Maureen en de meiden »

Puppycursus hebben we gedaan maar daarna ook niets meer.
Ik doe zeker iets met de honden. Met ze bezig zijn, spelen, lange wandelingen, ze kunnen lekker zwemmen. Nanou vindt het heel leuk om ballen en stokken te apporteren, Beau sjouwt er alleen enthousiast achteraan om vervolgens het apporteerstuk te laten liggen. :mrgreen:
Een hondensport met zedoen heb ik nooit zien zitten omdat ik het gewoon niet leuk vind. Je moet er beide plezier in hebben, baasje en hond anders werkt het niet.
Ik heb plezier in de manier waarop ik met ze bezig ben en als die glimmende koppies mijn kant opkijken, zegt dat ook meer dan genoeg. :ok:
Afbeelding

Groetjes van Maureen en een natte neus van Beau en Nanou!
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

nou ze moeten van mij helemaal niks hoor maar ik ben een beetje zoekende,omdat ik het idee heb dat ik er meer uit zou kunne halen maar dan wel met de begeleiding van een trainer erbij,gewoon omdat ik het anders misschien niet helemaal goed doe en het voor de hond(en) te verwarrend maak.
Harley is niet super gehoorzaam en demi al helemaal niet,ze komen als het moet en dat is,meer vraag ik ook niet.
Maar Harley word dus geestelijk zeker niet moe en nu ben ik dus aan het kijken hoe ik dat het beste kan doen want hij is bereslim
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

eefje+huig schreef:nou ze moeten van mij helemaal niks hoor maar ik ben een beetje zoekende,omdat ik het idee heb dat ik er meer uit zou kunne halen maar dan wel met de begeleiding van een trainer erbij,gewoon omdat ik het anders misschien niet helemaal goed doe en het voor de hond(en) te verwarrend maak.
Harley is niet super gehoorzaam en demi al helemaal niet,ze komen als het moet en dat is,meer vraag ik ook niet.
Maar Harley word dus geestelijk zeker niet moe en nu ben ik dus aan het kijken hoe ik dat het beste kan doen want hij is bereslim
Dat laatste heb ik met Puchu een beetje; die is ook afgrijselijke slim en ik pieker soms ook wel om hem geestelijk wat meer bezig te houden.
Ben aan het denken om een boekje te kopen waar allerlei spelletjes in staan. Zelf heb ik best wel wat fantasie, maar hij stormt me voorbij en weet alles binnen de kortste keren.
Aan apporteren en speuren vind hij weinig :19: Apporteren helemaal niet, hooguit één keer een balletje ophalen, maar dan is het al absoluut niet meer interessant en wat klein speurwerk doet hij dan wel, maar niet heel enthousiast.
Ik ben dus ook op zoek naar iets wat hij erg leuk vindt en waar hij geestelijk ook wat moeier van wordt... alleen nog niet gevonden :oeps:
Hopelijk vindt hij straks de behendigheid leuk, maar dat kan pas vanaf de leeftijd van één jaar ivm de gewrichten.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Ilona&Kira
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ilona&Kira »

Ik heb met Kira puppy en A gedaan en verder niets. Vind het ook niet nodig, je moet het toch zelf doen. Behendigheid werkte niet helaas, want Kira vond & vind het nog steeds vele mate leuker om met andere honden te spelen dan met behendigheid bezig te zijn. Ze liep dan ook gelijk van het toestel naar de honden ipv naar mij :roll: :wink:

Onze nieuwe pup zal puppy cursus doen en verder nog geen idee. :19:
Afbeelding
Ireen
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever, cocker spaniel, kruising
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Ireen »

hangt van de hond af.
Met Richard heb ik gehoorzaamheid gedaan, maar verder is het geen hond om dingen mee te doen. Lekker wandelen, snuffelen en vooral eten en hij is gelukkig.

Flo is een totaal ander hondje (ook veel jonger) en ik heb weleens het idee dat ik die tekort doe. Als hij namelijk iets ziet wat een andere hond doet, doet hij het gelijk na (zoals apporteren, is hem nooit geleerd, hij heeft het gezien van een andere hond). Leek me leuk om daar wel iets mee te doen op een club, maar dat is helaas niet mogelijk op dit moment.

Dus ik hou het maar op lange wandelingen en lekker mee fietsen en gewoon voor het huis balletjes gooien.
Trudy
Actief

Ongelezen bericht door Trudy »

Met Lotte doe ik nu de derde cursus, eerst puppie toen puber en nu de gevorderde cursus, ik denk alleen dat ik deze nog een keer over ga doen want perfect gaat het nog niet, is nu 13 maanden, en daarna wil ik proberen om behendigheid te gaan doen.

Elke middag lopen we dik een uur in het bos, spelen met andere honden en vooral ballen of ik ga naar het strand en dan lopen we met koffie pauze erbij toch wel 2 uur, "s avonds gaan we nog een uur lopen als ik vrij ben, lekker door de buurt zodat ze wat beter aan alle geluiden kan wennen want het is een beetje een bange poepert, je ziet het, er gaat bij ons veel tijd inzitten en ik vind het heerlijk!!!!!

Groetjes Trudy en Lotte.
Afbeelding
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Ligt aan de hond en de baas. Zelf ben ik zo iemand die graag van alles met de hond doet, maar ik heb mijn hond daar dan ook op uitgekozen. Nu vormen we een perfecte match, omdat we er beide geen genoeg van kunnen krijgen. Er zullen echter ook vast honden zijn die tevreden zijn met een andere manier van leven.
Afbeelding
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Je hoeft toch niet per definitie op een "cursus" o.i.d. te zitten, om leuk met je hond bezig te zijn, speuren b.v. kun je ook prima zelf aanleren hoor :ok:
Eefje83
Zeer actief

Felix schreef:Je hoeft toch niet per definitie op een "cursus" o.i.d. te zitten, om leuk met je hond bezig te zijn, speuren b.v. kun je ook prima zelf aanleren hoor :ok:
ja maar dat is dus net mijn probleem,ik ben niet zo geduldig en tactisch als de hond niet alles goed doet(omdat ik het dan dus eigenlijk niet goed doe),en als ik dan zelf maar aanrommel maak ik meer kapot dan dat ie er lol in krijgt,daarom zoek ik iets wat of mega simpel is of iemand die me begeleidt maar ja die begeleiding vind dus meestal plaats op tijden dat ik aan het werk ben......
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

eefje+huig schreef:
Felix schreef:Je hoeft toch niet per definitie op een "cursus" o.i.d. te zitten, om leuk met je hond bezig te zijn, speuren b.v. kun je ook prima zelf aanleren hoor :ok:
ja maar dat is dus net mijn probleem,ik ben niet zo geduldig en tactisch als de hond niet alles goed doet(omdat ik het dan dus eigenlijk niet goed doe),en als ik dan zelf maar aanrommel maak ik meer kapot dan dat ie er lol in krijgt,daarom zoek ik iets wat of mega simpel is of iemand die me begeleidt maar ja die begeleiding vind dus meestal plaats op tijden dat ik aan het werk ben......
Ik heb Dante heel veel zelf aangeleerd, veel literatuur verzameld en aan de hand daarvan gaan trainen. Ik ben ook maar een mens (wat geduld en zo betreft :wink: ) en als ik 'kriebeligheid' of ongeduld bij mezelf bespeur, dan stop ik de training, desnoods doe ik dan nog even iets waarvan ik zeker weet dat hij het goed zal doen, om positief (voor ons beiden) te eindigen.
Overigens geldt dat ook voor onder begeleiding (op een cursus) trainen. Want hoe denk je dat het voelt als alle andere hondjes braaf doen wat er wordt gezegd en alleen jouw hond heeft totaal geen aandacht enz. :roll: , dan moet je helemaal alle geduld en tact die je bezit naar boven halen, kan ik je verzekeren :mrgreen:
Wat wel belangrijk is als je zelf aan het trainen slaat is dat je de oefening op papier helemaal begrijpt, want als je staat te stuntelen is het al bij voorbaat gedoemd te mislukken.
Gr. Marijke
Afbeelding
Eefje83
Zeer actief

Moon schreef:
eefje+huig schreef:
Ik heb Dante heel veel zelf aangeleerd, veel literatuur verzameld en aan de hand daarvan gaan trainen. Ik ben ook maar een mens (wat geduld en zo betreft :wink: ) en als ik 'kriebeligheid' of ongeduld bij mezelf bespeur, dan stop ik de training, desnoods doe ik dan nog even iets waarvan ik zeker weet dat hij het goed zal doen, om positief (voor ons beiden) te eindigen.
Overigens geldt dat ook voor onder begeleiding (op een cursus) trainen. Want hoe denk je dat het voelt als alle andere hondjes braaf doen wat er wordt gezegd en alleen jouw hond heeft totaal geen aandacht enz. :roll: , dan moet je helemaal alle geduld en tact die je bezit naar boven halen, kan ik je verzekeren :mrgreen:
Wat wel belangrijk is als je zelf aan het trainen slaat is dat je de oefening op papier helemaal begrijpt, want als je staat te stuntelen is het al bij voorbaat gedoemd te mislukken.
ja nou ja das een beetje het probleem,ik snap vaak het uitgelegde niet,ben echt superblond,moet het eerst zien voor ik het begrijp.
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken.
Ik kan er van genieten als ik samen met Luka de tuin onvelilig maak, springen, lopen, omdat ik zie hoeveel "hij" daarvan geniet.
En vooral veel bal vangen en rollen.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Ik vind dat dus heel erg aan de hond liggen. Met Quincy bv. hoef ik geen hondensport o.d. te gaan doen. Dat gaat hij echt helemaal niet leuk vinden. Die vind het wel best om lekker rond te slenteren en dan ergens te gaan zitten en wat te drinken en dan rustig, vooral heel rustig, weer terug te gaan. Maar neem ik nu bv. Quasar die vind dat weer helemaal geweldig.
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Ik doe "niets" met mijn honden in de zin van sport of training. Wat ik wél doe is veel wandelen, daarnaast bijna overal mee naar toe (mee terrasje pikken, mee uit eten, mee naar werk) en heel veel aandacht. Ze zijn happy :wink:
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Ik vind het wel belangrijk dat er 'iets' met een hond gedaan wordt.. Dus niet alleen maar wandelen, zelfs al doe je dat 5 uur per dag.
Tuurlijk, ik wandel ook heel veel met Boomer, zo'n 2,5 a 3 uur uur op een doordeweekse dag, in het weekend een uur of 5,6. Maar tijdens die wandelingen doe ik oefeningetjes, ik gooi ns een bal of een snoepje, laat m wat zoeken of juist wachten en voorkomen..
Daarnaast heb ik puppycursus gedaan, en het jaar erna hem van alles zelf aangeleerd. Ook heel leuk, maar juist dat groepsverband vond ik ook wel belangrijk bij hem. Op gegeven moment waren andere honden veel interessanter dan ik, logisch, bij een puber, maar niet altijd handig. Dus ben ik juist gaan trainen en oefenen met andere honden en dat gaat heel goed. Hij is veel meer op mij gericht.
Op dit moment heeft hij 4 cursussen met goed gevolg doorlopen en zijn we nu met behendigheid bezig. Hij is nu net 2 en ik merk aan hem dat hij het echt geweldig vind om met mij bezig te zijn.

En daarnaast gaat hij gewoon overal mee naartoe, behalve naar mn werk en boodschappen doen in een supermarkt.
Domie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Domie »

Paco is echt een werkhond en wil zelf graag wat doen. Als het niet gebeurt omdat ik ziek ben of zo vindt ie het ook goed hoor, hij vindt hangen en slapen of een lekker stuk gewoon lopen ook heerlijk. Maar zodra ik spelletjes doe buiten of met hem ga trainen individueel of in clubverband dan staat hij helemaal te stralen en is ie er helemal klaar voor :wink: Dan is er een en al aandacht voor datgene wat ik van hem vraag.

Joep is echt een schoothond maar ook hij vindt het geweldig om mee te gaan naar de hondenschool en daar het ongedwongen sport en spel mee te doen of de leuke spelletjes mee te doen tijdens de wandeling. Ook Joep zou veel passiever worden en ik vraag me af of hij een leventje met dagelijks het zelfde blokje om het huis zonder verdere uitdagingen en aandacht van mij in de vorm van spelletjes wel leuk vind.....

Echt iets doen in clubverband is niet noodzakelijk maar daar tegenover moeten denk ik dan wel andere vormen van aandacht/spel/ geestelijke en lichamelijke stimulans staan in welke vorm dan ook.........
Groetjes Domie en een lebberkus van Paco

Joepie 27-12-2002 - 03-08-2015
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

hangt van de hond af... Ik vind wel waarom een werkhond uit pure werklijnen nemen als je er toch niks mee gaat doen :19: Dan vind ik dus dat je er mee moet gaan sporten waar ze voor gemaakt zijn...
Ik moet dat hier dus wel doen anders zijn ze stierlijk vervelend, trainen minimaal 2 x per week (1 avond en 1 hele dag op de club) maar met speuren etc. erbij is het vaak zo'n 4 a 5 x per week.
Dusty deed je weinig plezier met aktief zijn, ik heb er op een blauwe maandag agility mee gedaan, de 1e keer vond ze prachtig de 2e keer was het al wat minder en daarna ging ze gewoon liggen slapen in de slurf en poepen op het veld :roll: Dat was ook het type hond, liever lui dan moe.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

eefje+huig schreef:
Moon schreef:
eefje+huig schreef:
ja nou ja das een beetje het probleem,ik snap vaak het uitgelegde niet,ben echt superblond,moet het eerst zien voor ik het begrijp.
Dan is misschien dat boekje 'Hersengymnastiek voor de hond' van Nicky Gootjes wat voor jou, daar zit ook een dvd bij waar alle oefeningen op worden voorgedaan :ok: (Er is nog ergens hier een topic over :denken: )
Gr. Marijke
Afbeelding
Eefje83
Zeer actief

ik zal eens zoeken :wink: en eens kijken of dat wat voor ons is.
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

hangt er vanaf, met kenji doe ik behendigheid, en das ook wel nodig, iets doen met hem, schelsey is gewoon huishond, ze mankeert vanalles en heeft haar energie nodig om mee te kunnen wandelen elke dag, dus daar doe ik niets meer mee.

toch zal ik met elke nieuwe hond een paar jaar trainen, eerst gehoorzaamheid en daarna eventueel iets anders, gewoon,omdat het leuk is en het toch goed is om iets samen te doen

sonja
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik doe ook niks behalve wandelen en thuis wat stoei- en gooi- en trekspelletjes en een beetje oefenen met commando's en een hoop koekies. Voor Jack is dat meer dan genoeg. Met Lilo wil ik nog steeds wel *iets* gaan doen, maar Lilo is niks beters gewend dan wat ze nu aan beweging / spelen / 'trainen' krijgt en die is daar zielsgelukkig mee, dus het 'hoeft' niet persé.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Gizmo mag zich graag bezighouden met spelletjes
Zelf heb ik alle o-rally oefeningen in huis
Daar zitten hele leuke tussen
Heb spelletjes waar je snoepjes in stopt en moet hij er weer uit zien te krijgen
We zijn bezig met de cursus vervolg 2
En als ik dat gehaald heb denk ik dat ik een sport erbij ga doen
Hij is dol op toestellen
Zwemmen mag hij ook graag doen
Dus ik zoek een grote stok en lekker gooien hij haalt hem wel weer op
Aandachtsoefeningen ben ik onderweg altijd mee bezig

Maar iedere hond heeft een ander karakter
Sommige honden hebben niets met een sport
Dan kan je toch lekkere wandelingen maken
En tussendoor appel oefeningen doen
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Het hangt natuurlijk wel af van je hond.
Met Yla zijn we begonnen met de puppentraning, en als maar doorgegaan. Ze doet nu behendigheid 3, en daarna is er nog 1 training, het speuren. Maar ze is er helemaal gek op, om naar training te gaan..
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik moest niks... maar ik heb wel een ras, die niet gelukkig zijn met elke dag alleen een blokje om, dus om het leuk te houden :mrgreen: moet ik wel iets, en gelukkig wil ik dat zelf ook.

ik jaag niet met ze, race niet met ze, of iig nauwelijks, de mogelijkheden zijn daarvoor te beperkt.

er zijn genoeg dagen dat ze het met thuis of iig een "blokje om "moeten doen, en dat gaat ook prima, maar ik zorg er wel voor dat ze hun persoonlijke aandacht krijgen, in het bos de tijd van hun leven kunnen hebben, ook al is dat dan niet iedere dag hetzelfde.
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

natuurlijk hangt het van de hond af; je kan niet een bordercollie of een duitse herder nemen en verwachten dat die de hele dag op schoot ligt naast 3 blokjes om per dag.
maar ik vind wel dat iedere hond een uitdaging verdient, dus ook een pekinees kan wel wat hersengymnastiek gebruiken (wat ik naar mijn mening véél te weinig zie bij pekinezen eigenaren).

sjon is een husseltje, die wel echt wat nodig heeft. anders hebben m'n katten te kampen met een losgeslagen polizei-terrier in huis, wat resulteert in verminkte meubels en omgegooide planten etc.
met sjonnie loop ik elke 2 á 3 uur een "blokje" van een minuut of twintig, waarbij we ook vaak vriendjes tegenkomen waarmee hij dan mag spelen, en dat duurt natuurlijk wel wat langer dan die twintig minuutjes.
daarnaast probeer ik elke middag 1 echt grote wandeling met hem te maken, lekker naar het meer of bos of park, en dan stevig laten rennen en snuffelen, zodat hij thuis tevreden in slaap valt. en zelf kan ik de beweging ook wel gebruiken :mrgreen:
en als mijn vriend thuis is (tegenwoordig niet echt vaak helaas) gaan we zo vaak mogelijk wat verder weg met de auto, naar andere bossen of het strand, maar een lekker lange ravotwandeling hangt gelukkig niet af van de aanwezigheid van vervoer.
ik heb toch zeker geen hond genomen om hem vervolgens geen hond te laten zijn! :pffff:
Afbeelding
iones
Zeer actief

Re: moet je altijd iets doen met je hond

Ongelezen bericht door iones »

eefje+huig schreef:vinden jullie dat als je een hond hebt dat je er altijd iets mee moet doen?zoals sport of speuren enz.

of is gewoon een huis hond ook goed?

groetjes eefje
Is erg rasgebonden. Met sommige rassen zoals bordercollies moet je echt iets gaan doen. Niet zo zeer iets om ze moe te maken, meer iets in de vorm van een spel. Daar gaat het om. Ze zijn erg intelligent en ondernemend. Als jij niets voor ze bedenkt, dan bedenken ze zelf wel wat. Dat heeft een schapenherder mij ooit verteld, die had zelf ook zulke honden en die waren goed getraind.

Huskies zijn ook weer van die honden die erg veel beweging nodig hebben, daar kun je mee gaan fietsen om ze moe te maken.

IK heb gewoon honden waar ik niets mee hoef te doen. Ze zijn gewoon altijd bij mij. Als ik buiten ben, vermaken ze zichzelf, door mollen op te sporen of te kijken of ze beestjes zien. Of met elkaar rennen of spelen. En balletjes achterna gaan vinden ze altijd wel leuk. Als ik binnen ben, spelen ze soms met elkaar, of ze liggen te slapen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Eefje83
Zeer actief

gisteren bij een workshop wisselwerk van nicky gootjes geweest met de honden,erg leerzaam!
en we hebben dus een clicker en een boekje meegenomen wat ik hevig aan het doorlezen ben en we zijn al begonnen met het oefenen en wennen aan de clicker,gaat goed.
Ik hoop dat dus uit te kunnen gaan bouwen en iig harley wat meer te leren en van hem te kunnen vragen,werken voor de baas(=eten) vind ie prachtig dus we gaan ervoor :ok:

groetjes eefje
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

nee, ik hoeft niet alitjd iets te doen met mijn honden, maar als ik met ze wandel hebben ze wel een geestelijke uitdaging nodig(ze ziijn behoorlijk slim)
en Ducain heeft ook lichamelijk veel ren en vliegwerk nodig :19:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”