Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Benchgebruik of benchmisbruik ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Joyce schreef:Is dat soort gedrag bij een jonge hond niet heel erg onnatuurlijk?

Wat dat betreft kan ik me wel weer voorstellen dat je naar onnatuurlijke middelen moet grijpen om de hond tot rust te dwingen.
Het komt wel vaker voor hoor :wink:
Of je het meteen onnatuurlijk moet noemen weet ik niet.
De oplossing is er in ieder geval wel.
Naarmate de hond ouder wordt gaat het geleidelijk beter.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Hutsje schreef:
LongFields schreef:
Dat is toch altijd zo? Mijn inzichten zijn sinds ik mijn eerste eigen hond kreeg ook behoorlijk veranderd hoor. Dat valt hier misschien wat minder op dan bij anderen, maar het is toch echt zo. :wink:
gebruik jij eigenlijk ook benches?
Bij Sjefke en Nozem gebruik ik geen bench, maar als ik een nest pups heb staat er de laatste weken wel een bench in de puppyren, zodat de pups er wel kennis mee kunnen maken en deze niet onbekend is, mochten de pups bij hun nieuwe eigenaren een bench gaan krijgen.
Nozem heeft als pup wel korte tijd in een bench gezeten, omdat we Rex toen nog hadden en zij haar niet met rust wilde laten als wij niet thuis waren. Dat was dus ter bescherming van Rex. Wij konden de honden toen niet op een andere manier scheiden. Op mijn werk had ik ook een bench staan, om Nozem van de honden van mijn baas te kunnen scheiden als ze sliep. Die liepen destijds mijn kantoor in en uit zonder dat ik daar veel invloed op had, en ik vond het belangrijk dat Nozem ook op mijn werk haar rust kon nemen.

Ik ben niet tegen het gebruik van een bench, als het op een verantwoorde manier wordt gedaan. Dus niet de bench gebruiken als een handig middel om je hond in te "dumpen" als je er voor langere tijd niet bent, maar voor de situatie zoals bijvoorbeeld Marc en eerder Geer beschrijven vind ik het geen probleem, en zo zijn er nog wel meer voorbeelden te verzinnen waarbij ik er geen moeite mee heb dat een hond af en toe in een bench gaat.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Mickie schreef:
MARC_S schreef:
crutz schreef:grappig om te lezen Marc....jullie waren vroeger redelijk anti-bench
Al doende leert men
Regelmatig ben ik verbaasd/geamuseerd om wat jij en Martijn schrijven (dat bedoel ik niet vervelend hoor :wink:)
Hoe vast jullie vroeger overtuigd waren van bepaalde dingen (benchgebruik, 2 teven bij elkaar, niet op de bank, pup laten spelen met vreemde honden), zo genuanceerd en 'anders' is het nu in de praktijk met Eva.
Al doende leer je blijkbaar een hele hoop :mrgreen:
Je haalt er wel het een en ander bij waar ik nooit problemen mee gehad heb hoor :mrgreen: De honden hebben hier altijd op de bank gelegen. Zelfs bij mijn ouders lagen ze op de bank. Alleen mijn vorige hond mocht dat niet omdat ze heel dominant was. Dan had ik geen bezoek meer kunnen krijgen want die liet echt niet met zich sollen op haar ligplaats. Zij wilde ook niet op de bank toen ik besloten had dat het bij mij in huis wel mocht. Dan werd ze helemaal gestressed omdat dat zo goed was afgeleerd in het vorige huis waar ze woonde.

Pups heb ik altijd laten spelen met vreemde honden. Hoe kan je zo'n beestje anders sociaal maken? :denken: Wel let ik goed op met welke honden. Liefst reuen en liefst bekende honden. Ik denk dat je op dat ene voorval doelt. Dat was echt buiten mijn controle omdat ik minimaal 150 meter van die honden weg was en ze dus los spelend op ons strandje liepen. Het is hier elke dag speelkwartier met de honden die komen wandelen :wink: Ik sta daar inderdaad niet elke dag tussen. Maar ik wil wel een hond die met andere honden kan omgaan als we er een tegenkomen.

Met Dapper en Cleo gingen we ook wel regelmatig even naar het park hoor.

Cleo met Wolf
Afbeelding

Cleo met vriendje in Amsterdamse park
Afbeelding

Dapper en Cleo met vriendinnetje.
Afbeelding

Twee teven van verschillende rassen en met een leeftijdsverschil van enkele jaren heb ik ook niet echt een probleem gevonden zelf. Mits je weet waar je aan begint en ook de ruimte en tijd hebt ze evt te scheiden mocht het toch verkeerd gaan. Niet werken en geen groot huis hebben en dan herplaatsen als het mis gaat. De rassen die wij hebben zijn van nature erg geschikt om met meerdere teven te leven. :wink:

Die bench is inderdaad een enorm verschil met hoe ik er eerst over dacht. Toch heb ik bv Noor en veel andere benchgebruikers er nooit op aangevallen. Hier zit er ook geen hond in de bench zonder toezicht voor meer dan 1,5 - 2 uur. Ik verbaas me ook over hoe graag ze erin zit en gaat. Was dat anders geweest dan was dat ding al weg. Ik heb hem genomen puur om de honden samen te krijgen. Voor geen goud gooi ik een pup van 8 weken de hele nacht bij 2 honden die haar nog niet kennen. :N: Onder toezicht, prima, maar verder eerst wennen, dan zonder toezicht samen.

Ik vind de veranderingen zelf dus wel meevallen :19:
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

ranetje schreef:
Joyce schreef:Is dat soort gedrag bij een jonge hond niet heel erg onnatuurlijk?

Wat dat betreft kan ik me wel weer voorstellen dat je naar onnatuurlijke middelen moet grijpen om de hond tot rust te dwingen.
Nou ja, ik heb niet zo heel veel ervaring met pups maar een jonge hond die zichzelf niet tot rust kan brengen kan vast niet gezond zijn. In dat opzicht noem ik het onnatuurlijk. Er zijn uiteraard veel rastypische eigenschappen die je als onnatuurlijk zou kunnen bestempelen, maar ik vind dit dan wel een opvallende omdat het met de verkeerde begeleiding volgens mij zelfs gevaarlijk kan zijn.
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

In de bench geeft ze zich echt meteen over aan de prikkelarme situatie en valt dan als een blok in slaap. Voor ons de perfecte oplossing en voor haar zelf ook.
Dat is het natuurlijk ook gewoon het belangrijkste :ok:

Ik vind wel, zoals ranetje het bijvoorbeeld ook uitlegt, alsof de bench de enige oplossing is voor dit gedrag en dat geloof ik dus niet.
Misschien wel de de makkelijkste (en dus beste??) oplossing maar niet de enige.
Maar ja, misschien moet ik daar ooit ook nog eens van terugkomen al denk ik nu natuurlijk van niet :pffff: :mrgreen:
laeken
Zeer actief

ranetje schreef:

Ik denk dat het heel veel te maken heeft met het energie niveau van je ras in combinatie met het feit dat zo'n diertje in een natuurlijke situatie broers en zussen heeft van gelijk kaliber. Pups van 3-8 maanden gaan totaal los op mekaar. Een huishond heeft geen broers en zussen maar hooguit onverwante honden of in een zeldzaam geval de moederhond. Nog vaker geen andere honden. Dan is die uitlaatklep er op zo'n moment gewoon niet. Ik lees op fora over Belgische herders in ieder geval heel veel over dit fenomeen. Ze groeien er gewoon weer overheen :wink:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Joyce schreef:
Nou ja, ik heb niet zo heel veel ervaring met pups maar een jonge hond die zichzelf niet tot rust kan brengen kan vast niet gezond zijn. In dat opzicht noem ik het onnatuurlijk. Er zijn uiteraard veel rastypische eigenschappen die je als onnatuurlijk zou kunnen bestempelen, maar ik vind dit dan wel een opvallende omdat het met de verkeerde begeleiding volgens mij zelfs gevaarlijk kan zijn.
Ik heb de ervaring dat pups (in ieder geval de pups die ik zelf heb meegemaakt, Laekense waren dat allemaal) als ze heel moe zijn juist heel druk gaan worden. Uiteindelijk vallen ze dan wel in slaap, maar heb je een heel actieve pup kan het verstandig zijn een time-out in te stellen zodat ze gewoon gaan slapen als ze moe zijn en niet gaan lopen rauzen.
Ik geloof niet dat dat onnatuurlijk is hoor. En uit ervaring weet ik dat als de pups opgroeien en volwassen worden, dit gedrag weer helemaal overgaat.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Joyce schreef:
ranetje schreef:

:denken:
Ik heb het zelf eigenlijk nooit als gevaarlijk beschouwd.
Mijn hond gedroeg zich vergelijkbaar als pup.

Zou zo'n hondje als het bij de moeder (in een hondenroedel) zou zijn gebleven niet gewoon krachtig zijn aangepakt eigenlijk zodat ze wel rustig zou moeten zijn?
Ook een soort dwang dus?
Wat dat betreft zijn wij als mensen natuurlijk maar armzalig met onze signalen naar een hond vergeleken met de eigen honden roedelleden.
(en dan vooral in een roedel waar de hond geboren is. In een door de mens samengestelde roedel is het toch ook weer anders)

In ieder geval gaat het over is mijn ervaring.
Als de hond voldoende te doen krijgt tenminste :wink:
Laatst gewijzigd door ranetje op 03 apr 2008 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
laeken
Zeer actief

Joyce schreef:
ranetje schreef:

Het energieniveau van een Belgische herder is gewoon heel erg hoog, zeker als ze jong zijn. Soms zie je ook oudere honden met extreem veel drukte in hun lijf. Vooral werklijnen hebben daar een handje van. Herders die heel veel piepen, altijd pootje heffen, constant rondjes draaien etc. Als je naar filmpjes over africhting kijkt zie je dat veel werkmechelaars gewoon bommetjes zijn die alles eruit gooien als ze iets gaan doen. Ze vliegen gewoon op de pakwerkers af en letten daarbij nergens meer op. Zo zijn ze gefokt. Eva heeft helemaal niet zulke hoge energie niveaus hoor, maar is wel een Belg die af en toe over de kook gaat op deze leeftijd. Dat is heel normaal :wink:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

LongFields schreef:
Hutsje schreef:
LongFields schreef:
Dat is toch altijd zo? Mijn inzichten zijn sinds ik mijn eerste eigen hond kreeg ook behoorlijk veranderd hoor. Dat valt hier misschien wat minder op dan bij anderen, maar het is toch echt zo. :wink:
Bij Sjefke en Nozem gebruik ik geen bench, maar als ik een nest pups heb staat er de laatste weken wel een bench in de puppyren, zodat de pups er wel kennis mee kunnen maken en deze niet onbekend is, mochten de pups bij hun nieuwe eigenaren een bench gaan krijgen.
Nozem heeft als pup wel korte tijd in een bench gezeten, omdat we Rex toen nog hadden en zij haar niet met rust wilde laten als wij niet thuis waren. Dat was dus ter bescherming van Rex. Wij konden de honden toen niet op een andere manier scheiden. Op mijn werk had ik ook een bench staan, om Nozem van de honden van mijn baas te kunnen scheiden als ze sliep. Die liepen destijds mijn kantoor in en uit zonder dat ik daar veel invloed op had, en ik vond het belangrijk dat Nozem ook op mijn werk haar rust kon nemen.

Ik ben niet tegen het gebruik van een bench, als het op een verantwoorde manier wordt gedaan. Dus niet de bench gebruiken als een handig middel om je hond in te "dumpen" als je er voor langere tijd niet bent, maar voor de situatie zoals bijvoorbeeld Marc en eerder Geer beschrijven vind ik het geen probleem, en zo zijn er nog wel meer voorbeelden te verzinnen waarbij ik er geen moeite mee heb dat een hond af en toe in een bench gaat.
ik ook niet hoor, maar ik kreeg een beetje de indruk dat bijvoorbeeld een laekense pup niet zonder bench kon opgroeien, vandaar mijn vraag :wink: .
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Hutsje schreef:
ik ook niet hoor, maar ik kreeg een beetje de indruk dat bijvoorbeeld een laekense pup niet zonder bench kon opgroeien, vandaar mijn vraag :wink: .
Ik kan jouw indruk niet zo goed plaatsen, maar dat ligt vast aan mij.
Ik denk dat iedere hond zonder bench kan opgroeien, of met, als je het gebruik ervan maar op de juiste manier doet. Dat is overigens met alle hulpmiddelen en methodes aangaande honden zo vind ik. Neem een slipketting, stroomband, halti en noem maar op, als je deze verantwoord gebruikt en weet waarmee je bezig bent is er naar mijn mening weinig mis mee. Dat ik zelf bepaalde hulpmiddelen niet zou willen gebruiken is mijn goed recht, evenals ik vind dat het iemands goed recht is om ze juist wel te gebruiken (als dit oordeelkundig gebeurt).
laeken
Zeer actief

Hutsje schreef:
LongFields schreef:
Hutsje schreef:
LongFields schreef:

Bij jou zou het vast prima gegaan zijn zonder bench :ok: Wij vinden dit de beste manier in onze situatie en in ons huis met onze honden. Daar willen we alleen het beste voor en dat is volgens ons dit. Wat een ander doet en hoe een ander het doet doet er voor ons niet toe.
Eva zit soms heel even in de bench en andere dagen weer helemaal niet. vandaag heeft ze er nog niet ingezeten en ik schat in dat ze er vanavond meteen inrent na de laatste ronde om in diepe slaap te vallen. Ik hoop dat ik eraan denk de deur dicht te doen want anders telt het niet als bench.

Benchgebruik is niet meteen alles doen wat een bench een rotding maakt :19:
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik heb zelf 2 herders uit pure werklijnen maar ik herken er weinig in. Maar goed ik zit ook niet (meer) in de africhting. Ze zijn temperamentvol dat wel maar dat hoeven ze niet 2x per week op een pakwerker te botvieren. Ze krijgen elke dag volop de gelegenheid hun energie kwijt te raken.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

alm@ schreef:Ik heb zelf 2 herders uit pure werklijnen maar ik herken er weinig in. Maar goed ik zit ook niet (meer) in de africhting. Ze zijn temperamentvol dat wel maar dat hoeven ze niet 2x per week op een pakwerker te botvieren. Ze krijgen elke dag volop de gelegenheid hun energie kwijt te raken.
Toch zijn er genoeg mensen die wel vinden dat honden uit werklijnen en dan met name belgen erg veel energie lijken te hebben. Ik ben naar een symposium over Belgische herders geweest en daar werd door een professor uitgelegd dat werklijnen vaak een soort ADHD in de honden hebben. Die explosiviteit en dat hoge energie niveau kan in goede banen geleidt worden en dan topprestaties geven. In het slechte geval belanden de honden in het asiel met allerlei problemen omdat die energie geen uitlaatklep kreeg.

Eva is geen werklijn en heeft geen ADHD gelukkig. Het is een doodnormaal Belgje met trekjes die ze nu eenmaal hebben. Suzanne zegt toch dat Sjefke en Nozem als pup ook die trekjes hadden? Dat hoort er nu eenmaal bij. Wuilus had het ook als jonge hond. Hoe meer je er op dat moment mee doet, hoe vermoeider ze raken en hoe gekker ze worden. Ze kunnen dan even niet kalmeren en de broodnodige rust pakken. Na een paar maandjes kunnen ze dat wel en bestaat dit gedrag niet meer. Gewoon even het lichaam leren kennen :ok:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

LongFields schreef:Ik denk dat iedere hond zonder bench kan opgroeien, of met, als je het gebruik ervan maar op de juiste manier doet. Dat is overigens met alle hulpmiddelen en methodes aangaande honden zo vind ik. Neem een slipketting, stroomband, halti en noem maar op, als je deze verantwoord gebruikt en weet waarmee je bezig bent is er naar mijn mening weinig mis mee. Dat ik zelf bepaalde hulpmiddelen niet zou willen gebruiken is mijn goed recht, evenals ik vind dat het iemands goed recht is om ze juist wel te gebruiken (als dit oordeelkundig gebeurt).
Dit deel ik helemaal. Ik hoop zelf toch echt dat ik een volgende pup (wat een echte werker zal worden) helemaal benchloos op kan voeden. Als iemand anders een andere keuze maakt, is dat prima. Maar het is en blijft een keuze en geen 'must', of je nou een Amerikaanse, Nederlandse of Belgische hond hebt :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Zoek stok! schreef:
LongFields schreef:Ik denk dat iedere hond zonder bench kan opgroeien, of met, als je het gebruik ervan maar op de juiste manier doet. Dat is overigens met alle hulpmiddelen en methodes aangaande honden zo vind ik. Neem een slipketting, stroomband, halti en noem maar op, als je deze verantwoord gebruikt en weet waarmee je bezig bent is er naar mijn mening weinig mis mee. Dat ik zelf bepaalde hulpmiddelen niet zou willen gebruiken is mijn goed recht, evenals ik vind dat het iemands goed recht is om ze juist wel te gebruiken (als dit oordeelkundig gebeurt).
Dit deel ik helemaal. Ik hoop zelf toch echt dat ik een volgende pup (wat een echte werker zal worden) helemaal benchloos op kan voeden. Als iemand anders een andere keuze maakt, is dat prima. Maar het is en blijft een keuze en geen 'must', of je nou een Amerikaanse, Nederlandse of Belgische hond hebt :wink:
Op zich is dat ook mijn ideaal, maar idealen zijn er om (indien nodig) van af te wijken. :wink:
Er is volgens mij overigens ook nergens te lezen dat een bench een must is trouwens.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

LongFields schreef:
Hutsje schreef:
Ik denk dat iedere hond zonder bench kan opgroeien, of met, als je het gebruik ervan maar op de juiste manier doet. Dat is overigens met alle hulpmiddelen en methodes aangaande honden zo vind ik. Neem een slipketting, stroomband, halti en noem maar op, als je deze verantwoord gebruikt en weet waarmee je bezig bent is er naar mijn mening weinig mis mee. Dat ik zelf bepaalde hulpmiddelen niet zou willen gebruiken is mijn goed recht, evenals ik vind dat het iemands goed recht is om ze juist wel te gebruiken (als dit oordeelkundig gebeurt).
die kreeg ik door dit bericht, maar dat kan ook heel goed aan mij liggen hoor ;). maar goed, bij jou gaat het dus prima zonder. het gaat mij er niet om dat men een bench gebruikt, maar wel dat de indruk gewekt wordt dat het niet anders kan. want dat is dus niet zo. ik snap wel dat het makkelijker is om je hond in een bench te stoppen.
MARC_S schreef:
Suuz schreef:Toch kan je een hond ook leren zonder bench tot rust te komen. Bantam was ook een mega drukke pup en die moest soms ook wel even tot rust komen. (is natuurlijk geen belg maar een chinees :pffff: )
Dan legde ik hem op de bank of gewoon op de grond en dan ging ik bij hem zitten en dan gingen we samen rustig worden. Ok het kost soms wat tijd :mrgreen: maar rustig worden ze ook doordat je dat zelf dan bent of wordt.
Dus daar heb je ook geen bench voor nodig alleen is dat waarschijnlijk wel wat makkelijker.
Niet dat ik het dus afkeur wat jullie doen, begrijp me niet verkeerd :mrgreen:
Ik zal wel wat commentaar krijgen maar ik denk dat er echt verschil zit tussen onze rassen. Jij hebt het over leggen bv. :N: :mrgreen:
Ik wens je veel succes met het ergens leggen van een 5 maand oud hyperherdertje met kolder in de kop :pffff:

Het zijn ook niet de gekke 5 minuten oid. Dat vind ik alleen maar leuk. Het is een hondje dat eigenlijk totaal uitgeput is en dringend moet slapen maar dan barstensvol energie die er volledig ongecontrolleerd uit komt. Ik heb van heel veel eigenaren van Belgjes gehoord dat bijna alle pups dat hebben en dat een bench gewoon heel goed is om daarmee om te gaan. Gezond voor de pup om niet helemaal over de kook te gaan ook :wink:

Dat gebeurd ook niet dagelijks, vooral na een uitje of een hele drukke speelwandeling met de andere honden. Dan begint die bui en die eindigt pas als ze opgesloten zit zonder speelgoed en zonder eten. :ok:

De andere honden zorgen ook dat ze niet kan stoppen. 1 beweging en ze vliegt er weer op af. Hadden we alleen haar dan zou ik evt stokstijf kunnen gaan zitten, alle speelgoed weghalen en dan hopen dat ze ergens gaat liggen. Slaapt ze, dan is het ook meteen over en is ze met geen mogelijkheid meer te activeren, zo vreselijk moe is ze dan. Nu is dat onmogelijk aangezien er altijd wel weer iets is dat haar prikkelt op die momenten. Zelfs Dapper die kwispelt tijdens een droom of een geluidje maakt is genoeg om bovenop hem te knallen en weer van voor af aan te beginnen :smile: :ok:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

LongFields schreef:Op zich is dat ook mijn ideaal, maar idealen zijn er om (indien nodig) van af te wijken. :wink:
Zo neem ik op wedstrijden een stoffen bench mee voor Bram. Niet omdat het niet anders kan, maar omdat het handiger is en hij minder indrukken meekrijgt (dus minder snel moe wordt) :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Ik zou ook nooit een bench gekocht hebben als ik die niet nodig had om het op de voor mij beste manier te doen. Wij gebruiken hem alleen omdat we denken dat dat beter is in ons geval en in ons huis. In een ander geval met dezelfde honden had iemand het weer anders opgelost misschien. Ik denk dat het ook prima helpt als we de kamer uitlopen en Dapper en Cleo meenemen. Ook opgelost. Alleen vind ik dat zelf persoonlijk onvriendelijk naar de hond toe. Zo doet iedereen dingen op zijn eigen manier. Als jij geen bench wil gebruiken moet je het ook vooral niet doen. En heel misschien kies je er ineens voor het wel te gaan doen ondanks dat je nu denkt dat je het nooit zou doen. Soms zie je ineens iets of loop je tegen iets aan en dan blijkt die bench heel anders te werken dan je dacht in geval van dat specifieke puntje. Dat is ons overkomen nl :mrgreen: :N:

Dat neemt niet weg dat ik genoeg te zeuren heb over de manier waarop veel mensen zo'n ding misbruiken :19:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ik wens je veel succes met het ergens leggen van een 5 maand oud hyperherdertje met kolder in de kop :pffff:
Ik lees hier dat het om hun eigen pup gaat, en niet dat het om alle herderpups van deze leeftijd gaat. :wink:
Het is een hondje dat eigenlijk totaal uitgeput is en dringend moet slapen maar dan barstensvol energie die er volledig ongecontrolleerd uit komt. Ik heb van heel veel eigenaren van Belgjes gehoord dat bijna alle pups dat hebben en dat een bench gewoon heel goed is om daarmee om te gaan.
Zoals het hier staat gaat het inderdaad om een flinke hoeveelheid van de Belgen, maar als je op het Belgische Herderforum leest zijn er dus ook een flink aantal pups van eigenaren daar die het gedrag herkennen. Ik herken het gedrag zelf ook, alleen heb ik zelf geen bench gebruikt destijds. Nu moet ik zeggen dat Eva ook wel heftiger is dan Sjefke en Nozem waren, en dat ik in hun situatie denk ik exact hetzelfde gehandeld zou hebben.
Van gemakzucht is in het geval van Eva echt geen sprake, kan ik uit eigen ervaring vertellen. :wink:
Laatst gewijzigd door LongFields op 03 apr 2008 13:38, 2 keer totaal gewijzigd.
laeken
Zeer actief

Hutsje schreef:
LongFields schreef:
Hutsje schreef:
die kreeg ik door dit bericht, maar dat kan ook heel goed aan mij liggen hoor ;). maar goed, bij jou gaat het dus prima zonder. het gaat mij er niet om dat men een bench gebruikt, maar wel dat de indruk gewekt wordt dat het niet anders kan. want dat is dus niet zo. ik snap wel dat het makkelijker is om je hond in een bench te stoppen.
MARC_S schreef:
Suuz schreef:Toch kan je een hond ook leren zonder bench tot rust te komen. Bantam was ook een mega drukke pup en die moest soms ook wel even tot rust komen. (is natuurlijk geen belg maar een chinees :pffff: )
Dan legde ik hem op de bank of gewoon op de grond en dan ging ik bij hem zitten en dan gingen we samen rustig worden. Ok het kost soms wat tijd :mrgreen: maar rustig worden ze ook doordat je dat zelf dan bent of wordt.
Dus daar heb je ook geen bench voor nodig alleen is dat waarschijnlijk wel wat makkelijker.
Niet dat ik het dus afkeur wat jullie doen, begrijp me niet verkeerd :mrgreen:
Ik zal wel wat commentaar krijgen maar ik denk dat er echt verschil zit tussen onze rassen. Jij hebt het over leggen bv. :N: :mrgreen:

Het zijn ook niet de gekke 5 minuten oid. Dat vind ik alleen maar leuk. Het is een hondje dat eigenlijk totaal uitgeput is en dringend moet slapen maar dan barstensvol energie die er volledig ongecontrolleerd uit komt. Ik heb van heel veel eigenaren van Belgjes gehoord dat bijna alle pups dat hebben en dat een bench gewoon heel goed is om daarmee om te gaan. Gezond voor de pup om niet helemaal over de kook te gaan ook :wink:

Dat gebeurd ook niet dagelijks, vooral na een uitje of een hele drukke speelwandeling met de andere honden. Dan begint die bui en die eindigt pas als ze opgesloten zit zonder speelgoed en zonder eten. :ok:

De andere honden zorgen ook dat ze niet kan stoppen. 1 beweging en ze vliegt er weer op af. Hadden we alleen haar dan zou ik evt stokstijf kunnen gaan zitten, alle speelgoed weghalen en dan hopen dat ze ergens gaat liggen. Slaapt ze, dan is het ook meteen over en is ze met geen mogelijkheid meer te activeren, zo vreselijk moe is ze dan. Nu is dat onmogelijk aangezien er altijd wel weer iets is dat haar prikkelt op die momenten. Zelfs Dapper die kwispelt tijdens een droom of een geluidje maakt is genoeg om bovenop hem te knallen en weer van voor af aan te beginnen :smile: :ok:
Een prima manier om daar mee om te gaan staat er. De eerste zin gaat over "leggen" en is daar een reactie op zoals je zelf ook wel ziet. Er staat niet "ik wens je veel succes zonder bench" :neenee: . Als jij liever uit de kamer loopt of een pup op een andere manier tot rust krijgt is dat toch ook prima? :denken:

Maargoed, ik zie alweer waar dit heengaat................ :roll: Nu moet ik gaan ontkennen dat ik beweer dat je niet zonder bench kan en dan ga jij allemaal zinnetjes zwartmaken waarin ik dat beweert zou hebben. En dan gaan we lekker de hele topic doorzagen over wat ik wel of niet ergens mee wil zeggen. Vervolgens komt dat dan weer elders op het forum terug want ik heb dat toch echt duidelijk zo gezegd toen en toen. :roll:

En als wij zometeen hierover in discussie zijn komen er een paar dames bij die tegen mij gaan gillen omdat ik jou lastig zou vallen ergens mee. Of ze zeggen "ja inderdaad, dat zegt Marc". Je vriendinnen.... :N: :wink: En dan zegt Fenella dat ze het ook herkent van haar honden en dan krijgt zij weer op haar kop dat ze mij zou steunen.

Ik vraag me eigenlijk af wat je nu wenselijk vindt als reactie van mij? Moet ik nu zeggen, ja klopt, ik vind inderdaad dat je niet zonder bench een Belg op kan voeden. :denken: Dat ondanks dat ik dat niet zo vind en ook nergens beweer :19:
Laatst gewijzigd door laeken op 03 apr 2008 12:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

MARC_S schreef:
Zoek stok! schreef:
Ik zou ook nooit een bench gekocht hebben als ik die niet nodig had om het op de voor mij beste manier te doen. Wij gebruiken hem alleen omdat we denken dat dat beter is in ons geval en in ons huis. In een ander geval met dezelfde honden had iemand het weer anders opgelost misschien. Ik denk dat het ook prima helpt als we de kamer uitlopen en Dapper en Cleo meenemen. Ook opgelost. Alleen vind ik dat zelf persoonlijk onvriendelijk naar de hond toe. Zo doet iedereen dingen op zijn eigen manier. Als jij geen bench wil gebruiken moet je het ook vooral niet doen. En heel misschien kies je er ineens voor het wel te gaan doen ondanks dat je nu denkt dat je het nooit zou doen. Soms zie je ineens iets of loop je tegen iets aan en dan blijkt die bench heel anders te werken dan je dacht in geval van dat specifieke puntje. Dat is ons overkomen nl :mrgreen: :N:

Dat neemt niet weg dat ik genoeg te zeuren heb over de manier waarop veel mensen zo'n ding misbruiken :19:
Klopt, je weet niet hoe het gaat lopen, daarom zeg ik in het geval van de bench nooit nooit. Ik weet wel wat mijn enorme voorkeur heeft, maar dat is mede ingegeven door het feit dat Bram de bench vreselijk vond. Ik heb nog altijd een schuldgevoel dat ik het toch zo lang geprobeerd heb.

Overigens blijf ik er wel bij (zoals ik eerder in dit topic zei) dat er veel misbruik is mbt de bench wat al bijna normaal is geworden en dat vind ik heel verdrietig.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

MARC_S schreef:
Zoek stok! schreef:

Klopt, je weet niet hoe het gaat lopen, daarom zeg ik in het geval van de bench nooit nooit. Ik weet wel wat mijn enorme voorkeur heeft, maar dat is mede ingegeven door het feit dat Bram de bench vreselijk vond. Ik heb nog altijd een schuldgevoel dat ik het toch zo lang geprobeerd heb.

Overigens blijf ik er wel bij (zoals ik eerder in dit topic zei) dat er veel misbruik is mbt de bench wat al bijna normaal is geworden en dat vind ik heel verdrietig.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
alm@
moderator

MARC_S schreef:
alm@ schreef:Ik heb zelf 2 herders uit pure werklijnen maar ik herken er weinig in. Maar goed ik zit ook niet (meer) in de africhting. Ze zijn temperamentvol dat wel maar dat hoeven ze niet 2x per week op een pakwerker te botvieren. Ze krijgen elke dag volop de gelegenheid hun energie kwijt te raken.
Toch zijn er genoeg mensen die wel vinden dat honden uit werklijnen en dan met name belgen erg veel energie lijken te hebben. Ik ben naar een symposium over Belgische herders geweest en daar werd door een professor uitgelegd dat werklijnen vaak een soort ADHD in de honden hebben. Die explosiviteit en dat hoge energie niveau kan in goede banen geleidt worden en dan topprestaties geven. In het slechte geval belanden de honden in het asiel met allerlei problemen omdat die energie geen uitlaatklep kreeg.
Ik heb mijn halve belg ook met 5 maanden uit het asiel gehaald. Hij is inderdaad zeer energiek en temperamentvol, hij springt bij wijze van spreken over je hoofd heen om de bal te pakken en dan moet je razendsnel zijn anders ben je je vingers kwijt :mrgreen: Adhd gedrag vertonen ze inderdaad als je met ze aan de slag gaat, ze willen graag!
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je niet persé met dit soort honden de africhting in hoeft om hun temperamentvolle energie kwijt te raken. Ik heb het met Rock gedaan maar het is gewoon niet mijn ding :19: Er zijn meer dan genoeg alternatieven om ze een uitlaatklep te bieden. Ik vind wel dat dit soort honden geen gezinshondjes zijn in die zin dat ze met een paar keer per dag een rondje blok genoegen nemen en je moet ook sterk in je schoenen staan. Om de jouw genoemde reden is Rock ook in het asiel beland.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
MARC_S schreef:
Zoek stok! schreef:

Hier idem. En als Eva ook maar een beetje blijk had gegeven iets tegen de bench te hebben dan was dat ding allang weg geweest. Suzanne is hier geweest en heeft het zelf mogen zien. Eva rent de bench in als je de deur open doet. Die staat bewust altijd dicht om te voorkomen dat ze er steeds ingaat. Ze weet dat het daar leuk is, dat ze daar lekkers krijgt en dat daar een heerlijke slaapplek voor haar is met wollen dekens, een vetbed en een waterbak. Ze eet daar ook in en ze zou balen als dat ding er niet meer was. In de auto wil ze er ook perse in terwijl er naast de bench slaapzakken liggen voor de honden en ze van mij echt niet in dat ding hoeft als ze alleen meegaat. Ze krabt aan de deur als ik die dicht laat :N: :19:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

alm@ schreef:
MARC_S schreef:
Ik heb mijn halve belg ook met 5 maanden uit het asiel gehaald. Hij is inderdaad zeer energiek en temperamentvol, hij springt bij wijze van spreken over je hoofd heen om de bal te pakken en dan moet je razendsnel zijn anders ben je je vingers kwijt :mrgreen: Adhd gedrag vertonen ze inderdaad als je met ze aan de slag gaat, ze willen graag!
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je niet persé met dit soort honden de africhting in hoeft om hun temperamentvolle energie kwijt te raken. Ik heb het met Rock gedaan maar het is gewoon niet mijn ding :19: Er zijn meer dan genoeg alternatieven om ze een uitlaatklep te bieden. Ik vind wel dat dit soort honden geen gezinshondjes zijn in die zin dat ze met een paar keer per dag een rondje blok genoegen nemen en je moet ook sterk in je schoenen staan. Om de jouw genoemde reden is Rock ook in het asiel beland.
Tuurlijk hoef je geen africhting te doen. Is maar de vraag of wij dat gaan doen. We zien wel wat hondje wil en waar het schip strand. Misschien gaan we behendigheid doen? Wie weet.
Ik zoe hier zoekspelletjes, apporteren en zou ook zonder iets te gaan doen prima met haar kunnen omgaan. Ze kan elke dag zwemmen en heeft een hartstikke leuk energiek en afwisselend leven. Dus inderdaad, africhting is een mogelijkheid, geen vereiste :wink:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

alm@ schreef: Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je niet persé met dit soort honden de africhting in hoeft om hun temperamentvolle energie kwijt te raken. Ik heb het met Rock gedaan maar het is gewoon niet mijn ding :19: Er zijn meer dan genoeg alternatieven om ze een uitlaatklep te bieden. Ik vind wel dat dit soort honden geen gezinshondjes zijn in die zin dat ze met een paar keer per dag een rondje blok genoegen nemen en je moet ook sterk in je schoenen staan. Om de jouw genoemde reden is Rock ook in het asiel beland.
Ik zie dat ook niet beweerd worden hier, dat dit soort honden niet anders kan dan de africhting in. :wink:
Het is ook maar net wat je zelf wil ook, als je hart niet bij africhting ligt zal het nooit wat worden lijkt mij. Het is ook niet zo eenvoudig als 1x in de week naar de hondenclub gaan en af en toe een kwartiertje thuis trainen. Je bent er de hele week door zeer intensief mee bezig. Het is volgens mij eerder een manier van leven ook.
alm@
moderator

LongFields schreef:
alm@ schreef: Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je niet persé met dit soort honden de africhting in hoeft om hun temperamentvolle energie kwijt te raken. Ik heb het met Rock gedaan maar het is gewoon niet mijn ding :19: Er zijn meer dan genoeg alternatieven om ze een uitlaatklep te bieden. Ik vind wel dat dit soort honden geen gezinshondjes zijn in die zin dat ze met een paar keer per dag een rondje blok genoegen nemen en je moet ook sterk in je schoenen staan. Om de jouw genoemde reden is Rock ook in het asiel beland.
Ik zie dat ook niet beweerd worden hier, dat dit soort honden niet anders kan dan de africhting in. :wink:
Het is ook maar net wat je zelf wil ook, als je hart niet bij africhting ligt zal het nooit wat worden lijkt mij. Het is ook niet zo eenvoudig als 1x in de week naar de hondenclub gaan en af en toe een kwartiertje thuis trainen. Je bent er de hele week door zeer intensief mee bezig. Het is volgens mij eerder een manier van leven ook.
Ik beweer ook niet dat het hier beweerd wordt :wink: Het was een beetje algemeen bedoeld. Je leest vaak werklijnen = africhting maar dat hoeft dus niet.
Beetje off-topic, sorry.
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Ik denk dat ook bench-misbruikers het argument aan zullen voeren dat hun hond er automatisch in gaat. Als je iets wat niet zo leuk is vaak genoeg associeert met iets wat wel leuk is dan gaan ze dat niet leuke automatisch ook leuk vinden (premack principe).

Niet dat iedereen met dat argument ineens een bench-misbruiker is, maar ik vind het in het geven van een reden voor bench gebruik geen steekhoudend argument.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

alm@ schreef: Ik beweer ook niet dat het hier beweerd wordt :wink: Het was een beetje algemeen bedoeld. Je leest vaak werklijnen = africhting maar dat hoeft dus niet.
Beetje off-topic, sorry.
Okay, ik ging ervan uit dat het hier beweerd zou worden omdat je in deze topic er op in ging. :wink:
Wij hebben overigens ook een Mechelaar (herplaatser) gehad uit overduidelijke werklijnen (wisten we toen nog niet). Ze was al 14 maanden toen wij haar kregen maar zij is nooit zo overactief geweest als ik bijvoorbeeld bij Sjefke wel heb meegemaakt, maar die was toen ook jonger dan die 14 maanden. Met mijn Mechelaar heb ik nooit africhting of iets dergelijks gedaan, wel heerlijk op (toentertijd) vrij hoog niveau agility.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”