Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond muilkorven

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

sundancekid schreef:Wanneer de wet een muilkorf moest invoeren voor alle honden zou deze eindeloze discussie ophouden en zouden bijtincidenten drastisch teruglopen en dat alleen is al een gegronde reden om een muilkorf te verplichten. Voorkomen is beter dan genezen, wel dit is daar een sprekend voorbeeld van :denken:
Dus alle honden aan de muilkorf, alle soorten en rassen. Lijkt me niet. Overigens heb ik laatst in een onderzoek gelezen dat de meeste bijtincidenten thuis plaatsvinden. mensgericht heb ik het dan overn. Dat zal naar mijn mening alleen maar toenemen omdat heel veel honden gestresst en gespannen raken van een muilkorf. Die spanning moet er uit.

Hond/hond agressie. Je kunt een wet invoeren, maar dan moet er ook streng op toegezien worden dat hij wordt nagekomen. Als ik zie hoe ze andere zaken controleren die met dieren te maken hebben galoof ik niet dat een muilkorfwet wel gecontolleerd zal worden. En dan zijn er dus altijd mensen die die wet niet naleven. Mensen die goed met hun hond bezig zijn (waar ik mezelf ook onder reken :mrgreen: ) Maar in ieder geval de mensen die hun hond als penisverlenger gebruiken.
In mijn ogen dus totaal nutteloos en onwenselijk zo'n wet.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

als die wet verplicht zou worden is dit de laatste hond die ik heb :19: heel simpel :roll:

Ik wil gewoon fatsoenlijk met mijnhond kunnen spelen, appoteren, zijn beloning niet :neenee: tussen de tralies door prieken enz.enz.
ik heb liever geen hond dan dit verplicht te moeten gaan uitvoeren :evil:
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 10 mar 2008 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

ben ik volledig met je eens :ok:
sundancekid

Ongelezen bericht door sundancekid »

het houden van een hond, wordt op die manier inderdaad niet leuk meer en dat hebben we dan te danken aan die voddebalen van eigenaars, die overal het schijt aan hebben, zodanig dat anderen daar het slachtoffer van worden.
Het zou ook mijn laatste hond zijn, moest de muilkorf verplicht worden ingevoerd, maar het zou toch een hoop bijtellende voorkomen.
één van mijn honden is een maand geleden toegetakeld door een hond, in een losloopgebied. Die hond was niet aan zijn proefstuk bezig en er liepen dus nog meer klachten tegen de eigenaar.
Vermits ik de eigenaar wist wonen, ben ik daar ter plaatse verhaal gaan halen. Zijn uitleg luidde, pech gehad, ze liepen alletwee los.
Muilkorven die hond klaar!! De eigenaar kan de volgende confrontatie in alle geval en pakske slaag krijgen, de gevolgen neem ik er graag bij!!!!
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Als je net een vervelende ervaring hebt gehad kan ik me een beetje ongenuanceerde mening wel voorstellen, maar om nu te stellen dat alle honden een muilkorf moeten omdat jou hond is gebeten, dat slaat natuurlijk nergens op.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
sundancekid

Jaap* schreef:Als je net een vervelende ervaring hebt gehad kan ik me een beetje ongenuanceerde mening wel voorstellen, maar om nu te stellen dat alle honden een muilkorf moeten omdat jou hond is gebeten, dat slaat natuurlijk nergens op.
Het gaat hier niet enkel om mijn hond, dat is maar een toevoeging aan de statestieken. Het gaat erom, dat met de toename van het aantal honden in onze maatschappij er steeds meer van dit soort incidenten voorkomen. Honden die doodgebeten worden, kinderen die verminkt worden, andere dieren die gegrepen worden enz...Het zal je maar zelf overkomen he!!
Dus zo ongenuanceerd is mijn mening niet denk ik dan. Wanneer ik met mijn dieren aan de wandel ben, hoef ik geen last te moeten ondervinden van bijtgrage honden en associale eigenaars. Het wordt hoog tijd, dat dit probleem wordt aangepakt.
Ik draag er altijd zorg voor, dat mijn honden netjes opgevoed zijn en dat niemand er last van ondervind, een ander heeft die verdomde plicht tegenover zijn medemens ook!!
Een muilkorf heeft mijn voorkeur ook niet hoor, maar geloof me dat we in de toekomst die kant zullen opgaan, wanneer er aan de mentaliteit van de mensen niets veranderd en DAAR ligt het probleem nu net. De honden zullen slachtoffer worden van onze onverschilligheid en koppigheid.
Zoals ik reeds zei een hond aanschaffen kan iedereen, das gemakkelijk, het is de rest wat een pakske moeilijker blijkt te zijn voor velen.
Jaap*
Zeer actief

sundancekid schreef:De honden zullen slachtoffer worden van onze onverschilligheid en koppigheid.
Dat zou zomaar eens kunnen, maar ik denk wel dat je (en iedereen) één en ander in perspectief moet zien.
Waar haal je vandaan dat het aantal bijtincidenten ineens toeneemt? Of is dat maar een "gevoel"?
sundancekid

Jaap* schreef:
sundancekid schreef:De honden zullen slachtoffer worden van onze onverschilligheid en koppigheid.
Dat zou zomaar eens kunnen, maar ik denk wel dat je (en iedereen) één en ander in perspectief moet zien.
Waar haal je vandaan dat het aantal bijtincidenten ineens toeneemt? Of is dat maar een "gevoel"?
Een gevoel? nee hoor een feit! Is ook normaal nietwaar wanneer je weet dat het aantal honden per inwoner steeds groter wordt
Jaap*
Zeer actief

sundancekid schreef:nee hoor een feit!
Welk onderzoek is dat dan?
sundancekid

Jaap* schreef:
Sarcastisch ondertoontje?
Ik heb mijn mening gegeven, je hoeft jezelf daar niet in te vinden, maar ik laat me niet verleiden tot stomme discusies die nergens toe leiden.
Internet is naar het schijnt een perfekt medium om zoiets op te zoeken, dus ik zou zeggen aan de slag
Jaap*
Zeer actief

sundancekid schreef:
Jaap* schreef:
Sarcastisch ondertoontje?
Ik heb mijn mening gegeven, je hoeft jezelf daar niet in te vinden, maar ik laat me niet verleiden tot stomme discusies die nergens toe leiden.
Internet is naar het schijnt een perfekt medium om zoiets op te zoeken, dus ik zou zeggen aan de slag
Nee hoor, ik meen het serieus. Doe niet zo overspannen zeg.
Jaap*
Zeer actief

Jij zegt dat het een feit is dat er steeds meer bijtincidenten plaats vinden, en dat dat een feit is.
Ik wil graag een onderbouwing van die bewering omdat ik daar nieuwsgierig naar ben. Als daar geen cijfers van zijn vind ik het ook best, maar dan moet je ook geen stemming gaan kweken :19:
sundancekid

Nanna schreef:Het mooist zou natuurlijk zijn dat je tegen een asociale-petje-achterstevoren-figuur-die-wijdbeens-loopt-met een sjekkie-in-zijn-muil kunt zeggen "jij bent een asociale baas dus jouw bijter mot gemuilkorfd, en dan tegen de verantwoordelijke baas kunt zeggen "maar jouw hond hoeft dat niet".
Wás het maar zo makkelijk. :wink:
daar heb je volkomen gelijk in.
De wet moet hier duidelijker over worden. Nu krijgt de schuldige veelal een waarschuwing en een vermanend vingertje en blijft het slachtoffer met de onkosten, de misérie en in sommige gevallen het verdriet achter en dat is onaanvaardbaar
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Nanna schreef:Het mooist zou natuurlijk zijn dat je tegen een asociale-petje-achterstevoren-figuur-die-wijdbeens-loopt-met een sjekkie-in-zijn-muil kunt zeggen "jij bent een asociale baas dus jouw bijter mot gemuilkorfd, en dan tegen de verantwoordelijke baas kunt zeggen "maar jouw hond hoeft dat niet".
Waarom iemand die een petje achterstevoren draagt en shag rookt per definitie een aso baas is mij niet geheel duidelijk :denken: .
Misschien is het gewoon beter om maatregelen te treffen nav het gedrag wat de hond vertoont,en als dat agressie is waar de baas niets aan doet daar de maatregelen op te baseren ongeacht de kledingkeuze van de baas of zijn rookgewoontes.
S@ndr@
Zeer actief

sundancekid schreef:
daar heb je volkomen gelijk in.
De wet moet hier duidelijker over worden. Nu krijgt de schuldige veelal een waarschuwing en een vermanend vingertje en blijft het slachtoffer met de onkosten, de misérie en in sommige gevallen het verdriet achter en dat is onaanvaardbaar
Tja autorijden is ook gevaarlijk,kijk maar eens hoeveel slachtoffer daarin valllen :19:
Toch blijven we met zijn alle in de heilige koe stappen.
Er zijn meer gevaren en we accepteren die gewoon omdat het erbij hoort.
als je na-gaat hoeveel honden er zijn, dan gebeurt er eigenlijk relatief weinig :19: ( in ieder geval heel weinig ernstige dingen)
tineke

Jaap* schreef:
Daar ben ik ook benieuwd naar want bij mijn weten komen er wel meer honden maar is er ook veel meer aandacht voor opvoeding daarvan zeker in verhouding tot vroeger.
sundancekid

Jaap* schreef:Jij zegt dat het een feit is dat er steeds meer bijtincidenten plaats vinden, en dat dat een feit is.
Ik wil graag een onderbouwing van die bewering omdat ik daar nieuwsgierig naar ben. Als daar geen cijfers van zijn vind ik het ook best, maar dan moet je ook geen stemming gaan kweken :19:
ik zei reeds dat er per inwoner steeds meer honden zijn, het logische gevolg daarvan is, dat er meer bijtincidenten zullen voorkomen. Wanneer men meer dan één hond bezit is de kans groter, dat die elkaar ooit eens zullen aanvliegen, rangordebepaling enz... groter dan wanneer men maar één hond bezit. Wanneer je met meerdere honden gaat wandelen is de kans op een confrontatie in een losloopgebied ook groter enz..
Het aantal honden in Nederland is de laatste jaren gemiddeld met 4.2 % gestegen, dit komt neer op op ongeveer 1.800.000 honden in dit kleine landje.
Dat hier meer bijtincidenten uit voortvloeien is een spijtig maar logisch gevolg.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: MarketResponse BV in Leusden, Annekatrien Bos, of Paul Fuchs, tel: 033-3303333.
sundancekid

@Jaap. In de cat. algemeen is er een topic "meer dan 2 honden, nog controle erover tijdens loslopen" Je zal merken, dat de meesten wel een beetje problemen ondervinden, wat ook normaal is met meerdere honden.
S@ndr@
Zeer actief

Mickie schreef:
sundancekid schreef:@Jaap. In de cat. algemeen is er een topic "meer dan 2 honden, nog controle erover tijdens loslopen" Je zal merken, dat de meesten wel een beetje problemen ondervinden, wat ook normaal is met meerdere honden.
En dat bewijst dus dat er meer bijticidenten zijn en dat iedere hond muilkorven een goed idee is? :denken:
Ik vind dit ook een vreemde redenatie :roll:
sundancekid

S@ndr@ schreef:
Mickie schreef:
sundancekid schreef:@Jaap. In de cat. algemeen is er een topic "meer dan 2 honden, nog controle erover tijdens loslopen" Je zal merken, dat de meesten wel een beetje problemen ondervinden, wat ook normaal is met meerdere honden.
En dat bewijst dus dat er meer bijticidenten zijn en dat iedere hond muilkorven een goed idee is? :denken:
mijn redenatie staat een beetje terug, samen met de bron en het tel nr. Sommige mensen moeten ECHT met hun neus op de feiten gedrukt worden voor ze iets geloven. Enfin, doe ermee wat je wil, er werd bij het starten van dit topic een mening gevraagd en die heb ik gegeven.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

zelfs als het klopt wat je zegt dan vind ik nog je redenatie niet kloppen. Wat heb je nou aan een wet die niet gecontrolleerd wordt. Er wordt nu ook niet gecontrolleerd welke hond een aanlijnplicht heeft en gemuilkorft moet worden.

Dan heeft een algemeen muilkorf verbod toch geen enkel nut?
Ik vind dat ze onverantwoordelijke baasje aan moeten pakken. Als ze daar veel strenger in zouden worden waren er ook minder bijtincidenten en veel minder onschuldige slachtoffers. En dan heb ik het niet over "gebeten" honden maar ook over de arme dieren die onder de RAD vallen.

Ik kan je dus nog steeds niet helemaal volgen.
En het genoemde topic over meer dan 2 honden, ja er zijn inderdaad mensen die moeite hebben. maar dat zijn vaak ook de mensen die hun verantwoordelijkheid nemen en in groepjes met hun honden gaan
wandelen. Zelf loop ik regelmatig met 3 honden los. Zie ik een andere hond aankomen dan gaan die van mij vast. Zo simpel is het. Als het andere baasje dan niet zovel verstand heeft en de andere hond wordt gegrepen dan vind ik dat spijtig voor de andere hond. maar er zijn maar weinig honden die zomaar op een andere aangelijnde roedel vliegen. En dan kun je daar als baas met een goede brul ook nog wel wat tegen doen.
tineke

Mickie schreef:
tineke schreef:
Waarom iemand die een petje achterstevoren draagt en shag rookt per definitie een aso baas is mij niet geheel duidelijk :denken: .
Misschien is het gewoon beter om maatregelen te treffen nav het gedrag wat de hond vertoont,en als dat agressie is waar de baas niets aan doet daar de maatregelen op te baseren ongeacht de kledingkeuze van de baas of zijn rookgewoontes.
Het is een schets, Tineke :wink: Niet bedoeld om een asociale eigenaar te kunnen herkennen, maar als voorbeeld dat het onmogelijk is om een asociale eigenaar er zó uit te pikken. Vandaar dat eronder staat: "wás het maar zo gemakkelijk'.
Dat begrijp ik wel hoor :wink: maar naar mijn idee heeft Nanna toch best wel wat vooroordelen over bepaalde mensen gebaseerd op uiterlijkhedenen zeker in combi met bepaalde rassen :wink:
tineke

sundancekid schreef:
S@ndr@ schreef:
Mickie schreef:
mijn redenatie staat een beetje terug, samen met de bron en het tel nr. Sommige mensen moeten ECHT met hun neus op de feiten gedrukt worden voor ze iets geloven. Enfin, doe ermee wat je wil, er werd bij het starten van dit topic een mening gevraagd en die heb ik gegeven.
Misschien is het niet zo handig om zomaar iemands tel. op het net te zetten,heb je dat wel even eerst overlegd want stel je voor dat nu iedereen daarheen gaat bellen om te kijken of het klopt wat jij zegt :wink:
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Nanna schreef: Dat is inderdaad waar ;-) Maar ik denk dat veel mensen dat wel hebben.
Ik ga in mijn geval puur af op wat ik om me heen zie.
En dat is een scala aan figuren. Nette mevrouwen met Golden Retrievers, sportieve joggers met snelle jachthonden, ouwe mannetjes met nóg oudere poedeltjes en ja, petjesfiguren met pitbulls.
Wil niet zeggen dat de één beter is dan de ander, maar de petjesjongens die (alleen in het weekend hoor) op de hei paraderen met hun vechtras én hun hooggeblondeerde friendin die daar achteraan dribbelt, daarvan kun je eerder moeilijkheden verwachten qua gedoe met honden onderling dan bij de andere mensen. Niet altijd, en het kan ook makkelijk andersom, maar tóch...En ja, dat is een vooroordeel van me, daar ben ik me terdege van bewust.
Maar komt er een petje met pitbull aan, dan ga ik tóch eerder een zijpad in dan dat er een mannetje met een poedel loopt. Puur om gezanik voor te zijn.
:wat:

Nanna.....???
Afbeelding
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Nanna schreef:
Carma schreef:
Nanna schreef: Dat is inderdaad waar ;-) Maar ik denk dat veel mensen dat wel hebben.
Ik ga in mijn geval puur af op wat ik om me heen zie.
En dat is een scala aan figuren. Nette mevrouwen met Golden Retrievers, sportieve joggers met snelle jachthonden, ouwe mannetjes met nóg oudere poedeltjes en ja, petjesfiguren met pitbulls.
Wil niet zeggen dat de één beter is dan de ander, maar de petjesjongens die (alleen in het weekend hoor) op de hei paraderen met hun vechtras én hun hooggeblondeerde friendin die daar achteraan dribbelt, daarvan kun je eerder moeilijkheden verwachten qua gedoe met honden onderling dan bij de andere mensen. Niet altijd, en het kan ook makkelijk andersom, maar tóch...En ja, dat is een vooroordeel van me, daar ben ik me terdege van bewust.
Maar komt er een petje met pitbull aan, dan ga ik tóch eerder een zijpad in dan dat er een mannetje met een poedel loopt. Puur om gezanik voor te zijn.
:wat:

Nanna.....???
Dat is opzet ;-) Zo'n meiske heeft het ook altijd over "me frient" dus zij is dan automatisch de friendin ;-)
Aha,....vandaar! Ik vond het al zo on-Nanna's, zou me bijna zorgen gaan maken :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

tineke schreef:
dank u!!

zei de dame met tattoos, staffords, een man met tattoos, geschoren kop en samen gaan ze naar de schietclub :N: en nog steeds vindt ze haarzelf en manlief best heel erg enorm veel meer verantwoordelijk dan de meerderheid van de gemiddelde eigenaar :19:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Nanna schreef:
massam schreef: dank u!!

zei de dame met tattoos, staffords, een man met tattoos, geschoren kop en samen gaan ze naar de schietclub :N: en nog steeds vindt ze haarzelf en manlief best heel erg enorm veel meer verantwoordelijk dan de meerderheid van de gemiddelde eigenaar :19:
Bedoel je daarmee nou Staffordeigenaren?

Ik zeg ook niet dat álle Stafford (of aanverwante rassen)eigenaars aso's zijn, dat zou ff lekker wezen. Maar het IS gewoon zo dat dergelijke rassen vaak door mannetjes (altijd mannetjes) gekocht worden die ze als pikverlenger gebruiken en verder niet nadenken. Heel lullig voor het ras én voor de goedbedoelende eigenaar. En vaak is dat mannetje een bepaald type, en daar kan ik ook al niks aan doen.
Maar IK kan uit de verte niet zien of er een goedbedoelende en verantwoordelijke eigenaar aankomt of een aso met vechthond die het wel geil vindt dat zijn andere honden bespringt en doorlopend uitvalt.
Daarom loop ik een andere kant op. Dat mag je gerust lullig van me vinden hoor, maar ik ga die gewoonte écht niet veranderen.
:19:
nee ik zeg eigenaar en die bedoel ik ook. hondeneigenaar in het algemeen dus :wink:

ik zeg niet dat ik het lullig van je vind dat je omloopt.

ik zeg dat het nogal een vooroordeel is. en dat het klopt dat er mensen zoals jij aangeeft zijn die honden hebben. in mijn omgeving hebben die trouwens mechelse herders en rottweilers. dus zo standaard is het ook niet
Afbeelding
tineke

massam schreef:
tineke schreef:
dank u!!

Roken jullie toevallig ook? :mrgreen: :mrgreen:
M@scha
Zeer actief

tineke schreef:
massam schreef:
tineke schreef:
dank u!!

:N: wil je het nog erger hebben? shag! :N: :smile: en uhm... nu hebben we een familycar (VW passat station) hiervoor een benz en daarvoor een chevy cherokee :N: :N:
Afbeelding
tineke

massam schreef:
tineke schreef:
massam schreef:
tineke schreef: Waarom iemand die een petje achterstevoren draagt en shag rookt per definitie een aso baas is mij niet geheel duidelijk :denken: .
dank u!!

:N: wil je het nog erger hebben? shag! :N: :smile: en uhm... nu hebben we een familycar (VW passat station) hiervoor een benz en daarvoor een chevy cherokee :N: :N:
Oei dat past allemaal wel erg in het profiel :mrgreen: :mrgreen:
Voordeel is wel dan weer dat mensen voor je omlopen en jij ruim baan hebt :mrgreen: :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”