Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

het verschil tussen terughoudendheid en angst..

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Inge O schreef:
jip007 schreef:
Inge O schreef:
jip007 schreef: maar als mensen zijn gedrag niet leuk vinden lopen ze gelijk door toch , en dat doen ze niet , hij gaat echt niet enthousiast lopen doen naar mensen die hem straal voorbij lopen.
ik dacht dat je op visite doelde :wink: .
de visite wil altijd zelf met ze knuffen , terwijl ik ze juist netjes op hun plaats stuur :19:
dan wordt het tijd dat ik eens op visite kom :mrgreen: .
Visite :N:
Dat is hier dus echt een ramp, ze zijn beiden compleet door het dolle. Puchu is door het dolle omdat Kaya dat ook is. Dat is dus echt een kleine ramp.

Buiten negeren ze dus mensen, gelukkig. Maar waarom dat binnen zo leuk is?? Ook wildvreemde mensen zijn binnen helemaal fantastisch.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Caro. schreef:Ik ben dol op honden, maar als voor de zoveelste keer een kletsnatte modderige Labrador (sorry, maar het zijn meestal Labradors :N: ) tegen me op heeft staan springen, ben ik het toch aardig zat.
En dan hou ik nog van honden, laat staan hoe mensen erover denken die niet van honden houden of er zelfs bang voor zijn.
Hier is zo'n flatcoat. Kan me niets schelen, want ik heb toch altijd hondenkleren aan. Maar dat irritante "laagggg Sjummertje, laaaaaaaggg" heb ik een bloedhekel aan. Sjummertje weet niet eens wat laag betekent.
Maar door dat getrut met die hond krijg ik bijna een hekel aan die hond en haar springen :19:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Caro. schreef: Buiten negeren ze dus mensen, gelukkig. Maar waarom dat binnen zo leuk is?? Ook wildvreemde mensen zijn binnen helemaal fantastisch.
toch iets waarin mijn wartjes van een rottie verschillen :mrgreen: .
Meer jouw Wartjes van Kaya :mrgreen: Het is volgens mij niet helemaal Rottie eigen om mensen op eigen terrein helemaal geweldig te vinden.
Geen idee wat erachter zit, het is altijd zo geweest en buiten wil ze niet eens dat een vreemde haar aait, dan zal ze zich terugtrekken.
Maar binnenshuis :roll: Het is echt een ramp hoor en hoe kwaad ik ook word, ik dring nauwelijks door :19:
Af en blijf? 1 seconde.... boos worden, 2 seconde, enz. enz.
Je schaamt je dood :N:
Afbeelding
A good dog never dies...

Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Zolang de mensen de honden negeren, negeren de honden die mensen. Maar zodra je maar enigzins laat merken dat je ze leuk vind, dan komen ze wel even hun aandacht halen. Bij Sita ook helaas wel met opspringen. (die stomme labrador ook in haar :mrgreen: )

Binnen zijn ze de eerste paar minuten helemaal door het dolle heen om daarna lekker te gaan liggen in hun mand of op je voeten.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Caro. schreef:Ik ben dol op honden, maar als voor de zoveelste keer een kletsnatte modderige Labrador (sorry, maar het zijn meestal Labradors :N: ) tegen me op heeft staan springen, ben ik het toch aardig zat.
En dan hou ik nog van honden, laat staan hoe mensen erover denken die niet van honden houden of er zelfs bang voor zijn.
Hier is zo'n flatcoat. Kan me niets schelen, want ik heb toch altijd hondenkleren aan. Maar dat irritante "laagggg Sjummertje, laaaaaaaggg" heb ik een bloedhekel aan. Sjummertje weet niet eens wat laag betekent.
Maar door dat getrut met die hond krijg ik bijna een hekel aan die hond en haar springen :19:
Ik heb ook hondenkleding aan en die mag best vies worden, maar als een kletsnatte labrador keer op keer ongeveer in mijn gezicht springt en zelfs een keer toen ik rustig zat bovenop me sprong, dan waardeer ik dat toch echt niet.
Bij jou zeggen bazen er nog wat van, hier dus niet :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Marion.

Caro. schreef:Ik heb ook hondenkleding aan en die mag best vies worden, maar als een kletsnatte labrador keer op keer ongeveer in mijn gezicht springt en zelfs een keer toen ik rustig zat bovenop me sprong, dan waardeer ik dat toch echt niet.
Maar ik heb dus liever dat ze er niets van zeggen. Dat idiote Sjummertje-laag-gedoe, terwijl Sjummertje geen flauw benul heeft wat dat betekent.
En ik zit nooit ergens rustig, maar ik heb liever dat ik dan besprongen wordt door een enthousiaste, natte, modderige hond... dan dat de baasjes naast me komen zitten om even gezellig te beppen :mrgreen:
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Bowie is terughoudend naar vreemden. Vreemde mensen bestaan niet, die zie je niet en hoor je compleet te negeren. En dat moeten die mensen ook zéker met haar doen :pffff: En héél soms komt ze een vreemde die ze wel leuk vindt :19:

De grens bij Bowie tussen gewoon terughoudend en angst is groter geworden in de loop van de tijd. Gelukkig wel! Ze is nu gewoon terughoudend. Maar heel soms, geheel afhankelijk van haar hormoonhuishouding (wat bij haar héél duidelijk te merken is, dat verschil) kan er een situatie ontstaan waardoor ze de neiging heeft naar angstig. Maar herstelt altijd meteen, binnen luttele seconden.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Marion. schreef:
Caro. schreef:Ik heb ook hondenkleding aan en die mag best vies worden, maar als een kletsnatte labrador keer op keer ongeveer in mijn gezicht springt en zelfs een keer toen ik rustig zat bovenop me sprong, dan waardeer ik dat toch echt niet.
Maar ik heb dus liever dat ze er niets van zeggen. Dat idiote Sjummertje-laag-gedoe, terwijl Sjummertje geen flauw benul heeft wat dat betekent.
En ik zit nooit ergens rustig, maar ik heb liever dat ik dan besprongen wordt door een enthousiaste, natte, modderige hond... dan dat de baasjes naast me komen zitten om even gezellig te beppen :mrgreen:
Da's voor mij één pot nat hoor, uitbundige springende Labjes en opdringerige bazen :mrgreen:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Nanna schreef: Hangt er ook weer erg van af. Een hond die je even komt begroeten vind ik natuurlijk ook leuker dan eentje die je de hele avond vanuit de gang staat te beloeren en te begrommen ;-)
Maar zo'n zeikspeun die aan de gang blíjft en je je koffiekopje zowat uit je handen duwt omdat HIJ aandacht wil, nee, daar kan ik weinig geduld voor opbrengen. Opzouten.
ik denk dat het ook een gedeelte gewenning is
ik ben het gewent de hele dag honden in mn nek, andere honden kunnen er best bij :wink:
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Caro. schreef: Buiten negeren ze dus mensen, gelukkig. Maar waarom dat binnen zo leuk is?? Ook wildvreemde mensen zijn binnen helemaal fantastisch.
Bowie negeert buiten en zoekt ook geen toenadering. Binnen moeten mensen heel goed in de gaten gehouden worden. Ook al wil ze niet dat mensen haar aanhalen, ze gaat er pal naast zitten en maar in de gaten houden. Zoekt die persoon dan toenadering dan is ze weer vertrokken en gaat van een afstandje kijken. Kwartier later gaat ze er weer naast zitten (op de bank bijvoorbeeld) en begint het ritueel weer van voor af aan :19:

Binnen óf buiten, vreemden zijn niet leuk maar in de ene situatie moeten ze íets meer in de gaten gehouden worden dan de andere keer :wink:
Marion.

sirene schreef:
Marion. schreef:
Da's voor mij één pot nat hoor, uitbundige springende Labjes en opdringerige bazen :mrgreen:
Ik vind de baasjes nog net iets erger. En zéker 's morgens vroeg :mrgreen:
chant
Zeer actief

Ongelezen bericht door chant »

Wij hebben hier een overenthousiaste teckel :wink: Hij is dan nog 16 weekjes, maar binnen en buiten is iedereen geweldig! Hij moet even aan iedereen snuffelen buiten, nou vind iedereen hem ook nog schattig, dus terwijl ik het af probeer te leren halen de meeste voorbijgangers hem nog ff aan, zodat meneer het nog leuker vind :roll:
Nou scheelt het natuurlijk wel dat het geen groot labje is :wink:
Bianc@
Zeer actief
Mijn ras(sen): SBT en Chihuahua

Ongelezen bericht door Bianc@ »

Inge O schreef: huhhh :N: . zo'n honden plak ik het liefste ter plekke achter het behang (als dat voorhanden is :mrgreen: ).
Ik hem hem eens een enorme grote mond gegeven toen hij alletwee mijn dochters omver sprong toen we naar school liepen. Beiden van top tot teen zeiknat omdat het gietregende toen, ik was helemaal over de zeik. :N:

Sindsdien komt hij niet zo vaak meer op me af, als ik zonder honden loop tenminste. :mrgreen:
Groetjes Bianca, Tyson, Skunky en Fox
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik heb zelf een vrij terughoudende hond, maar vind vreemde (of bekende) honden die opspringen of aaitjes komen halen heel gezellig. Kan er niks aan doen :19:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Zoek stok! schreef:Ik vind overigens veel honden die terughoudend door de baas worden genoemd, helemaal niet terughoudend. Eerder passief vriendelijk ofzo...(ik moet toch een term verzinnen). Dat een hond niet op iedereen afspringt hoi hoi hoi, maakt een hond nog niet terughoudend. Vind ik dan....
Dat is de term die daar voor gemaakt is denk.. kan ook zeggen geen allemansvriend maar dat is zo drastisch... of gewoon baasgericht.. vreemden die door de baas geaccpeteerd worden kunnen dan ok zijn, anderen worden ingeschat.. dus terughoudend in de zin van eh een hond die de kat uit de boom kijkt?
Angst honden die echt inene duiken of de kop wegtrekken of de aanval kiezen om duidelijk te maken dat ze bang zijn en dan dus je maar weg proberen te blaffen, is anders dan een hond die blijft staan, laat zien geen contact te willen door je in een bocht te willen omzeilen, vaak denken mensen dan hij is bang en gaan dan tutttut pfffft heee fuut kom dan! Ik doe je niets hoor!! en er maar achteraan blijven lopen of weer benaderen.. als de hond het dan zat is en staat en aanblaft of opspringt.. dan is ie bang in hun ogen.. laat dat dier..
Marion.

blondie schreef:Angst honden die echt inene duiken of de kop wegtrekken of de aanval kiezen om duidelijk te maken dat ze bang zijn en dan dus je maar weg proberen te blaffen, is anders dan een hond die blijft staan, laat zien geen contact te willen door je in een bocht te willen omzeilen, vaak denken mensen dan hij is bang en gaan dan tutttut pfffft heee fuut kom dan! Ik doe je niets hoor!! en er maar achteraan blijven lopen of weer benaderen.. als de hond het dan zat is en staat en aanblaft of opspringt.. dan is ie bang in hun ogen.. laat dat dier..
Nouuuuu. Als Pieter en ik woorden hebben (en dat kan heel rustig, zonder stemverheffen), dan duikt Mieppie helemaal in elkaar hoor. Met een blik van "neeeeeeeee, niet wéér slaan!".
Iedere buitenstaander kan zomaar denken dat het hondje mishandelt wordt. Of dat Pieter en ik dagelijks slaande ruzie hebben. Of dat Miep verplicht moet meesjouwen ondanks haar ouderdom en artrose. Niets is minder waar.
Marion.

Nanna schreef:Huwelijkse onmin met Beeb? ;-)
Vertel ;-)
Tuttuttut. Het is maar beeb he? En de onmin is hooguit 1x per maand. Als het aan mij lag was het vaker.
blondie
Zeer actief

Marion. schreef:
blondie schreef:Angst honden die echt inene duiken of de kop wegtrekken of de aanval kiezen om duidelijk te maken dat ze bang zijn en dan dus je maar weg proberen te blaffen, is anders dan een hond die blijft staan, laat zien geen contact te willen door je in een bocht te willen omzeilen, vaak denken mensen dan hij is bang en gaan dan tutttut pfffft heee fuut kom dan! Ik doe je niets hoor!! en er maar achteraan blijven lopen of weer benaderen.. als de hond het dan zat is en staat en aanblaft of opspringt.. dan is ie bang in hun ogen.. laat dat dier..
Nouuuuu. Als Pieter en ik woorden hebben (en dat kan heel rustig, zonder stemverheffen), dan duikt Mieppie helemaal in elkaar hoor. Met een blik van "neeeeeeeee, niet wéér slaan!".
Iedere buitenstaander kan zomaar denken dat het hondje mishandelt wordt. Of dat Pieter en ik dagelijks slaande ruzie hebben. Of dat Miep verplicht moet meesjouwen ondanks haar ouderdom en artrose. Niets is minder waar.
Maar ze laat wel zien zich erg ongemakkelijk te voelen toch? (als er woorden zijn?)
Kan dan toch ook in het karakter zitten, misschien ga ik kort door de bocht maar ik neem aan dat zij opgroeiend wat afwachtend is geweest en dat opvoeding ook positief benaderd moest worden met haar..
Ik zeg toch niets over een eventuele mishandeling of verkeerde handeling als ik wat ik als angstgedrag zie, sommige honden hebben dat duikgedrag/ontwijkgedrag in zich.. een andere reageert weer anders.. daar moet je dan ook weer op inspelen..
Ik reageer op het topic en hoe ik bepaald gedrag ervaar in mijn omgeving en mijn hond incluis
Ik bedoel dit niet negatief hoor... soms zie ik mijn hond bij mij ook duiken dat ik denk "jochie, ik wil je toch niets doen?? dan verbaas ik me en ga dan effe door me knieen want ik wil niet de boeman zijn en soms lijk ik dat wel.. net als jij met je hond ervaart soms denk... als je stem correctie geeft is soms de reactie van de hond uit zo overtrokken dat anderen denken dat je m moris slaat.. :roll:
Marion.

blondie schreef:Maar ze laat wel zien zich erg ongemakkelijk te voelen toch? (als er woorden zijn?)
Ja, heel duidelijk. Het zat wel een beetje in haar karakter, maar wij hebben het zelf gigantisch aangewakkerd. Och Mieppie, babietje!
Ze is met glans geslaagd voor haar gehoorzaamheid hoor, ondanks dat ze zich verschrikkelijk bleh voelde omdat ze de avond ervoor van Sinterklaas 2 buffelhuiden-ringen heeft opgevroten.
De keurmeester vond het aandoenlijk. Maar "sta" met een vreemde meneer is nog steeds reden om het geslagen hondje te spelen hoor. Baby is inmiddels 5.
blondie schreef:Ik zeg toch niets over een eventuele mishandeling of verkeerde handeling als ik wat ik als angstgedrag zie, sommige honden hebben dat duikgedrag/ontwijkgedrag in zich.. een andere reageert weer anders.. daar moet je dan ook weer op inspelen..
Ja, dat denk ik ook. Daarom doen we dat ook. We reageren naar de oudste hond heel anders dan naar de jongste :wink:
Zoek stok!
Zeer actief

blondie schreef:
Zoek stok! schreef:Ik vind overigens veel honden die terughoudend door de baas worden genoemd, helemaal niet terughoudend. Eerder passief vriendelijk ofzo...(ik moet toch een term verzinnen). Dat een hond niet op iedereen afspringt hoi hoi hoi, maakt een hond nog niet terughoudend. Vind ik dan....
Dat is de term die daar voor gemaakt is denk.. kan ook zeggen geen allemansvriend maar dat is zo drastisch... of gewoon baasgericht.. vreemden die door de baas geaccpeteerd worden kunnen dan ok zijn, anderen worden ingeschat.. dus terughoudend in de zin van eh een hond die de kat uit de boom kijkt?
Angst honden die echt inene duiken of de kop wegtrekken of de aanval kiezen om duidelijk te maken dat ze bang zijn en dan dus je maar weg proberen te blaffen, is anders dan een hond die blijft staan, laat zien geen contact te willen door je in een bocht te willen omzeilen, vaak denken mensen dan hij is bang en gaan dan tutttut pfffft heee fuut kom dan! Ik doe je niets hoor!! en er maar achteraan blijven lopen of weer benaderen.. als de hond het dan zat is en staat en aanblaft of opspringt.. dan is ie bang in hun ogen.. laat dat dier..
Ik heb er nog even over nagedacht. Ik vind honden die niet uit zichzelf naar mensen toegaan, maar zich wel gewoon laten aanhalen door een vreemde, eigenlijk gewoon 'neutraal' of 'normaal' en dus inderdaad niet terughoudend.

Een hond die uit zichzelf naar vreemden gaat, noem ik enthousiast of heel mensgericht oid. Een terughoudende hond laat zich naar mijn mening niet aanhalen door een vreemde.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
waar vallen die van mij dan onder :jank: ? die doen net het tegenovergestelde van wat jij zegt : laten zich niet aanhalen maar gaan er (eventueel) wel uit zichzelf naartoe :mrgreen: .
Die sporen niet :pffff: Ach, het zijn ook allemaal maar hokjes. Ik weet ook niet zo goed waar ik Bram in moet plaatsen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
blondie schreef:
Ik heb er nog even over nagedacht. Ik vind honden die niet uit zichzelf naar mensen toegaan, maar zich wel gewoon laten aanhalen door een vreemde, eigenlijk gewoon 'neutraal' of 'normaal' en dus inderdaad niet terughoudend.

Een hond die uit zichzelf naar vreemden gaat, noem ik enthousiast of heel mensgericht oid. Een terughoudende hond laat zich naar mijn mening niet aanhalen door een vreemde.
Ook daar zit weer verschil in: Puchu laat zich door de ene vreemde wel aanhalen en door de ander niet. Ligt helemaal aan de persoon.
:oeps:
Afbeelding
A good dog never dies...

blondie
Zeer actief

Caro. schreef:
Zoek stok! schreef:
blondie schreef:

Ook daar zit weer verschil in: Puchu laat zich door de ene vreemde wel aanhalen en door de ander niet. Ligt helemaal aan de persoon.
:oeps:
Nou dat heb ik hier ook maar dan ligt het aan hoe de persoon benaderd en die van mij wil toch eerst weten welk vlees ie in de kuip heeft door eerst te snuffen, niet direct m aanhalen, kinderen kunnen dit overigens wel hoor :wink: maar mn volwassen vreemde mannen ...
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”