Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat als de rollen zijn omgedraaid?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

De meeste werkhonden nerveus????
Kelly is de meest stabiele hond die hier rondloopt in/om het huis.
Gewoon niet bang, weet waar ze staat etc etc. Ook gewoon handelbaar en hélemaal gek op knuffelen. :ok:

Er zullen er zeker rondlopen die nerveus zijn ja.... maar kijk dan eens hoe dat komt.

PDB, wanneer leer je eens luisteren naar anderen? Je mening wijzigen bv?
Ik heb ook dingen gedacht en gedaan die ik beter niet had kunnen doen. Maar wél geluisterd en geleerd van anderen!
Ik was voordat ik internet had en gelezen had erover fel tegen pakwerk etc. Kwam grotendeels doordat hier een clubje zit die hun honden afbeulen etc. Maar ik ging me er eens meer in verdiepen enzo, en zie je, mijn mening is totaal veranderd. En ik voel me er nog steeds goed bij hoor, de wereld vergaat echt niet als je je mening wijzigt!!!! :wink:
En al wil en kun je jouw mening niet wijzigen... ook prima. Maar begrijp dan ook eens dat er mensen zijn die anders denken.

En JA, er zijn genoeg honden die niet zo lief zijn voor andere honden. Maar zolang de eigenaar daar gewoon normaal mee omgaat gebeurt er niets.
En gebeurt er wat dan bied je je excuus aan en draai je voor de kosten op. Nee, dan loop je niet weg en laat je niets meer van je horen zoals schijnbaar met het voorbeeld uit dit topic gebeurt is. Dat is triest.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Pak-de-bal schreef:
malinois schreef:
Pak-de-bal schreef:Ik heb het gehad met een intacte DH reu, , hij was onuitstaanbaar, !! , :evil:
maar niet alleen tegen Bauke, maar ook tegen vele andere reuen.

Maar als ik er wat van zei , zei ze altijd tegen mij:
" Ach, dit gedrag hoort nou eenmaal bij het hondenwereldje" :roll:

nou , duidelijk niet dus :neenee:
wat is dat gedrag dan dat onuitstaanbaar was?

En ja.. de ballen dr af da's altijd de makkelijkste weg :roll:
ik dacht dat jij een honden-gedrag-kenner zou zijn?
maar ik vergis mij zeker
nogmaals wat is dat gedrag dat onuitstaanbaar was... (schijnbaar erg moeilijke vraag :denken: )
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:
crutz schreef:en als je honden-gedrag-kenner bent weet je gelijk wat JIJ bedoelt met onuitstaanbaar gedrag
en dan weet je ook gelijk dat de enige oplossing (schijnbaar) is ballen er af...

nou, geloof me, er zijn veel meer oplossingen EN wat voor de een onuitstaanbaar gedrag is is niet datzelfde voor de andere...sterker nog, ik kan me voorstellen dat als jij mijn honden met elkaar ziet spelen dat je denkt dat ze elkaar afmaken, of toch in elkgeval een flinke knokpartij hebben....
sorry, maar ik ga geen politie-honden- of africht-honden of noem maar op wat jullie hebben,
vergelijken met huis -tuin - honden :pffff:

Wat ik hier zie in het soort wat jij en Malinois hebben, die zijn hier altijd aangelijnd en lopen met hun bazen mee .
Maar ik zie het van een afstand, dat ze zo'n training als die van jullie krijgen.
Zijn erg nerveus , vind ik

Ik wil het niet meer over jùllie honden hebben, maar jùllie vergelijken alle onderwerpen en discussies altijd met jùllie honden :roll:
dat is niet goed.
mijn honden zijn niet nerveus :denken: zou niet weten waar je dat vandaan haalt... ik denk dat mn dober nerveuzer is dan al mn mechelaars bij elkaar... en ook dat schaar ik nog niet onder nerveus gedrag... ik kan niet overweg met nerveuze honden dus dat zou niets voor me zijn :wink:

enne.... Crutz en ik doen een hele andere training die totaal niet met elkaar te vergelijken is...
:19:
Laatst gewijzigd door malinois op 13 mar 2008 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:nerveus, NEE, tuurlijk zijn ze er wel, maar dat zijn in mijn ogen de minder geschikte honden (of jij moet een andere visie op nerveus hebben dan ik en werkdrift daarmee verwarren)
juist :ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

tineke schreef:
Addy schreef:
crutz schreef:mijn honden wonen idd niet in huis, maar worden wel gewoon uitgelaten, lopen los daar waar t kan en spelen dan ook met elkaar (ja ook dat kunnen politiehonden/sporthonden)
nerveus, NEE, tuurlijk zijn ze er wel, maar dat zijn in mijn ogen de minder geschikte honden (of jij moet een andere visie op nerveus hebben dan ik en werkdrift daarmee verwarren)
Ik zie ook nerveuze mechelaars, maar dat zijn de mechelaars waar niets mee gedaan wordt, die honden komen dus vet tekort omdat ze bij de verkeerde baas zitten :wink:
Daarentegen ken ik ook werkmechelaars die gewoon in huis leven waar niet aan sport mee wordt gedaan , maar die wel uiteraard hun energie goed kwijtraken :wink: ,en ook niet nerveus zijn en sociaal.
dat is het vaak ook, als er maar genoeg mee gedaan wordt, sowieso met een mechelaar... en je moet heel goed zoeken wil je een mechelaar vinden die niet uit werklijnen komt :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Daisy@ schreef:De meeste werkhonden nerveus????
Gewoon niet bang, weet waar ze staat etc etc.
Wat ik altijd jammer vind is dat veel mensen een uitspraak meteen op zichzelf betrekken.

Ik kan me best voorstellen dat mensen denken dat werkhonden nerveus zijn, als je zo ziet hopsen en blaffen op het trainingsveld. Ze hebben er zin an en ze gaan ervoor. Dat uit zich nogal eens in druk en verbaal gedrag.
Dat ze thuis lui op de stoel liggen ziet niemand.
:wink:
maar dat is toch niet nerveus :denken:
Afbeelding
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

Ik vind het zelf erg moeilijk om te kiezen wel of geen muilkorf, althans voor bij mijn eigen ukkepuk.
Hij vertoont (angst)agressie naar grote honden, rent erop af en probeer ze weg te blaffen..de meeste grote honden zijn niet onder de indruk van hem en blijven gewoon staan en dan wil hij wel snauwen. (heeft nog nooit gebeten maar ook dit gedrag tolereer ik niet en dat zal ook niet iedere hond doen) Met kleine hondjes kan hij heel leuk spelen, maakt dan ook gewoon spelbuigingen ed.
In losloop gebied laat ik hem dus wel los omdat ik hem het speelcontact met kleine hondjes niet wil ontnemen, zie ik een grote hond roep ik hem bij me en dan komt hij ook. (mits ik de hond niet op tijd zie )
Hij draagt geen muilkorf en loopt dus los ...zou janus dit gedrag vertonen zou ik hem niet loslaten zonder muilkorf en waarom de een wel en ander niet weet ik eigenlijk niet :19:

Zou mijn hond echt (dood)bijten dan zou er wel preventief een muilkorf omgaan denk ik..maar dan nog twijfel ik sterk of ik dat bij de uk zou doen, kan me niet voorstellen dat hij een grote hond echt schade zou kunnen aanbrengen (wel zou hij dan alleen nog aangelijnd mee mogen)
C@rmen

malinois schreef:
Nanna schreef:
Wat ik altijd jammer vind is dat veel mensen een uitspraak meteen op zichzelf betrekken.

Ik kan me best voorstellen dat mensen denken dat werkhonden nerveus zijn, als je zo ziet hopsen en blaffen op het trainingsveld. Ze hebben er zin an en ze gaan ervoor. Dat uit zich nogal eens in druk en verbaal gedrag.
Das eerder enthousaisme en het willen werken lijkt me :19:
Mijn labrador kan ook vreselijk lopen hopsen ( :mrgreen: ) en blaffen en daarbij flink aan je jas trekken als hij aan het werk mag. (eigenlijk zou hij het denk ik nog helemaal niet zo verkeerd doen als labje tussen de herders :wink: )
C@rmen

Tiny schreef: (een klein wit hondje met een muilkorf is iets te lachwekkend)
Mijn ervaring is ook dat je totaal niet serieus word genomen met een klein hondje met muilkorf.
Als ik hier in het weekend met de jongens op de velden ben ( officieel geen losloop maar ze lopen er wel los) draagt de uk wel een snuitje omdat daar dan veel kinderen lopen die naar de ijsbaan gaan, ik vertrouw de uk niet met uitstekende kinderhandjes dus heeft hij een snuitje om. Mensen lachen alleen maar en zeggen dan ' aah zo'n schatje bijt toch niet' :roll:

Ja je zou het ook niet verwachten als je dit ziet :

Afbeelding
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

C@rmen schreef:Hij vertoont (angst)agressie naar grote honden, rent erop af en probeer ze weg te blaffen..de meeste grote honden zijn niet onder de indruk van hem en blijven gewoon staan en dan wil hij wel snauwen. (heeft nog nooit gebeten maar ook dit gedrag tolereer ik niet en dat zal ook niet iedere hond doen)

dit stukje herken ik van het stukje hiervoor over die beagle. :wink:

Zou mijn hond echt (dood)bijten dan zou er wel preventief een muilkorf omgaan denk ik..maar dan nog twijfel ik sterk of ik dat bij de uk zou doen, kan me niet voorstellen dat hij een grote hond echt schade zou kunnen aanbrengen (wel zou hij dan alleen nog aangelijnd mee mogen)
toch maakt de grootte niet veel uit:

mijn buurman had ( gelukkig is hij verhuisd) een staff. en die staff heeft wel een Golden gebeten tot bloedens toe.
in de voorpoot
dan zou je toch ook denken: de Golden is groter ( was ook zo ) , dus dat zal wel niet gebeuren,
maar toch wel..
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Nanna schreef:

Is ook misschien wel zo hoor.... Maar soms gaan je haren een beetje overeind van ál die vooroordelen hé.... :wink:
C@rmen

Pak-de-bal schreef:
C@rmen schreef:Hij vertoont (angst)agressie naar grote honden, rent erop af en probeer ze weg te blaffen..de meeste grote honden zijn niet onder de indruk van hem en blijven gewoon staan en dan wil hij wel snauwen. (heeft nog nooit gebeten maar ook dit gedrag tolereer ik niet en dat zal ook niet iedere hond doen)

dit stukje herken ik van het stukje hiervoor over die beagle. :wink:

toch maakt de grootte niet veel uit:

mijn buurman had ( gelukkig is hij verhuisd) een staff. en die staff heeft wel een Golden gebeten tot bloedens toe.
dan zou je toch ook denken: de Golden is groter ( was ook zo ) , dus dat zal wel niet gebeuren, maar toch wel..
Ehh een staff en een golden vind ik toch niet zo'n groot verschil hoor :mrgreen:
Een hondje van krap 4 kilo (zoals die uk van mij ) die dit doet naar honden vanaf een kilo of 30-40 zal mijn inziens minder schade aanbrengen dan een staffie aan een golden of vice versa :19:
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Nanna schreef:

ik weet inderdaad niet hóe ze thuis zijn, maar als ik weer een agent met zijn hond hier op het strand zie lopen
dan móet ik altijd erg uitkijken of mijn hond er niet naartoe loopt, want dat kàn dus niet

, en buitendat gaan ze als een gek te keer met blaffen , als ze een andere hond zien naderen.

dat vind ik erg nerveus-gedrag

nog een voorbeeld:
er loopt een wat ouderen man met een ex-afgerichte hond ( met pensioen) ,
en wat een zenuwpil is dàt zeg !! :eek:

Nou, ik zo kan ik wel doorgaan, maar nogmaals: ik zie ze thuis niety bij de kachel liggen
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

malinois schreef:
Nanna schreef:

Ik vind Mechelaars vaak wel nerveus. Border Collies ook trouwens. En Groenendaelers ook. Ik zie ze natuurlijk in de agility voorbij komen en het gedrag dat ik zie noem ik nerveus. Ik hang daar geen oordeel aan op overigens.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Daisy@ schreef: Is ook misschien wel zo hoor.... Maar soms gaan je haren een beetje overeind van ál die vooroordelen hé.... :wink:
Sommige dingen zijn geen vooroordeel, maar een verschil van mening. Ik denk bijv. dat er genoeg mensen zijn die Bram een kleine druktemaker vinden, ik vind dat helemaal niet, maar ik ben het dan ook gewend :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Pak-de-bal schreef:
corason del perro schreef:
Pak-de-bal schreef:
Inge schreef:Lezen!!!! Ze zegt dat haar eigen hond aan de lijn zit, ze zegt helemaal niet dat de beagle aan de lijn zit. :roll:
ja, dat heb ik ook gelezen, maar dan nog kan dat zo zijn toch?
De beagle komt niet dichterbij om lekker te snufflen., maar blijft op een afstand blaffen,
zo was het toch?
Ik vraag me toch even iets af he. Wat vind jij er dan van als er zo'n beagle op lijn afstand dus minder dan 2 meter voor mijn hond gaat staan blaffen terwijl zijn baas ergens 200 meter verder op staat te kletsen? Ik kan je zeggen dat het een enorme trigger voor mijn hond is zon blaffende hond voor haar snoet. Waardoor ik dus met een terug blaffende aan de riem trekkende hond aan de lijn zit. ( dit blaffen van die beagle is trouwens geen angst anders kwam die hond zeker niet zo dicht bij)

Vind je dat dan normaal? Want mijn hond zit dan toch ook aan de lijn. Ik bedoel stel nou eens dat ik zo,n killer aan de lijn had en die beagle kwam dan zo voor me staan? Wiens verantwoording vind jij dat dan?(gaat niet om losloop gebied)
toch vind ik dat antwoord van Moos ook wel goed:

àls je je eigen hond niet vertrouwt , dat hij echt een andere hond gaat verwonden, dan waarom geen muilkorf? :denken:

maar goed, deze vraag dan maar beantworden:
ja, die situatie was vreemd , en niet goed te praten van die kletsende beagle eigenaar, maar ja ..
... aan de andere kant is het wel zo, dat zij haar hond wèl vertrouwt , anders had zìj wel haar hond aan de lijn gehdaan èn misschoen zelfs wel een muilkorf aangedaan.

snap je wat ik bedoel?

Haar hond heeft ( nog) geen enge dingen met andere honden uitgehaald misschien?

En zoals jullie altijd dan zeggen:
ik was er niet bij, dus ik weet die stituatie niet en kan er niets over zeggen :wink:
Ik snap wat je bedoeld, maar nog mijn hond zal echt geen andere hond snel verwonden daar heeft ze de beet niet voor. Wel zou ze eens een snauw geven of in een heel vervelende situatie vaker snauwen. Dit doet ze echter alleen als een andere hond haar taal niet spreekt. Nu heeft mijn hond jaren in een roedel geleeft en snapt daarom de meeste huis en tuin honden niet helemaal omdat die er hele andere regeltjes op nou houden. Maargoed los daarvan. Het is voor mij en of iedere eigenaar ontzettend vervelend als jij met een hond aan de lijn loopt om welke reden dan ook en andere honden mogen daar van hun baasje zomaar opaf rennen en doen en laten wat ze willen. Blaffent voor een andere hond gaan staan vind ik ontzettend provocerend gedrag. Iets wat een hond dus ook niet zomaar hoeft te accepteren. Het gaat er dus geheel niet om in mijn ogen of een hond lief is of niet. Ik stoor mij er gewoon stierlijk aan dat er zoveel mensen zijn met sociale honden die hun honden om die zelfde reden altijd en overal maar laten losrennen. Met alle gevolgen van dien en dan vervolgens als het eens fout gaat een ander de schuld geven. Dan bekijk ik heel het verhaal inderdaad van de andere kant als jij op dit moment doet. (ik heb t even niet over echt gevaarlijke honden en nare gevolgen) Maar zelfs als ik met een enorm sociale hond aan de riem loop te trainen stoort mij dit gedrag van andere eigenaren. En dan scheve gezichten krijgen als je er iets van zegt dan hoor je maar hij doet toch niks..... Daar gaat de hele isiue toch eigenlijk niet om. Als iedereen zijn hond gewoon aanlijnt als er een andere aangelijnde hond is (zoals in mijn ogen normaal is) Dan zijn er een hoop problemen te voor komen van bijde kanten uit en hoef je dus ook het spelletje van wie is het schuld niet meer te uiten.

In het geval van jou verhaal dus over de doodgebeten beagle had de eigenaar ZEKER zijn bulldog aan moeten lijnen!

Iets dat mensen schijnbaar ook vaak vergeten is dat het eigenlijk helemaal geen normaal gedrag is van een hond om naar een vreemde andere hond toe te rennen. Een vreemde wolf rent ook niet zomaar naar een andere vreemde wolf toe dat zou ook vervelende situaties opleveren lijkt me zo. Helaas is dit iets waar bijna niemand bij stil staat en het bij onze eigen honden ineens wel zou moeten kunnen.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

malinois schreef:
tineke schreef:
Addy schreef:
crutz schreef:mijn honden wonen idd niet in huis, maar worden wel gewoon uitgelaten, lopen los daar waar t kan en spelen dan ook met elkaar (ja ook dat kunnen politiehonden/sporthonden)
nerveus, NEE, tuurlijk zijn ze er wel, maar dat zijn in mijn ogen de minder geschikte honden (of jij moet een andere visie op nerveus hebben dan ik en werkdrift daarmee verwarren)
Ik zie ook nerveuze mechelaars, maar dat zijn de mechelaars waar niets mee gedaan wordt, die honden komen dus vet tekort omdat ze bij de verkeerde baas zitten :wink:
Daarentegen ken ik ook werkmechelaars die gewoon in huis leven waar niet aan sport mee wordt gedaan , maar die wel uiteraard hun energie goed kwijtraken :wink: ,en ook niet nerveus zijn en sociaal.
dat is het vaak ook, als er maar genoeg mee gedaan wordt, sowieso met een mechelaar... en je moet heel goed zoeken wil je een mechelaar vinden die niet uit werklijnen komt :wink:
Ik denk dat dat sowieso voor veel nerveuze honden geld :wink: ,ga er maar wat mee doen ,iets intensiefs en dan zie je vaak een totaal ander gedrag .
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

C@rmen schreef:Ik vind het zelf erg moeilijk om te kiezen wel of geen muilkorf, althans voor bij mijn eigen ukkepuk.
Hij vertoont (angst)agressie naar grote honden, rent erop af en probeer ze weg te blaffen..de meeste grote honden zijn niet onder de indruk van hem en blijven gewoon staan en dan wil hij wel snauwen. (heeft nog nooit gebeten maar ook dit gedrag tolereer ik niet en dat zal ook niet iedere hond doen) Met kleine hondjes kan hij heel leuk spelen, maakt dan ook gewoon spelbuigingen ed.
In losloop gebied laat ik hem dus wel los omdat ik hem het speelcontact met kleine hondjes niet wil ontnemen, zie ik een grote hond roep ik hem bij me en dan komt hij ook. (mits ik de hond niet op tijd zie )
Hij draagt geen muilkorf en loopt dus los ...zou janus dit gedrag vertonen zou ik hem niet loslaten zonder muilkorf en waarom de een wel en ander niet weet ik eigenlijk niet :19:

Ik persoonlijk zou mijn hondje hier niet voor muilkorven ook als jou lab dit gedrag zou vertonen zou ik hem niet muilkorven. Ik zou wel mijn hond aan lijnen desnoods aan een flexi riem zodat hij niet de kans kreeg om dit gedrag te vertonen voor andere honden. Ik denk dat je dan het grootste risico wel gedekt hebt.

Ik vind het trouwens wel heel goed en verstandig dat je hem toch een snuitje omdoet in de buurt van kinderen als je het niet helemaal vertrouwd :ok:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

corason del perro schreef: Iets dat mensen schijnbaar ook vaak vergeten is dat het eigenlijk helemaal geen normaal gedrag is van een hond om naar een vreemde andere hond toe te rennen. Een vreemde wolf rent ook niet zomaar naar een andere vreemde wolf toe dat zou ook vervelende situaties opleveren lijkt me zo. Helaas is dit iets waar bijna niemand bij stil staat en het bij onze eigen honden ineens wel zou moeten kunnen.
Ja maar goed dat is toch ook heel erg bekeken vanuit wat voor soort hond je zelf hebt :wink:

Alhoewel ik ook ben voor iets van een ongeschreven regel dat je eerst oogcontact met de andere hondenbaas maakt voordat je de honden contact laat maken. Maar als je zelf een hond hebt die heel weinig van andere honden pikt heb je wel sneller iets van "dat maar contact maken met al die vreemde honden is onnatuurlijk", dan als je een hond hebt (zoals Saar bijvoorbeeld), die ook echt, zeker nu ze alleen is, veel plezier haalt uit snuffelen en rennen met vreemde honden waamee het klikt qua spel.
Ik snap je punt zeker hoor, want met Saar heb ik dus problemen met mensen die hun grote sluiphond maar overal op af laten sluip-rennen, maar als een andere hond gewoon vrolijk op Saar afgerend komt vindt ze dat best gezellig, en helemaal als het een wat kleiner hondje of een retriever-achtig ding is haalt ze daar (zeker nu ze alleen is) ook veel plezier uit.
Voor haar valt "vrolijk aan komen rennen" dus ook niet onder 'abnormaal hondengedrag wat wolven ook niet zouden doen", zeg maar :wink:

Overigens voor Moos al wel meer, en als ik met Moos liep had ik dus ook al veel meer moeite met mensen die hun reu maar aan lieten komen denderen. Maar nu ik nog alleen met Saartje loop merk ik ook wel heel erg dat wat je acceptabel en 'normaal hondengedrag' vindt ook heel erg afhankelijk is van de reactie van je eigen hond :wink: .
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
corason del perro schreef: Iets dat mensen schijnbaar ook vaak vergeten is dat het eigenlijk helemaal geen normaal gedrag is van een hond om naar een vreemde andere hond toe te rennen. Een vreemde wolf rent ook niet zomaar naar een andere vreemde wolf toe dat zou ook vervelende situaties opleveren lijkt me zo. Helaas is dit iets waar bijna niemand bij stil staat en het bij onze eigen honden ineens wel zou moeten kunnen.
Ja maar goed dat is toch ook heel erg bekeken vanuit wat voor soort hond je zelf hebt :wink:
Inderdaad, want een wolf zal een onbekende wolf die op 30 meter passeert waarschijnlijk ook niet zomaar negeren :wink: (zegt de eigenaar die een hond heeft die graag even een kijkje neemt bij een passerende hond :F: )
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:
Nanna schreef:

vandaar ook dat ik aangaf dat als zij een andere visie heeft op nerveus dan ik en werkdrift verwart met nerveus gedrag....
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Zoek stok! schreef:
malinois schreef:
Nanna schreef:

Ik vind Mechelaars vaak wel nerveus. Border Collies ook trouwens. En Groenendaelers ook. Ik zie ze natuurlijk in de agility voorbij komen en het gedrag dat ik zie noem ik nerveus. Ik hang daar geen oordeel aan op overigens.
die mechelaars, is dat dan ook in de agility, want daar kom je nog wel regelmatig mechels uit (nerveuze) showlijnen tegen....idd zie je datzelfde gedrag ook bij groenendaelers en tervurense...helaas....
Zoek stok!
Zeer actief

crutz schreef:vandaar ook dat ik aangaf dat als zij een andere visie heeft op nerveus dan ik en werkdrift verwart met nerveus gedrag....
Ik heb een Border in de les die ik nerveus vind. Z'n ogen schieten heen en weer, hij dribbelt veel, koppie draait en draait, 'wraf mag ik nou'. Hij heeft niet meer werkdrift dan de Schotse Collie korthaar die ook in de les zit, maar die is niet nerveus. Die staat gewoon rustig te kijken tot ze aan de beurt is en dan gaat ze als een tierelier.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:

Alhoewel ik ook ben voor iets van een ongeschreven regel dat je eerst oogcontact met de andere hondenbaas maakt voordat je de honden contact laat maken. Maar als je zelf een hond hebt die heel weinig van andere honden pikt heb je wel sneller iets van "dat maar contact maken met al die vreemde honden is onnatuurlijk", dan als je een hond hebt (zoals Saar bijvoorbeeld), die ook echt, zeker nu ze alleen is, veel plezier haalt uit snuffelen en rennen met vreemde honden waamee het klikt qua spel.
Ik snap je punt zeker hoor, want met Saar heb ik dus problemen met mensen die hun grote sluiphond maar overal op af laten sluip-rennen, maar als een andere hond gewoon vrolijk op Saar afgerend komt vindt ze dat best gezellig, en helemaal als het een wat kleiner hondje of een retriever-achtig ding is haalt ze daar (zeker nu ze alleen is) ook veel plezier uit.
Voor haar valt "vrolijk aan komen rennen" dus ook niet onder 'abnormaal hondengedrag wat wolven ook niet zouden doen", zeg maar :wink:

Overigens voor Moos al wel meer, en als ik met Moos liep had ik dus ook al veel meer moeite met mensen die hun reu maar aan lieten komen denderen. Maar nu ik nog alleen met Saartje loop merk ik ook wel heel erg dat wat je acceptabel en 'normaal hondengedrag' vindt ook heel erg afhankelijk is van de reactie van je eigen hond :wink: .
Ja het verschil zit het inderdaad heel duidelijk in de hond. Maar van de achtergrond (de wolf) gezien is het dus geen normaal gedrag. Mijn hond heeft hier dus ook meer moeite mee omdat zei altijd in een roedel geleeft heeft en daardoor die regels enorm handhaaft (en een herder is misschien telt dat ook wel een beetje mee haha) En dit gedrag dus van andere honden niet begrijpt. Als een hond van pup af aan al in een park komt waar dit gedrag gebeurt gaat hij dit natuurlijk als normaal ervaren en zal er ook geen problemen mee hebben en het zelf toe gaan passen. Maar ergens vind is het als baas zijnde verstandig om zoiets in je achterhoofd te houden en mede daardoor jou loslopende hond nooit op een aangelijnde hond af te laten gaan.

Ik heb Jola eigenlijk zoiezo altijd bij me ook voor het incident omdat ik dus weet dat het geen ewige pupie is en erg op zich zelf. Zie ik ook gewoon voor haar er de meerwaarde niet van om met andere honden te moeten spelen :wink:

Het valt mij wel op dat sinds ik hier woon ( in de grote stad :mrgreen: ) Dat er heel veel mensen zijn die dit wel heeeeeel erg belangrijk vinden ik heb zelfs meerdere keren naar mijn hoofd gekregen dat ik mijn hond maar los moest laten dan ging het vast beter :roll: Dat was dan naar een snauw haha ik lach er altijd maar een beetje om en zeg vriendelijk dat het mij niet zon goed idee lijkt, maar goed ik denk dan bij mezelf dus wel vaak dit kan wel verkeerd gaan als je met een fellere hond loopt als die van mij en je komt zo'n eigenaar tegen.
Zoek stok!
Zeer actief

crutz schreef: die mechelaars, is dat dan ook in de agility, want daar kom je nog wel regelmatig mechels uit (nerveuze) showlijnen tegen....idd zie je datzelfde gedrag ook bij groenendaelers en tervurense...helaas....
Klopt, is bij agility. Toevallig heb ik laatst een Tervuerense gezien die ik niet nerveus vond, maar dat is inderdaad eerder uitzondering dan regel. Ik vind ze overigens erg leuk, daarom zei ik ook dat ik geen oordeel verbind aan een hond nerveus vinden :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

corason del perro schreef:Als een hond van pup af aan al in een park komt waar dit gedrag gebeurt gaat hij dit natuurlijk als normaal ervaren en zal er ook geen problemen mee hebben en het zelf toe gaan passen.
Ik denk dat er veel verschil zit in even bij een hond gaan kijken en er met een plaat voor z'n kop op af denderen. Dat laatste zie ik veel bij Labradors bijvoorbeeld en ik kan me goed voorstellen dat honden daar niet van gediend zijn. Bram zal het niet in z'n hoofd halen op een intacte reu af te denderen, hij let wel degelijk op signalen die de andere hond afgeeft. En daarom ben ik dus ook zo makkelijk in losloopgebieden met hem.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ja het verschil zit het inderdaad heel duidelijk in de hond. Maar van de achtergrond (de wolf) gezien is het dus geen normaal gedrag. Mijn hond heeft hier dus ook meer moeite mee omdat zei altijd in een roedel geleeft heeft en daardoor die regels enorm handhaaft (en een herder is misschien telt dat ook wel een beetje mee haha) En dit gedrag dus van andere honden niet begrijpt. Als een hond van pup af aan al in een park komt waar dit gedrag gebeurt gaat hij dit natuurlijk als normaal ervaren en zal er ook geen problemen mee hebben en het zelf toe gaan passen. Maar ergens vind is het als baas zijnde verstandig om zoiets in je achterhoofd te houden en mede daardoor jou loslopende hond nooit op een aangelijnde hond af te laten gaan.
Ja, maar aan een lijntje lopen is ook niet des wolfs, en uit een bak eten en op bed slapen ook niet :mrgreen: :wink:

Nogmaals, ik snap je punt hoor :wink: Maar ik denk dat het eerder, net wat jij nu ook zegt, meer te maken heeft met verschillende hondenkarakters dan of het allemaal 'des wolfs' is.

In aanlijngebied mogen mijn honden ook absoluut niet op een aangelijnde hond afgaan. In losloopgebied vraag ik het tegenwoordig altijd, omdat toch ook wel blijkt dat 8 van de 10 honden aangelijnd zijn omdat ze jagen ofzo, niet zozeer omdat ze niet met andere honden zouden kunnen.
Saar heeft laatst nog heel leuk wat gehupst met een Beagle die niet los kon omdat hij hem anders peerde :wink:
Met loslopende honden in losloopgebied gaat Saar haar gang maar, ik hou haar dan niet bij me, als ze wilt buurten mag dat (uiteraard niet meer als de baas van de andere hond vraagt of ik haar wel bij me wil houden).
Dit mag ze trouwens wel alleen omdat ze nooooit mot zal zoeken en altijd rustig en heel bescheiden is.
Moosiemoos mocht niet geheeel vrijblijvend zijn gang gaan :mrgreen: :wink:
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
corason del perro schreef:Als een hond van pup af aan al in een park komt waar dit gedrag gebeurt gaat hij dit natuurlijk als normaal ervaren en zal er ook geen problemen mee hebben en het zelf toe gaan passen.
Ik denk dat er veel verschil zit in even bij een hond gaan kijken en er met een plaat voor z'n kop op af denderen. Dat laatste zie ik veel bij Labradors bijvoorbeeld en ik kan me goed voorstellen dat honden daar niet van gediend zijn. Bram zal het niet in z'n hoofd halen op een intacte reu af te denderen, hij let wel degelijk op signalen die de andere hond afgeeft. En daarom ben ik dus ook zo makkelijk in losloopgebieden met hem.
Ook daar heb je gelijk in. Maar ik denk dat dus dat wat een hond mee maakt in zijn leven daar ook wel een grote rol in heeft (net als temrament natuurlijk) En hier in de buurt is het toch het meeste van dat laatste. Voorzichtig benaderen heeft ook een hele andere invloed op de hond die benaderd wordt natuurlijk!
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Zoek stok! schreef:
Ook daar heb je gelijk in. Maar ik denk dat dus dat wat een hond mee maakt in zijn leven daar ook wel een grote rol in heeft (net als temrament natuurlijk) En hier in de buurt is het toch het meeste van dat laatste. Voorzichtig benaderen heeft ook een hele andere invloed op de hond die benaderd wordt natuurlijk!
Ik zie dit verschil idd ook duidelijk, bij een rustige benadering, hebben de honden al tal van communicatie met elkaar uitgewisseld, en zie je vaak als baas al of het goed gaat of niet.. zo niet, hierkomen en doorlopen..
en als een ander zich na de houding van mijn hond te hebben gezien omkeert is dat ook goed, die van mij gaat er niet achteraan, hij is ook niet degene die wil gaan buurten zogezegd.. :wink:
Zijn bepaalde ontmoetingen goed verlopen reu reu of reu castraat reu, dan kan ik voor 99% zeggen dat latere ontmoetingen ook goed gaan en ze soms spelen of in ieder geval even begroeten.. voor mij een goed gevoel en wat prettiger lopen, aandenderende honden is hij echt niet van gediend.. is zijn goed recht..moet ik daarom mijn hond aanlijnen?
Ik zorg ervoor dat het zo min mogelijk voorkomt door hem weg te leiden met een balletje of zo, of vraag een ander even zijn hond bij zich te houden uit voorzorg.. :19: zo kunnen we toch allemaal lekker wandelen zonder irritatie..
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
Zoek stok! schreef:
malinois schreef:
Nanna schreef: Wat ik altijd jammer vind is dat veel mensen een uitspraak meteen op zichzelf betrekken.

die mechelaars, is dat dan ook in de agility, want daar kom je nog wel regelmatig mechels uit (nerveuze) showlijnen tegen....idd zie je datzelfde gedrag ook bij groenendaelers en tervurense...helaas....
ja idd. :N: ik heb ze 2 jaar geleden in Rotterdam bij de IPO III wedstrijd gezien van de NVBH... toen was er ook iets van Agility op een ander veld ernaast... wat een vreselijke hondjes...snappen als er maar naar keek, staart plat op de buik in de kantine... brrr...
Qua uiterlijk zie je overigens direct het verschil met de mechels uit werklijnen en uit showlijnen

Zo'n hondje zou ik dus absoluut nooit willen... :wink:
Laatst gewijzigd door malinois op 14 mar 2008 07:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”