Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

het verschil tussen terughoudendheid en angst..

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

het verschil tussen terughoudendheid en angst..

Ongelezen bericht door pooh »

wat is het verschil volgens jullie? En graag een beetje uitleg erbij.

Angst bij een hond betekent voor mij een hond die moeilijk( niet) benaderbaar is, niet te lokken is met lekkers en die in extreme mate zelfs durft te happen.
Terughoudend is voor mij een hond die niet enthousiast reageert op vreemde mensen en omgevingen, maar wel benaderbaar is en die na de kat uit de boom gekeken te hebben gewoon vriendelijk is tegen vreemden of zich aanpast aan de nieuwe vreemde omgeving.

Blaffen kan volgens mij in beide situaties voorkomen, evenals borstelen, echter lage oren en lage staart neigt voor mij richting angst signalen net als grommen.

Roept u maar :wink:
:pop:
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik denk dat bij terughoudendheid ook bijten kan zitten want als je beide honden gewoon zou benaderen dan hoeft er qua reactie geen verschil te zittem. Bij beide geeft de houding duidelijk aan niet gediend te zijn van benadering.
Bij de 1 win je misschien sneller het vertrouwen dan de ander maar dan zal je langer met een hond bezig moeten zijn
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Angst is staart tussen benen en weg willen. Terughoudendheid is ongeinteresseerd zijn en het over zich heen laten gaan.

Helaas wordt angst vaak gezien als terughoudend.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Rosita Compagner schreef:Angst is staart tussen benen en weg willen. Terughoudendheid is ongeinteresseerd zijn en het over zich heen laten gaan.
Zo zou ik het ook zien inderdaad. Alhoewel ik bij terughoudendheid ook nog wel dat eigenlijk weg willen vindt passen. Een terughoudende hond hoeft wat mij betreft bijv. aaien van vreemden ook niet over zich heen te laten komen, maar proberen weg te lopen.
Angst in zo'n situatie vind ik dan met de staart tussen de poten paniekerig wegschieten.

Terughoudendheid bij vreemde honden of rare objecten vind ik op een afstandje die zaken bekijken, maar niet in paniek schieten als de vreemde hond, of het object (tractor ofzo) nadert.
Angst vind ik dan wel in paniek schieten, en ook op een afstand al achteruit deinzen/piepen/blaffen.
Laatst gewijzigd door Moos op 05 nov 2007 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Hij mag van mij zijn kop wegdraaien ;-) Maar verder niet. Ok, tenzij hij gewoon los is natuurlijk maar dan gaat hij niet naar een vreemde toe als terughoudende hond.

Ik heb al teveel de showsituatie in gedachten, sorry. Maar ja, dáár zie ik het verschil ook meestal.
Moos
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Hij mag van mij zijn kop wegdraaien ;-) Maar verder niet. Ok, tenzij hij gewoon los is natuurlijk maar dan gaat hij niet naar een vreemde toe als terughoudende hond.

Ik heb al teveel de showsituatie in gedachten, sorry. Maar ja, dáár zie ik het verschil ook meestal.
Ik had meer een hond in losloopgebied in gedachte, met een vreemd mens die leuk hondje even komt aaien. Dan weglopen vind ik niet direct angst :wink:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Angst is staart tussen benen en weg willen. Terughoudendheid is ongeinteresseerd zijn en het over zich heen laten gaan.

Helaas wordt angst vaak gezien als terughoudend.
Ik zou juist zeggen omgekeerd, dus dat terughooudendheid als angst gezien word.
Ook denk ik dat een hond die terughoudend is, juist niet alles over zich heen laat komen anders had hij niet terughoudend geweest
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
Rosita Compagner schreef:Hij mag van mij zijn kop wegdraaien ;-) Maar verder niet. Ok, tenzij hij gewoon los is natuurlijk maar dan gaat hij niet naar een vreemde toe als terughoudende hond.

Ik had meer een hond in losloopgebied in gedachte, met een vreemd mens die leuk hondje even komt aaien. Dan weglopen vind ik niet direct angst :wink:
Nope, daar heb je gelijk in.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik zie het verschil vrij goed nu omdat ik een hond had, Moritz, die bang was (voor kinderen en mensen en bepaalde situaties) en nu Puchu is meer terughoudend in bepaalde situaties maar zeker niet bang.

Het verschil zie ik bv in de neiging om te vluchten. Een bange hond vlucht als hij de mogelijkheid heeft en vlucht echt. Een terughoudende hond doet een paar stappen achteruit om dan toch weer opnieuw de situatie te peilen.

Moritz ging ook absoluut niet naar vreemde mensen toe en sterker nog, hij liep er met een enorme boog omheen.
Puchu, wat terughoudend, gaat er ook niet naartoe maar maakt ook die boog niet.

Dat soort dingen eigenlijk, angst is echt wegrennen, de hele lichaamshouding is totaal anders.
Terughoudendheid is meer 'afwachtend', niet zo nodig met de neus er bovenop willen zitten en de boel even peilen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Caro. schreef: Dat soort dingen eigenlijk, angst is echt wegrennen, de hele lichaamshouding is totaal anders.
Terughoudendheid is meer 'afwachtend', niet zo nodig met de neus er bovenop willen zitten en de boel even peilen.
Hier sluit ik me bij aan. En daarnaast: bij angst zie je paniek bij een hond, terwijl een terughoudende hond rustiger blijft.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ghaya van mij was ook terughoudend. Als mensen dan toch zo nodig aandacht aan dr wilde geven was dat ook okay maar zelf op mensen af ging ze niet ook niet als ze geroepen werd. Mensen moesten zich echter ook niet te erg opdringen.

Woopy is angstig. Die wil idd weg, gaat in de achteruit en bij niet kunnen vluchten zal hij bijten.

Ik denk dat een terughoudende hond wel benaderbaar is, een angstige hond nauwelijks.
Zoek stok!
Zeer actief

chrico schreef: Ook denk ik dat een hond die terughoudend is, juist niet alles over zich heen laat komen anders had hij niet terughoudend geweest
Lijkt me ook. Een hond die alles over zich heen laat komen, vind ik gewoon vriendelijk en zeker niet terughoudend. Bram loopt meestal in eerste instantie weg als iemand (zeker een man) hem out of the blue gaat aaien. Zet diegene door, dan gaat hij aanblaffen zonder enige paniek, maar wel met de boodschap 'wegwezen'. Ikzelf vind dat geen angst, iemand anders wellicht wel?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Het ligt eraan waar zijn staart dan is?

Mijn terughoudende honden zoeken inderdaad geen contact en kunnen iemand straal voorbij lopen (da's wel eens zielig voor die uitgestoken handjes). Zijn ze op de show en moeten ze van mij door een keurmeester betast worden dan laten ze dat gebeuren. Meer ook niet.

Mijn Cocker Spaniel en ook de Franse Waterhond zoud het liefst bij de keurmeester, of bij iedere voorbijganger, in de zak kruipen. "Aai mij, aai mij", is hun boodschap :wink:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Onze berner was terughoudend en dus niet te paaien. Niet met eten en al helemaal niet met lieve woordjes. Zijn staart stond daarbij dan dus niet laag maar gewoon neutraal.
In mijn ogen is terughoudend dus dat je de hond niet makkelijk kan overhalen tot contact en dat hij ook niet van contact gedient is indien opgelegd.

Angst vind ik echt iets heel anders en ook duidelijk als angst herkenbaar. Fokker van sommige rassen willen angst wel eens terughoudend noemen maar dat heeft voor mij niks met elkaar te maken :wink:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

MARC_S schreef:Onze berner was terughoudend en dus niet te paaien. Niet met eten en al helemaal niet met lieve woordjes. Zijn staart stond daarbij dan dus niet laag maar gewoon neutraal.
In mijn ogen is terughoudend dus dat je de hond niet makkelijk kan overhalen tot contact en dat hij ook niet van contact gedient is indien opgelegd.

Angst vind ik echt iets heel anders en ook duidelijk als angst herkenbaar. Fokker van sommige rassen willen angst wel eens terughoudend noemen maar dat heeft voor mij niks met elkaar te maken :wink:
Zo zie ik het ook bij mijn hond, een vreemde die pardoes recht op m afloopt wordt goed in de gaten gehouden en hij laat duidelijk merken of de benadering gewenst is of niet.. kruipt niet achteruit maar blijft wel staan, vind hij de situatie niet ok voor mij of hem dan zal hij toch even aanblaffen..
Enge dingen ontwijkt ie of hij komt bij mij staan :mrgreen: waarna ik samen met m t enge ding ga bekijken, dan is het ok..
Soms zie ik wel angst bij m, dan heeft ie hele grote ogen en wil alleen maar weg.. maar hersteld wel en komt weer kijken, maar dit is gedrag waar ik nog niet over uit ben, de bezem of zo of een grote stok als ik of familie die in de hand hebben dan duikt ie weg, ik weet zeker dat hij bij de eerste baas niet is afgeranseld dus dat gedrag blijft een beetje vreemd, overigens kiest hij dan niet de aanval..
Buiten als hij aaihanden ontwijkt wordt idd vaak gezegd door mensen, dat ie angstig is.. ik zie het als terughoudend..en allert, kent ie de mensen dan begroet hij ze ook altijd even snel lage kop zo'n duikbeweging tikt even met de neus tegen de handen en loopt weer door.. geen uitbundige hond haha
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Harrie is toch wel enigzins terughoudend. Hij loopt niet zomaar naar mensen toe en kijkt eerst de kat uit de boom. Koekjes bv pakt hij niet zomaar aan. Zijn houding blijft dan normaal met staart omhoog.
Als hij je een beetje kent is hij ook wel weer zo dat hij heel enthousiast bij je op schoot kan springen :mrgreen:
Hij is ook wel eens angstig, bv voor de buurman, dan zakt zijn staart die normaal altijd als een vlag omhoog krult tussen zijn achterpoten en zie je zijn kop ook angstig vertrekken.
Gelukkig staat meestal de staart in eekhoorntjes houding :mrgreen:
Het verschil is voor mij heel duidelijk.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Even half offtopic...

Vanmiddag moest ik zo vreselijk lachen: eindelijk zag Kaya de favoriete buurvrouw weer (daar is ze stapelgek op). Ze waren lang op vakantie geweest en een zeer hartelijke begroeting volgde.
Kaya sprong, piepte en lebberde.

Puchu, naar vreemden altijd terughoudend, bekeek dit tafereel eventjes en bedacht toen dat hij maar gewoon mee ging doen :mrgreen: Hij rende op buurvrouw af of ze zijn grote vriendin was, sprong en lebberde net zo hard mee 'hééé long time no see' (offe, ken ik je eigenlijk wel? :denken: ) :smile:

Zo bouwde terughoudende Puchu maar mee aan het feestje :mrgreen: Leuk om te zien hoe hij de stemming van Kaya dan overneemt.
Doet hij trouwens ook met visite: Kaya is dol op visite, maar Puchu is dus veel terughoudender naar mensen. Maar ja... is Kaya enthousiast, dan zal het wel goed zijn en feest hij gewoon maar mee.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Biène neigt ook naar terughoudendheid. Zij zal niet zomaar op iemand aflopen, de keren dat zij spontaan begon te knuffelen met een vreemde zijn op 1 hand te tellen.
Dit itt Marouck, die volgens mij teveel van Nika heeft afgekeken in haar jeugd :mrgreen: , Marouck vliegt dus op iedereen af, alles en iedereen is leuk en moet begroet worden. Ze krijgt het op de één of andere manier ook vrijwel altijd voor elkaar, maar weinig mensen lopen haar voorbij als ze schuddend met haar hele lijf aandacht probeert te krijgen. :roll: Maroucks gedrag is dus niet echt rastypisch wat dat betreft :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Caro. schreef:Ik zie het verschil vrij goed nu omdat ik een hond had, Moritz, die bang was (voor kinderen en mensen en bepaalde situaties) en nu Puchu is meer terughoudend in bepaalde situaties maar zeker niet bang.

Het verschil zie ik bv in de neiging om te vluchten. Een bange hond vlucht als hij de mogelijkheid heeft en vlucht echt. Een terughoudende hond doet een paar stappen achteruit om dan toch weer opnieuw de situatie te peilen.

Moritz ging ook absoluut niet naar vreemde mensen toe en sterker nog, hij liep er met een enorme boog omheen.
Puchu, wat terughoudend, gaat er ook niet naartoe maar maakt ook die boog niet.

Dat soort dingen eigenlijk, angst is echt wegrennen, de hele lichaamshouding is totaal anders.
Daar ben ik het wel mee eens.
Wat ik dan bij Max zie, en wat ik als angst bestempel: Koste wat het kost willen vluchten, in het nauw staart plat tegen de buik, oogwit zichtbaar, trillen - dat hoort allemaal echt bij angst. Terughoudend is voor mij het gewoon niet liever niet willen.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

Nanna schreef:Mijn vier honden zijn allevier terughoudend. Voorbijgangers hebben hun interesse niet en ook zij lopen uitgestoken handen finaal voorbij. Als ik ze aan de riem heb kunnen ze door iedereen geaaid worden, probleemloos.
Inderdaad wordt "terughoudend" vaak genoemd als de hond in kwestie bang wegschiet. Ik vind dat voor geen enkel ras een pré. Bij Saarlozen schijnt het zelfs de heiligstatus verkregen te hebben. Ik snap dat niet.
Waarom zou je een bij voorbaat angstige hond willen? Want terughoudend noem ik dat niet... :19: Wat ik op shows aan Saarlozen zie is over het algemeen een verzenuwd stel angsthazen die maar één dingen willen: weggggg.
Klopt. op shows lopen inderdaad veel zenuwpezen rond. Jammer want zo krijg je een verkeerd beeld van het ras. Mijn saartjes zijn in mijn ogen niet bang. Wel terughoudend. Escan erger dan Flamme. Bij Escan uit zich dit in niet benaderbaar zijn door vreemden. Ook niet wegschieten maar ze negeren. Benaderd vreemden van achteren om ze te besnuffelen. Vreemden kunnen hem aan de riem gewoon aaien maar hij vind er geen bal aan. Blaft niet, gromt niet en borsteld niet. (vind ik trouwens alledrie tekenen van angst en geen terughoudendheid), Flamme zet bij iedere vreemde een stap terug, hebben ze wat lekkers dan is de terughoudendheid zo over :mrgreen: Ik doe met haar aan behendigheid. Zo vrij is ze dus. Leert het wel wat moeilijker dan bv Mika (retriever) maar doet het allemaal en vind het wel leuk. Een angstige saarloos is een saar die niet voldoet aan de rasstandaard. heiligstatus?? Nee, ik denk eerder dat men de rassrandaard uitlegt zoals ze dat willen :wink:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Buffy is terughoudend vind ik. Niet iedereen kan haar benaderen als ze die persoon niet kent. Ze houdt afstand en laat zich ook niet lokken. Als je haar negeert komt ze na een tijdje snuffen en kom je de tweede keer dan kan je haar meestal al wel aaien. Ze vertrouwt niet iedereen zo snel, maar ik vind haar niet meer angstig. Ze wil gewoon met rust gelaten worden. Ze is stik nieuwsgierig dus komt al heel snel snuffen, maar wil dan niet aangehaald worden. Ze duikt dan en ik denk dat ze in extreme gevallen ook wel zou happen. Wij hebben het altijd allemaal begeleid en er zijn nooit vervelende incidenten geweest, altijd goed gegaan met vreemden.

Ze sluit al gauw mensen in haar hart en als je eens een balletje gooit met haar of wat lekkers meeneemt, dan is ze dolenthousiast, zelfs té. Als het eenmaal goed is, dan is het voor altijd goed, kan gerust een half jaar tussen zitten. Ik vind dat terughoudend, wel erg terughoudend, maar niet echt angstig.

Anne

Anne
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Angst als een hond schrikt van geluiden bv die alledaags zijn, bv regen of een stoel die je verzet.
Terughoudendheid vind ik eerder positief, dat duid volgens mij op een hond die voorzichtig is, maar toch niet echt bang.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
kawa2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckels

Ongelezen bericht door kawa2 »

bij de cursus zeggen ze om het verschil te zien
tussen terughoudendheid en bang

gooi een lekker snoepje voor de hond op de grond
als hij terguhoudend is eet hij hem op
en als hij echt bang is laat hij hem liggen
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Caro. schreef:Even half offtopic...

Vanmiddag moest ik zo vreselijk lachen: eindelijk zag Kaya de favoriete buurvrouw weer (daar is ze stapelgek op). Ze waren lang op vakantie geweest en een zeer hartelijke begroeting volgde.
Kaya sprong, piepte en lebberde.

Puchu, naar vreemden altijd terughoudend, bekeek dit tafereel eventjes en bedacht toen dat hij maar gewoon mee ging doen :mrgreen: Hij rende op buurvrouw af of ze zijn grote vriendin was, sprong en lebberde net zo hard mee 'hééé long time no see' (offe, ken ik je eigenlijk wel? :denken: ) :smile:

Zo bouwde terughoudende Puchu maar mee aan het feestje :mrgreen: Leuk om te zien hoe hij de stemming van Kaya dan overneemt.
Doet hij trouwens ook met visite: Kaya is dol op visite, maar Puchu is dus veel terughoudender naar mensen. Maar ja... is Kaya enthousiast, dan zal het wel goed zijn en feest hij gewoon maar mee.
Hahahaha, heeeel herkenbaar, Saar deed dat met name als jonge hond ook. Vreemden konden haar wel makkelijk aaien, maar leuk vond ze dat vaak niet. Ze is ook geen echt knuffelhondje, en ze is aan de voorzichtige kant, terughoudend zou ik het niet eens echt willen noemen (kijk, da's nog een andere gradatie: voorzichtig in contact :mrgreen: ).
Moos begroet bijna iedereen als een lang verloren vriend, en Saar stond dan zo eens toe te kijken, en na een sec of wat ging ze ook meedoen. Niet zo vreselijk enthousiast als Moos, maar wel ook zich opdringen om een aai te krijgen.
Ze keek er ook altijd een beetje bij van "geeeeeeeen idee waarom ik dit doe, maar zal wel goed zijn" :smile2:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

kawa2 schreef:bij de cursus zeggen ze om het verschil te zien

Ik denk dat dat niet gaat werken bij een terughoudende hond, die vertrouwd ook dat snoepje niet.
Als kito jou niet kent dan kan je nog zoveel snoepjes gooien als je wil maar hij pakt ze toch echt niet en die is niet angstig :mrgreen:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
kawa2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckels

Ongelezen bericht door kawa2 »

chrico schreef:
kawa2 schreef:bij de cursus zeggen ze om het verschil te zien

Ik denk dat dat niet gaat werken bij een terughoudende hond, die vertrouwd ook dat snoepje niet.
Als kito jou niet kent dan kan je nog zoveel snoepjes gooien als je wil maar hij pakt ze toch echt niet en die is niet angstig :mrgreen:
ow zo hebben wij dat geleerd
om te zien of je hond terug houdend of angstig is
gewoon een koekje ervoor gooien (meschien dat ze bedoelde als baas zijnde)
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Nanna schreef:
Mama Sanneke schreef:Terughoudendheid vind ik eerder positief, dat duid volgens mij op een hond die voorzichtig is, maar toch niet echt bang.
Ik vind terughoudendheid ook een positieve eigenschap. Een hond die zich gedraagt als hoer, iedereen aflebbert en om de nek vliegt, daar zit ik (en met mij velen) echt niet op te wachten.
Ik hou niet van dat opdringerige, bovendien hoef ik die krassende nagels (om het over die smerige poten maar niet te hebben) niet over me heen.

Vind het veel fijner om een hond gewoon voor jezelf te hebben, een hond die anderen links laat liggen.
Aan andermans hond heb ik niet zo'n behoefte. Als ie gewoon voor een aai komt, prima, maar dat hysterische gespring, nee. Dan liever terughoudend. :ok:
Oeps...wat zal jij je geërgerd hebben aan Rouck :N: :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Zoek stok!
Zeer actief

Ik vind overigens veel honden die terughoudend door de baas worden genoemd, helemaal niet terughoudend. Eerder passief vriendelijk ofzo...(ik moet toch een term verzinnen). Dat een hond niet op iedereen afspringt hoi hoi hoi, maakt een hond nog niet terughoudend. Vind ik dan....
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ik vind overigens veel honden die terughoudend door de baas worden genoemd, helemaal niet terughoudend. Eerder passief vriendelijk ofzo...(ik moet toch een term verzinnen). Dat een hond niet op iedereen afspringt hoi hoi hoi, maakt een hond nog niet terughoudend. Vind ik dan....
Ja, dat bedacht ik me inderdaad ook. Vandaar mijn term "voorzichtig in contact" :mrgreen: Dat vind ik Saar dan weer, terughoudend is ze niet.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:Ik vind overigens veel honden die terughoudend door de baas worden genoemd, helemaal niet terughoudend. Eerder passief vriendelijk ofzo...(ik moet toch een term verzinnen). Dat een hond niet op iedereen afspringt hoi hoi hoi, maakt een hond nog niet terughoudend. Vind ik dan....
Ja, dat bedacht ik me inderdaad ook. Vandaar mijn term "voorzichtig in contact" :mrgreen: Dat vind ik Saar dan weer, terughoudend is ze niet.
Ik vind Bram ook niet echt terughoudend. Dat was hij een jaar geleden wel, maar inmiddels neigt hij eerder naar passief vriendelijk (om die term er maar even in te houden) met soms wat terughoudendheid. Buffy heb ik niet heel vaak gezien, maar dat vind ik echt een terughoudend hondje. Niet angstig, niet passief vriendelijk, maar terughoudend.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”