Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

een hond nemen...?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Joanne
Vaste gebruiker

een hond nemen...?

Ongelezen bericht door Joanne »

Hoi allemaal,
Ik vraag advies aan jullie.
de situatie is als volgt: ik wil dolgraag een hond en ik weet welke voorwaarden daaraan vast zitten. Ik kan de ideale baas zijn, op 1 ding na. Ik woon in een eengezinswoning samen met mijn vriend. Ik ben 3 hele dagen (van 8 tot 4) en 2 halve dagen aan het werk. Mijn vriend studeert nog en is ongeveer 3 dagen in de week weg.
Mijn vraag is eigenlijk deze: kan ik dan een hond nemen? Ik had zelf in de planning dat ik sowieso een maand vrij neem wanneer de hond in huis komt, zodat ie als puppy in een vreemde omgeving niet alleen hoeft te zijn. Eventueel kan ik hem later die 2 halve dagen en 1 hele dag meenemen naar mijn werk, waar een tuin is met een grote schuur. Dit zal misschien kunnen als ik hem dat aanleer?
Ook vraag ik me af of er hier meer mensen zijn die overdag weg zijn en toch een hond hebben. Uiteraard krijgt de hond voor en na het werken alle aandacht en wil ik hem zoveel mogelijk bij me hebben, tijdens winkelen, familiebezoek, sporten (hardlopen), etc.
Hoe leer je een hond om alleen te zijn?
Ik heb trouwens wel een groot balkon, wat als een soort kennel kan fungeren?
Ik brainstorm zomaar een beetje, maar ik wil jullie mening hierover, omdat ik niet ondoordacht een hond wil aanschaffen. Ik heb trouwens eerder al een hond gehad als kind, dus ben niet helemaal een groentje. ;)
Positief of negatief, laat maar komen jullie gedachten!

Groetjes Jo
nicole12
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door nicole12 »

ik denk dat de enige die kan beslissen of een hond in je situatie past jijzelf bent
En als je besluit dat dat zo is goed kijken naar het karakter van de hond,of dat ook goed bij jullie past.
Ik zou er wel eerst heeeeeel goed over nadenken want een hond is zo aangeschaft,maar wel doordacht.
Want anders kom je echt in de pinarie en een hond is niet zo makkelijk weer ergens onder te brengen,wat ook je bedoeling niet is :wink:
Afbeelding
Lex (DD) Noa(GR) Dusty (YT)
Joanne
Vaste gebruiker

"ik zou het niet doen" is kort maar krachtig, maar met welke argumenten dan? Kun je alleen een hond nemen als je niet werkt?
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Een pup zou ik als ik het verhaal lees niet doen... van 8 tot 4 red een pup niet ook niet als je de hond een maand heb is dat veels telang, ook het meenemen met sport ed gaat pas op als je hond volwassen is dus dat duurt zeker nog een jaar dan.
Als je echt een hond wil ga dan voor een herplaatser die wat ouder is en ws stabieler... en een tuin en schuur als deze niet geisoleerd zijn in de winter is zeker niet fijn voor een hond...en van je balkon een kennel maken...wat als je een blaffer hebt, daar zullen je buren niet blij mee zijn en dan zal de hond weer weg moeten??
Zou er als ik jou was nog eens heel goed overnadenken en mss op een later moment in je leven nog eens bekijken.

Jacqueline
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Als je voor de eerste periode (ongeveer een jaar gemiddeld genomen) een alternatief hebt voor de dagen dat ie lang alleen is (een oppas, dagopvang oid) is het best te doen.
Maar dan moet je je wel realiseren dat de vrije tijd grotendeels aan de hond besteed zal moeten worden, zomaar spontaan een dagje weg kan dus niet meer. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Er is veel mogelijk, maar als je in deze situatie een hond wil nemen, zal je je hele leven aan moeten passen aan de hond. Je maakt het jezelf zeker niet gemakkelijk.

Wat Inge al zegt, voor de eerste periode zal je een oppas of dagopvang nodig hebben, want na een maand kun je een pup niet van 8 tot 4 alleen laten. Bedenk dat dit natuurlijk ook een extra kostenpost is.

En je moet gewoon bedenken of je het er allemaal voor hebt. Het klassieke voorbeeld: Na een dag hard werken kun je niet in je stoel ploffen, maar kun je een uur of langer met de hond gaan lopen. Zomaar een avondje stappen is er niet bij.

Als ik eerlijk ben: Ik had in deze situatie geen hond genomen. Maar dat is ook omdat ik mezelf ken, ik zou niet kunnen garanderen dat ik de hond een goed leven zou bieden. Ik zou zeggen, ga eens bij jezelf na: Als ik heel eerlijk tegen over mezelf ben, krijgt deze hond een goed en leuk leven bij mij?
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
kawa2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckels

Ongelezen bericht door kawa2 »

als je voor die 2 dagen dat hij echt alleen thuis moet zitten
iemand kan regelen die hem uitlaat en wat tijd met hem doorbrengt dan
of meschien voor die 2 dagen overdag in huis neemt het 3/4 jaar ofzo
zou je wel een pupje kunnen nemen

maar waarom geen leuke herplaatser die al alleen kan blijven
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Waarom moet hij op balkon als je een eengezinswoning hebt? Goed warm buitenhok met ren in de tuin lijkt me dan veel verstandiger, als de hond zonodig buiten moet zitten. Je moet je ook afvragen waarom je de hond in een kennel wilt houden.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Even mijn situatie:
Momenteel ben ik thuis tot Januari, maar dan begin ik weer met werken.
Mijn vriend is vrachtwagenchauffeur en is bijna nooit thuis.
Als ik weer ga werken is dat twee tot vijf dagen in de week, hele dagen.
Ik heb twee honden.
Voor ik ga werken laat ik ze een kort rondje uit.
Als ik uit mijn werk kom ga ik direct met de honden naar buiten met mijn werkkleding nog aan.
Dat is ook een vrij kort rondje.
Daarna ga ik douchen en even lekker knuffelen met de honden en koken.
's Avonds ga ik dan altijd een flink stuk wandelen.
Zodat de honden hun energie lekker kwijt kunnen en 's nachts liggen ze heerlijk bij me op bed, dan hoeven ze ook niet alleen te zijn.
Maar dit zijn twee volwassen honden, en ze zijn nooit echt 'alleen'
Ze hebben elkaar nog tijdens mijn afwezigheid.
Het zijn geen blaffers, daar moet je rekening mee houden, anders krijg je problemen met de buren!
In het weekend of op een vrije dag neem ik veel tijd voor ze.
Dan neem ik ze om beurten mee naar buiten voor een hele lange wandeling van een paar uur.
Die extra aandacht hebben ze echt nodig, aandacht voor hun persoonlijk.
En een avondje weg komt hier ook nog wel eens voor hoor.
Op zondag avond eten we heel vaak bij mijn schoonouders, en dan zijn de honden dus weer een uur of drie/vier alleen thuis.
Maar als ik maar één hond zou hebben, dan zou ik dit dus absoluut zo niet willen doen.
En buiten het werk om, hebben ze gewoon erg veel aandacht en beweging nodig.

Je kunt dus best een hond nemen, maar ga dan voor een herplaatser.
En je zou dan eigenlijk voor een paar dagen van de week een 'oppas' moeten regelen.
Want als hij zo veel helemaal alleen thuis moet zijn is dat erg eenzaam.
:zweep:
yarrah
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door yarrah »

Ik zal zeker geen pup van 8 weken nemen, maar eentje van 4 tot 5 maanden die bij de fokker al geleerd heeft dat hij/zij een tijdje alleen moet zijn. Zo hebben wij het ook gedaan.
Hoewel we ook 8uur per dag werken kunnen we de dagen zo indelen dat de hond, maar 2x 3 uur alleen is.

Succes met afwegen,
Daanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daanie »

Zolang jij op de hele dagen een oppas oid hebt voor je pup, kan het best.

Ik werk 40 uur per week, mijn vriend 3 dagen verdeeld over 4 dagen.

1 dag is meneertje heel de dag alleen en op die dag komt er een vriendin van ons langs. Die blijft of bij ons, of ze neemt hem mee. Net waar ze zin in heeft.

als je zoiets kunt regelen kan het best.
Afbeelding
*kelly*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *kelly* »

Ik vind niet dat je een hond moet nemen als je hele dagen moet werken... Hier zitten de honden niet langer dan 4 uur alleen (gebeurt eigenlijk praktisch nooit) en dat voorafgegaan aan een fikse wandeling. Bovendien zijn ze met zn 3en en hebben dus ook nog gezeldschap van elkaar.
Ook moet je, net als hierboven al gezegt is, niet alleen rekening houden met je werk maar ook met je overige activiteiten zoals uitgaan, weekendjes weg, vakanties noem maar op. Wij zijn vrij aan huis gebonden maar daar hebben we zelf bewust voor gekozen toen we de honden namen.
Een hond neem je niet voor zomaar, maar voor een heel (honden) leven.
vind het dus heel goed dat je er zo mee bezig bent en denk er vooral goed over na! Succes!
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Het ligt eraan hoe graag je het wilt. Ik werk fulltime, maar 1 dag thuis, en mijn vriend werkt vier dagen in de week. Toch heb ik een pup genomen. Ik ben eerst een maand thuis gebleven en daarna ging hij drie dagen in de week naar een dagopvang.

Het is wel zo dat ik nagenoeg al m'n vrije tijd aan m'n hond besteed. Als je wilt dat je buiten je werk ook nog gewoon alles door laat gaan zoals het nu gaat, dan zou ik het niet doen. Dan is je hond wel heel veel alleen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

We werken beide full time en de pups leren wel geleidelijk aan alleen thuis te zitten.
:denken: van sommige begrijp ik dan dat je enkel een hond mag hebbe als je niet werkt
chanti
Actief
Mijn ras(sen): Twee border collies en een kruising shih-tzu.
Contacteer:

Ongelezen bericht door chanti »

Ik denk dat je wel een hond kunt nemen, als deze al goed geleerd heeft om langere tijd alleen thuis te zijn. Een pup lijkt me niet zo'n goed idee, want een pup kan niet na een maand een hele dag alleen zijn. Mijn pupje is nu 14 weken en die laat ik nog maar driekwartier alleen. Als je een goede oppas of dagopvang kunt vinden, dan moet een pup volgens mij wel kunnen.
Afbeelding

Neem een kijkje op mijn site http://www.dogdance.nl.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zeg ook niet doen :wink: Het idee dat een hond op een balkon zou kunnen of op je werk in de tuin of schuur is totaal bezopen als het een hondje van 12 weken betreft. Die gaat niks dan gillen en kan dat helemaal niet aan. Het is een baby doe op dat moment zo ontzettend veel beter op zijn plek had kunnen zijn bij iemand die dat niet gaat doen maar gewoon tijd heeft voor een puppy.

Ik zou mezelf gewoon afvragen of je denkt dat het hondje bij jou op de beste plek zit. Ik ken heel weinig jonge honden die er geen probleem mee hebben om uren en uren alleen te zitten. In jouw geval komt het er op neer dat de hond geen aandacht kan krijgen van zonsopgang tot zonsondergang deze winter. De hele daglengte zit hij dus alleen.

In mijn ogen onaanvaardbaar als je een keuze hebt. :wink: Alleen daarom al zal hij niet kunnen spelen met andere honden want die lopen er meestal alleen overdag :19:

Kon je hem op je werk bij je houden dan was alles anders geweest :ok:
Afbeelding
Frenkie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frenkie »

Ik zou voor een herplaatser gaan, een pup kan na een maand nog niet 8 uur alleen thuis zijn. Ik werk 3 hele dagen en mijn vriend 5 dagen. Wij hebben wel een pup genomen, maar ook alleen omdat ik het eerste half jaar veel thuis was omdat ik nog studeerde. Nu ik werk en Wieke alweer 7 maanden is komen mijn ouders tussen de middag om de honden uit te laten. Ik weet niet of jij iemand in je omgeving hebt die dit zou willen doen? Daarnaast gaat bijna al onze aandacht naar de honden als we vrij zijn. Maar we gaan in het weekend ook nog wel eens een paar uurtjes weg hoor, de honden hebben elkaar en dat vind ik persoonlijk toch anders dan alleen.
Groetjes Martine, Timo, Wieke en Frenkie
Afbeelding Afbeelding
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

MARC_S schreef:Ik zeg ook niet doen :wink: Het idee dat een hond op een balkon zou kunnen of op je werk in de tuin of schuur is totaal bezopen als het een hondje van 12 weken betreft. Die gaat niks dan gillen en kan dat helemaal niet aan. Het is een baby doe op dat moment zo ontzettend veel beter op zijn plek had kunnen zijn bij iemand die dat niet gaat doen maar gewoon tijd heeft voor een puppy.

Ik zou mezelf gewoon afvragen of je denkt dat het hondje bij jou op de beste plek zit. Ik ken heel weinig jonge honden die er geen probleem mee hebben om uren en uren alleen te zitten. In jouw geval komt het er op neer dat de hond geen aandacht kan krijgen van zonsopgang tot zonsondergang deze winter. De hele daglengte zit hij dus alleen.

In mijn ogen onaanvaardbaar als je een keuze hebt. :wink: Alleen daarom al zal hij niet kunnen spelen met andere honden want die lopen er meestal alleen overdag :19:

Kon je hem op je werk bij je houden dan was alles anders geweest :ok:
En wat zou jij vinden van de optie van dagopvang/oppas?
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
Poppetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Poppetje »

Een hond met een fulltime baan kan heel goed. Zolang je maar zorgt dat hij niet de hele dag alleen zit.
Ik zit zelf 5dagen in de week op school van 7u s'ochtends tot 6u s'avonds. Ik breng haar dan naar mijn moeder, die werkt zelf ook en soms zitten ze dus ook alleen.
Ik zou in jou geval alleen goed kijken naar het ras dat je neemt, of dat past in de situatie zoals hij nu bij jou is.
Joanne
Vaste gebruiker

Jeej, bedankt voor zoveel reacties!
Niet dat ik er nu over uit ben, maar gelukkig hoef ik ook niet a la minute te beslissen, ik heb alle tijd en misschien stel ik het nemen van een hond dan wel uit.
Even een zijstraatje: wat voor ras zouden jullie me dan aanraden, mocht ik toch een pup of herplaatser willen nemen?
Ik ben zelf helemaal weg van witte herders, maar ken niemand met zo'n hond.
Poppetje
Zeer actief

Een herder...die heeft wel heel veel beweging nodig en veel aandacht. Dat is denk ik op dit moment niet echt een hond die bij jou situatie past. Ik zou in jou geval een kleiner hondje nemen.
Some-one
Actief

Ongelezen bericht door Some-one »

Poppetje schreef:Ik zou in jou geval een kleiner hondje nemen.
Ook kleinere honden hebben veel aandacht en beweging nodig! :wink:

Hoewel in mijn ogen een aantal forummers hier die fulltime werken het goed voor elkaar hebben met hun hond (dmv oppas of uitlaatservice) ben ik van mening dat een pup en fulltime werken meestal niet samen gaat!

Een pup van een paar maanden oud die urenlang alleen moet zitten.... :neenee:

Een hond is en blijft een roedeldier....en dan kunnen nog zoveel mensen zeggen dat hun hond het niet erg vind om hele dagen alleen te zitten....ik vind/zou dat niet kunnen! Maar dat is mijn persoonlijke mening!
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Poppetje schreef:Een herder...die heeft wel heel veel beweging nodig en veel aandacht. Dat is denk ik op dit moment niet echt een hond die bij jou situatie past. Ik zou in jou geval een kleiner hondje nemen.
Dus kleine hondjes hebben weinig beweging nodig :denken:
Addy

Nanna schreef: Hangt van het hondje af ;-) Een pekinees heeft belangrijk minder beweging nodig dan een witte herder.
Misschien is het voor TS een optie om een herplaatswindhond te nemen. (van Greyhounds in Nood of zoiets). Dergelijke honden zijn veelal meesterslapers en kunnen toe met een uurtje flink rauzen per dag.
Sorry Nanna, ben het totaal niet met je eens ! Alle kleine muizen hier krijgen bijna net zoveel beweging als de groterds en genieten daar ook net zo hard van.
En het advies van een herplaatswindhond uit Spanje ben ik het ook niet mee eens. Deze windhonden zijn gewend om in roedels te leven en voelen zich snel eenzaam als ze een hele dag alleen gelaten worden.
Overigens zal geen een stichting ermee accoord gaan dat hun honden op een balkon of in de tuin vertoeven, deze honden hebben veel meegemaakt en moeten gewoon een warm liefdevol huis krijgen, niet een huis waar ze de hele dag alleen zijn :roll:
Addy

Ik ben het met je eens dat een pekinees met minder toekan, mijn muizen kunnen ook met minder toe maar vinden het heerlijk. Jouw honden zouden ook met minder toe kunnen en je plaatst toch ook geen van je honden bij mensen die de hele dag werken of ze in een tuin of op het balkon willen stoppen ?
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Het is meer een vraag over hoe dan over het waarom...

Joanne, waarom wil je een hond, wat zou ie moeten doen en in hoeverre ben je bereid je leven echt aan te passen?...als die dingen helder zijn is er zeker een hond aan te passen denk ik...

L
Poppetje
Zeer actief

Addy schreef:
Poppetje schreef:Een herder...die heeft wel heel veel beweging nodig en veel aandacht. Dat is denk ik op dit moment niet echt een hond die bij jou situatie past. Ik zou in jou geval een kleiner hondje nemen.
Kleine hondjes hebben minder beweging nodig dan grote honden ja.
Natuurlijk vinden ook kleine hondjes het lekker om te rennen en te lopen, dat merk ik aan mijn dwergje ook wel, maar ik merk ook zeker het verschil tussen het uithoudingsvermogen van mijn dwergje en de mastin die er loopt.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Poppetje schreef:
Addy schreef:
Kleine hondjes hebben minder beweging nodig dan grote honden ja.
Natuurlijk vinden ook kleine hondjes het lekker om te rennen en te lopen, dat merk ik aan mijn dwergje ook wel, maar ik merk ook zeker het verschil tussen het uithoudingsvermogen van mijn dwergje en de mastin die er loopt.
Nah, volgens mij ligt het niet zozeer aan het formaat als wel aan het type hond. In de categorie gezelschapshondjes zullen inderdaad veel types zitten die niet heel veel beweging nodig hebben. Maar een kleine terrier bijvoorbeeld is dan weer een heel ander type.

Bij voorbaad al een klein hondje nemen (uit de categorie gezelschapshonden) "omdat die zo weinig beweging nodig hebben", vind ik ook geen goed uitgangspunt.
Er zit ook nog een verschil tussen niet per se nodig hebben en wel heel gelukkig worden als ze het wel krijgen. Alleen die shih-tzu zal je huis niet afbreken bij 3 keer daags een blokje om zoals een Border Collie waarschijnlijk wel.
Afbeelding
Joanne
Vaste gebruiker

He, nou moet ik toch een heeeel groot misverstand uit de wereld helpen. Ik zou een hond NOOIT de hele dag op het balkon dumpen. De gedachtengang was dat er veel mensen zijn die hun hond overdag in een kennel laten en daar leek mijn balkon dan nog het meest op. Ivm het nog niet zindelijk zijn...
Maar goed, ik heb wel door dat een pup niet haalbaar is. Misschien dat ik beter voor een herplaatser kan gaan? En dan eentje die gewend is om overdag alleen thuis te zijn.
Tijdens het werk kan de hond geen aandacht krijgen, maar daarbuiten mag en kan hij mee met alles wat ik doe. Ik heb een hond gehad toen ik nog thuiswoonde en hij was mijn maatje in alles. Ik mis hem vreselijk en hoewel hij onvervangbaar is, kan ik dan misschien mijn liefde geven aan een andere hond die het misschien hard nodig heeft.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Voor een hond alleen vind ik 3 hele dagen erg veel alleen. Anders wordt het al als er tussendoor iemand komt om een goed uur te wandelen zodat hij/zij daarna weer lekker moe is.

Ik vind het lastig om in die begin-situatie aan een hond te beginnen (tenzij er iets van dagopvang geregeld kan worden) Uiteraard kunnen situaties veranderen, maar met als uitgangspunt 3 hele dagen alleen, ik weet het niet.... Zelfs met een goed uur wandelen tussendoor zit de hond dan toch wel erg veel helemaal in zijn eentje. Ik vind daarin ook een behoorlijk verschil zitten of de hond helemaal alleen is of een maatje heeft.

Een pup gaat zeker niet lukken, tenzij je inderdaad het eerste jaar opvangmogelijkheden hebt :wink:

In het asiel zitten ook best regelmatig koppeltjes die samen een baas zoeken. En dan met lekker uitlaten tussendoor? En naast je werk lekker alle tijd voor de honden.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”