Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aanleren paaltjes -behendigheid

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:Het filmpje was een aantal weken geleden alweer. Inmiddels doet hij twaalf achter elkaar met vier strips. Maar er zitten heel wat trainingssessies in hoor pfffff :wink:
wat ik dan niet begrijp (als ik naar mijn eigen honden kijk) is hoe je er dan juist die drive en snelheid in kan houden met veel trainingsessies? hier zouden ze na x aantal keer zeggen : 'ja hoor baas, leuke paaltjes, moet je echt eens doen, loop jij ze nou maar een keer :blah: ' . :mrgreen:
Bram is inderdaad ook zo'n hond waarmee je niet tien keer achter elkaar dezelfde oefening kunt doen. Ik doe ze ongeveer vijf keer achter elkaar en dan stop ik. Daarom schiet het ook niet zo op bij mij :mrgreen:

En dan is het dus ook nog een kwestie van rustig opbouwen. Het moet niet 'moeilijk' worden, want dan verliest hij acuut snelheid. Dus echt heel langzaam de palen dichter bij elkaar en daarna de strips rustig afbouwen. Ik werk toe naar 'stripvrij' zijn op 23 maart, dan is de volgende wedstrijd. Ik hoop dat het lukt :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

Linsey schreef:Zowel Kai als Lotje hebben de paaltjes geleerd met kippengaas errond en geen straatje, maar direct achter elkaar.
Kai deed de paaltjes na 2 dagen oefenen zo:

Zonder gaas al. Heb de gaas maar 1 dag moeten gebruiken.
Dit is nu enkel de basis, nu hij dit door heeft komt de rest zoals snelheid, vooruit zenden en beide kanten oefenen.

Bij Lotje duurde het wel langer, bij haar heeft het toch wel zo'n 3 maanden geduurd voordat de gaas er volledig af kon.
Dit is vaak het resultaat van te snel willen. :wink:
Ik ben er nl van overtuigd dat als je 30 cm verder weg gaat lopen dat je hond de palen niet meer doet. Met andere woorden is dit een methode die lijkt op schaatsmethode. Al maak jij meer gebruik van je handen dan van je voeten. Het nadeel is dat je hond continu naar je hand blijft kijken en dus opwaarts loopt. Hij kan op deze manier nooit snelheid maken laat staan zelfstandig lopen in de palen.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief

:ok: ziet er goed uit Linda.
Afbeelding
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Daan is een ramp met de paaltjes maar we houden hoop. Ik heb nu extra lessen paaltjes en raakvlakken van Carl. We hebben nu 2 lessen gehad en er staat nu een straatje met wire's. We sturen de honden recht van voren en van beide kanten de paaltjes in. aan het einde van de paaltjes wordt een bal gegooid als beloning. De meeste honden gaan nu zelf de insteek zoeken en kunnen al van verschillende kanten naar de paaltjes worden gestuurd. Daan is een uitzondering, wij staan nog maar 10 20 naast recht voor de paaltjes. De bedoeling is dat het straatje steeds smaller wordt. Vrees dat 10 extra lessen voor Daan niet genoeg is, hij leert niet zo snel.
Afbeelding
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Zoek stok! schreef:Ik ben met Bram denk ik zo'n twee maanden geleden begonnen met het straatje. Ik train ze ongeveer drie keer in de week en inmiddels staan ze op 1 rij met vier strips die ik op verschillende plekken doe (wel jammer dat hij de vorige les bij Jorda niet vooruit te branden was in de palen :oeps: maar Marye is getuige dat hij het gisteren hartstikke snel deed :wink: )

Hoe snel het gaat, verschilt heel erg per hond. Caja had het binnen no time door en ik ben daar toen met Bram ook te snel in meegegaan. Maar hij verliest heel snel weer tempo in de palen.

Carma, ik zou je zeker aanraden zelf palen aan te schaffen met strips. Ik train regelmatig op een sportveldje in de buurt en dan wil ik het je ook wel een keer uitleggen en voordoen zoals ik het geleerd heb...
Dank je, misschien idd een goed idee om eens prive les te krijgen van jou, zoals ik op het filmpje kon zien doet Bram het al hardstikke goed! :mrgreen: :wink:

Ik heb zondag weer les gehad en alle honden sprongen over de channelwires heen! Uiteraard kregen ze hun beloning niet, maar ik heb bij mijn trainster ook aangegeven dat ik echt denk dat de honden het nog echt niet begrijpen en dat ik denk dat het straatje te smal is voor ze (?)het resultaat is ook nog eens dat de baasjes de paaltjes echt geen leuke oefening meer vinden. Ik wil dus idd zelf paaltjes aan gaan schaffen, zodat ik vaker per week kleine sessies kan oefenen op Luka zijn tempo. Iemand nog een goede tip waar ik deze het beste kan halen (ajb in het achterhoofd houdend dat ik zelf niet al te handig ben :oops: )
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Carma schreef:Ik wil dus idd zelf paaltjes aan gaan schaffen, zodat ik vaker per week kleine sessies kan oefenen op Luka zijn tempo. Iemand nog een goede tip waar ik deze het beste kan halen (ajb in het achterhoofd houdend dat ik zelf niet al te handig ben :oops: )
Ik heb de strips bij favoriet gekocht (http://www.agility-equipment.nl). 0267 Channel-wire bogen (transparant) 10 sts € 70.00

En palen bij Zooplus: www.zooplus.nl/shop/honden/spel_sport/agility/49565

Maar ik weet natuurlijk niet of je er 112,90 voor over hebt :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Zoek stok! schreef:
Carma schreef:Ik wil dus idd zelf paaltjes aan gaan schaffen, zodat ik vaker per week kleine sessies kan oefenen op Luka zijn tempo. Iemand nog een goede tip waar ik deze het beste kan halen (ajb in het achterhoofd houdend dat ik zelf niet al te handig ben :oops: )
Ik heb de strips bij favoriet gekocht (http://www.agility-equipment.nl). 0267 Channel-wire bogen (transparant) 10 sts € 70.00

:ok: Thanx!

Omdat ik toch wel graag door wil gaan met behendigheid en hopelijk ook wedstrijden kan gaan doen als Luka daar klaar voor is heb ik dat er wel voor over! Op deze manier kan ik het hem tenminste goed aanleren!Waarom heb jij gekozen voor de doorzichtige channel-wire bogen en niet de rode? ivm onopvallendheid?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Carma schreef:Waarom heb jij gekozen voor de doorzichtige channel-wire bogen en niet de rode? ivm onopvallendheid?
Ja, het leek mij dat hij de strips dan minder duidelijk ziet, maar of dat werkelijk zo is weet ik niet hoor :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Zoek stok! schreef:

En die strips passen goed rond de paaltjes van zooplus?

Zelf trainde ik hier thuis vroeger met halve bezemstelen en ijzerdraad. Het lukte nog ook :smile: . Want zo heeft Yis het wel geleerd.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

*Anita* schreef: Dit is vaak het resultaat van te snel willen. :wink:
Ik ben er nl van overtuigd dat als je 30 cm verder weg gaat lopen dat je hond de palen niet meer doet. Met andere woorden is dit een methode die lijkt op schaatsmethode. Al maak jij meer gebruik van je handen dan van je voeten. Het nadeel is dat je hond continu naar je hand blijft kijken en dus opwaarts loopt. Hij kan op deze manier nooit snelheid maken laat staan zelfstandig lopen in de palen.
Ik heb nu al een hond die met deze methode is aangeleerd (kippengaas), namelijk Lotje. Lotje doet de paaltjes snel, zoek zelfstandig de ingang op en ik kan haar er vanaf afstand naartoe zenden. Ook langs links of rechts lopen is geen probleem. Dus je overtuiging is niet juist, bij mijn hond dan toch niet :wink: Ik kan Lotje er meters van weg al naartoe zenden, neemt ze per ongeluk de foute ingang dan stopt ze meestal zelf juist voordat ze erin gaat en herstelt zichzelf, is wel grappig om te zien eigenlijk.
Kai is nu al snelheid aan het maken en vind de ingang meestal ook al zelfstandig, dus ik zie bij hem net zoals bij Lotje geen probleem opduiken. Maar zowel Lotje als Kai zijn zeer goed te motiveren.
Het hulpmiddel, bij Kai mijn handen, bouw ik ook zo snel mogelijk af. Ik leer eerst altijd de basis aan, dat ze het woordje paaltjes kennen en dan begin ik met de rest op te bouwen en dat lukt zeer goed.
Heeft helemaal niets te maken met te snel willen zijn, is gewoon mijn manier van aanleren. :wink:

Maar inderdaad zal voor elke hond verschillend zijn, ik denk dat dat je ook al zeer snel merkt dat een bepaalde methode niet werkt voor je hond en dan zoek je gewoon een andere, maar dat ben ik nog niet tegengekomen. :wink:
*Anita*
Zeer actief

lindsey ik reageerde op het filmpje dat je liet zien. Deze methode hanteerde wij voordat we de channel wires hadden. Jammer dat je niet langer het gaas hebt laten zitten want dan had je ook niet met je hand hoeven te werken. Je belemmert hem zo in snelheid en zelfstandigheid. Ik geloof ook niet dat een hond eerder de palen snapt door het met je hand aan te geven dan met de channel wires (dan bedoel ik volledig zelfstandig kunnen lopen)
Met de channel wire leer je de hond meteen al zelfstandig en snel de palen nemen.
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Bij Lotje had ik inderdaad het gaas langer laten zitten. Ik ondervind, in vergelijking met de andere honden die nu opgeleid worden op de hondenschool, niets dan voordelen aan deze manier.

Maar bij Kai gaat dat niet. Op de hondenschool gebruiken ze nu, met het vertrekken van een instructeur, een andere methode. Dus ik moest de draad sneller afbouwen, omdat ik die op de hondenschool niet kan gebruiken. Op de hondenschool gebruiken ze een methode die in mijn ogen veel slechter is dan die ik gebruik en de channel wire methode. Namelijk een zeer smal straatje en de hond mag niet voorop lopen maar moet traag door dat straatje gaan en wordt dus al direct belemmerd in snelheid. Gaat de hond uit dit straatje dan wordt hij er terug ingeduwd, daarom hij dus niet snel erdoor mag gaan. Er wordt geen gebruik gemaakt van draad of wires. En ze leren eerst 1 kant aan, namelijk de linkse kant en pas als de hond de paaltjes doorheeft beginnen ze met de andere kant. Dan krijg je honden die de paaltjes enkel links kunnen nemen en niet zelfstandig de ingang vinden.

Kai boekt gelukkig vooruitgang op gebied van zelfstandig de ingang vinden en snelheid. Het is dus ook niet de bedoeling dat je met de methode die ik gebruik altijd vlak naast de hond blijft lopen, daar wordt dikwijls nog een fout gemaakt denk ik. Ik ken iemand die wedstrijden loopt en altijd een voet naast een paal moet zetten. Dat is dus een teken dat je bent blijven hangen en niet verder uitbouwt.
Met Kai ben ik nu zo ver dat ik hem een meter van de paaltjes neerzet en hem vooruit stuur naar de palen toe, dat werkt heel goed. Ook zijn snelheid is goed in orde aan het komen. Hij wilt nu zo snel mogelijk uit de palen zijn om zijn beloning te hebben, maar als hij er 1 overslaat krijgt hij die niet. En dat weet hij. Zo bouw ik dat dus op. :wink: Maar natuurlijk als je een hond hebt die moeilijk te motiveren is dan krijg je dat op die manier nooit opgebouwd en heb je een andere methode nodig. Maar dat weet je meestal al wel voordat je eraan begint. :wink:

Welke methode sneller is, dat weet ik niet. Dat is volgens mij ook zeer hondafhankelijk. Ik weet enkel dat ik met Lotje met deze methode niets dan voordelen heb en ze erdoor zeer zelfstandig is geworden. Al was het wel even zoeken met haar naar de juiste motivatie.
Zoek stok!
Zeer actief

~Tine~ schreef:En die strips passen goed rond de paaltjes van zooplus?
Jazeker:
Afbeelding
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Carma schreef:
Zoek stok! schreef:

:ok: Thanx!

Omdat ik toch wel graag door wil gaan met behendigheid en hopelijk ook wedstrijden kan gaan doen als Luka daar klaar voor is heb ik dat er wel voor over! Op deze manier kan ik het hem tenminste goed aanleren!Waarom heb jij gekozen voor de doorzichtige channel-wire bogen en niet de rode? ivm onopvallendheid?
Kan het je ook zeker aanraden hoor, heb ook regelmatig met Caja thuis geoefend en dat is me erg goed bevallen.
Het is gewoon een moeilijke oefening voor in een groep, omdat het heel erg verschillend is hoe een hond het oppakt.
Afbeelding
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Zoek stok! schreef:
~Tine~ schreef:En die strips passen goed rond de paaltjes van zooplus?
Jazeker:
Afbeelding
Ik vind ze wel enorm duur. De paaltjes heb ik ook besteld zodat ik hier thuis kan oefenen. Maar aan de strips twijfel ik nog voor die prijs. Ik ga eerst maar eens kijken of het ook met ijzerdraad lukt.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Je kan dat ook nog anders zelf maken die strips dan met ijzerdraad, dit heb ik van iemand op een ander forum:
http://i262.photobucket.com/albums/ii96 ... G_1699.jpg
http://i262.photobucket.com/albums/ii96 ... G_1698.jpg
Zoek stok!
Zeer actief

Linsey schreef:Je kan dat ook nog anders zelf maken die strips dan met ijzerdraad, dit heb ik van iemand op een ander forum:
http://i262.photobucket.com/albums/ii96 ... G_1699.jpg
http://i262.photobucket.com/albums/ii96 ... G_1698.jpg
Wat een werk om dat te maken :N: :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Githa »

Naar aanleiding van dit topic ben ik nu bezig met het straatje en kippengaas en het werkt super :ok:.

De beweging en het ritme van de rug en staart zie ik al duidelijk ontstaan.
Volgens mij gaan we het onder de knie krijgen hoor, bedankt voor de tips!!
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief

Githa schreef:Naar aanleiding van dit topic ben ik nu bezig met het straatje en kippengaas en het werkt super :ok:.

De beweging en het ritme van de rug en staart zie ik al duidelijk ontstaan.
Volgens mij gaan we het onder de knie krijgen hoor, bedankt voor de tips!!
Werkte met Har ook super. Het kippengaas moet je het zelfde afbouwen zoals met de bogen :wink:
Afbeelding
MirjamV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog

Re: Aanleren paaltjes -behendigheid

Ongelezen bericht door MirjamV »

Toen wij begonnen met de agility, werd er ook gebruik gemaakt van de channel wires. Mijn hond snapte daar helemaal niets van en dacht dat het ook een soort hindernis was ofzo.. en dat je over de wires heen moest springen. Na 2 lessen heb ik thuis zelf een slalom (6 palen) geknutseld om te oefenen. Een lange lat met gaatjes erin waar je pvc buisjes in kan steken. Hier zijn we mee aan de slag gegaan en in nog geen 2 dagen tijd kon hij zelfstandig de slalom. Ik 'lokte' hem door de paaltjes heen, en aan het eind een snoepje. Daarna alleen met mijn hand sturen en daarna ging hij al zelf. Ik had het idee dat hij nu beter begreep wat de bedoeling was dan met de wires. Maar dat verschilt ook per hond natuurlijk. Een paar dagen later op de training deed hij zelfstandig en foutloos de 12 palen. We hebben lekker doorgeoefend, en het gaat steeds sneller. We hebben nu 10 lessen gehad en hij gaat nu als een speer door de palen. Eind december loopt hij al zijn eerste wedstrijd :)
Jennylogister
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Elo
Kruising Chihuahua Vlinderhondje
Duitse Herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jennylogister »

Ik heb Aika de paaltjes aangeleerd met de channelwires, maar niet gelijk op rechte lijn. Ik ben begonnen met het zogenaamde straatje zoals te zien is op onderstaand filmpje. De wires zitten dan ook al om de paaltjes.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Filmpje is trouwens niet van mijzelf.

Door het straatje steeds dichter bij elkaar te schuiven gaat de hond zelf de beweging leren. Uiteindelijk nog een tijdje geoefend met wires op rechte lijn. Ikzelf liep dan steeds aan een andere kant, bleef voor de hond of achter de hond, wisselde voor of achterlangs, maar de wires bleven erom om de hond zekerheid te geven. Uiteindelijk alleen nog wires bij de insteek en bij de laatste twee palen, en daarna helemaal weg. Aika heeft vervolgens vrijwel nooit meer een fout op de palen gemaakt, hooguit als hij met te veel snelheid erin kwam en tegen de derde paal op botste. Voor Aika was dit een super methode. Ik denk dat je de paaltjes sowieso niet te snel moet aanleren. Het is een toestel waarop de meeste fouten worden gemaakt en wat voor de hond in het begin ook de meeste fysieke en mentale kracht vereist. Je moet dit niet te snel willen doen. Beter wat langzamer en uiteindelijk constant, dan te snel en de hond weet niet meer waar die aan toe is, maar dat is mijn mening.

Djingo daarentegen was te klein om baat te hebben bij de wires. Hij kan vrijwel rechtdoorlopen. Ik heb het bij hem niet met schaarmethode aangeleerd maar als volgt: zal het proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Ik begin met de hond links van mij als ik vooruit loop, maar ik start achteruit zoals op onderstaand filmpje te zien is (djingo is dan dus eigenlijk aan mijn rechterkant)
Let niet op de rest van het filmpje, dit was djingo's eerste wedstrijd en ik was het parcours kwijt.
Op dit filmpje nogmaals de paaltjes op deze manier maar dan vanuit een andere hoek.

Ondertussen doet djingo de paaltjes zo:

Ik houd mijn hand plus snoepje achter het tweede paaltje en trek hem zo mee. Vervolgens mijn hand zo snel mogelijk achter het vierde paaltje, dan de zesde etc. Doe je de paaltjes van de andere kant houd je je hand dus achter de 1e, de 3e, de 5e etc.

Als de hond dit beheerst ga je proberen vooruit te lopen en de hond dus ook weer achter het 2e paaltje, 4e, 6e etc te trekken, of aan de andere kant 1e, 3e, 5e.

Ik zelf ben heel erg tegen de schaarmethode. Ik zie geregeld mensen op wedstrijden lopen die zichzelf hebben aangeleerd om op de uitstekende standaards van de palen te stappen. 1 keer is niet erg, maar ik zie mensen die bij elk paaltje op het uitsteeksel stappen. Dit kan je een hoop fouten of zelfs een disk opleveren in verband met het bewust aanraken van het toestel.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Topic uit 2008 :mrgreen:

Maar wel leuk om te lezen. De wires zijn tegenwoordig een heel gewone methode.

Ik heb Csiva eerst getraind met 2x2. Helaas heb ik een denker en dit werkte voor haar niet. Ze vergat vaart te maken. Daarna overgegaan op wires met eerst een straatje en toen viel het kwartje heel snel. Ze heeft nu prima palen met een redelijke snelheid. Al zal het nooit haar favoriete toestel worden ;)

Jennylogister
Vaste gebruiker
Duitse Herder

prima palen noem je dan? super palen toch? :D
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Jennylogister schreef:prima palen noem je dan? super palen toch? :D
Ze mag nog iets eerder op snelheid komen ;)
Als je kijkt zie je dat ze 4-5 palen nodig heeft om goed in ritme te komen. Pakt ze dat ritme van de laatste 5 palen iets eerder dan is er nog wel wat tijd te winnen op de palen.
Jennylogister
Vaste gebruiker
Duitse Herder

Ja ok, daar heb je gelijk in! Maar in vergelijking met Aika mag je niet klagen:D haha
Afbeelding
Machie
Zeer actief

Jennylogister schreef:Ja ok, daar heb je gelijk in! Maar in vergelijking met Aika mag je niet klagen:D haha
het is ook een ander type hondje he ;)
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door joyce83 »

Toch maar even een oud topic omhoog halen. Heeft iemand een voorbeeld voor me hoe dat met het kippengaas moet? krijg er even geen beeld bij wat ik me daar bij voor moet stellen.
Paaltjes heb ik van zooplus maar de strips kosten me toch wel wat veel geld.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”