Inge O schreef:zo zie ik het dus ook

.
zwaardere middelen vind ik alleen geoorloofd als de uiteindelijke winst voor de hond vele malen groter is dan het verlies (= stress omwille van de correctie).
als ik kwiebus als voorbeeld neem : het feit dat hij voor altijd van de roedel had moeten gescheiden blijven als hij niet stopte met het (zeer zelfbelonende) uitbreken van het erf woog voor mij zeer zeker op tegen de zeer tijdelijke correcties die hij slechts een paar maal via de tt kreeg, op een zeer bedachtzame en doordachte manier.
hij breekt sindsdien niet meer uit en mag dus heerlijk samen met de rest over het erf blijven lopen - in dat geval vind ik de tt geen excess.
wel als het gaat om trainingsfantasietjes waarbij het enige doel is het scoren van meer punten op wedstrijd. wordt het goed toegepast dan zal de hond er wellicht weinig schade van ondervinden, maar het is mijn ding niet : het blijft training op basis van straf en daar zie ik de lol niet van in.
wat ik ook zeer zeker tot de excessen reken : mensen die altijd positief willen blijven maar inwendig frustratie opstapelen omdat dingen niet lopen zoals ze willen, waarbij het dan in één keer tot een echte woede-uitbarsting komt, meestal ook nog op een moment waarbij de hond totaal niet snapt wat er fout is gegaan, laat staan waarom. dat maakt de baas in de ogen van een hond zeer onbetrouwbaar en dat is dus zeer erg en stressvol.
Ben ik het mee eens
Bovendien vind ik dat je per hond moet bekijken wat gepast is en wat voldoende motivatie oplevert om te luisteren.
Orson is veel gevoeliger dan Rio en Micron en zou je bij correcties veel sneller een vertrouwensbreuk kunnen opleveren als die te ''hard'' voor hem zouden zijn.
Hij wil altijd graag doen wat jij wilt terwijl Rio liever doet wat hij zelf wil

en soms even een pas op de plaats moet maken en moet weten waar de grenzen liggen.
Tevens heeft hij de neiging om sneller probleemgedrag te ontwikkelen als je hem zijn gang zou laten gaan dan Orson en kan je hem met de nodige begeleiding daar wel van af houden.
Dat gaat dan middels een correctie die in negen van de 10 gevallen gewoon een brul inhoud en waar hij goed op reageert en wat hem weer op het rechte pad doet belanden.
Orson en Rio zijn best redelijk streng opgevoed al is dat bijna geheel zonder fysieke correcties gegaan en het voordeel daarvan is dat het ze natuurlijk ook heel veel vrijheid heeft opgelevert.
Zo lopen ze best redelijk veel los , kunnen ze beide heel ontspannen op wandelingen met andere honden meelopen en dat zie ik voor hun dus wel als een voordeel waar ze best veel profijt van hebben en plezier.