Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mee met de fiets rennen, hoe pak ik dat aan.

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Carnivora
Actief

Mee met de fiets rennen, hoe pak ik dat aan.

Ongelezen bericht door Carnivora »

Maar hoe moet ik dit leren, zijn er nog bepaalde "regels" voor het mee laten rennen van een hond naast je fiets. Wat voor lijn kan ik het beste gebruiken.

Ik meld alvast dat het een hond is die erg druk is en makkelijk 3 uur kan wandelen en nog niet moe is. :ok:
Laatst gewijzigd door Carnivora op 13 dec 2020 01:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Mee met de fiets rennen, hoe pak ik dat aan.

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Carnivora schreef:Tyler mijn Chihuahua/vlinderhond (en vast nog meer) kruizing van 5,5 kilo is verschrikkelijk bang van oa fietsers (en val alles nog meer) en nou heb ik bedacht dat ik misschien met hem moet gaan proberen te fietsen. Het is a) goed voor hem om zijn energie kwijt te kunnen en b) misschien leert hij zo dat fietsen niet eng zijn.

Maar hoe moet ik dit leren, zijn er nog bepaalde "regels" voor het mee laten rennen van een hond naast je fiets. Wat voor lijn kan ik het beste gebruiken.

Ik meld alvast dat het een hond is die erg druk is en makkelijk 3 uur kan wandelen en nog niet moe is. :ok:
Stap 1 lijkt me dat Tyler aan fietsen in het algemeen gaat wennen. Veel wandelen naast het fietspad bv. Daarna(ast) dat hij jouw fiets gewoon gaat vinden. Eventueel door leverworst oid aan de fiets te smeren :mrgreen: .
Daarna rustig gaan lopen met jezelf tussen de fiets en Tyler in, dan de fiets tussen jullie 2 in etc etc. Als dat goed gaat kan je op rustige plekken zelf gaan fietsen.
Rustig beginnen en langzaam uitbouwen zou ik zeggen.

Regels: rustig laten draven (niet in galop), langzaam opbouwen, zoek een route waarbij hij ook lekker los kan lopen.
Ik gebruik een half-check of gewone halsband en een gewone riem. Een tuig is vaak ook heel handig en een springer is ook een goed hulpmiddel (alhoewel ik die nog nooit gebruikt heb).
Belangrijkste is dat je goed in de gaten houd hoe Tyler met eea omgaat. Bouw het langzaam op.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Vooral bij het aanleren zou ik een tuigje gebruiken ipv een halsband. Als je hondje dan ergens van schrikt oid krijgt hij in elk geval geen correctie door de ruk aan de halsband :wink:
Afbeelding
Carnivora
Actief

Oke dat zijn handige tips!
Laatst gewijzigd door Carnivora op 13 dec 2020 01:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Carnivora schreef:Oke dat zijn handige tips! Bedankt!

Ik had inderdaad al bedacht dat ik eerst maar eens met de fiets aan de hand moest gaan proberen. Ik laat Tyler niet zo vaak los lopen, want dit vind ik eng (bang dat hij onder een auto komt) en hij vertoont angstagressie (zal ik binnenkort wel wat over schrijven) dus ik ben bang dat hij iemand wat doet. Dus ik zal hem inderdaad een tuigje aandoen.

Wat ik nog wilde vragen hoe lang zou zo'n hondje kunnen rennen ongeveer? Geen idee eigenlijk en Tyler is zo´n hond die doorgaat totdat zijn pootjes zijn afgesleten.. :zweep:
Hier begonnen we met de kleintjes (Scencje van 3 kg en Xena van 5,5 kg) met net een blokje om, dus 3 tot 4 minuutjes. En dan heel langzaam opbouwen naar 10 minuten. We gebruiken een aangepast UV schema.
Afbeelding
Carnivora
Actief

Wat is een UV schema? :denken:
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”