Bij Lotje had ik inderdaad het gaas langer laten zitten. Ik ondervind, in vergelijking met de andere honden die nu opgeleid worden op de hondenschool, niets dan voordelen aan deze manier.
Maar bij Kai gaat dat niet. Op de hondenschool gebruiken ze nu, met het vertrekken van een instructeur, een andere methode. Dus ik moest de draad sneller afbouwen, omdat ik die op de hondenschool niet kan gebruiken. Op de hondenschool gebruiken ze een methode die in mijn ogen veel slechter is dan die ik gebruik en de channel wire methode. Namelijk een zeer smal straatje en de hond mag niet voorop lopen maar moet traag door dat straatje gaan en wordt dus al direct belemmerd in snelheid. Gaat de hond uit dit straatje dan wordt hij er terug ingeduwd, daarom hij dus niet snel erdoor mag gaan. Er wordt geen gebruik gemaakt van draad of wires. En ze leren eerst 1 kant aan, namelijk de linkse kant en pas als de hond de paaltjes doorheeft beginnen ze met de andere kant. Dan krijg je honden die de paaltjes enkel links kunnen nemen en niet zelfstandig de ingang vinden.
Kai boekt gelukkig vooruitgang op gebied van zelfstandig de ingang vinden en snelheid. Het is dus ook niet de bedoeling dat je met de methode die ik gebruik altijd vlak naast de hond blijft lopen, daar wordt dikwijls nog een fout gemaakt denk ik. Ik ken iemand die wedstrijden loopt en altijd een voet naast een paal moet zetten. Dat is dus een teken dat je bent blijven hangen en niet verder uitbouwt.
Met Kai ben ik nu zo ver dat ik hem een meter van de paaltjes neerzet en hem vooruit stuur naar de palen toe, dat werkt heel goed. Ook zijn snelheid is goed in orde aan het komen. Hij wilt nu zo snel mogelijk uit de palen zijn om zijn beloning te hebben, maar als hij er 1 overslaat krijgt hij die niet. En dat weet hij. Zo bouw ik dat dus op.

Maar natuurlijk als je een hond hebt die moeilijk te motiveren is dan krijg je dat op die manier nooit opgebouwd en heb je een andere methode nodig. Maar dat weet je meestal al wel voordat je eraan begint.
Welke methode sneller is, dat weet ik niet. Dat is volgens mij ook zeer hondafhankelijk. Ik weet enkel dat ik met Lotje met deze methode niets dan voordelen heb en ze erdoor zeer zelfstandig is geworden. Al was het wel even zoeken met haar naar de juiste motivatie.