Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Baknijd er wat aan doe ja of nee?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Brigitte
Zeer actief

Baknijd er wat aan doe ja of nee?

Ongelezen bericht door Brigitte »

Alano heeft baknijd.......en niet zo'n beetje ook, hij heeft het heel heel erg :mrgreen:

Ik zelf heb daar weinig problemen mee, ik heb ooit één keer een stomme fout gemaakt wat er in resulteerde dat ik naar de EHBO kon met een gat in mijn knieholte :roll: :mrgreen:

Ik zelf ga er dus niets aan doen, ik houd er rekening mee en het geeft verder dus ook geen problemen. Nu was er van de week iemand op bezoek die dat dus niet begreep dat ik er niets aan deed...zijn hond zou hij alle hoeken van de kamers laten zien als die zou grommen of als hij niet 100 keer met zijn hand in die bak kon komen :roll:

Ik zie er zelf eerlijk gezegt het nut niet van in, waarom zou ik in zijn bak moeten zitten en als iemand bij mij tig keer mijn bord voor mijn neus zou weg trekken kan die ook wat verwachten :devil: :mrgreen:
Ik ben absoluut niet bang van Alano en als ik zijn bak wil hebben kan ik die ook echt wel gewoon pakken want hij weet dat hij niets hoeft te flikken, tis dan wel onder luid protest. Maar ik doe het niet.

Ik denk ook zeker wel dat het misschien ook met de samenstelling van het gezin te maken heeft?, ik bedoel ik heb geen kinderen en ik ben ook de enigste die de honden voert. Verder vind ik het dus niet nodig om bij Alano de baknijd af te leren maar is dat nu echt zo raar dat ik er niets aan doe :19:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik persoonlijk vind dat niet raar maar ik kan me voorstellen dat een ander dat wel vind. Sommige mensen vinden nu eenmaal dat een hond hoe dan ook altijd ondergeschikt moet zijn aan de baas. Een grote mond is daar nu niet bepaald een toonbeeld van.

Ik had toen ik Wuilus nog had ook dingen die ik liever niet deed. Een daarvan was botjes afpakken. Ze had niet eens duidelijke baknijd of beschermdrift maar ze kon wel verstarren en heel bizar gaan kijken als ik een oor of ander lekkers wilde afpakken. Dan hield ze het vast en keek me nogal freaky aan :smile:
Ik ben er dus maar mee gestopt. Lekker laten vreten en als het mij niet uitkwam dat ze zat te kauwen gaf ik haar gewoon niks.

Haar bak idem, ook verstarren maar niet grommen of snappen. Nooit gedaan ook maar als het niet nodig was bleef ik netjes bij die bak weg.

Dapper en Cleo pak ik ook niks af als het niet nodig is. Zij doen niks overigens.

Dus wat mij betreft gaat een hond met baknijd even naar de slaapkamer om te eten en als hij klaar is mag de deur weer open en komt hij zelf maar naar buiten. Dan haal ik de bak weg en heb ik er nooit proplemen mee verder :wink:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik denk dat het grotendeels van je gezinssituatie afhangt en hoe je er zelf tegenover staat.
Hier word er wel hard gewerkt als er een hond met baknijd binnenkomt, ook al zijn wij degene die voeren en de honden niet gestoord worden met eten. De rede is dan grotendeels ook omdat ik vind dat de kinderen geen gevaar hoeven te lopen als zij net langslopen terwijl er gegeten word.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

MARC_S schreef:Sommige mensen vinden nu eenmaal dat een hond hoe dan ook altijd ondergeschikt moet zijn aan de baas. Een grote mond is daar nu niet bepaald een toonbeeld van.
Mijn ervaring is dat, als je diegene de achterliggende reden van baknijd uitlegt, men de logica ervan inziet en dan is het opeens okee.... :mrgreen:
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik denk wel dat ik het zou proberen af te leren, maar meer door er juist 'voorzichtiger' mee om te gaan en te leren dat hij niets te vrezen heeft (al heeft hij dat ook niet, want je 'pest' hem ook niet met de bak weghalen).
Hoe komt hij eigenlijk aan de baknijd?

Maar goed, is het niet af te leren, dan houdt het op. Een hond alle hoeken van de kamer laten zien, daar begin ik sowieso al niet aan. Wellicht in het zeer uitzonderlijke geval dat een hond mij aan zou vallen... maar die keer moet nog komen (alhoewel, hopelijk niet :wink: ).

Zo kan ik bij Kaya nauwelijks meer haar gebit bekijken :19:
Dat is gekomen nadat ik steeds rotzooi tussen haar kiezen weg moest halen, zelfs ingegroeide rotzooi en dat deed ontzettend pijn. De laatste keer kreeg ik toen ook een waarschuwing van haar, met haar ogen hoor niet met haar tanden :wink: . Toen ben ik gestopt.
Er zijn twee kiezen getrokken en nu moet ik eigenlijk poetsen, maar steeds krijgt ze die blik weer in d'r ogen en weet ik dat ik niet verder moet gaan.
Hier bind ik dus in. Zeldzaam geval, maar gezien de achterliggende reden (dat ik haar meerdere keren pijn heb moeten doen) accepteer ik dit dus.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik zou er zelf wel wat aan doen, omdat ik baknijd niet nodig vind. Het is wel iets natuurlijks, maar het gedrag is ook om te buigen, waarom dan niet doen?
Nanni had toen we haar net hadden de neiging heeeelhard alles op te eten zodat er niets te halen viel. Zodra je in de buurt kwam begon ze :19: Met gevolg dat ze regelmatig zich verslikte.
Nu zodra ik in de buurt kom, kijken beide hondn van: krijg ik nog wat :mrgreen:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Reina had verschrikkelijke bak- en kluifjesnijd :N: Ik heb het haar wel afgeleerd.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik zou dit wel willen afleren. Ik kan begrijpen waarom een hond dit gedrag vertoont maar toch wil ik het niet hebben, niet bij mij in ieder geval. Er is totaal geen reden voor de hond om zijn eten te verdedigen t.o.v. mij, dat vertrouwen wil ik die hond ook geven.

Ook wil ik in alle situaties zonder al teveel moeilijkheden iets bij mijn hond vandaan kunnen halen. Je weet nooit wat de hond te pakken krijgt en waarvan hij of zij vindt het te moeten gaan verdedigen. Vergiftigd voedsel, een gegrild kippenkarkasje wat bij iemand uit de vuilniszak hangt, etc. etc.
Sheila
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Sheila »

Ik zou er zéker WEL wat aan gaan doen!!
Wel zo handig als je hond iets van straat af eet en je wilt het afpakken,dat kan je in jou geval dan absoluut vergeten met alle gevolgen van dien!

En de gezins samenstelling doet er niet toe hoor,maar misschien vindt je het leuk om elke keer naar het ziekenhuis te gaan :denken:
Brigitte
Zeer actief

Caro. schreef:Ik denk wel dat ik het zou proberen af te leren, maar meer door er juist 'voorzichtiger' mee om te gaan en te leren dat hij niets te vrezen heeft (al heeft hij dat ook niet, want je 'pest' hem ook niet met de bak weghalen).
Hoe komt hij eigenlijk aan de baknijd?

Maar goed, is het niet af te leren, dan houdt het op. Een hond alle hoeken van de kamer laten zien, daar begin ik sowieso al niet aan. Wellicht in het zeer uitzonderlijke geval dat een hond mij aan zou vallen... maar die keer moet nog komen (alhoewel, hopelijk niet :wink: ).

Zo kan ik bij Kaya nauwelijks meer haar gebit bekijken :19:
Dat is gekomen nadat ik steeds rotzooi tussen haar kiezen weg moest halen, zelfs ingegroeide rotzooi en dat deed ontzettend pijn. De laatste keer kreeg ik toen ook een waarschuwing van haar, met haar ogen hoor niet met haar tanden :wink: . Toen ben ik gestopt.
Er zijn twee kiezen getrokken en nu moet ik eigenlijk poetsen, maar steeds krijgt ze die blik weer in d'r ogen en weet ik dat ik niet verder moet gaan.
Hier bind ik dus in. Zeldzaam geval, maar gezien de achterliggende reden (dat ik haar meerdere keren pijn heb moeten doen) accepteer ik dit dus.
Alano had het al heel jong en eigenlijk gaf/geeft het geen problemen. Ik ben zelf heel slecht met eten geven haha, ik geef ze echt wanneer ik eraan denk en soms is dat 2 keer op een dag en soms 1 keer dat ligtg er maar net aan. Ze eten allebei in een andere kamer en bij Alano is het altijd hap slik weg. Als hij staat te eten en ik zit op de bank en ik ga b.v. tegen hem praten dan gromt hij verschrikkelijk en gaat nog sneller eten en waarom :19: ik heb nog nooit wat gedaan met hem en ze zijn ook nooit gepest of zo. Het enigste wat ik kan bedenken wat misschien ook een beetje me heeft gespeeld is dat hij van jonmgs af aan natuurlijk al heel wat heeft mee gemaakt. Alano heeft ook nooit echt pup kunnen zijn want hij had en veel pijn en is eigenlijk 2 jaar aan het revalideren geweest.

Ik denk ook heel eerlijk gezegt dat als ik het af zou willen leren dat echt een hels karwei gaat worden en ik denk dat als Alano echt gaat dwingen of bij hem er heel erg op in zou gaan dat hij er ook niet voor zou terug deinsen om wat verder te gaan :N: en dat vind ik het ook niet echt waard eerlijk gezegt. Ik wil niet met hem in gevecht gaan niet omdat ik bang voor hem ben maar gewoon omdat ik het eerlijk gezegt ook gewoon een beetje sneu vind, hij heeft al genoeg gehad en dan zou ik nu hij zich zo goed voelt weer hieraan moeten gaan werken terwijl ik er dus verder geen hinder van ondervind.
Brigitte
Zeer actief

Sheila schreef:Ik zou er zéker WEL wat aan gaan doen!!
Wel zo handig als je hond iets van straat af eet en je wilt het afpakken,dat kan je in jou geval dan absoluut vergeten met alle gevolgen van dien!

En de gezins samenstelling doet er niet toe hoor,maar misschien vindt je het leuk om elke keer naar het ziekenhuis te gaan :denken:
Waar staat dat ik het leuk vindt om elke keer naar het ziekenhuis te gaan? Ik heb 1 keer een fout gemaakt en daardoor gingen 2 honden vechten om een bak voer en ik stond daar precies tussen.

En als hij wat van straat pakt vreet hij dat maar lekker op en het gaat om BAKnijd dus puur het verdedigen van zijn BAK.
Brigitte
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:
Ook wil ik in alle situaties zonder al teveel moeilijkheden iets bij mijn hond vandaan kunnen halen. Je weet nooit wat de hond te pakken krijgt en waarvan hij of zij vindt het te moeten gaan verdedigen. Vergiftigd voedsel, een gegrild kippenkarkasje wat bij iemand uit de vuilniszak hangt, etc. etc.
Ja maar daar gaat het bij hem niet om, ik kan alles afpakken dat maakt niet uit het gaat puur om het verdedigen van zijn bak.

En als ik al een keer zie als hij op straat wat pakt en hij mag het eens niet opeten dan is het gewoon LOS en klaar daar hoef ik niet eens met mijn handen aan te pas te komen. Wat dat betreft ga ik niet zitten wroeten om iets af te pakken dat is gewoon los en klaar :wink:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik zou er dus wel wat mee willen doen. Alle begrip voor eten verdedigen, maar de onderliggende motivatie ; Angst dat het wordt afgepakt, vind ik niet nodig.
Ik zou dus beginnen met het neerzetten van een lege bak en daar met de hand steeds een beetje indoen. Zeker als jet ingesleten gedrag is, is het een lange weg, maar het is zeker goed te verhelpen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Brigitte schreef:Ja maar daar gaat het bij hem niet om, ik kan alles afpakken dat maakt niet uit het gaat puur om het verdedigen van zijn bak.
Heeft hij het echt puur en alleen om de bak? Ook als deze leeg is?
Brigitte
Zeer actief

Eline* schreef:Ik zou er dus wel wat mee willen doen. Alle begrip voor eten verdedigen, maar de onderliggende motivatie ; Angst dat het wordt afgepakt, vind ik niet nodig.
Ik zou dus beginnen met het neerzetten van een lege bak en daar met de hand steeds een beetje indoen. Zeker als jet ingesleten gedrag is, is het een lange weg, maar het is zeker goed te verhelpen.
Ik heb geen probleem met het geven, hij wacht netjes tot ik het in zijn bak doe en das ook geen probleem alleen op het moment dat hij mag eten is het gewoon over en uit. Ik laat hem meestal gewoon weg lopen als zijn bak leeg is en dan pak ik hem. Dat zou ook kunnen als hij er nog bij staat maar dan gaat het al een strijd worden, dan moet ik al gaan lopen waarschuwen enz.
Brigitte
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:
Brigitte schreef:Ja maar daar gaat het bij hem niet om, ik kan alles afpakken dat maakt niet uit het gaat puur om het verdedigen van zijn bak.
Heeft hij het echt puur en alleen om de bak? Ook als deze leeg is?
Ja, en ik denk zelf dat het gewoon nog meer te maken heeft dat hij bang is dat Tank het afpakt. Samen in 1 kamer kluiven kan b.v. ook niet, dat wordt vechten. Als Tank dat in de buurt komt van zijn kluif is het knokken maar ik kan diezelfde kluif b.v. zo afpakken das wer geen punt :19:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Nou, als je verwacht dat je herrie krijgt met aanleren en het is voor jou goed te doen zo zou ik het lekker laten. Je zou kunnen oefenen met brokjes. Gewoon bak neerzetten, paar brokjes erin en als ze op zijn weer wat erbij..maar als je er strijd om krijgt zou ik het laten. Dan vererger je alleen zijn alertheid maar.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

het trainen erop ligt denk ik ook aan de reden dat de hond baknijd heeft
Tyra had het ook, ik heb haar gewoon alle rust en stilte gegeven en nu is het over
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

ik heb een herplaatser en wilde weten of ie baknijd had, dat had heeft ie niet, gelukkig, ook met kluifjes ed wilde ik het weten, puur omdat ik nichtjes en neefjes heb en als we allen bij opa en oma zijn wilde ik weten wat er zou gebeuren als ze onverhoopt in de buurt van m zouden zijn als hij at..(heb zelf als kind de voerbak van een dh weggehaalt en die was daar ook niet blij mee.. ik moest naar de da toen..) gelukkig is dat ok, al sta ik ze niet toe dat ze zijn bot wegpakken hoor, maar het kan altijd gebeuren dat ze in de buurt staan, ik zie het wel in de reactie op me katten als ik hem wat geef wat erg lekker is en van hem en 1 kat denkt heee? wat heb jij (de katten eten soms wel met z'n tweeen uit een bak) dan zie ik zijn lip toch optrekken naar de kat en grijp ik effe in, door de kat weg te halen.. (ben bang dat de katten meer op zijn bord letten dan op de houding van de hond :wink:
Maar als jij het ok vind zo en je bent ervan bewust dat hij zo is ok

Is het misschien niet een idee om gewoon op vaste tijden de hond eten te geven? En bij te voeren bij de bak? Of kan hij dat ook niet velen als je bijvoert terwijl hij staat te eten?
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Biène is vanaf pup al heel fel op haar eten. Ik heb daar als pup wel met haar op getraind en zelf kan ik dus nu wel bij haar bak komen, nonchalant haar een kriebel over haar kont geven in het voorbijgaan als ze aan het eten is etc. Maar de andere honden hoeven echter niet in de buurt te komen want dan zou ze kunnen gaan vechten in haar felheid het te verdedigen. Overigens is het vooral met vers heel erg (en dat krijgt ze nu volledig). Ik denk ook niet dat ik moet proberen de bak met vers vlees weg te nemen, ze zou dan kunnen uithalen. Als ik toch die bak moet hebben roep ik haar weg, leg haar af en dan kan ik er zonder problemen bij.
Aangezien ik de enige ben die haar voert heb ik het verder zo gelaten. Als er kinderen hier zijn krijgt ze geen eten of ze krijgt het eten in de kennel zodat ze er domweg niet bij kunnen komen. :wink:
Ik kan echter bv. geen botjes meer geven als de honden alle 3 in de kamer zijn, of ik moet Biène in de bench leggen. :wink:

Als ze aan de riem is kan ik alles uit haar bek halen (simpelweg bek open wringen en eruit vissen, lossen doet ze niet :roll: ), als ze losloopt en ze vindt iets moet ik echt alle zeilen bijzetten om haar bij me te krijgen en dan wil ze wel ruilen. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik zou het liefst leren aan de hond dat hij niets te vrezen heeft als ik in de buurt van de bak ben.
O.a. door er iets lekkers bij te doen.
Eerst als de bak al leeg is en naderhand als de bak nog niet helemaal leeg is.

Het hangt er ook van af hoe het verder gaat in de verhouding baas/hond
Ik heb een cursust gehad met een hond met baknijd.
Hij durfde het niet af te leren.
Dat resulteerde in:
Niet meer in de buurt van de bak mogen komen en daarna niet meer in de keuken mogen komen als de hond at :N:
Dan gaat het echt te ver en dat zou ik absoluut willen voorkomen.

Met mijn honden, die ik allemaal vanaf pup heb gehad, heb ik er nooit problemen mee gehad.
Meteen vanaf het begin geleerd dat het geen "gevaar" voor ze opleverde als ik aan de bak kwam (handje voor handje het voer er in).

Een hond alle hoeken van de keuken laten zien als hij gromt, is iets dat ik niet graag zou doen. Lijkt me niet de beste oplossing.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Daan heeft ook voernijd. In zijn brokken tijd was er geen probleem. Met botten ed moet ik er rekening mee houden. Ik doe gewoon mijn eigen ding en kan wel gewoon hem aanraken maar afpakken kan niet. Zolang ik zijn eten vasthoudt eet hij rustig en is er niks aan de hand maar zodra ik het los laat is het ook echt van hem en krijg ik het niet terug.
Ik heb hier geen problemen mee en hou hem extra in de gaten. Als er andere mensen of dieren in de buurt zijn ben ik allert.

Hij heeft 1 keer bijna mijn moeder in haar voet gebeten. Daan en de hond van mijn moeder hadden allebei een oor. Ik waarschuwde mijn moeder nog van loop niet te dicht langs Daan want hij zegt eerst hap en kijkt dan pas of jij het bent of toch de andere hond. En mijn moeder luisterde niet, gelukkig hapte Daan mis.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Tsja, wij hebben het Sam dus wel afgeleerd maar die had het niet alleen met zn voerbak maar ook met kluifjes en alles wat hij op dat moment had. Ook plaats maken op de bank vond meneer niet nodig en wilde dat met zn tanden wel duidelijk maken.
Wij hebben het hem 2x erg goed duidelijk gemaakt dat wij dit niet accepteerden en het is daarna ook klaar geweest.
Maar Sam kwam weg bij eigenaren die bang van hem waren en waar hij heer en meester was in huis.
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Als jij er zelf geen problemen mee hebt zou ik niet weten waarom je het af zou moeten leren :19: Het is dus gewoon iets om rekening mee te houden...
Ilona&Kira
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ilona&Kira »

Wij hebben kira vanaf het begin af aan gewoon getraind dat eten afgepakt kan worden. Net zo met botten en speeltjes. Ik zou het nooit toe laten en het altijd afstraffen, waarom?
Ik ben nog jong en Jeroen ook, ooit willen we kinderen. En natuurlijk zal ik mijn kinderen altijd in de gaten houden en ook zeggen dat ze niet aan het eten van de honden mogen komen. Maar dan nog zou ik het fijner vinden dat mijn honden gewoon normaal reageren als er iemand op wat voor manier dan ook gewoon aan hun eten kan komen. Daarbij komt ook nog het feit dat wij hier 2 katten hebben lopen, die drinken uit de bak van Kira en die lopen hier gewoon rond. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd als Kira baknijd zou hebben.

Ik vind hoe ieder er mee omgaat is zijn eigen ding, dat mag ieder voor zich bepalen. Maar ik vind dat mijn honden inderdaad gewoon hebben te luisteren naar wat ik wil. Natuurlijk moet je er geen spelletje van maken, ik vind het zielig om de bak continue weg te halen dat doe je gewoon niet. Denk trouwens dat je daar ook alleen maar baknijd mee creeërt. Maar gewoon af en toe een keertje de bak weg halen of het bot afpakken zie ik niks verkeerds aan. :wink:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ilona&Kira schreef:Denk trouwens dat je daar ook alleen maar baknijd mee creeërt. Maar gewoon af en toe een keertje de bak weg halen of het bot afpakken zie ik niks verkeerds aan. :wink:
ik vind dat een beetje tegenstrijdig ilona :wink:
Tyra zou door het wegpakken vrijwel meteen weer voedernijd krijgen
juist door het met rust laten hier is het over
zefs een keertje afpakken zou al stress genoeg veroorzaken
Ilona&Kira
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ilona&Kira »

Valerie schreef:
Ilona&Kira schreef:Denk trouwens dat je daar ook alleen maar baknijd mee creeërt. Maar gewoon af en toe een keertje de bak weg halen of het bot afpakken zie ik niks verkeerds aan. :wink:
Ik vind dat niet echt tegenstrijdig Valerie, op het moment dat je dus continue de bak wegpakt zie ik dat meer als pesterij. En ik denk dat je dan idd het tegenover gestelde effect bereikt.

Dan is het niet om het te trainen dat je gewoon bij de bak kan. Ik denk dat wij misschien 1x in de week de bak bij Kira wegpakte ofzo, heel af en toe maar. Gewoon even wegpakken dan deden we er bijvoorbeeld nog een beetje bij. We hebben dit trouwens alleen gedaan toen ze nog klein was, zodat het gewoon vanzelfsprekend was dat dit kon gebeuren. Maar écht niet vaker hoor. :wink:

Zoals de topic starter al zei op het moment dat iemand iedere keer het bord voor mijn neus weghaalt kan die ook wat verwachten.....dat is hier net zo.
:wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Valerie schreef:
Het (te vaak) afpakken van de voerbak kan zeker tot baknijd leiden.
Ik heb nog nooit een bak afgepakt.
Ik heb mijn honden geleerd dat ik met mijn handen in hun voerbak kan komen zonder dat dat voor hen een bedreiging is (afpakken).
Dat lijkt mij een veel gunstiger uitgangspunt.
Kinderen mogen hier nooit in de buurt van de voerbak komen.
Behalve om er onder mijn toezicht iets lekkers in te doen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

hier meerdere honden met baknijd (uit dominantie..mijn eten, mijn bak, afblijven). Het maakt mij niet uit, doe er ook niets aan. Bij de volwassen honden kan ik (als ik ze onder appél zet) de bak weghalen, maar ik zie de noodzaak niet. Geen kinderen, honden zijn niet in huis en alleen manlief en ik voeren ze.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

Ik heb nog nooit een hond gehad met baknijd, maar moest ik dit hebben zou ik er iets aan doen, kinderen die over de vloer komen kunnen de dupe van zijn, ook beenderen en dingen uit de mond kunen halen zonder een vinger kwijt te spelen moet kunnen en kan hier ook, word van jongsafaan geleerd

sonja
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”