Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Benchgebruik of benchmisbruik ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

:smile: :smile: :smile:

Waar heb je die gekocht Martijn??
Ik wil er ook zo één......

(om langs stormende wielrenners tot rust te manen)
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hanneke »

Ennath schreef::smile: :smile: :smile:

Waar heb je die gekocht Martijn??
Ik wil er ook zo één......

(om langs stormende wielrenners tot rust te manen)
In de koffiehoek is nu een bulldog in de aanbieding die iets tegen fietsers heeft. Gratis nog wel. Doe er je voordeel mee.
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Martijn schreef:
Pepie schreef:En waar dient dat ding voor ?Als ik zo brutaal mag zijn?........Voor als er een andere hond aankomt ?Of voor Eva zelf..........
Allebei.
Wat voor situatie moet ik mij daar bij voorstellen?...........
Pepie
Zeer actief

Ik loop altijd zo.........maar dat ding van Martijn lijkt mij ook wel wat.
Afbeelding
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

Ik moet er niet aan denken om met zo'n ding te lopen, ik neem dan liever die honkbalknuppel van pepie :smile: :smile: :smile:
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchie63 »

Dus als ik het goed begrijp heb jij er eentje nodig omdat jij je hond niet in bedwang kan houden/krijgen? :denken:
Ik zou er wel eentje willen hebben voor bepaalde honden eigenaren,niet voor de hond zelf..
:smile: Marion
Owning a dog is a privilege, NOT a right..
http://www.dogsdeservebettercanada.petfinder.com
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Pepie schreef:
Martijn schreef:
Pepie schreef:En waar dient dat ding voor ?Als ik zo brutaal mag zijn?........Voor als er een andere hond aankomt ?Of voor Eva zelf..........
Allebei.
Wat voor situatie moet ik mij daar bij voorstellen?...........
ik neem aan dat het een geintje van hem is. Anders spoor je toch niet als je zoiets nodig hebt om je hond uit te kunnen laten.
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Martijn...Ted kan alleen nog steeds niet goed alleen zijn in haar bench. Denk je dat het zou helpen als ik haar met dat ding een paar keer prik en haar er dan instop? Misschien dat ze dan wat rustiger is?
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Geer schreef:Martijn...Ted kan alleen nog steeds niet goed alleen zijn in haar bench. Denk je dat het zou helpen als ik haar met dat ding een paar keer prik en haar er dan instop? Misschien dat ze dan wat rustiger is?
moet je um wel op het hoogste standje zetten anders werkt het niet :pffff: :mrgreen:
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Martijn schreef:
Geer schreef:Martijn...Ted kan alleen nog steeds niet goed alleen zijn in haar bench. Denk je dat het zou helpen als ik haar met dat ding een paar keer prik en haar er dan instop? Misschien dat ze dan wat rustiger is?
Je kunt misschien beter de stroom gewoon op de bench zelf aansluiten.
Als je bench niet te groot is leert ze dan vanzelf stil te zitten.
Heb je al een blafband? Kun je ook zelf maken met een klos waslijn, een vork en een accu
nog beter :smile2:
Afbeelding
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchie63 »

Sorry maar ik kan dit niet echt leuke humor vinden, je spoort echt niet.. :N:
Owning a dog is a privilege, NOT a right..
http://www.dogsdeservebettercanada.petfinder.com
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Dutchie63 schreef:Sorry maar ik kan dit niet echt leuke humor vinden, je spoort echt niet.. :N:
Dat, beste Dutchie63, is wat men ironie noemt. Of sarcasme. Of cynisme. Afhankelijk van hoe schokkend je het vindt.
Pepie
Zeer actief

Geer schreef:
Dutchie63 schreef:Sorry maar ik kan dit niet echt leuke humor vinden, je spoort echt niet.. :N:
Dat, beste Dutchie63, is wat men ironie noemt. Of sarcasme. Of cynisme. Afhankelijk van hoe schokkend je het vindt.
:mrgreen:
Jeannettebo
Zeer actief

Geer schreef:
amen
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Geer schreef:
is er hier iets schokkends gebeurd :N: chips weer wat gemist :boos:
Jeannettebo
Zeer actief

klein stukje omhoog, de opmerking van geer en reacties daarop :19:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik was gister in een hondenblad aan het bladeren, onze hond om precies te zijn en daarin kwam ik een heel interessant artikel tegen over benchgebruik bij Belgische herders.
Misschien een beetje laat maar er stonden dermate interessante stukjes in die ik jullie toch niet wil onthouden. Het is geschreven door Resi Gerritsen en Ruud Haak, toch zeker niet de minste op het gebied van honden (zie google) :wink:

Zij zeggen dat een bench absoluut nodig/goed is om rust te geven aan een Belgische herder. Het artikel gaat over het verschil tussen een mechelse herder en een Duitse herder en ik stond versteld van de overeenkomsten tussen wat mensen met Belgen hier schreven en wat er in dat artikel staat. :mrgreen:

Ik qoute:

Dan is er nog een belangrijk punt van verschil: als de Duitse herderpup moe is, houdt hij op met dat waar hij mee bezig is, maar een mechelaarpup niet. Die blijft doorgaan tot de baas ingrijpt en zegt dat het tijd is voor een rustpauze. Bij jonge mechelaars is het zo, hoe drukker, hoe vermoeider!
De uitspraak: "niet moe te krijgen" klopt dan ook niet. Dit gedrag kan letterlijk tot de dood lijden door oververhitting (wat mij dus ook al opviel zoals ik schreef, ik vond het doodeng dat Eva zo'n heet kopje kreeg en toch maar door en door ging met raggen door het huis).

U moet de pup dus regelmatig rustpauzes geven. U kunt dan het beste de pup in een kamerbench doen die in een rustige omgeving staat. Anders komt hij niet tot rust. :mrgreen: (zoals hier dus ook meermalen is aangegeven maar wat ook op andere manier zou kunnen toch? )

Zo gek was het dus niet allemaal wat ik zei, en wat met mij meerdere mensen zeiden. Het is dus bij een Belgische herder helemaal niet hetzelfde als bij andere rassen. Zo! :pffff: :wink:

PS deze mensen zijn geen africhters :neenee:
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

MARC_S schreef:Dan is er nog een belangrijk punt van verschil: als de Duitse herderpup moe is, houdt hij op met dat waar hij mee bezig is,
Nou dat moet ik dan toch eens aan Hera laten lezen. :mrgreen:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Nou dan komt het zeker doordat Rock een halve Belg is maar die heb ik als pup nooit verplicht rust in een bench hoeven geven. In zijn mand zetten was voldoende.
Afbeelding
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

PS deze mensen zijn geen africhters
ligt eraan wat je onder africhter verstaat. Ruud Haak heeft toch al heel wat speurhondjes afgericht. :wink:
Afbeelding
Groetjes Marja
laeken
Zeer actief

tycha schreef:
PS deze mensen zijn geen africhters
ligt eraan wat je onder africhter verstaat. Ruud Haak heeft toch al heel wat speurhondjes afgericht. :wink:
Ik doelde op de standaard africhting. Dat hij speurhonden traint wist ik inderdaad.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

alm@ schreef:Nou dan komt het zeker doordat Rock een halve Belg is maar die heb ik als pup nooit verplicht rust in een bench hoeven geven. In zijn mand zetten was voldoende.
Wie weet? Maar het zal echt per hondje wel schelen. Ik wilde alleen aangeven dat het zo raar niet was dat ik me met in mandje zetten ed nooit kan redden. Dat heeft geen enkele zin nl. want daar blijft ze nooit zitten.
Ik ging twijfelen aan mezelf maar nu niet meer. Het is dus normaal voor sommige Belgen om over de kook te gaan en alleen rustig te worden als of het lampje uitgaat of het baasje stopt je in een lege bench met een doek erover.
Die ervaring hebben meer mensen maar ik ergerde me aan het feit dat hier net gedaan werd alsof alle pups dat hebben en ik gewoon gemakzuchtig ben en de moeite niet zou willen nemen mijn hond (met doodnormaal puppengedrag) op een andere manier rustig te maken. Ik zei al dat dat onmogelijk was maar dat was het volgens velen dus niet. Het schijnt bij sommige Belgjes dus wel onmogelijk te zijn en die ervaring heb ik dus ook.

Het heeft overigens puur met de puppentijd te maken. Ze groeien er overheen en leren iets van hun grenzen kennen. Wel stond er ook een stukje in over een of ander leger dat een te lange speurproef had gedaan met daarna stellen van een pakwerker met als gevolg meerdere oververhitte honden die doorgeslagen waren en daarna overleden zijn. Dat zou met een Duitser uit werklijnen volgens dit artikel niet makkelijk kunnen gebeuren omdat dat ras wel stopt als het over de kook gaat itt een Belg. :wink:
Afbeelding
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Je mag de vergelijking met kinderen en honden niet maken, maar ik merk het als mijn jongens erg erg erg druk zijn aan het eind van de dag zijn ze gewoon bijzonder vermoeid. Ze gaan bijna nooit uit vrije wil op bed maar als ik ze dan toch breng vallen ze als een blok in slaap....

Met mijn pups idem dito, ze hebben het er nooit aan toe maar als ik ze dan even afzonder en in de bench doe liggen ze zo te slapen. Ik ben in de buurt, worden ze wakker staat het deurtje vaak al weer open en gaan ze naar buiten om te plassen. Nooit geen centje pijn mee gehad.
Al mijn honden gaan graag in de bench.

Je kunt zoveel zaken wel misbruiken, heb ook een kennel van acht bij drie, sluit ik ze daar hele dag in op is het ook misbruik...
Maar bij voldoende aandacht en beweging en geestelijke uitdaging en het verder veel betrokken zijn in en om het huis, zie ik daar geen probleem in.

Zoals mijn oma vroeger al zei; alles waar
te voor staat is niet goed. Te veel in de bench is niet goed.. :wink:
Afbeelding
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Die ervaring hebben meer mensen maar ik ergerde me aan het feit dat hier net gedaan werd alsof alle pups dat hebben en ik gewoon gemakzuchtig ben en de moeite niet zou willen nemen mijn hond (met doodnormaal puppengedrag) op een andere manier rustig te maken. Ik zei al dat dat onmogelijk was maar dat was het volgens velen dus niet. Het schijnt bij sommige Belgjes dus wel onmogelijk te zijn en die ervaring heb ik dus ook.
Maar je gaat me toch niet vertellen dat het dan maar zo is omdat Resi Gerritsen en Ruud Haak dat 'zeggen' en een aantal andere mensen dezelfde ervaring hebben? Het sluit gewoon aan bij je eigen ervaring en gedachtes hierover.

Even lekker doorzeuren natuurlijk :mrgreen:

Het zal verreweg de makkelijkste en snelste manier zijn (en ook helemaal niet de slechtste in zo'n geval, dat bedoel ik dus ook niet) maar doordat de bench zo doeltreffend is wordt het dan nog wel geprobeerd op een andere manier?
Het zal dan vaker voorkomen bij Belgen dan bij andere rassen maar dan nog kun je niet alles over een kam scheren. Niet alle Belgen zullen dit hebben en het zal daarentegen ook echt wel voorkomen bij andere rassen.

Ik denk namelijk ook dat er meerdere factoren meespelen; zoals waarom de hond zo hyperactief raakt dat hij/zij niet te stoppen is. Als je dat zou weten dan kun je het dus op tijd voorkomen en heb je ook geen gedwongen rust in een bench nodig.
Want dat een hond zo oververhit raakt is natuurlijk ook niet goed en moet dan tot rust gebracht worden en dan ook wel zsm, dat begrijp ik.

Hoe zouden jullie een dergelijke hond tot rust brengen als je geen bench in huis had. Of beter gezegd als er niets bestond als een bench?
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Suuz schreef:
Maar je gaat me toch niet vertellen dat het dan maar zo is omdat Resi Gerritsen en Ruud Haak dat 'zeggen' en een aantal andere mensen dezelfde ervaring hebben? Het sluit gewoon aan bij je eigen ervaring en gedachtes hierover.
Haha, dat wilde ik ook zeggen :mrgreen:
Ik heb hier het nieuwe puppyboek van Martin Gaus. Onmisbaar is de bench bij de puppenopvoeding en er wordt uitgelegd waarom en in de training ook toegepast.

Als ik nou iemand was die enorm bench-fan was had ik dat ook aan kunnen halen.

Ik wil overigens nog wel even duidelijk zeggen dat ik verder helemaal geen probleem heb met de aanpak om een pupje dat zichzelf echt voorbij loopt in de bench te zetten :wink:
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Suuz schreef:[
Ik denk namelijk ook dat er meerdere factoren meespelen; zoals waarom de hond zo hyperactief raakt dat hij/zij niet te stoppen is. Als je dat zou weten dan kun je het dus op tijd voorkomen en heb je ook geen gedwongen rust in een bench nodig.
Want dat een hond zo oververhit raakt is natuurlijk ook niet goed en moet dan tot rust gebracht worden en dan ook wel zsm, dat begrijp ik.
Dat wordt wel erg lastig als je hond op elk miniscule prikkeling van de omgeving reageert.
Bij hera was een grasspriet die de andere kant op waaide al genoeg om hyper te worden/doen.
Ik heb met Hera bijv. ook erg veel problemen gehad met zindelijk maken omdat ze zo met alles en iedereen bezig was als we buiten waren dat ze gewoon vergat te plassen/poepen...dat gebeurde dan weer als we eenmaal binnen waren.
Alles wat ze maar hoorde/zag daar reageerde ze heftig op.

In huis moest en zou ze ook overal bij zijn. Overal stond ze met dr dikke snuit bovenop. Hoe ga je zo'n hond in hemelsnaam in een mand laten liggen? Dat kon ze gewoon niet.
laeken
Zeer actief

Moos schreef:
Suuz schreef:
Laat ik het zo stellen, hoe frappant is het dat vreemde mensen je hond letterlijk weten te beschrijven zonder haar ooit gezien te hebben? De mensen die hier zeggen dat dat onzin is hebben in ieder geval zover ik weet niet eens ervaring met zulke hondjes. Tja, ik zal van de laatste groep maar aannemen dat mijn eigen inschatting en die van kenners niet klopt dan? :mrgreen: Sorry, dan ga ik voor de mening van Crutz en Malinois en mensen die speurhonden trainen en daar boeken over schrijven en niet van die van mensen met volledig andere rassen.

Sorry daarvoor maar zo werkt mijn gezond verstand nu eenmaal :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

estelle schreef:
Suuz schreef:[
Dat wordt wel erg lastig als je hond op elk miniscule prikkeling van de omgeving reageert.
Bij hera was een grasspriet die de andere kant op waaide al genoeg om hyper te worden/doen.
Ik heb met Hera bijv. ook erg veel problemen gehad met zindelijk maken omdat ze zo met alles en iedereen bezig was als we buiten waren dat ze gewoon vergat te plassen/poepen...dat gebeurde dan weer als we eenmaal binnen waren.
Alles wat ze maar hoorde/zag daar reageerde ze heftig op.

In huis moest en zou ze ook overal bij zijn. Overal stond ze met dr dikke snuit bovenop. Hoe ga je zo'n hond in hemelsnaam in een mand laten liggen? Dat kon ze gewoon niet.
Het heeft pas zin om dat te vragen als iemand zelf die ervaring heeft en het daarin beter heeft kunnen doen. :wink:
Ik heb ook al duizend dingen gelezen die hier niet werken en wij stoppen een pup niet voor onze lol in een bench als ze doordraait :19: :neenee: Dat doe ik omdat ik zeker weet dat dat het beste is. Dat zeggen kenners van de rassen ook en die weten het denk ik toch net iets beter dan mensen met totaal andere rassen die geen idee hebben waar je het over hebt :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

MARC_S schreef:
Moos schreef:
Suuz schreef:
Laat ik het zo stellen, hoe frappant is het dat vreemde mensen je hond letterlijk weten te beschrijven zonder haar ooit gezien te hebben? De mensen die hier zeggen dat dat onzin is hebben in ieder geval zover ik weet niet eens ervaring met zulke hondjes. Tja, ik zal van de laatste groep maar aannemen dat mijn eigen inschatting en die van kenners niet klopt dan? :mrgreen: Sorry, dan ga ik voor de mening van Crutz en Malinois en mensen die speurhonden trainen en daar boeken over schrijven en niet van die van mensen met volledig andere rassen.

Sorry daarvoor maar zo werkt mijn gezond verstand nu eenmaal :ok:
Ik snap ook wel wat je bedoelt :mrgreen: :wink:

Maar het blijft ook afhankelijk van je eigen ervaring natuurlijk, met een bepaald ras dan in jouw geval.
Ik snap ook best het gebruik van de bench bij pupjes die echt doorflippen, daar gaat het ook niet om :wink:
Maar omdat er door 2 mensen over geschreven wordt, en een paar mensen het op dezelfde manier hebben aangepakt, betekent ook niet meteen dat dat dan de enige echte waarheid is.
Wat ik al zei, Martin Gaus schrijft nu dat een bench onmisbaar is bij het opvoeden van een pup (en zo nog tig anderen). Dat maakt het niet direct waar.

Ik snap ook wel dat je door dat artikel ook denkt "he ja, kijk nou, dat bedoel ik dus!". Kan me ook voorstellen dat dat super interessant was om te lezen!
Alleen dat dat dan meteen de enige mogelijke manier en DE waarheid is, dat interpreteer je ook zo omdat je het ermee eens bent n.a.v jouw ervaring.
Als ik met succes en plezier puppen had opgevoed met bench had ik ook geroepen dat ik daar dus gelijk in had want Gaus en vele anderen zeggen het ook.
Dat heb ik niet (zoals je weet :mrgreen: ), en dus ben ik het daarom niet met Gaus en vele anderen eens.
Ook gebasseerd op eigen ervaring dus.
Afbeelding
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Overdag lijkt me dat ook een prima oplossing.
Maar s'nachts in een donkere slaapkamer zonder prikkels, blijf ik die bench volkomen overbodig vinden. Een hond moet leren dat er s'nachts gewoon geslapen moet worden en dat er niet rondgespookt moet worden.
En dan is het wel zo fijn als die hond naar believen kan opstaan om een keer de poten te strekken of eens te gaan verliggen en de disciline leert op te brengen om daarna weer braaf te gaan slapen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”