MARC_S schreef:Onze berner was terughoudend en dus niet te paaien. Niet met eten en al helemaal niet met lieve woordjes. Zijn staart stond daarbij dan dus niet laag maar gewoon neutraal.
In mijn ogen is terughoudend dus dat je de hond niet makkelijk kan overhalen tot contact en dat hij ook niet van contact gedient is indien opgelegd.
Angst vind ik echt iets heel anders en ook duidelijk als angst herkenbaar. Fokker van sommige rassen willen angst wel eens terughoudend noemen maar dat heeft voor mij niks met elkaar te maken

Zo zie ik het ook bij mijn hond, een vreemde die pardoes recht op m afloopt wordt goed in de gaten gehouden en hij laat duidelijk merken of de benadering gewenst is of niet.. kruipt niet achteruit maar blijft wel staan, vind hij de situatie niet ok voor mij of hem dan zal hij toch even aanblaffen..
Enge dingen ontwijkt ie of hij komt bij mij staan

waarna ik samen met m t enge ding ga bekijken, dan is het ok..
Soms zie ik wel angst bij m, dan heeft ie hele grote ogen en wil alleen maar weg.. maar hersteld wel en komt weer kijken, maar dit is gedrag waar ik nog niet over uit ben, de bezem of zo of een grote stok als ik of familie die in de hand hebben dan duikt ie weg, ik weet zeker dat hij bij de eerste baas niet is afgeranseld dus dat gedrag blijft een beetje vreemd, overigens kiest hij dan niet de aanval..
Buiten als hij aaihanden ontwijkt wordt idd vaak gezegd door mensen, dat ie angstig is.. ik zie het als terughoudend..en allert, kent ie de mensen dan begroet hij ze ook altijd even snel lage kop zo'n duikbeweging tikt even met de neus tegen de handen en loopt weer door.. geen uitbundige hond haha