Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aanschaf pup leeftijdsgebonden ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

gotcha
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door gotcha »

50 is toch helemaal niet te oud,wat als je nu geen hond meer neemt en je wordt gezond 100 jaar.Dan zijn die 50 jaar verloren gegaan voor een goede thuis van een toekomstige pup of pupsels toch :ok:

Dus go for it.

Wat denk je van een zwitsers witte herder :mrgreen: :smile:
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik heb een van mijn Jack Russell pups verkocht aan een ouder echtpaar, begin 60 denk ik.
Prima mensen,heel actief en dol op het hondje. Dat is echt hun prinsesje geworden :D
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Addy schreef:
MARC_S schreef:Welke rassen heb je op het oog?
oud duitse herder
garafiano
laeken
Tsss....je vergeet gewoon de nederlandse trots, de allerleukste herder :pffff: :wink:
(ok....belgjes mogen er ook zijn)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Inge schreef:Tsss....je vergeet gewoon de nederlandse trots, de allerleukste herder :pffff: :wink:
(ok....belgjes mogen er ook zijn)
Die was ik niet vergeten, vind ik ook schitterend maar er zijn een aantal herderrassen afgevallen vanwege Jo :wink:
Het wordt wel mijn hond maar ze moet zich er ook goed bij voelen, daarom is bijv. de Mechelaar ook afgevallen
Inge
Zeer actief
Contacteer:

De Hollander is er ook in ruwhaar, best leuk hoor :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Addy

LongFields schreef:Wel vraag ik me af of een Laekense (om het maar bij mijn eigen ras te houden) gelukkig zou zijn in een zo grote roedel. Maar daar kan ik niet over oordelen aangezien ik niet uit ervaring weet hoe het er bij jullie aan toe gaat. De Laekense is wel erg gehecht aan persoonlijke aandacht en het zou dus kunnen dat dit een pup van dit ras het niet optimaal naar zijn of haar zin zou hebben in een huishouden waar zo veel honden zouden zijn.
Al onze honden krijgen hun persoonlijke aandacht en ik denk dat de toekomstige hond nog extra aandacht krijgt omdat hij mee gaat naar het werk :wink:
Maar het zou qua ras misschien een bezwaar kunnen zijn begrijp ik ?
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchie63 »

Ik denk ook dat elke situatie uniek is, Niet iedere senior is oud..en niet elke tiener zit elke keer in een disco..Wij hebben ook een meisje in onze agility groep , zij is 16 denk ik,.harstikke goeie trainer met haar hond, we leren echt veel van haar en ook haar stijl..
Ik vind het ook goed als een pup of een oudere hond geplaatst wordt, dat er veel vragen gesteld worden voor die tijd..
En dat er afspraken worden gemaakt zoals die vader van dat 15 jarig meisje..je weet nooit wat er later kan gebeuren, ook in een ouder iemand's leven.
Wij hebben in een testament bv. als er wat gebeurt met mij, de honden gaan naar mijn ouders..dat is gewoon preventief..In ieder geval hartsikke leuk toch dat je een hond hebt..
Als je een kleine hond, hebt, die kan je ook trainen om in een kattebak te gaan..
Tibettens zijn mooi, maar die moeten zo vaak geborsteld worden..lol..want ze klitten zo..( zegt men)
Marion
Owning a dog is a privilege, NOT a right..
http://www.dogsdeservebettercanada.petfinder.com
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
starfleet
Erelid

Re: Aanschaf pup leeftijdsgebonden ?

Ongelezen bericht door starfleet »

Addy schreef:Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen voor een herderpup met stamboom. Aangezien ik nog steeds er niet uit ben welke van de drie in mijn hoofd gekozen rassen het gaat worden zal het ook nog wel een tijdje duren voordat puppekind er komt.
Zitten Jo en ik daar over te kletsen, vind ze dat ik puppekind wel voor mijn vijftigste moet nemen anders word ik te oud :evil:
Moet er wel bij zeggen dat ik met deze pup dus van alles wil ondernemen :wink:
Wat vinden jullie, is het leeftijdsgebonden of niet ?
Wel leeftijdssgebonden, maar 50 vind ik wel erg jong om het dan al af te sluiten. Veel mensen hebben na het pensioen eindelijk tijd voor een hond en kunnen samen oud worden, dat heeft wel wat. Veel later zou ik niet meer doen. Mensen van 80 met nog een pup dat vind ik meestal erg sneu voor de pup. Ligt ook aan het ras, maar ik snap niet dat zulke oude mensen niet gewoon een wat ouder hondje uit het asiel nemen.

Anne
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Addy schreef:Maar het zou qua ras misschien een bezwaar kunnen zijn begrijp ik ?
Nou ik denk niet dat dat rasgebonden is maar meer dat het aan de hond zelf ligt.
Een hond die snel overprikkelt is lijkt mij niet echt op zijn plaats in een roedel van 13 omdat daar natuurlijk altijd wel wat gebeurt.
Een stabiele rustige hond lijkt me daar meer geschikt voor dan een hyper gevalletje.
Ik denk dat je het dus buiten ras individueel moet bekijken en ook hoe je roedel is natuurlijk,zitten daar al van die hypere gevalletjes tussen of is het allemaal wat bedaarder.
Zelf denk ik dat een hyper snel geprikkeld hondje beter af is een klein rustig roedel en dat bij een groot druk roedel een rustige stabiele hond beter op zijn plaats is :wink:
Addy

Inge schreef:De Hollander is er ook in ruwhaar, best leuk hoor :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding
mij hoef je niet te overtuigen en Jo krijg je niet overtuigd :mrgreen:
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Addy schreef:
MARC_S schreef:Welke rassen heb je op het oog?
oud duitse herder
garafiano
laeken
ik zou eerder voor een duitse herder langhaar gaan dan een ODH. Daar zijn zeeeer weinig regels voor. Een LDH (langharige duitse herder) komt gewoon uit gekeurde ouders, dan weet je dat het goed zit
minimax
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door minimax »

Addy schreef:Hij moet gewoon sociaal zijn, ik draai nachtdiensten in een verpleeghuis en er willen wel eens mensen over de gang zwerven s'nachts. Het is dan niet de bedoeling dat hij die meteen in de kladjes grijpt :wink:
leren ze het wel af om te dwalen over de gangen 'snachts :mrgreen: wij hebben ook zo'n man die vaak in een stoel zit en als je er niet op bedacht bent schrik je je helemaal rot haha

maare.. jij mag je hond dus mee nemen naar de nachtdienst?
misschien moet ik dat ook maar svragen, want vind het wel sneu dat ie dan de hele nacht alleen zit, en dan ook nog als het baasje gaat slapen overdag.
maar hoe doe je dat dan als je iets moet doen?staat de hond dannetjes te wachten als je iemand verschoont? :mrgreen: :N:
Hart en verstand zijn buren, maar vrienden worden ze nooit.
Addy

Ja, ik neem Barf en Poppel om en om mee en die hebben geleerd keurig voor de deur te wachten totdat ik klaar ben. Sommige mensen zijn dol op honden en dan gaan ze gewoon mee naar binnen :wink:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

tineke schreef:
Addy schreef:Maar het zou qua ras misschien een bezwaar kunnen zijn begrijp ik ?
Nou ik denk niet dat dat rasgebonden is maar meer dat het aan de hond zelf ligt.
Een hond die snel overprikkelt is lijkt mij niet echt op zijn plaats in een roedel van 13 omdat daar natuurlijk altijd wel wat gebeurt.
Een stabiele rustige hond lijkt me daar meer geschikt voor dan een hyper gevalletje.
Ik denk dat je het dus buiten ras individueel moet bekijken en ook hoe je roedel is natuurlijk,zitten daar al van die hypere gevalletjes tussen of is het allemaal wat bedaarder.
Zelf denk ik dat een hyper snel geprikkeld hondje beter af is een klein rustig roedel en dat bij een groot druk roedel een rustige stabiele hond beter op zijn plaats is :wink:
Ik ben het hier mee eens, scheelt weer typewerk.
Ik denk wel dat sommige hondenrassen (bijvoorbeeld honden die van huis uit gewend zijn (geweest) om in meutes bij elkaar te zitten zoals beagles) gemakkelijker aarden in een grote groep honden dan andere rassen zoals bijvoorbeeld de Laekense Herder, die van oudsher niet in een zo grote groep honden gewend is te werken/leven. Over het algemeen dan hè, uitzonderingen daargelaten.

Maar of dat feit direct zou moeten leiden tot het schrappen van in ieder geval de Laekense van je lijstje, dat denk ik niet. Wel zal je er in de keus van een pup terdege rekening mee moeten houden met waar de pup terechtkomt. Maar ik ga er vanuit dat jij en de toekomstige fokker dat beiden wel zullen doen.

Op zich kan een Laekense prima mee naar het werk en kan leren daar gewoon sociaal te zijn. Zowel Sjefke als Nozem gaan met mij regelmatig mee naar de manege, een bedrijf waar toch een groot aantal verschillende mensen aanwezig is. Ze gedragen zich daar altijd prima, ik heb nog geen problemen ondervonden omdat ze vooral graag bij mij zijn en dus de hele dag achter mij aan sjouwen (eentje links, eentje rechts naast me) als ik door het bedrijf loop. Op kantoor liggen ze gewoon bij me in de buurt, en hebben ze geleerd dat er daar regelmatig allerlei mensen binnen lopen.
Addy

LongFields schreef:[Maar of dat feit direct zou moeten leiden tot het schrappen van in ieder geval de Laekense van je lijstje, dat denk ik niet. Wel zal je er in de keus van een pup terdege rekening mee moeten houden met waar de pup terechtkomt. Maar ik ga er vanuit dat jij en de toekomstige fokker dat beiden wel zullen doen.
Daar ben ik blij om maar ik heb al heel duidelijk hoe het pupje moet zijn wil het in mijn roedel passen en zich daar ook lekker in voelen :wink:
Verder heb ik absoluut geen haast, ik neem maar een maal in mijn leven een rashond en ik wil dat het 100% de goede keuze is, voor het pupje maar ook voor ons.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Addy schreef:
LongFields schreef:[Maar of dat feit direct zou moeten leiden tot het schrappen van in ieder geval de Laekense van je lijstje, dat denk ik niet. Wel zal je er in de keus van een pup terdege rekening mee moeten houden met waar de pup terechtkomt. Maar ik ga er vanuit dat jij en de toekomstige fokker dat beiden wel zullen doen.
Daar ben ik blij om maar ik heb al heel duidelijk hoe het pupje moet zijn wil het in mijn roedel passen en zich daar ook lekker in voelen :wink:
Verder heb ik absoluut geen haast, ik neem maar een maal in mijn leven een rashond en ik wil dat het 100% de goede keuze is, voor het pupje maar ook voor ons.
En mag ik dan een onbescheiden vraag stellen: hoe ben je tot de conclusie gekomen dat de 3 rassen die op je lijstje staan wel in jouw profiel (en roedel) zouden kunnen passen?

Overigens, als je veel Laekense herderliefhebbers en hun honden bij elkaar wil zien, zijn er in mei en juni 2 evenementen van dit ras:
Op 31 mei in België: http://www.deroudur.be/LaekenoisdaysEN.htm en op 14 juni in Wanroij, Nederland: http://www.nvbh.eu/index.php?option=com ... Itemid=174

Mocht je er meer over willen weten, stuur gerust een PB. :wink:
Addy

LongFields schreef: En mag ik dan een onbescheiden vraag stellen: hoe ben je tot de conclusie gekomen dat de 3 rassen die op je lijstje staan wel in jouw profiel (en roedel) zouden kunnen passen?

Overigens, als je veel Laekense herderliefhebbers en hun honden bij elkaar wil zien, zijn er in mei en juni 2 evenementen van dit ras:
Op 31 mei in België: http://www.deroudur.be/LaekenoisdaysEN.htm en op 14 juni in Wanroij, Nederland: http://www.nvbh.eu/index.php?option=com ... Itemid=174

Mocht je er meer over willen weten, stuur gerust een PB. :wink:
Je mag me alles vragen, vind het overigens geen onbescheiden vraag hoor :wink:
Overigens ben ik nog niet tot die conclusie gekomen, ik hoop wel dat het daar op uitkomt uiteindelijk. Ik ben me nu nog steeds aan het verdiepen. Alleen van de gara weet ik dat die zonder meer in mijn roedel past.
De garafiano weet ik zeker omdat Uschie een gara was, weliswaar geen rasechte maar dit ras ken ik verder vrij goed. Zijn rustige stabiele honden.
Verder heb ik een hele gemakkelijke roedel en van hun uit zal het probleem niet komen.
De reden waarom ik op een laeken uitgekomen ben is omdat ik ze vreselijk mooi vind, er geen doorfok in zit, ze toch een herderkarakter hebben maar minder fel zijn dan bijv. een Mechelaar die ik overigens geweldig vind maar nooit in mijn roedel zou kunnen hebben :wink:
De oudduitse herder vind ik gewoon heel erg mooi.
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uitleg, zo niet hoor ik het wel :wink:
En bedankt voor de links :ok:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik ben 50 heb hele aktieve honden en het gaat prima :mrgreen:
Afbeelding
Addy

alm@ schreef:Ik ben 50 heb hele aktieve honden en het gaat prima :mrgreen:
dat weet ik :ok:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Addy schreef:
alm@ schreef:Ik ben 50 heb hele aktieve honden en het gaat prima :mrgreen:
dat weet ik :ok:
Maak je dus maar niet druk over je leeftijd :wink:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
Inge schreef:De Hollander is er ook in ruwhaar, best leuk hoor :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding
mij hoef je niet te overtuigen en Jo krijg je niet overtuigd :mrgreen:
Dan vraag ik me toch af waarom ze de Hollander op voorhand al niet wil?
Ik zie persoonlijk niet zoveel verschil tussen de ruwhaar Hollander en de Laekense, behalve dan de kleur. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Inge schreef:
Ik zie persoonlijk niet zoveel verschil tussen de ruwhaar Hollander en de Laekense, behalve dan de kleur. :wink:
Op zich ben ik daar ook best benieuwd naar.
Wel vind ik dat er zowiezo in het uiterlijk tussen de Hollander en Laekense vrij veel verschil zit. De kleur is natuurlijk voor de hand liggend, maar ook qua vachtstructuur en met name de kop-expressie vind ik de Laekense en HH ruwhaar flink van elkaar verschillen.
Voor mij persoonlijk een reden om wel voor de Laekense, en niet voor een HH ruwhaar te kiezen. :wink:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
Inge schreef:
Op zich ben ik daar ook best benieuwd naar.
Wel vind ik dat er zowiezo in het uiterlijk tussen de Hollander en Laekense vrij veel verschil zit. De kleur is natuurlijk voor de hand liggend, maar ook qua vachtstructuur en met name de kop-expressie vind ik de Laekense en HH ruwhaar flink van elkaar verschillen.
Voor mij persoonlijk een reden om wel voor de Laekense, en niet voor een HH ruwhaar te kiezen. :wink:
Ja, qua uiterlijk zijn er wel wat meer verschillen. De ruwhaar Hollander heeft van die borstelige wenkbrauwen, dat heeft een laekense minder volgens mij?
Maar qua karakter verschilt het volgens mij niet zoveel. :denken:
Groetjes Inge
Afbeelding

LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Inge schreef: Ja, qua uiterlijk zijn er wel wat meer verschillen. De ruwhaar Hollander heeft van die borstelige wenkbrauwen, dat heeft een laekense minder volgens mij?
Maar qua karakter verschilt het volgens mij niet zoveel. :denken:
Borstelige wenkbrauwen hebben de meeste Laekense ook hoor. :wink:
De ruwhaar HH is volgens mij in de standaard ook net iets kleiner qua schofthoogte (maar dat weet ik niet zeker).
Qua karakter ligt het inderdaad redelijk dicht bij elkaar, hoewel ik zelf zeer weinig ervaring heb met HH's ruwhaar. Volgens mij zijn de HH's misschien iets minder energiek, iets rustiger.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

ik ben --bijna--54 :N:

amos is nu 7 en wordt 14 :pffff: minimaal

dan komt er weer een hond niet zo'n joekel als amos maar wel een die ik met mijn knie opzij kan zetten :mrgreen: kleiner niet

mijn tante is 87 heeft 5 honden collie's en wil zelfs nog een nestje fokken dit jaar

zij wordt trouwens 100 zegt ze zelf altijd :mrgreen:

alle honden worden picobello onderhouden en iedere dag geborsteld en vertroeteld
Fenneke en Baloe
Afbeelding
gotcha
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door gotcha »

fenneke schreef:ik ben --bijna--54 :N:

amos is nu 7 en wordt 14 :pffff: minimaal

dan komt er weer een hond niet zo'n joekel als amos maar wel een die ik met mijn knie opzij kan zetten :mrgreen: kleiner niet

mijn tante is 87 heeft 5 honden collie's en wil zelfs nog een nestje fokken dit jaar

zij wordt trouwens 100 zegt ze zelf altijd :mrgreen:

alle honden worden picobello onderhouden en iedere dag geborsteld en vertroeteld
thats the spirit :ok:
Addy

Qua uiterlijk vind ze de laeken stukken mooier en ik moet zeggen dat ik zelf de laeken ook een veel expressiever uiterlijk vind hebben :wink:
Neeltje

Re: Aanschaf pup leeftijdsgebonden ?

Ongelezen bericht door Neeltje »

Addy schreef:Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen voor een herderpup met stamboom. Aangezien ik nog steeds er niet uit ben welke van de drie in mijn hoofd gekozen rassen het gaat worden zal het ook nog wel een tijdje duren voordat puppekind er komt.
Zitten Jo en ik daar over te kletsen, vind ze dat ik puppekind wel voor mijn vijftigste moet nemen anders word ik te oud :evil:
Moet er wel bij zeggen dat ik met deze pup dus van alles wil ondernemen :wink:
Wat vinden jullie, is het leeftijdsgebonden of niet ?
Kom op zeg, zolang je nog gezond bent van lijf en leden, zou je nu 'n jaar of 70 zijn, ja dan moet je misschien 'n keer vaker erover nadenken, maar anders zouden er hier in de buurt 'n heleboel mensen hun huidige pup niet mogen hebben..... (en ik straks ook niet).
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

mijn ouders waren 64 en 60 jaar toen hun pup kwam. Was wel meteen een enorm beest. Leonbergers zijn niet de kleinste. Ze hebben van te voren wel met ons als kinderen afgesproken hoe dat zou gaan mocht hen iets gebeuren. De hond gaat dan naar mijn oudste zus :ok:

Als ik hun was geweest was ik voor een kleiner ras gegaan. Maar leeftijdsgebonden? Nee, zolang je gezond van lijf en leden bent is het goed toch?? :ok:
Dondersteen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondjes

Ongelezen bericht door Dondersteen »

Mijn man was 61 toen Donder kwam en 62 toen Rocky kwam.
( ik ben 10 jaar jonger)

Hij is al een paar jaar met de vut en in juni wordt hij 65 jaar.
Ik vind met oudere mensen die hebben er veel meer tijd voor en het is ook goed, zo blijven ze in beweging.

Mijn man loopt s'morgens altijd 1 1/2 a 2 uur met ze.

Beter op oudere leeftijd en er de tijd voor hebben dan in een druk gezin ,kleine kinderen, allebei full time werken.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”