Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik val in herhaling ;)

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ik val in herhaling ;)

Ongelezen bericht door Jacksel »

Nieuw seizoen, nieuwe trainer, nieuwe kansen...

Jamey was donderdag weer aan het staken, dit keer weet ik echt heel zeker dat mn psychische toestand geen reden was, het ging namelijk gewoon goed op dat moment.

Eerste rondje ging hardstikke netjes, ik was supertrots op mn meisje!

2e rondje kwam er wat protest (poging tot stil gaan staan), maar ik heb haar erdoorheen gekregen met een waarschuwende 'Jamey vooruit' en gewoon beloond na afloop.

3e rondje wilde ze niet starten, wilde ze niet door de paaltjes. Ik gebruikte *stom* toch weer oude aanpak, mopperen, tot de trainer zei dat ik moet proberen echt alleen maar positief op te lossen, hoog stemmetje, vrolijk doen, lokken, spelletje van maken dus. Ik kon haar alsnog over de toestellen heenjagen, want ze wilde niet meer... Dus steeds teruglopen, drijvende armbeweging en 'vooruit hoog'.

4e rondje heb ik met balletje gelopen, dan doet ze de paaltjes een stuk minder omdat ze naar het balletje blijft springen, maar dan loopt ze wel.

eerste 2 rondjes heeft ze voerbeloning gehad, laatste 2 balletje... Ik weet dat ik niet in een keer de motivatie terug kan krijgen, maar ik vraag me een beetje af wat jullie aanpak zou zijn.

Nu even alleen nog maar met balletje in de hand lopen en als ze goed loopt, dat rustig afbouwen.
Tijdens het lopen van het parcours, af en toe een minipauze met voertje, tussendoor belonen dus.
Proberen vol te houden met hoog stemmetje, huppelen, enz (dus vrolijk motiveren) en alleen in 'uiterste nood' (als ze echt gaat staken dus) balletje gebruiken als extra motivator.
of een combinatie, of nog andere opties, natuurlijk...

Ze vindt het nog wel leuk, met verlagen van parcours voor de training (van midi naar mini) sprong die muts over de midi sprongen heen waar ik mee bezig was, toen ik even niet oplette (daarna heb ik haar die kans niet meer gegeven). Kan dus bijna niet anders dan dat ze het leuk vindt, lijkt mij :19: ...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Volgens mij vindt ze het best wel leuk hoor... :ok:
( maar wat ik me wel afvraag, waarom zou je er binnenkort al een 2e hondje bijnemen, lijkt me niet zo'n goed idee....)
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Waarom zou je de balbeloning afbouwen? Ik ken veel mensen die altijd belonen met een bal, werkt juist super.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik heb je vorige topics niet gevolgd dus misschien heb je het al geprobeerd maar waarom stop je niet na één goed en enthousiast rondje ?
Zo hou je haar gretig. De volgende keer stop je ook nog na de goede keer en de keer daarna probeer je een tweede ronde en stop je na die keer.
Gewoon stoppen dus als ze het nog leuk en enthousiast doet en dan langzaam uitbouwen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Zoek stok! schreef:Waarom zou je de balbeloning afbouwen? Ik ken veel mensen die altijd belonen met een bal, werkt juist super.
Mijn idee! Sommige honden vinden een bal gewoon een veel grotere motivator dan wat lekkers. Ik zou hier juist gebruik van maken. :ok:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Carma schreef:
Zoek stok! schreef:Waarom zou je de balbeloning afbouwen? Ik ken veel mensen die altijd belonen met een bal, werkt juist super.
Mijn idee! Sommige honden vinden een bal gewoon een veel grotere motivator dan wat lekkers. Ik zou hier juist gebruik van maken. :ok:
Ik zou juist willen dat Bram wat meer balgericht was ivm agility training :wink: Ik ga op advies van een trainer iets van een bal zoeken waar ik voer in kan stoppen. Dat kan ik dan gooien om Bram vooruit te laten lopen, en wordt hij daarop getriggerd omdat er iets lekkers in zit. Ben benieuwd of het werkt :wink:

Gewoon lekker met de bal werken Karin :ok:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Ik zou ook veel meer met de bal werken. Je wilt haar motiveren, dat doe je juist met datgene wat ze zó leuk vindt. Ik zie niet in waarom je niet met de bal zou belonen, alleen maar redenen om het wel te doen eigenlijk :wink:
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lonneke »

ik heb eigenlijk altijd een bal in mijn jas zitten en aan het einde van het rondje haal ik hem uit mijn jas en gooi hem weg.
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
Afbeelding
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik train geen behendigheid. Heb er dus weinig verstand van. :wink:
Maar is het "normaal" dat je vier rondjes loopt op één training?
En is het verstandig om dat te doen als de hond na twee rondjes bedenkingen krijgt?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Zoek stok!
Zeer actief

ranetje schreef:Ik train geen behendigheid. Heb er dus weinig verstand van. :wink:
En is het verstandig om dat te doen als de hond na twee rondjes bedenkingen krijgt?
Ik weet niet wat Karin met rondjes bedoelt. Vier complete parcoursen lopen tijdens training doe ik nooit, maar wel vier gedeeltes uit parcoursen :wink: Een parcours duurt overigens maar 30 tot 50 seconden, dus qua tijd is het niet veel, maar als training vind ik het beter om korte stukken te doen en te varieren. Ligt ook een beetje aan de hond, er zijn honden waarmee je tien keer dezelfde oefening kunt doen zonder dat ze motivatie verliezen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
ranetje schreef:Ik train geen behendigheid. Heb er dus weinig verstand van. :wink:
Ik weet niet wat Karin met rondjes bedoelt. Vier complete parcoursen lopen tijdens training doe ik nooit, maar wel vier gedeeltes uit parcoursen :wink: Een parcours duurt overigens maar 30 tot 50 seconden, dus qua tijd is het niet veel, maar als training vind ik het beter om korte stukken te doen en te varieren. Ligt ook een beetje aan de hond, er zijn honden waarmee je tien keer dezelfde oefening kunt doen zonder dat ze motivatie verliezen.
ik wou net zeggen met ons toby kan ik door gaan en die verliest zijn motivatie echt niet.
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Bal na het parcours als beloning is ook geen probleem, dat wil ik wel! Maar niet de bal tijdens het parcours echt duidelijk in mn hand houden, omdat dat de enige manier is om te zorgen dat Jamey niet gaat staken...

Een 'parcours' waar ik het over had, bestaat uit verschillende hoeveelheid toestellen... Soms zijn het 4 of 5 hoogtesprongen, afgelopen donderdag was het 5 hoogtesprongen, tunnel of slurf (afhankelijk van hoe we liepen) en schutting... En dan verschillende manieren om de wissels aan te pakken, dus op welke plek wissel je, hoe wissel je, enz...

Maar ik vind het eigenlijk wel een goed idee, om eens te kijken hoe het gaat als ik maar 1 of 2 rondjes loop tijdens de training...
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Wat wij vaak op de training doen als een hond balgericht is de bal door een ander laten gooien. Dan voorkom je dat je hond blijft springen naar de bal.
Ook is het goed om daar niet voorspelbaar in te worden. Hiermee bedoel ik niet dat je de bal niet meer moet gebruiken. Juist wel alleen afwisselend op momenten dat Jamey het niet verwacht.
Als je echt verder wil komen met Jamey is het denk ik ook belangrijk dat je van te voren al herkent dat je stemming van invloed zou kunnen zijn en dit voor de les aan te geven. Zo zou je je doel voor de training op zo'n moment wat lager kunnen leggen zodat je stemming niet van invloed is.
Als dit nl regelmatig gebeurd zou het dus zo kunnen zijn dat ie er dadelijk geen bal meer aan vind omdat ze het gewoon weg niet meer begrijpt
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

kun je de bal niet in je jas doen ofzo?
zodat ze hem dan niet ziet en dan op tijd weg gooien?
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

En is het misschien geen optie om haar eerder te belonen met die bal. Dus niet dat je als het ware met de bal voor haar neus haar het rondje laat lopen, maar maak het afwisselend, gooi die bal maar eens al na de eerste hindernis, niet altijd alleen maar aan het eind. Kijk of je haar zo meer kan motiveren?
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief

lonneke schreef:kun je de bal niet in je jas doen ofzo?
zodat ze hem dan niet ziet en dan op tijd weg gooien?
Kan wel maar ik kan je voorspellen dat dat weinig werkt.
Pardoes weet bv verdommes goed dat ik een bal in mijn zak heb en gaat dan al bijvoorbaad als een idioot rond. Ik zou er echt voor kiezen een ander de bal te laten gooien. Zo blijft de beloning onvoorspelbaar. :wink:
Afbeelding
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

ja dat kan idd ook.

zo hebben wij dat in het begin ook gedaan... :ok:
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

De bal zit standaard in mn jas, dat is geen probleem. Alleen is de wetenschap dat ie in mn jas zit, niet genoeg om haar door een staking heen te krijgen. Dan moet ik m echt in mijn hand blijven houden, dat is de enige manier om staken te doorbreken...

Tussendoor belonen had ik idd ook al bij mijn rijtje opties gezet, lijkt mij ook inderdaad een goede optie... Niet standaard na het rondje, maar af en toe tussendoor ineens een beloning geven...
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Staakt ze ook bij de sprongen, probeert ze het veld af te gaan???

Vraagje....heb je haar eigenlijk ooit geröntgend?
De reden waarom ik dat vraag is dat Nika tijdens de behendigheid ook begon te staken destijds. Niet willen springen, tijdens de start al omdraaien etc etc.
Op advies van een keurmeester die hetzelfde had meegemaakt bij haaar Border Collie heb ik haar toen laten röntgenen en helaas bleken haar heupen dus niet goed te zijn. Ben toen ook gestopt.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Inge schreef:Staakt ze ook bij de sprongen, probeert ze het veld af te gaan???

Vraagje....heb je haar eigenlijk ooit geröntgend?
De reden waarom ik dat vraag is dat Nika tijdens de behendigheid ook begon te staken destijds. Niet willen springen, tijdens de start al omdraaien etc etc.
Op advies van een keurmeester die hetzelfde had meegemaakt bij haaar Border Collie heb ik haar toen laten röntgenen en helaas bleken haar heupen dus niet goed te zijn. Ben toen ook gestopt.
Is wel iets waar ik ineens ook aan moest denken gister. Omdat ze begin van de maand met wedstrijd ineens mank werd. Maar ze loopt tijdens trainingen niet mank en laat ook niet op andere manieren zien dat ze pijn heeft. Normaal merk je dat wel aan haar :denken:

Maar we gaan komende donderdag weer naar de (holistisch) dierenarts, dan wil ik het hier wel over hebben... Gewoon om zeker te zijn...
Afbeelding
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Kan zijn geweest dat ze iets van een splinter in d'r pootje had.
Omdat ze toen op stukjes hout liepen.
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

lonneke schreef:Kan zijn geweest dat ze iets van een splinter in d'r pootje had.
Nee, dat heb ik natuurlijk gecontroleerd, t was iets met de spieren waarschijnlijk, maar we weten het niet...
Afbeelding
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Jacksel schreef:
lonneke schreef:Kan zijn geweest dat ze iets van een splinter in d'r pootje had.
Nee, dat heb ik natuurlijk gecontroleerd, t was iets met de spieren waarschijnlijk, maar we weten het niet...
Dan zou ik zeker heel even alles goed na laten kijken bij de DA
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Ze liep deze week toch ook ineens weer mank? Zou dat bij Bram gebeuren, dan zat ik acuut bij de dierenarts voor een foto. Agility is een te grote belasting om zoiets 'aan te zien'.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
*Anita*
Zeer actief

Als ik bovenstaande lees zou ik inderdaad eerst maar eens uit gaan sluiten dat er geen medische oorzaak is.
Ik vind het niet normaal dat je een hond met een balletje moet lokken. Vervolgens lees ik dat ze toch een aantal keren mank is geweest.
Zou haar eerst nalaten kijken voordat je verder met trainen gaat
Afbeelding
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

*Anita* schreef:Ik vind het niet normaal dat je een hond met een balletje moet lokken.
wij moeten op ons kop gaan staan voor ons djucko.
we zijn nog aan het testen wat we het beste kunnen doen met hem.
hij loopt wel maar hij is gruwelijk dominant :N:
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief

lonneke schreef:
*Anita* schreef:Ik vind het niet normaal dat je een hond met een balletje moet lokken.
wij moeten op ons kop gaan staan voor ons djucko.
we zijn nog aan het testen wat we het beste kunnen doen met hem.
hij loopt wel maar hij is gruwelijk dominant :N:
Ik denk dat je je dan ook af kunt vragen of je hond het spelletje wel zo leuk vind.
Voor mij blijft behendigheid toch wel een spelletje dat zowel de baas als de hond leuk moet vinden.
Als je een hond consequent moet lokken vraag ik me af wie hier nu plezier aan beleefd
Afbeelding
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Als hij zijn dag heeft loopt hij goed.
Maar uit pure dominantie kan hij in 1 keer het parcour uitlopen.

Hij staakt zelde tot nooit.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

lonneke schreef:Als hij zijn dag heeft loopt hij goed.
Maar uit pure dominantie kan hij in 1 keer het parcour uitlopen.

Hij staakt zelde tot nooit.
Wat bedoel je met dominantie?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

*Anita* schreef:Ik denk dat je je dan ook af kunt vragen of je hond het spelletje wel zo leuk vind.
Voor mij blijft behendigheid toch wel een spelletje dat zowel de baas als de hond leuk moet vinden.
Als je een hond consequent moet lokken vraag ik me af wie hier nu plezier aan beleefd
Hier sluit ik me bij aan. Ik kan wel willen gaan flyballen met Bram en elke keer de bal insmeren met worst om hem die te laten pakken, maar hij vindt dat gewoon niet leuk. Speuren vond hij ook geen hol aan.

Bij agility heeft hij er ook weleens een les tussen dat het niet goed gaat (als hij een loopse teef in z'n neus heeft :roll: ), maar over het algemeen hebben we samen lol.

Overigens kan de manier van trainen ook maken dat een hond het niet leuk vindt. Bram vond GG bij andere hondenscholen niks aan, maar nu zit hij opgewonden te piepen als we het terrein van de trainster oprijden....
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”