Het ligt het heel erg aan. Bo ben ik zelf creatief bij geweest. Gewoon omdat ze toch niemand vertrouwd en dus niemand advies kan geven omdat ze haar normale gedrag niet vertoont. Sem was gewoon Sem en daar heb ik nooit aan gesleuteld.
Paco was enorm bang en samen met mensen die ik goed ken en die zeker hondengedrag goed begrepen heb ik aan hem gesleuteld.
Boris ben ik ook altijd zelf mee bezig geweest. Moest wel lachen want onlangs dus met hem een cursus gevolgd en hij deed veel wel, maar volgens hun maar voor de helft omdat ik het niet goed aangeleerd had. Had volgens hun bijv. eerst stap 2 van het aanleren gedaan en daarna stap 1. Maar ach, hij begreep me en ik hem dus volgens mij was het zo fout nog niet.
Tja, tussendoor mijn benen gaan was voor mij "door" en dan dus tussendoor gaan en rond mijn been terug draaien. Moest hij nog een keer dan gewoon weer "door". Volgens hun moest hij rond allebei de benen op één commando.
Tja, niet verkeerd geleerd, maar ik heb gewoon andere ideeen. Hun vonden het dus wel verkeerd geleerd
Biko had ik vanaf het begin al begeleiding vanuit het asiel door gedragsdeskundige en vanaf training door gedragstherapeut.
Sam is weer gewoon een echte lobbes. Heb geprobeerd te trainen met Sam maar dit is gigantisch mislukt. Hij heeft nergens interesse voor en gewoon lekker tegen mij aanhangen en alles bekijken vulde zijn uur wel

Na 3 lessen proberen hebben we besloten te stoppen. Hij is hier gewoon de lekkere lobbes en als het nodig is dan ga ik thuis op mijn gemak nog weleens proberen hem wat aan te leren. Momenteel kent hij geen commando en zijn naam kent hij als hij zin heeft. Ondanks dat alles loopt hij lekker los mee en zorgt nooit voor overlast. Blijft netjes in de berm lopen en loopt heel vaak gewoon lekker naast me te knuffelen.