Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
aantal nesten/dekkingen
Moderator: moderatorteam
-
boxersien
aantal nesten/dekkingen
Dit vraag ik me af door een discussie vanmiddag met iemand.
Iemand maakte vanmiddag een opmerking tegen me dat een goede fokker zijn teven maar 1x laat dekken om zo te maken dat je geen inteelt e.d. gaat krijgen. Constant moet er vers bloed zijn en teef/reu mogen qua bloedlijn niets met elkaar te maken hebben.
Dus mijn tegenvraag was gelijk: Hoe denk je dan over dekreuen? Mogen die ook maar 1x dekken?
Maar nee, dat maakt niets uit, die mogen dekken zoveel ze willen dat gaf helemaal niets geen problemen.
Hoe kan het nu ooit komen dat mensen zo denken? Ik ben het geheel niet met hem eens. Een teef kan best 2 á 3 nesten krijgen zonder problemen en reuen moeten niet teveel ingezet worden (ligt aan aantal rasvertegenwoordigers hoeveel).
Immers krijgen pups toch 50/50 mee van de ouders?
Wat vinden jullie nu? Kijk, een reu kan gemakkelijk 50x dekken een teef kan logischer wijs geen 50x een nest krijgen. Maar eigenlijk is het toch krom geredeneerd?
Iemand maakte vanmiddag een opmerking tegen me dat een goede fokker zijn teven maar 1x laat dekken om zo te maken dat je geen inteelt e.d. gaat krijgen. Constant moet er vers bloed zijn en teef/reu mogen qua bloedlijn niets met elkaar te maken hebben.
Dus mijn tegenvraag was gelijk: Hoe denk je dan over dekreuen? Mogen die ook maar 1x dekken?
Maar nee, dat maakt niets uit, die mogen dekken zoveel ze willen dat gaf helemaal niets geen problemen.
Hoe kan het nu ooit komen dat mensen zo denken? Ik ben het geheel niet met hem eens. Een teef kan best 2 á 3 nesten krijgen zonder problemen en reuen moeten niet teveel ingezet worden (ligt aan aantal rasvertegenwoordigers hoeveel).
Immers krijgen pups toch 50/50 mee van de ouders?
Wat vinden jullie nu? Kijk, een reu kan gemakkelijk 50x dekken een teef kan logischer wijs geen 50x een nest krijgen. Maar eigenlijk is het toch krom geredeneerd?
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
-
Selena
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
ook het "inteelt vermijden" argument, snap ik niet. Wil je op zeker bepaalde eigenschappen laten vereven, moet je een mi een zekere mate van inteelt hebben.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
-
boxersien
Oke, dan zat ik zo te lezen toch niet erg verkeerd. Soms ga ik aan mijn eigen twijfelen, want die man zat met jaren ervaringen over fokken van dit ras en dat ras te praten en was glanshard in zijn beweringen.
Soms best gek om tegen zoiets aan te lopen. Beiden 100% overtuigd van je gelijk en toch zo ontzettend veel verschil qua standpunt en dat terwijl diegene vele malen meer ervaring heeft met honden (naar hij zegt) dan ik en dan dus toch nog verkeerde conclusies trekt. Vooral het fokken met teven maar 1 nest per leven en reuen laten doen wat ze doen en dat geeft niet in getallen.
Soms best gek om tegen zoiets aan te lopen. Beiden 100% overtuigd van je gelijk en toch zo ontzettend veel verschil qua standpunt en dat terwijl diegene vele malen meer ervaring heeft met honden (naar hij zegt) dan ik en dan dus toch nog verkeerde conclusies trekt. Vooral het fokken met teven maar 1 nest per leven en reuen laten doen wat ze doen en dat geeft niet in getallen.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
-
boxersien
Ik denk dat je bijv. 15 dekkingen per reu in het algemeen niet kan stellen. Want pak je per reu 15 dekkingen op een populatie zoals de boxer dan is dit heel anders dan dat je dit pakt op de Kaukasische Owcharka hier in NL
Naar mijn idee moet er ook veel vaker gepakt worden naar wat onbekendere honden dan de int. nat. kampioenen en honden die 100den keren op een show verschijnen. Ik weet wel: dit is soms niet mogelijk omdat men ook niet weet waar die honden zitten.
Toch lijkt me dit DE manier om de rassen weer wat gezonder te gaan krijgen.
Naar mijn idee moet er ook veel vaker gepakt worden naar wat onbekendere honden dan de int. nat. kampioenen en honden die 100den keren op een show verschijnen. Ik weet wel: dit is soms niet mogelijk omdat men ook niet weet waar die honden zitten.
Toch lijkt me dit DE manier om de rassen weer wat gezonder te gaan krijgen.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Jarenlange ervaring betekent niet automatisch dat iemand het ook jarenlang goed doet...boxersien schreef:Oke, dan zat ik zo te lezen toch niet erg verkeerd. Soms ga ik aan mijn eigen twijfelen, want die man zat met jaren ervaringen over fokken van dit ras en dat ras te praten en was glanshard in zijn beweringen.![]()
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind dat, zowel voor een reu als voor de teef, eigenlijk nog heel veel. Die reu heeft waarschijnlijk ook nog wel broers die bijna net zo vererven, maar toch net weer iets andere genen inbrengen. Waarom zou je daar dan niet naar uitwijken?Suzanne123 schreef:Ik zou voor een reu inschatten dat maximaal 15 dekkingen in zijn hele leven een leuk aantal is? Voor een teef 3 a 4 nesten in haar leven?
Het verschilt, denk ik, wel per ras, maar vier nesten per teef vind ik ook veel.
Groetjes, Karen
-
Sylvia
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat dat al weer een tekort koming is van de fokker als die alleen maar op de shows kijkt, dan is het erg kortzichtig. Als je je in je ras verdiept weet je waar je honden kunt vinden, ook buiten een show om.boxersien schreef:onbekendere honden dan de int. nat. kampioenen en honden die 100den keren op een show verschijnen. Ik weet wel: dit is soms niet mogelijk omdat men ook niet weet waar die honden zitten.
Groetjes Sylvia

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
- D@@ntje76
- Zeer actief
- Contacteer:
Vriendin van mij is fokker, zij vindt dat haar teefjes maar een maal een nestje hoeven te hebben, want het gaat haar om verbetering van het ras en zij gaat ervan uit dat als zij de perfecte reu zoekt voor haar teefjes, dat je zo het ras verbetert en dat je dan beter verder kunt fokken met een zoon of dochter uit die combi.
Anders is het alleen het vermeerderen van het ras, maar goed, heb ook al gedacht van als een bepaalde combi goed uit pakt, waarom zou je die combi niet nog een herhalen?
Bij ons ras mag een teefje in totaal 4 nestjes hebben, ik vind dat niet veel, er moet officieel een bepaalde tijd tussen zitten en een teefje moet haar eerste nestje hebben gehad voor ze vier is en na haar achtste levensjaar mag ze geen nestje meer krijgen.
Reuen mogen maximaal 4 keer per jaar dekken.
Het aantal zal ook afhankelijk zijn van het ras en van de hoeveelheid honden die van dit ras bestaan.
Anders is het alleen het vermeerderen van het ras, maar goed, heb ook al gedacht van als een bepaalde combi goed uit pakt, waarom zou je die combi niet nog een herhalen?
Bij ons ras mag een teefje in totaal 4 nestjes hebben, ik vind dat niet veel, er moet officieel een bepaalde tijd tussen zitten en een teefje moet haar eerste nestje hebben gehad voor ze vier is en na haar achtste levensjaar mag ze geen nestje meer krijgen.
Reuen mogen maximaal 4 keer per jaar dekken.
Het aantal zal ook afhankelijk zijn van het ras en van de hoeveelheid honden die van dit ras bestaan.
Laatst gewijzigd door D@@ntje76 op 21 jan 2008 07:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Waarom zou je nog meer van hetzelfde op de wereld willen zetten?Rory schreef:Anders is het alleen het vermeerderen van het ras, maar goed, heb ook al gedacht van als een bepaalde combi goed uit pakt, waarom zou je die combi niet nog een herhalen?
Groetjes, Karen
-
jidde
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
O, wat vreselijk!jidde schreef:Bij de duitse herder mag je met je teef fokken wat je wilt.
Tuana der mams verwacht nest 5 op komst (zelf is ze 5,5 jaar)
en Nanni der mams heeft geloof ik 8-9 nesten gehad :N:
Groetjes, Karen
-
Addy
-
boxersien
Hoe goed die lijnen ook zijn, ik zou niet weten of ik daar uberhaupt ooit een pup van zou nemen als dit mij bekent was.........Addy schreef:en dat valt dan niet onder de noemer broodfokjidde schreef:Bij de duitse herder mag je met je teef fokken wat je wilt.
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Op de site van de VDH staat "maximum aantal nesten van een teef (vijf, is geregeld in het BRS)".jidde schreef:Bij de duitse herder mag je met je teef fokken wat je wilt.
BRS = Basis Reglement Stambomen.
Dat geldt sinds 2004, ik denk dat Nanni d'r mams van vóór die tijd is?
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
BRS is bij mijn weten nog niet ingegaan, maar waarom zouden zaken die eigenlijk vanzelfsprekend zijn in een reglement vastgelegd moeten worden???tekkel schreef:Op de site van de VDH staat "maximum aantal nesten van een teef (vijf, is geregeld in het BRS)".jidde schreef:Bij de duitse herder mag je met je teef fokken wat je wilt.
een beetje gezond verstand geeft toch gelijk al aan dat een bepaald aantal nesten toch echt te gortig wordt....zoals bv een teef van 5,5 jr die nu haar 5de nest krijgt...
trouwens Jidde, wisten jullie dat niet vooraf? dacht nl dat Tuana ook onder fokkersvoorwaarden bij jullie geplaatst was en weet van mezelf dat ik dat alleen bij bekenden doe en dus ook mensen die mij kennen....helaas weet ik inmiddels ook dat dat geen garantie biedt, dus kan me voorstellen dat t bij jullie ook zo is gegaan....
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Op de VDH-site staat: "Het overgrote deel van de erkende rasverenigingen heeft al een fokreglement. In 2004 hebben de erkende rasverenigingen, tijdens de Algemene Ledenvergadering van de Raad van Beheer, het Basis Reglement Stambomen (BRS) goedgekeurd. Dit reglement bevat een aantal regels met betrekking tot de gezondheid en het welzijn van de moederhond. Het BRS geldt nu al voor alle fokkers die rashonden fokken".crutz schreef:BRS is bij mijn weten nog niet ingegaan,tekkel schreef:Op de site van de VDH staat "maximum aantal nesten van een teef (vijf, is geregeld in het BRS)".jidde schreef:Bij de duitse herder mag je met je teef fokken wat je wilt.
Mijn idee.maar waarom zouden zaken die eigenlijk vanzelfsprekend zijn in een reglement vastgelegd moeten worden???
een beetje gezond verstand geeft toch gelijk al aan dat een bepaald aantal nesten toch echt te gortig wordt....zoals bv een teef van 5,5 jr die nu haar 5de nest krijgt...
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
ja, het is goedgekeurd, maar nog niet ingegaan (bij mijn weten, maar ach, maakt me niet heel veel uit, t is om uitersten er buiten te houden en als je je gezond verstand gebruikt blijf je al binnen de vastgestelde regels...tekkel schreef:Op de VDH-site staat: "Het overgrote deel van de erkende rasverenigingen heeft al een fokreglement. In 2004 hebben de erkende rasverenigingen, tijdens de Algemene Ledenvergadering van de Raad van Beheer, het Basis Reglement Stambomen (BRS) goedgekeurd. Dit reglement bevat een aantal regels met betrekking tot de gezondheid en het welzijn van de moederhond. Het BRS geldt nu al voor alle fokkers die rashonden fokken".crutz schreef:BRS is bij mijn weten nog niet ingegaan,tekkel schreef:Op de site van de VDH staat "maximum aantal nesten van een teef (vijf, is geregeld in het BRS)".jidde schreef:Bij de duitse herder mag je met je teef fokken wat je wilt.
Mijn idee.maar waarom zouden zaken die eigenlijk vanzelfsprekend zijn in een reglement vastgelegd moeten worden???
-
jidde
Tuana der mams zit bij andere fokker, die heeft nu 3 nesten gefokt (waarvan 2 dekkingen achter elkaar van zelfde reu, tussentijd stond moeders voor veel geld te koop en nu gedekt door eigen) reu)
Dus ze zit niet bij fokker Nanni, voordat jullie verkeerde dingen denken :N:
Nanni der mams heeft volgens deze site 9 nesten gehad:
http://www.pedigreedatabase.com/gsd/progeny/13432.html
Nanni heeft gelukkig met der 5,5 jaar "maar" 3 nesten gehad :N:
-
jidde
Ow nog wat, waar nu de mams van Tuana zit, zij fokt ook met een teef van 8,5 jaar, en dan 2 nesten achter elkaar (dus met 9 jaar nog nest)
die 2 nesten hebben zelfde pa, en die reu heeft ook 2x moeder Tuana gedekt
Moet ik nog meer zeggen? en ja, erkende fokker, staat gewoon op de VDH enzo 
Teef is van 12-12-1996, en heeft nesten gehad op 5-5-2005 en 6-3-2006
die 2 nesten hebben zelfde pa, en die reu heeft ook 2x moeder Tuana gedekt
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat erg!jidde schreef:Tuana der mams zit bij andere fokker, die heeft nu 3 nesten gefokt (waarvan 2 dekkingen achter elkaar van zelfde reu, tussentijd stond moeders voor veel geld te koop en nu gedekt door eigen) reu)![]()
Dus ze zit niet bij fokker Nanni, voordat jullie verkeerde dingen denken :N:
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Heb je het nu over je-weet-wel waar Tuana haar moeder zit of is dat het rechtszaak geval?jidde schreef:Ow nog wat, waar nu de mams van Tuana zit, zij fokt ook met een teef van 8,5 jaar, en dan 2 nesten achter elkaar (dus met 9 jaar nog nest)
die 2 nesten hebben zelfde pa, en die reu heeft ook 2x moeder Tuana gedekt![]()
Moet ik nog meer zeggen? en ja, erkende fokker, staat gewoon op de VDH enzo

-
jidde