Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

alleen maar winst met dekreu?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door D@@ntje76 »

Als ik Mike laat dekken, dan is het dekgeld tussen de 800 en 1000 euro, mits de heupen goed zijn en ze moeten minimaal 2 x een ZG hebben gehaalt op show.

Dit zijn overigens normale bedragen voor een dekking van dit ras.

Mike zijn foto´s worden een dezer dagen beoordeelt en hij heeft al 3 x een U gehaalt op show.

Ook hebben we Mike op MDR1 laten testen, aangezien je daar steeds meer negatieve verhalen over hoort de laatste anderhalf jaar, pups die niet tegen medicijnen kunnen omdat ze lijder zijn en daardoor dood kunnen gaan...

Hoe bekender de reu, hoe hoger het dekgeld wat je kan vragen, hoe meer shows je loopt, hoe bekender je hond wordt en hoe meer vraag er naar kan zijn.

Persoonlijk lopen wij maar een paar shows per jaar, ben een beginner op dit gebied en nog al eens zenuwachtig...maar hoe groter de show, hoe meer witte herder mensen we tegenkomen en hoe groter de kans dat jouw hond wordt gevraagd.

Een witte herder mag maximaal 4 x per jaar dekken, das een mooi aantal vindt ik, sommige redden dat, anderen niet.

Wat die DH dekreuen betreft, dacht even dat het een tikfout was van die 90 x per jaar :eek:

Ik zie ze ook wel op marktplaats staan, de dekreutjes voor 100 euro, vraag me dan altijd af wat voor mensen en honden dat zijn.

Pffff, je lijkt wel haast een p**ier als je dat doet lijkt me :N:

De echte liefhebbers zie je trouwens ook haast niet op marktplaats adverteren, wil je een dekking van een bepaald ras, kijk dan eens op de site van de rasvereniging en ik weet niet of hier prijzen staan, maar wel vaak mail en website adressen van fokkers en dekreuhouders, mail gewoon eens voor meer info over dekreuen...
groetjes Diana

Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Anna*Poncho schreef:
eefje+huig schreef:
Anna*Poncho schreef:
yamie schreef: dat is best laag voor een dekprijs, meestal is de dekprijs gelijk aan de prijs voor een pup. maar goed, er zullen dus ook wel uitzonderingen zijn.
qua reiskosten? meestal komt de teef naar de reu :mrgreen:

en er zullen dus ook heus reu eigenaren zijn die er echt niet rijk van worden hoor
Oké, ik vond dit ook best laag, zeker gezien de prijs van een Franse bulldogpup. Ik zie dit trouwens op Marktplaats staan, maar dat lijken me wel gemiddelden. Met stamboom kom ik hoogstens 200 euro tegen. Terwijl een pup met stamboom grofweg tussen de 1000 en 1250 kost :19:

Maar wellicht mis ik eea. Heb er absoluut geen verstand van.
ik denk dat als je bij een fokker met dekreu gaat vragen dat je toch andere prijzen te horen krijgt,denk ik.
Ik vind 150 of 200 euro wel heel minimaal als je dus voor een stamboompup minimaal 1000euro moet betalen......
Wellicht geldt dat voor de absolute topreuen. Maar ik houd Marktplaats al een tijdje in de gaten en ben nog geen stamboomdekreu tegengekomen boven de 200 euro :19:
het lijkt me dat je op MP ook niet echt de goede dekreuen aan zal treffen, een serieuze fokker/dekreu eigenaar heeft wel andere kanalen via waar hij aan kan geven dat zijn reu beschikbaar is.
D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
Anna*Poncho schreef:
eefje+huig schreef:
Anna*Poncho schreef: Oké, ik vond dit ook best laag, zeker gezien de prijs van een Franse bulldogpup. Ik zie dit trouwens op Marktplaats staan, maar dat lijken me wel gemiddelden. Met stamboom kom ik hoogstens 200 euro tegen. Terwijl een pup met stamboom grofweg tussen de 1000 en 1250 kost :19:

Maar wellicht mis ik eea. Heb er absoluut geen verstand van.
ik denk dat als je bij een fokker met dekreu gaat vragen dat je toch andere prijzen te horen krijgt,denk ik.
Ik vind 150 of 200 euro wel heel minimaal als je dus voor een stamboompup minimaal 1000euro moet betalen......
Wellicht geldt dat voor de absolute topreuen. Maar ik houd Marktplaats al een tijdje in de gaten en ben nog geen stamboomdekreu tegengekomen boven de 200 euro :19:
het lijkt me dat je op MP ook niet echt de goede dekreuen aan zal treffen, een serieuze fokker/dekreu eigenaar heeft wel andere kanalen via waar hij aan kan geven dat zijn reu beschikbaar is.
Daarom plaatste ik in het berichtje hiervoor al het volgende.

De echte liefhebbers zie je trouwens ook haast niet op marktplaats adverteren, wil je een dekking van een bepaald ras, kijk dan eens op de site van de rasvereniging en ik weet niet of hier prijzen staan, maar wel vaak mail en website adressen van fokkers en dekreuhouders, mail gewoon eens voor meer info over dekreuen...
groetjes Diana

Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

Heb ik een reu en dan ook nog van het verkeerde ras :mrgreen:
Het markiesje mag in zijn leven maar 3 x dekken. Aangezien het dekgeld 100 euro bedraagd wordt ik hier niet bepaald rijk van. :denken:
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Inge O schreef:
*Anita* schreef:Heb ik een reu en dan ook nog van het verkeerde ras :mrgreen:
Het markiesje mag in zijn leven maar 3 x dekken. Aangezien het dekgeld 100 euro bedraagd wordt ik hier niet bepaald rijk van. :denken:
goede aktie van de rv :ok: .
:eek: toch verkeerd gekozen :boos:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Tessa
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tessa »

Rory schreef:
crutz schreef:
Anna*Poncho schreef:
eefje+huig schreef: ik denk dat als je bij een fokker met dekreu gaat vragen dat je toch andere prijzen te horen krijgt,denk ik.
Daarom plaatste ik in het berichtje hiervoor al het volgende.

De gemiddelde prijs voor een dekreu (Franse bull dus) van een fokker ligt geloof ik tussen de 500 en de 800 euro. Ik heb ze ook voor 150 a 200 euro op marktplaats zien staan, maar dat zijn vaak geen reuen van serieuze fokkers.
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen maar onder de erecodefokkers zul je geen dekreuen aantreffen van 150 a 200 euro.
Pootje van Amos en Juna
*Anita*
Zeer actief

Inge O schreef:
goede aktie van de rv :ok: .
Ik dacht al toen ik dit topic zag een nieuwe auto te kunnen kopen :boos:

Nee ik vind dit zelf ook een goede actie. Ik vind het niet normaal dat er zo'n grote bedrage verdiend worden met een dekreu. Wat mij betreft zou er bij elk ras een maximale aantal dekkingen moeten zijn. Ik bedoel dan niet per jaar maar in zijn leven
Afbeelding
eternal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old Englisch Bulldog

Ongelezen bericht door eternal »

yamie schreef:
eternal schreef:Als ik hoor wat voor dekgeld er wordt gevraagt bij de RR dan heb ik zo iets van zo dat is snel verdient.

Een dekking bij van een goeie RR reu ligt al gauw tussen de 600 en de 1200 euro. Nou reken dat maar uit.

pff
zijn er veel dekreuen in het bezit van mensen , die ook alleen maar die reu hebben? of zijn de meeste in het bezit van ook echt fokkers, met meerdere honden en dus ook teven hebben?
Die dus ook zelf teven hebben en zelf dus ook fokken,

Maar ook heel vaak mensen die alleen maar reuen hebben,

En de pups beginnen ook bij 1000 euro. En hoger.
Met sara heb ik geluk gehad dat ze bij vrienden vandaan komt waardoor ik niet de hoofprijs heb hoeven te betallen.
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

Elmar schreef:Ca 15 jaar geleden betaalde ik 1000 gulden dekgeld voor de labradorreu. De pups verkocht ik voor 800. De reu-eigenaar had 2 of 3 reuen, die regelmatig dekten. Er was nog geen limiet aan het aantal dekkingen.
In Duitsland bij de Duitse herders was er wel een limiet van ik dacht 60 dekkingen per jaar. Maar dat was alleen voor Duitse teven. Er werd dus ook veel "over de grens" gedekt.
Als je dan een bekende hond had, kon je er ook leuk mee verdienen . Er werden trouwens ook fantasieprijzen geboden voor reuen, voornamelijk door Japanners.
precies dat is nu ook nog steeds gangbaar. Bij de rottweilers niet anders. Ik hoor bedragen van 25.000 tot 150.000 voor bepaalde reuen :N:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Toch is het niet allemaal zo rozengeur en manenschijn het hebben van een dekreu.
Tenminste niet als je er heel serieus mee bezig bent.
Bij laten we zeggen 60 dekkingen in het jaar ben je niet erg selectief met het uitzoeken of de combi wel goed is en of je meewerkt aan het verbeteren van het ras, je bent alleen maar aan het vermeerderen.
Daarbij, als er wat is met de pups word het 9 van de 10 keer bij de reu in de schoenen geschoven, al is het maar via verhalen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Zo he! 90 dekkingen per jaar is 45.000 euro :eek: Je zou het maar binnen halen. :cheer:
Ik moet bekennen dat ik dus best wel zo'n reu zou willen hebben :mrgreen: Jammer dat je dat nooit goed kan zien met 8 weken want als ik dacht dat ik het toppertje van 45.000 euro kon binnenhalen voor 1000 euro pupgeld dan deed ik dat. Slecht he? :N: :mrgreen:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

MARC_S schreef:Zo he! 90 dekkingen per jaar is 45.000 euro :eek: Je zou het maar binnen halen. :cheer:
Ik moet bekennen dat ik dus best wel zo'n reu zou willen hebben :mrgreen: Jammer dat je dat nooit goed kan zien met 8 weken want als ik dacht dat ik het toppertje van 45.000 euro kon binnenhalen voor 1000 euro pupgeld dan deed ik dat. Slecht he? :N: :mrgreen:
Héél slecht, maar wel logisch. :wink:
Bij de Laekense hoef je daarvoor dus echt geen reu in huis te halen.
Topreuen hier in Nederland hebben een dekking of 10 op hun naam staan denk ik, meer echt niet. Ik vind bij de Laekense 10 dekkingen al erg veel.
Wat mij betreft zou er bij ons ras een maximum van 5 dekkingen ingesteld mogen worden.
Ik weet wel dat er langhaar-reuen zijn die tientallen dekkingen op hun naam hebben staan en een enkele Laekense reu in het buitenland ook.
Maar het is niet te vergelijken met de bedragen en aantallen dekkingen die ik voorbij zie komen van top-Duitse Herderreuen.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

LongFields schreef:
MARC_S schreef:Zo he! 90 dekkingen per jaar is 45.000 euro :eek: Je zou het maar binnen halen. :cheer:
Héél slecht, maar wel logisch. :wink:
Bij de Laekense hoef je daarvoor dus echt geen reu in huis te halen.
Topreuen hier in Nederland hebben een dekking of 10 op hun naam staan denk ik, meer echt niet. Ik vind bij de Laekense 10 dekkingen al erg veel.
Wat mij betreft zou er bij ons ras een maximum van 5 dekkingen ingesteld mogen worden.
Ik weet wel dat er langhaar-reuen zijn die tientallen dekkingen op hun naam hebben staan en een enkele Laekense reu in het buitenland ook.
Maar het is niet te vergelijken met de bedragen en aantallen dekkingen die ik voorbij zie komen van top-Duitse Herderreuen.
Je zou het maar krijgen he? :mrgreen: Ga maar effe in de tuin spelen met je nieuwe vriendinnetje en dan trekken wij als baasjes even de geldbuidel open :cheer:

Bij de DH praat je natuurlijk ook wel over honderden nesten in het jaar. Als je het relatief bekijkt tov bv laekense dan is het percentage bloed van zo'n reu misschien niet eens echt heel veel hoger op het totaal. Ik denk maar weet dat dus niet zeker dat er meer dan 400 nesten DH gefokt worden per jaar of zie ik dat verkeerd? :19: Wendy?

Bij de Laekense vind ik het inderdaad wel een heel goed idee om karig te dekken. Er zijn genoeg reuen die niet of nauwelijks dekken en ik denk soms dat die ook best wel hun steentje bij kunnen dragen toch?
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

MARC_S schreef:
Bij de Laekense vind ik het inderdaad wel een heel goed idee om karig te dekken. Er zijn genoeg reuen die niet of nauwelijks dekken en ik denk soms dat die ook best wel hun steentje bij kunnen dragen toch?
Ik probeer zelf op zoek te gaan naar een reu die nog niet of nog nauwelijks is ingezet, maar als er na mij ineens een rij staat voor diezelfde reu kan ik daar natuurlijk niets (meer) aan doen, dat vind ik wel jammer. Bij ons is het helaas wel zo dat men vaak achter de massa (voor zover je daarover kunt spreken natuurlijk) aanholt wat dekreuen betreft.
Zelf vind ik dat de dekreu-eigenaar ook zeer selectief zou moeten zijn in het akkoord gaan met dekkingen. Maar goed, ik heb gemakkelijk praten want ik heb zelf geen reu. Misschien dat het geld wat je voor een dekking kan krijgen toch belangrijker is dan de genetische variatie.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

even een vraag van een leek

laat je de teef ook testen op gezondheid ,ik bedoel de reu kan toch ook een ziekte oplopen door het dekken?
en is dan niet meer beschikbaar voor andere teefjes

zegt zij de ergens een klepel heeft horen luiden :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

Gelukkig komen ze er bij ons ras ook op terug om bepaalde reuen te vaak te gebruiken, mag overigens ook maar vier keer per jaar binnen nederland, daarbuiten weet ik het niet.

Deels doordat er nu ook meer over de gezondheid van ons ras bekend is en deels om niet allemaal dezelfde bloedlijnen te krijgen.

De fokkers die ik ken hebben het liefst zoveel mogelijk verschillende bloedlijnen binnen hun kennels en geen bloedlijnen die al veel voorkomen, dit ook om de gezondheid van de dieren.

Bedoel, je zal het maar hebben dat een reu ineens een kampioen is, vervolgens tien dekkingen doet en dan kom je er na een paar jaar achter dat er veel HD of epilepsie in die lijnen voorkomt, ondanks dat de ouders vrij zijn.

Dan heb je ineens een hele zooi nakomelingen waar je niet zoveel mee kunt (als je het goed wilt doen tenminste).

Dan kun je soms beter een of twee jaar wachten voor je diezelfde reu weer gebruikt.
groetjes Diana

Afbeelding
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Wordt zo'n reu verder officieel aangekeurd? Moet hij verplichte onderzoeken ondergaan (HD enz.). En moet er mee geshowed zijn voor je hem als dekreu mag gebruiken?

Het lijkt mij niet zo bevorderlijk voor een goed dekreuenbestand als het allemaal niks mag opbrengen. Hoeveel mensen zien het nog zitten er allerlei moeite voor te doen als ze daar niet eens onderzoeken van kunnen betalen die het ras ten goede zouden komen. Plus dat ik het jammer zou vinden dat een excellente reu net als een doorsnee reu maar 3 keer gebruikt mag worden.
D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:
Wordt zo'n reu verder officieel aangekeurd? Moet hij verplichte onderzoeken ondergaan (HD enz.). En moet er mee geshowed zijn voor je hem als dekreu mag gebruiken?

Het lijkt mij niet zo bevorderlijk voor een goed dekreuenbestand als het allemaal niks mag opbrengen. Hoeveel mensen zien het nog zitten er allerlei moeite voor te doen als ze daar niet eens onderzoeken van kunnen betalen die het ras ten goede zouden komen. Plus dat ik het jammer zou vinden dat een excellente reu net als een doorsnee reu maar 3 keer gebruikt mag worden.
Ben ik met je eens, zeker als een reu schitterend mooie en gezonde pups heeft voortgebracht, zou hij nog een paar keer extra moeten kunnen dekken denk ik dan.

Als je bij ons ras kijkt, dan zie je dat reuen die voor de inventarisatie gaan, voorlopig goed worden gekeurd, maar dat zou strenger mogen naar mijn mening.
Mocht er bekend zijn dat een reu of teef toch zieke nakomelingen heeft voortgebracht (bijvoorbeeld HD, epilepsie, slokdarm afwijkingen), dan zou deze reu niet meer mogen dekken vindt ik.

Alle gezondheids eisen zouden ook wat strenger mogen wat mij betreft voor bepaalde rassen.
groetjes Diana

Afbeelding
bri
Zeer actief

Ongelezen bericht door bri »

Essy schreef:

volgens mij zit het markiesje nog in een opfokprogramma, net als bv de hollandse smous gelden er dan andere regels
De weg is lang als je blijft struikelen
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Album=WR3VNSHU
pootjes van Femke en Toby
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Van zo'n topreu (op het eerste gezicht) worden toch ook alweer meer kinderen aangehouden voor de fokkerij, denk ik zo? Dus dan heeft hij al een duidelijkere stempel op het ras? Ik adviseer vaak om de broer van die topper eens te gaan bekijken, misschien is die net zo mooi/goed/leuk.
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Aantal inschrijvingen van DH's in het NHSB in 2005: ruim 41oo, bij een nestgemiddelde van 6 kom je op ca 700 nesten in Nederland.

Voor Duitsland heb ik het inschrjfnr in het stamboek van 2 honden genomen. Dit van elkaar afgetrokken en omgerekend naar het aantal inschrijvingen per jaar: ca 26.000 in de periode jan 2002/ juni 2003. Kom je op een jaar gemiddelde van ca 17.000. delen door 6 is ruim 2800 nesten!
Heb het nogmaals herhaald: op 18-8-2004 inschrijving 2148756 en op 29-9-2005 inschrijving 2167167 geeft 18.411 honden in iets minder dan een jaar.
*Anita*
Zeer actief

bri schreef:
Essy schreef:

volgens mij zit het markiesje nog in een opfokprogramma, net als bv de hollandse smous gelden er dan andere regels
klopt. Daarom vind ik het ook goed dat er op deze manier verschillende reuen ingezet worden.
De markiesjes worden wel officieel aangekeurd om ingezet te kunnen worden. Daarnaast heb ik het nadrukkelijke verzoek gekregen om hem te laten testen op patella luxatie omdat zijn broer tijdens de aankeuring verdacht werd hiervan waarna bleek dat hij dit ook daadwerkelijk heeft.
Tja je kunt het dekgeld wel omhoog schroeven maar dan legt de teefeigenaar er op toe om een nestje te fokken.
Afbeelding
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

*Anita* schreef:
bri schreef:
Essy schreef:

klopt. Daarom vind ik het ook goed dat er op deze manier verschillende reuen ingezet worden.
De markiesjes worden wel officieel aangekeurd om ingezet te kunnen worden. Daarnaast heb ik het nadrukkelijke verzoek gekregen om hem te laten testen op patella luxatie omdat zijn broer tijdens de aankeuring verdacht werd hiervan waarna bleek dat hij dit ook daadwerkelijk heeft.
Tja je kunt het dekgeld wel omhoog schroeven maar dan legt de teefeigenaar er op toe om een nestje te fokken.
Ik zou liever meer betalen voor zo'n pup als de ouders uitgebreid onderzocht zijn. Nu vind ik het wel heel hobbymatig. Ik denk dat er maar weinig liefhebbers van dit ras zijn, die honderden euro's voor onderzoek en shows willen betalen en die op deze manier serieus bepaalde lijnen kunnen/willen opbouwen.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”