Ik krijg zelf het gevoel dat bij sommige clubs, voor wat voor activiteiten ze dan ook trainen, er teveel een standaard methode op de honden losgelaten wordt. Sommige activiteiten passen misschien veel meer bij bepaalde rassen dan bij andere, maar verder denk ik dat binnen een ras er individueel erg veel verschillen kunnen zijn. De kunst van het africhten (of aanleren van wat dan ook) zie ik dus vooral in het zoeken naar de manier die voor die specifieke hond het effectiefst is. En ook bij herders zie je dat wat voor de ene hond prima werkt, bij de andere het tegenovergestelde effect heeft. Uiteindelijk moeten ze allemaal "hetzelfde" laten zien om hun diploma/certificaat te halen, maar de weg er naartoe kan nogal verschillend zijn.
We hebben nu zelf twee herders met KNPV ervaring. Ze zijn allebei totaal verschillend van karakter en vragen echt een andere aanpak. Niet elke herder is hard, en een zachte herder kan ook slagen in de africhting (zeker als sport) met de goede begeleiding. Zacht betekent nog niet dat je geen moed hebt, dat zijn 2 verschillende dingen
@Suzanne: als je geen pakwerk wilt doen, kun je best eens naar het KNPV basiscertificaat (en het verdere speurprogramma) kijken, zoals Jan al suggereerde, het is een heel veelzijdig programma