Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

aantal nesten/dekkingen

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

boxersien

aantal nesten/dekkingen

Ongelezen bericht door boxersien »

Dit vraag ik me af door een discussie vanmiddag met iemand.

Iemand maakte vanmiddag een opmerking tegen me dat een goede fokker zijn teven maar 1x laat dekken om zo te maken dat je geen inteelt e.d. gaat krijgen. Constant moet er vers bloed zijn en teef/reu mogen qua bloedlijn niets met elkaar te maken hebben.
Dus mijn tegenvraag was gelijk: Hoe denk je dan over dekreuen? Mogen die ook maar 1x dekken?
Maar nee, dat maakt niets uit, die mogen dekken zoveel ze willen dat gaf helemaal niets geen problemen.

Hoe kan het nu ooit komen dat mensen zo denken? Ik ben het geheel niet met hem eens. Een teef kan best 2 á 3 nesten krijgen zonder problemen en reuen moeten niet teveel ingezet worden (ligt aan aantal rasvertegenwoordigers hoeveel).

Immers krijgen pups toch 50/50 mee van de ouders?

Wat vinden jullie nu? Kijk, een reu kan gemakkelijk 50x dekken een teef kan logischer wijs geen 50x een nest krijgen. Maar eigenlijk is het toch krom geredeneerd?
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Immers krijgen pups toch 50/50 mee van de ouders?
Precies, de logica van het meer inzetten van reuen dan teven ontgaat mij dan ook.
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

ook het "inteelt vermijden" argument, snap ik niet. Wil je op zeker bepaalde eigenschappen laten vereven, moet je een mi een zekere mate van inteelt hebben.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
boxersien

Oke, dan zat ik zo te lezen toch niet erg verkeerd. Soms ga ik aan mijn eigen twijfelen, want die man zat met jaren ervaringen over fokken van dit ras en dat ras te praten en was glanshard in zijn beweringen. :ok:

Soms best gek om tegen zoiets aan te lopen. Beiden 100% overtuigd van je gelijk en toch zo ontzettend veel verschil qua standpunt en dat terwijl diegene vele malen meer ervaring heeft met honden (naar hij zegt) dan ik en dan dus toch nog verkeerde conclusies trekt. Vooral het fokken met teven maar 1 nest per leven en reuen laten doen wat ze doen en dat geeft niet in getallen.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hm....

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 19 jul 2008 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
boxersien

Ik denk dat je bijv. 15 dekkingen per reu in het algemeen niet kan stellen. Want pak je per reu 15 dekkingen op een populatie zoals de boxer dan is dit heel anders dan dat je dit pakt op de Kaukasische Owcharka hier in NL :wink:

Naar mijn idee moet er ook veel vaker gepakt worden naar wat onbekendere honden dan de int. nat. kampioenen en honden die 100den keren op een show verschijnen. Ik weet wel: dit is soms niet mogelijk omdat men ook niet weet waar die honden zitten.
Toch lijkt me dit DE manier om de rassen weer wat gezonder te gaan krijgen.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Suzanne123 schreef:

Ik zou voor een reu inschatten dat maximaal 15 dekkingen in zijn hele leven een leuk aantal is? Voor een teef 3 a 4 nesten in haar leven?

Suzanne
Waarom denk je dat een reu ongeveer 5x zoveel invloed op de genenpoel moet/mag hebben?
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Selena schreef:ook het "inteelt vermijden" argument, snap ik niet. Wil je op zeker bepaalde eigenschappen laten vereven, moet je een mi een zekere mate van inteelt hebben.
Eens, niks mis met lijnteelt.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Door binnen een ras te fokken heb je toch al een vorm van inteelt?
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

boxersien schreef:Oke, dan zat ik zo te lezen toch niet erg verkeerd. Soms ga ik aan mijn eigen twijfelen, want die man zat met jaren ervaringen over fokken van dit ras en dat ras te praten en was glanshard in zijn beweringen. :ok:
Jarenlange ervaring betekent niet automatisch dat iemand het ook jarenlang goed doet...
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Suzanne123 schreef:Ik zou voor een reu inschatten dat maximaal 15 dekkingen in zijn hele leven een leuk aantal is? Voor een teef 3 a 4 nesten in haar leven?
Ik vind dat, zowel voor een reu als voor de teef, eigenlijk nog heel veel. Die reu heeft waarschijnlijk ook nog wel broers die bijna net zo vererven, maar toch net weer iets andere genen inbrengen. Waarom zou je daar dan niet naar uitwijken?
Het verschilt, denk ik, wel per ras, maar vier nesten per teef vind ik ook veel.
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia »

boxersien schreef:onbekendere honden dan de int. nat. kampioenen en honden die 100den keren op een show verschijnen. Ik weet wel: dit is soms niet mogelijk omdat men ook niet weet waar die honden zitten.
Ik denk dat dat al weer een tekort koming is van de fokker als die alleen maar op de shows kijkt, dan is het erg kortzichtig. Als je je in je ras verdiept weet je waar je honden kunt vinden, ook buiten een show om.
Groetjes Sylvia
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Rosita Compagner schreef:Door binnen een ras te fokken heb je toch al een vorm van inteelt?
Natuurlijk. Wat bedoel je te zeggen?
Dat het dan niet echt nodig moet zijn of wenselijk is om ook nog binnen een ras in familieverband te gaan fokken. Da's dan weer een overtreffende trap.
D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door D@@ntje76 »

Vriendin van mij is fokker, zij vindt dat haar teefjes maar een maal een nestje hoeven te hebben, want het gaat haar om verbetering van het ras en zij gaat ervan uit dat als zij de perfecte reu zoekt voor haar teefjes, dat je zo het ras verbetert en dat je dan beter verder kunt fokken met een zoon of dochter uit die combi.

Anders is het alleen het vermeerderen van het ras, maar goed, heb ook al gedacht van als een bepaalde combi goed uit pakt, waarom zou je die combi niet nog een herhalen?

Bij ons ras mag een teefje in totaal 4 nestjes hebben, ik vind dat niet veel, er moet officieel een bepaalde tijd tussen zitten en een teefje moet haar eerste nestje hebben gehad voor ze vier is en na haar achtste levensjaar mag ze geen nestje meer krijgen.

Reuen mogen maximaal 4 keer per jaar dekken.

Het aantal zal ook afhankelijk zijn van het ras en van de hoeveelheid honden die van dit ras bestaan.
Laatst gewijzigd door D@@ntje76 op 21 jan 2008 07:51, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes Diana

Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Rory schreef:Anders is het alleen het vermeerderen van het ras, maar goed, heb ook al gedacht van als een bepaalde combi goed uit pakt, waarom zou je die combi niet nog een herhalen?
Waarom zou je nog meer van hetzelfde op de wereld willen zetten?
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Bij de duitse herder mag je met je teef fokken wat je wilt.
Tuana der mams verwacht nest 5 op komst (zelf is ze 5,5 jaar :jank: )
en Nanni der mams heeft geloof ik 8-9 nesten gehad :N:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef:Bij de duitse herder mag je met je teef fokken wat je wilt.
O, wat vreselijk!
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

en dat valt dan niet onder de noemer broodfok :denken:
boxersien

Addy schreef:
en dat valt dan niet onder de noemer broodfok :denken:
Hoe goed die lijnen ook zijn, ik zou niet weten of ik daar uberhaupt ooit een pup van zou nemen als dit mij bekent was.........
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Op de site van de VDH staat "maximum aantal nesten van een teef (vijf, is geregeld in het BRS)".
BRS = Basis Reglement Stambomen.
Dat geldt sinds 2004, ik denk dat Nanni d'r mams van vóór die tijd is?
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

tekkel schreef:
Op de site van de VDH staat "maximum aantal nesten van een teef (vijf, is geregeld in het BRS)".
BRS is bij mijn weten nog niet ingegaan, maar waarom zouden zaken die eigenlijk vanzelfsprekend zijn in een reglement vastgelegd moeten worden???
een beetje gezond verstand geeft toch gelijk al aan dat een bepaald aantal nesten toch echt te gortig wordt....zoals bv een teef van 5,5 jr die nu haar 5de nest krijgt...

trouwens Jidde, wisten jullie dat niet vooraf? dacht nl dat Tuana ook onder fokkersvoorwaarden bij jullie geplaatst was en weet van mezelf dat ik dat alleen bij bekenden doe en dus ook mensen die mij kennen....helaas weet ik inmiddels ook dat dat geen garantie biedt, dus kan me voorstellen dat t bij jullie ook zo is gegaan....
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

crutz schreef:
tekkel schreef:
BRS is bij mijn weten nog niet ingegaan,
Op de VDH-site staat: "Het overgrote deel van de erkende rasverenigingen heeft al een fokreglement. In 2004 hebben de erkende rasverenigingen, tijdens de Algemene Ledenvergadering van de Raad van Beheer, het Basis Reglement Stambomen (BRS) goedgekeurd. Dit reglement bevat een aantal regels met betrekking tot de gezondheid en het welzijn van de moederhond. Het BRS geldt nu al voor alle fokkers die rashonden fokken".
maar waarom zouden zaken die eigenlijk vanzelfsprekend zijn in een reglement vastgelegd moeten worden???
een beetje gezond verstand geeft toch gelijk al aan dat een bepaald aantal nesten toch echt te gortig wordt....zoals bv een teef van 5,5 jr die nu haar 5de nest krijgt...
Mijn idee.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

tekkel schreef:
crutz schreef:
tekkel schreef:
BRS is bij mijn weten nog niet ingegaan,
Op de VDH-site staat: "Het overgrote deel van de erkende rasverenigingen heeft al een fokreglement. In 2004 hebben de erkende rasverenigingen, tijdens de Algemene Ledenvergadering van de Raad van Beheer, het Basis Reglement Stambomen (BRS) goedgekeurd. Dit reglement bevat een aantal regels met betrekking tot de gezondheid en het welzijn van de moederhond. Het BRS geldt nu al voor alle fokkers die rashonden fokken".
ja, het is goedgekeurd, maar nog niet ingegaan (bij mijn weten, maar ach, maakt me niet heel veel uit, t is om uitersten er buiten te houden en als je je gezond verstand gebruikt blijf je al binnen de vastgestelde regels...
maar waarom zouden zaken die eigenlijk vanzelfsprekend zijn in een reglement vastgelegd moeten worden???
Mijn idee.
jidde

Tuana der mams zit bij andere fokker, die heeft nu 3 nesten gefokt (waarvan 2 dekkingen achter elkaar van zelfde reu, tussentijd stond moeders voor veel geld te koop en nu gedekt door eigen) reu) :evil: :evil: Dus ze zit niet bij fokker Nanni, voordat jullie verkeerde dingen denken :N:

Nanni der mams heeft volgens deze site 9 nesten gehad:
http://www.pedigreedatabase.com/gsd/progeny/13432.html
Nanni heeft gelukkig met der 5,5 jaar "maar" 3 nesten gehad :N:
jidde

Ow nog wat, waar nu de mams van Tuana zit, zij fokt ook met een teef van 8,5 jaar, en dan 2 nesten achter elkaar (dus met 9 jaar nog nest)
die 2 nesten hebben zelfde pa, en die reu heeft ook 2x moeder Tuana gedekt :jank: :jank: Moet ik nog meer zeggen? en ja, erkende fokker, staat gewoon op de VDH enzo :evil:
Teef is van 12-12-1996, en heeft nesten gehad op 5-5-2005 en 6-3-2006
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Zo "ken " ik nog een Duitse Herderfokker uit mijn omgeving. fokt ook vreselijk veel nesten met zijn teven, die soms bij andere fokkers ook nog een nest krijgen. Als je op MP kijkt heeft hij bijna altijd wel een nest liggen. Nu dus ook weer een. :evil:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

jidde schreef:Tuana der mams zit bij andere fokker, die heeft nu 3 nesten gefokt (waarvan 2 dekkingen achter elkaar van zelfde reu, tussentijd stond moeders voor veel geld te koop en nu gedekt door eigen) reu) :evil: :evil: Dus ze zit niet bij fokker Nanni, voordat jullie verkeerde dingen denken :N:

Nanni der mams heeft volgens deze site 9 nesten gehad:
http://www.pedigreedatabase.com/gsd/progeny/13432.html
Nanni heeft gelukkig met der 5,5 jaar "maar" 3 nesten gehad :N:
Wat erg! :eek:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

jidde schreef:Ow nog wat, waar nu de mams van Tuana zit, zij fokt ook met een teef van 8,5 jaar, en dan 2 nesten achter elkaar (dus met 9 jaar nog nest)
die 2 nesten hebben zelfde pa, en die reu heeft ook 2x moeder Tuana gedekt :jank: :jank: Moet ik nog meer zeggen? en ja, erkende fokker, staat gewoon op de VDH enzo :evil:
Teef is van 12-12-1996, en heeft nesten gehad op 5-5-2005 en 6-3-2006
Heb je het nu over je-weet-wel waar Tuana haar moeder zit of is dat het rechtszaak geval?
Afbeelding
jidde

Dit is waar der mams nu zit, dus niet waar Tuana vandaan komt. Die heeft nu 3 nesten gefokt en ook met zo een oude teef gefokt
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

jidde schreef:Dit is waar der mams nu zit, dus niet waar Tuana vandaan komt. Die heeft nu 3 nesten gefokt en ook met zo een oude teef gefokt
Oké :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”