Zoek stok! schreef:Toch bekruipt mij inderdaad ook weleens het gevoel van 'omgekeerde wereld'. Veel mensen hier zijn nogal fel mbt loslopende honden die naar hun aangelijnde hond toekomt. Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat toch weer naar de gegrepen hond en de eigenaar gekeken wordt als een aangelijnde hond wordt gegrepen/doodgebeten. Ik heb al gelezen dat kleine honden het kunnen uitlokken, of er een andere trigger kan zijn.
Je moet eens weten wat voor triggers Bram van aangelijnde hondagressieve honden krijgt qua fixeren e.d., maar dat is toch nog steeds geen enkel excuus dat hij er naartoe zou gaan? Ik kijk ook wel link uit hoor (en Bram ook), daar niet van
maar dan is dat toch ook zo? Volgens mij wordt er al diverse malen aangegeven dat dit geen excuus mag zijn, maar ik weet ook dat kleine hondjes die gaan rennen ook als een trigger werken op mijn honden... kleine keffers evenzo... Dat ik daar dan rekening mee houdt dat lijkt me logisch, ze mogen er niet eens naar kijken, laat staan mee spelen (pups is overigens een heel ander verhaal gelukkig).
De hond kan daar niets aan doen als hij daardoor getriggert wordt, de eigenaar des te meer.
Wat me ook opvalt, is dat mensen erg veel verantwoordelijkheid bij de eigenaar van de gegrepen hond neerleggen. Als er een volwassene bij de Beagle had gelopen, had die meer kunnen doen dan een kind.
ja en daar blijf ik ook bij, een kind kan zoiets niet oplossen... Die vader kon toch uiteindelijk ook die hond in de sloot drukken, als hij erbij was geweest was dat dus al eerder gelukt. Wat weer niet de schuld van de ander afschuiven is maar wel vaak waarheid, hoe lullig ook.
Maar toen ik eerder een keer zei dat ik er uit ervaring vanuit ga dat de eigenaar van een hond die op Bram duikt geen poot uitsteekt, vonden mensen dat maar raar. Waar was de eigenaar van de Ambull (of hoe het ras ook heet

) toen die bovenop de Beagle dook? Hoe is het nou toch mogelijk dat mensen het voor die eigenaar opnemen? Je moet toch als eigenaar in staat zijn om je hond van een andere hond te trekken? Net zoals ik in staat wordt geacht om Bram niet naar een aangelijnde hond te laten gaan?
ik ga er ook vanuit dat de eigenaar van de andere hond niets doet, dit heb ik nu al meegemaakt (toen ook met Dusty toen die gegrepen werd).
Als ik post dat ik met Bram niet ga trainen op een veld waar een dekrijpe teef loopt, weten mensen niet hoe hard ze moeten beweren dat ze hun hond altijd onder controle hebben en dat dit bij iedereen zo zou moeten zijn. Maar als een hond een andere hond doodbijt geldt die controle ineens niet meer? Dan is het een ongelukje dat iedereen kan overkomen? Ik kan daar niet bij, sorry.
ja dat vind ik ook, een hond moet ten alle tijde onder controle staan bij mij ook met loslopende teven... zeker bij loslopende teven misschien wel.
Maar een ongeluk kan idd. gebeuren, mijn riem is ook weleens geknapt... tja dat gebeurd...

alles leeft nog overigens dus dat bij voorbaat maar het kan wel.. ik ben een mens... mijn hond is ook weleens uit de auto ontsnapt omdat ik het deurtje nog niet dicht had... helaas... dat kan...
Ik zeg toch ook dat het een fout is van de eigenaar en niet goed te praten is maar dat je een kind dus niet met een hond moet laten lopen alleen... daar blijf ik bij...