Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Creatief omgaan met je honden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Addy

Creatief omgaan met je honden

Ongelezen bericht door Addy »

Gaan jullie creatief om als je tegen problemen met je honden aanloopt of volgen jullie braaf de instructies die je bijv. op een hondenschool aangereikt krijgt :mrgreen:
Ik moet zeggen dat ik ons best wel creatief vind zodra er problemen zijn, ik geloof niet zo in standaardregeltjes en standaardoplossingen. Al onze honden zijn eigen individuutjes wat voor ons dus ook betekent dat ze een totaal eigen aanpak vereisen, regelmatig gaat die dus ook in tegen wat de gemiddelde gedragstherapeut loopt te verkondigen. Echter: hier werkt het altijd en werkt het niet bedenken we weer wat anders :mrgreen:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Nee ik trek altijd mijn eigen plan als het om de honden gaat.
Addy

tineke schreef:Nee ik trek altijd mijn eigen plan als het om de honden gaat.
maar ben je daar ook creatief in of hanteer je toch de "gebruikelijke regeltjes" :mrgreen:
Kijk: Gizziebeertje jat als de raven dus om te voorkomen dat hij mijn hele servies uit de kast dendert waarbij hij zich kan beschadigen leggen we wat lekkers voor hem in de kast, voor ons is het zinloos om een hond die bijna tien jaar in voedselgebrek geleeft heeft dit af te leren, probleem opgelost, hij blij en ik blij :mrgreen:
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

ook ik ben creatief vind ik. Storm mocht niet op de bank. Regelmatig zag ik dat hij erop had gelegen doordat de kussens zo'n heerlijk kuiltje vormen nadien
:mrgreen:

De reden dat hij niet op de bank mocht was omdat ik niet wil dat de bank erg vies wordt en wij er niet meer schoon op kunnen zitten.
Creatief als ik ben bedacht ik dat ik een doek om de kussens kan leggen en een schapenvacht daarop. Storm ligt nu keurig op zijn vacht hij blij en ik blij :smile:
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Addy schreef:
maar ben je daar ook creatief in of hanteer je toch de "gebruikelijke regeltjes" :mrgreen:
Kijk: Gizziebeertje jat als de raven dus om te voorkomen dat hij mijn hele servies uit de kast dendert waarbij hij zich kan beschadigen leggen we wat lekkers voor hem in de kast, voor ons is het zinloos om een hond die bijna tien jaar in voedselgebrek geleeft heeft dit af te leren, probleem opgelost, hij blij en ik blij :mrgreen:
Mijn creatieve oplossing zou zijn om een slotje op de kast te maken.
Addy

Rosita Compagner schreef: Mijn creatieve oplossing zou zijn om een slotje op de kast te maken.
die had hij er al van af gebroken, hij was net wat creatiever dan wij waren met het kinderslotje
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

het gaat niet om de oplossing maar dat je iets creatiefs bedenkt om uit de strijd te raken en je er allebei vrede mee hebt
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
Addy

Bianca_Storm schreef:het gaat niet om de oplossing maar dat je iets creatiefs bedenkt om uit de strijd te raken en je er allebei vrede mee hebt
precies, het moet geen machtstrijd worden tussen baas en hond :ok:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik stem het plan van aanpak op mijn honden af :mrgreen: of dat creatief is :19: geen idee :denken:
eefje_ates
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.

Ongelezen bericht door eefje_ates »

Als het goed voelt en werkt...tja...dan zal het wel goed zijn wat ik doe :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Er is wel een aantal mensen die ik zo vertrouw dat ik erg geneigd ben adviezen over te nemen. Uiteraard denk ik wel altijd zelf na, ook omdat ik in de veronderstelling ben dat ik Bram het beste ken :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Mara Roulette
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mara Roulette »

Aan het begin was ik iets meer van de creatieve oplossingen. Ik bedacht zelf wel wat en dat werkte eigenlijk meestal wel. Dit was echter bij ons oppashondje of bij de hond van mijn zus. Nu ik mijn eigen pupje heb moet ik bekennen dat ik iets meer geneigd ben om naar anderen te luisteren (stom eigenlijk). Maar ik zal nooit een oplossing die aangedragen wordt waar ik mij niet fijn bij voel aannemen. Dus tja ik denk dat ik mijn hondje even moet leren kennen en dat ik dan weer lekker creatief ga doen ;).
Afbeelding

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
[/url]
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik ben wel creatief ja... met een hond die in Spanje het 1 en ander meegemaakt heeft moet je dat wel zijn de "regeltjes" werken in het dagelijkse leven niet zo bij Samara...geeft niet... ik maak vaak concessies.. geeft niets werkt prima hier :ok:

Jacqueline
Afbeelding
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

ik ben altijd creatief

als ik er zelf niet meer uitkom vraag ik raad bv op verschillende forums
en dan kijk ik of er een uitkomst ligt die mij aanspreekt
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

ja, ik ben creatief, en hoe verschilt per hond. met kiefer bijvoorbeeld moet ik soms héél creatief zijn :mrgreen:
Afbeelding
Noële
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Noële »

Fellow is heel erg waaks en ons huis ligt langs de route naar het park waar veel mensen langs lopen om er met hun hond heen te gaan, Fellow blaft dan, ik heb van dat raamfolie op de ramen geplakt zodat hij het niet ziet, nu is het een stuk rustiger in huis zonder dat je de hele tijd moet corrigeren.

Groetjes, Noelle.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik denk dat ik wel redelijk crea ben en meestal niet voor de standaart regeltjes ga :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Het ligt het heel erg aan. Bo ben ik zelf creatief bij geweest. Gewoon omdat ze toch niemand vertrouwd en dus niemand advies kan geven omdat ze haar normale gedrag niet vertoont. Sem was gewoon Sem en daar heb ik nooit aan gesleuteld.
Paco was enorm bang en samen met mensen die ik goed ken en die zeker hondengedrag goed begrepen heb ik aan hem gesleuteld.
Boris ben ik ook altijd zelf mee bezig geweest. Moest wel lachen want onlangs dus met hem een cursus gevolgd en hij deed veel wel, maar volgens hun maar voor de helft omdat ik het niet goed aangeleerd had. Had volgens hun bijv. eerst stap 2 van het aanleren gedaan en daarna stap 1. Maar ach, hij begreep me en ik hem dus volgens mij was het zo fout nog niet.
Tja, tussendoor mijn benen gaan was voor mij "door" en dan dus tussendoor gaan en rond mijn been terug draaien. Moest hij nog een keer dan gewoon weer "door". Volgens hun moest hij rond allebei de benen op één commando.
Tja, niet verkeerd geleerd, maar ik heb gewoon andere ideeen. Hun vonden het dus wel verkeerd geleerd :mrgreen:
Biko had ik vanaf het begin al begeleiding vanuit het asiel door gedragsdeskundige en vanaf training door gedragstherapeut.
Sam is weer gewoon een echte lobbes. Heb geprobeerd te trainen met Sam maar dit is gigantisch mislukt. Hij heeft nergens interesse voor en gewoon lekker tegen mij aanhangen en alles bekijken vulde zijn uur wel :mrgreen: Na 3 lessen proberen hebben we besloten te stoppen. Hij is hier gewoon de lekkere lobbes en als het nodig is dan ga ik thuis op mijn gemak nog weleens proberen hem wat aan te leren. Momenteel kent hij geen commando en zijn naam kent hij als hij zin heeft. Ondanks dat alles loopt hij lekker los mee en zorgt nooit voor overlast. Blijft netjes in de berm lopen en loopt heel vaak gewoon lekker naast me te knuffelen.
Daanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daanie »

ik weet niet of ik creatief ben. Ik kies over het algemeen de weg van de minste weerstand. Waarmee ik wil zeggen dat ik die oplossing kiest die voor ons allemaal de minste stress en gedoe opleveren.
Dus ik ben vooral hier in huis bezig met vervelende situaties en negatief gedrag voorkomen.
Wil ik niet dat ze schoenen jatten, zorg ik er dus voor dat ze er niet bijkunnen en nooit succes kunnen hebben in het jatten van bijv. de schoenen. Ik vind dat geen grote opgave of moeilijk doen...je raakt eraan gewend om dingen op die manier op te ruimen of neer te zetten.

Ik vind dat je dat moet doen waar jij achter staat en je goed bij voelt. Uiteindelijk merkt je hond dat ook aan de manier waarop je situaties aanpakt.
Afbeelding
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Addy schreef:

:smile: :smile: die is leuk
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

creatief

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

Ik vind het moeilijk om creatieve oplossingen te bedenken en zoek vaak naar antwoorden bij vrienden die honden hebben of op dit forum :ok:

Ik denk, maar misschien is dat onzin, dat mensen met kinderen creatiever zijn in het oplossen van problemen en daardoor ook handiger zijn met hun honden? Geen idee of het klopt, maar omdat het ons eerste hondje is en wij geen kinderen hebben, vind ik het maar moeilijk :19:

doeg, Ingrid
Properi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Properi »

bwa meestal volg ik de hondenschool
voor sommige dingen doe ik wel zelf nattuurlijk maar niet echt zoveel
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik ga helemaal mn eigen weg, reden ook dat ik steevast ruzie krijg op hondenscholen omdat ik iets op een andere manier wil doen of het nut van bepaalde dingen niet in zie.

Ik heb altijd totaal verschillende honden, wat bij de een op een bepaalde manier werkt hoef ik bij de ander niet zo te proberen.

En als je zo'n neuroot als Chica van de een op de andere dag in je huis hebt zitten dan wordt je heeeeel creatief. Daar kan het beste boek je nog niet bij helpen en een hondenschool ziet je al helemaal niet komen. Dus dan ga je zelf dingen uitproberen en uiteindelijk vind je de manier om 't hondje te bereiken en uit zn neurotische gedrag te halen.

Ik vind zulke hondjes trouwens ook 'prachtig'. Het is natuurlijk ontzettend sneu zo'n hondje maar ik geniet ervan om zo'n hondje stapje voor stapje op te zien knappen, het vertrouwen in je te krijgen en uiteindelijk weer zo te functioneren dat ze een goed thuis mag krijgen.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

ik heb een hondenschool uitgezocht, dat duurde even, die het meest bij mijn principes uitkwam. het is met het clicker systeem. hier moest ik even aan wennen en had mijn twijfels, maar het werkt, en de hond vindt het leuk. het is een methode zonder straffen. maar als hij het te bont maakt corrigeer ik hem wel.
ik heb ook bij een hondenschool gekeken waar de honden in hun nek gegrepen werden en met geweld `af`gelegd werden. honden renden daar bij hun baas vandaan en wilden niet meer terug komen. na een half uur gekeken te hebben ( zonder onze hond, we gingen altijd eerst een les kijken) gingen we weg en deze methode is dus niet voor ons.
ik doe het wel op mijn manier, maar besef dat de mensen waar ik nu les van heb, veel ervaring hebben en geschoold zijn en ben niet te eigenwijs wat van hun te willen leren. :ok:
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Voor standaard problemen gebruik ik standaard regels.
Maar aangezien ik een Aus heb, heb ik meestal geen standaard probleem :D
Biko is heel creatief in het verzinnen van 'probleem' gedrag, en mijn vorige hond was dat ook. Dus ben ik ook creatief in het verzinnen van listen om ze een stapje voor te zijn!

Bij een goede hondenschool kijken ze als het goed is naar je hond en geven op basis daarvan een advies. En belangrijk is altijd om uit te leggen aan de baas, waarom je iets adviseerd. Pas als je iets begrijpt en er het nut van in ziet ben je bereid om het advies op te volgen.
Ik volg ook niets op waar ik zelf het nut niet van inzie of wat ik niet begrijp waarom het zou werken, logisch toch. We kunnen allemaal prima zelf denken, maar soms is er iemand met ervaring die net even aan iets denkt waaraan ik nog niet gedacht heb en dat is wel heel leuk.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchie63 »

[/quote]
precies, het moet geen machtstrijd worden tussen baas en hond :ok:[/quote]
Inderdaad, want jij verliest toch..hahha
Ik maak elke dag een leuk iets mee, en elke dag leren ze meer.. :J:
Marion
Owning a dog is a privilege, NOT a right..
http://www.dogsdeservebettercanada.petfinder.com
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

volgens de boekjes doen honden altijd alles voor snoepjes, maar dat valt hier behoorlijk tegen, dus ik moet wel creatief zijn, al zal ik niet zeggen dat het me altijd lukt :wink:
Afbeelding
Addy

Re: Creatief omgaan met je honden

Inge O schreef:
Addy schreef:Gaan jullie creatief om als je tegen problemen met je honden aanloopt of volgen jullie braaf de instructies die je bijv. op een hondenschool aangereikt krijgt :mrgreen:
:
:N: je mag twee keer raden :mrgreen: .

ik ben creatief in die zin dat ik voor veel dingen een eigen aanpak heb, maar aan die aanpak hou ik me wel voor elke nieuwe pup/hond - met eventueel kleine aanpassingen natuurlijk.
binnen creativiteit kan je ook heel consequent zijn hoor :mrgreen:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Zoie schreef:volgens de boekjes doen honden altijd alles voor snoepjes, maar dat valt hier behoorlijk tegen, dus ik moet wel creatief zijn, al zal ik niet zeggen dat het me altijd lukt :wink:
Ducain werkt ook niet voor een beloning, maar wel voor zijn favoriete speeltje :roll: dus dan kun je minder doen, maar hij is wel heel blij ermee.
belonen met je stem snapt hij ook heel goed.
Baco doet alles voor eten :mrgreen:
ieder beetje verbetering, ben ik blij mee, ook al is het afentoe een hele uitdaging :denken: en veel geduld hebben
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik heb geen idee eigenlijk :19: ik heb nog nooit echt problemen met mijn honden gehad op gedraggebied :19: ik heb gewoon enorm makkelijke honden en de dingen die een ander irritant zou vinden (standje stuiterbal als het woord eten valt bijvoorbeeld) vind ik geen probleem
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”