Volgens mij valt dat wel mee, ik leg bij Nozem altijd uit aan de mensen als ik bij ze in de buurt ben waarom ik haar aangelijnd heb, en heb daarop eigenlijk nog nooit rare reacties gezien. Nozem laat dan ook gewoon zien dat er geen spoortje van agressiviteit in haar zit naar de kleine hondjes toe, want zodra ze erbij in de buurt is, kijkt ze hooguit even naar ze en loopt ze dan gewoon weer door.Craig schreef:
Maar als je je herder dan aanlijnt (omdat hij wel eens lomp kan zijn ja) denkt de 'gemiddelde Nederlander' weer dat je herder dus onbetrouwbaar is![]()
![]()
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Zijn herders eng?
Moderator: moderatorteam
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
-
Pak-de-bal
Dat is bij een labrador ook niet echt normaal gedrag te noemen, vooral niet dat chaotische,jidde schreef:Een labrador komt op een hond afgerend. Dat is dus dominant gedrag. Daarna gaan ze op hun rug liggen, onderdanig gedrag. En dan dringen ze zich op, dominant gedrag. Dat vind ik ook niet echt onder "normaal" gedrag verstaan. Ja voor een labrador is het heel normaal gedrag, alleen niet alle honden begrijpen dat.
Niet alle honden houden van spelen, maar dat is ook iets normaals. Jammer dat je normaal hondengedrag afstempelt als iets abnormaals
want de meerderheid kan zich goed gedragen en komen als normaal over.
-
Pak-de-bal
maar waarom lijn je haar tòch dan aan?LongFields schreef:Volgens mij valt dat wel mee, ik leg bij Nozem altijd uit aan de mensen als ik bij ze in de buurt ben waarom ik haar aangelijnd heb, en heb daarop eigenlijk nog nooit rare reacties gezien. Nozem laat dan ook gewoon zien dat er geen spoortje van agressiviteit in haar zit naar de kleine hondjes toe, want zodra ze erbij in de buurt is, kijkt ze hooguit even naar ze en loopt ze dan gewoon weer door.Craig schreef:
Maar als je je herder dan aanlijnt (omdat hij wel eens lomp kan zijn ja) denkt de 'gemiddelde Nederlander' weer dat je herder dus onbetrouwbaar is![]()
![]()
- Moos
- Zeer actief
Even een aantal posts terug lezenPak-de-bal schreef:maar waarom lijn ze haar tòch dan aan?LongFields schreef:Volgens mij valt dat wel mee, ik leg bij Nozem altijd uit aan de mensen als ik bij ze in de buurt ben waarom ik haar aangelijnd heb, en heb daarop eigenlijk nog nooit rare reacties gezien. Nozem laat dan ook gewoon zien dat er geen spoortje van agressiviteit in haar zit naar de kleine hondjes toe, want zodra ze erbij in de buurt is, kijkt ze hooguit even naar ze en loopt ze dan gewoon weer door.Craig schreef:
![]()

-
Craig
- Actief
- Mijn ras(sen): Oud Duitse Herder
Maar dat is niet iets typisch voor herders, de poot op de rug leggen. Dat zie ik veel meer honden doen. Is gewoon uitdagen tot spel, met een zekere mate van aftasten wie er dominant is. Ook dat hoort bij spelPak-de-bal schreef:[
Ik vind het een beetje dominat overkomen, dat voorpoten op een rug willen leggen.
Bauke heeft last van zijn rug, dus vermijd dat steeds door steeds opzij te springen,
en ja dan is voor die herder de lol er wel snel af.
En als Bauke niet wil (kan) spelen vanwege zijn rug, is die herder dus heel erg socaal bezig als hij het na een paar pogingen opgeeft. Wat moet een herder volgens jou dan doen (of welke andere hond dan ook)? In drievoud een papiertje bij Bauke indienen of bauke vandaag wel of niet wil spelen?
Verder heeft elk ras (of rashondengroep) zijn eigen typische dingetjes. Bij de herder is dat het fixeren, nu doet mijn hond dat ook wel, ik onderbreek dat meestal door even contact te zoeken, maar heb je wel eens een Border zien fixeren :N: Dat is nog wel even andere koek! Maar wel een raseigenschap, daar moet je mee leren leven.
Nog even een foto van mijn 'enge' herder, die hier 'opgejaagd' wordt door Flappie, zielig hè ?

-
Craig
- Actief
- Mijn ras(sen): Oud Duitse Herder
@Longfields: vandaar dus mijn smiliePak-de-bal schreef:maar waarom lijn je haar tòch dan aan?LongFields schreef:Volgens mij valt dat wel mee, ik leg bij Nozem altijd uit aan de mensen als ik bij ze in de buurt ben waarom ik haar aangelijnd heb, en heb daarop eigenlijk nog nooit rare reacties gezien. Nozem laat dan ook gewoon zien dat er geen spoortje van agressiviteit in haar zit naar de kleine hondjes toe, want zodra ze erbij in de buurt is, kijkt ze hooguit even naar ze en loopt ze dan gewoon weer door.Craig schreef:
![]()

-
doggy
Hier in het park, doen voornamelijk de jonge honden dat.Craig schreef:
Maar dat is niet iets typisch voor herders, de poot op de rug leggen. Dat zie ik veel meer honden doen.
Toen Beike pup was, deed hij het ook wel eens.
Nu eigenlijk nooit meer, op een enkele keer na.
Als hij het doet, dan is het een enkele keer bij een jongere hond , dat is dan 1 of 2 X en dan houd hij ermee op.
Het hoeven niet persee Herders te zijn die dat doen, elke hond kan dat doen.

Kijk maar naar deze foto, hier wordt een Herder bereden.
Laatst gewijzigd door doggy op 04 mei 2008 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Biko
- Zeer actief
Ik denk dat er aardig wat Nederlanders zijn die herders eng vinden, om hoe ze eruit zien, of om wat ze er over gehoord hebben.
Zelf zie ik het absoluut niet zo, ik vind herders niet eng. Of ik een hond eng vind is niet rasgebonden, maar meer gedragsgebonden.
Als een (grote) hond al zn tanden aan me laat zien, dan vind ik het wel een beetje eng
Biko houdt ook helemaal niet van poten op zijn schouders of rug. Van de een pikt hij het en speelt hij verder en anders snauwt hij ze van zich af en loopt verder. Het poot opleggen is uittesten, proberen hoe ver ze kunnen gaan.
Nou heeft biko ook last van zijn rug, dus als ze op zijn achterkant springen uit enthousiasme, dan krijgen ze nog wel eens een iets wat heftige veeg uit de pan. Maar goed, de volgende keer weten ze: oke, niet zijn achterkant dus. En dan is het hardstikke leuk spelen hoor
Herder, of Bouvier of schapendoes of yorkshire terrier, maakt dan helemaal niet uit.
Zelf zie ik het absoluut niet zo, ik vind herders niet eng. Of ik een hond eng vind is niet rasgebonden, maar meer gedragsgebonden.
Als een (grote) hond al zn tanden aan me laat zien, dan vind ik het wel een beetje eng
Biko houdt ook helemaal niet van poten op zijn schouders of rug. Van de een pikt hij het en speelt hij verder en anders snauwt hij ze van zich af en loopt verder. Het poot opleggen is uittesten, proberen hoe ver ze kunnen gaan.
Nou heeft biko ook last van zijn rug, dus als ze op zijn achterkant springen uit enthousiasme, dan krijgen ze nog wel eens een iets wat heftige veeg uit de pan. Maar goed, de volgende keer weten ze: oke, niet zijn achterkant dus. En dan is het hardstikke leuk spelen hoor
hondengedragscentrum.nl
& een pootje van Biko!
& een pootje van Biko!
-
Mojuan
- Zeer actief
Er zijn best veel mensen die herders eng vinden, maar op zich valt het hier in de buurt best mee.
Romeo is zoals de meesten inmiddels wel weten een hele moeilijke hond met andere honden.
Hij heeft enkele vriendinnetjes.
Heel toevallig heeft hij in zijn leven drie herder vriendinnen gehad.
Een hollandse herder, en twee duitse herders, met één daarvan speelt hij nog wel eens.
Ik vind het geweldige honden van karakter zolang de eigenaren maar voldoende tijd steken in de hond.
Zelf heb ik totaal geen angst voor herders, maar eigenlijk voor geen enkel ras.
Wel voor sommige individuen, maar dat is echt bij uitzondering.
Dat heeft niets met het uiterlijk van een hond te maken, maar met de lichaamstaal die de hond laat zien.
Romeo is zoals de meesten inmiddels wel weten een hele moeilijke hond met andere honden.
Hij heeft enkele vriendinnetjes.
Heel toevallig heeft hij in zijn leven drie herder vriendinnen gehad.
Een hollandse herder, en twee duitse herders, met één daarvan speelt hij nog wel eens.
Ik vind het geweldige honden van karakter zolang de eigenaren maar voldoende tijd steken in de hond.
Zelf heb ik totaal geen angst voor herders, maar eigenlijk voor geen enkel ras.
Wel voor sommige individuen, maar dat is echt bij uitzondering.
Dat heeft niets met het uiterlijk van een hond te maken, maar met de lichaamstaal die de hond laat zien.

-
Pak-de-bal
hij snauwt dan best wel van zich af, maar het is begonnen met verschillende honden die dit deden,Jaap* schreef:Dat uitdagen vinden de meeste honden niet leuk, dat is juist de clouPak-de-bal schreef:....die voorpoten steeds maar weer òp de rug willen leggen van Bauke![]()
en daar héeft hij zo'n hekel aan, want zo wil hij nou eenmaal niet spelen
dus was het snel afgelopenMaar het leidt meestal tot een leuk spel als de honden een beetje aan elkaar gewaagd zijn. Als hij niet speelt en niet van zich afsnauwt in zo'n geval zou het misschien ook kunnen zijn dat Bauke pijn heeft?
een berner senner, en die komt hij nog wel eens tegen, maar dan rent Bauke weg
En een Mechelse pup die dat deed, erg dominat voor een pup al
Ik vergelijk dit spelen met:
een grote tanker met een klein zeilbootje, de verhouding is teveel kracht.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
En nog geen antwoord.....Pak-de-bal schreef:Vanmorgen heb ik een Duitse herder gezien die met Bauke wilde spelen, ( teefje) ,maar...malinois schreef:hoe weet je dat nou.... ?? heb jij er zelf 1?Pak-de-bal schreef:tè sprontaan bezig zijn, dat is toch wat anders, aangezien herders niet altijd zin hebben, òm te spelen.![]()
( dat komt zelden voor)
Mijn honden vinden het geweldig om te spelen....
maar je hebt weer geen antwoord op mn vraag gegeven.....
....die voorpoten steeds maar weer òp de rug willen leggen van Bauke![]()
dus was het snel afgelopen
ow ja... en kijk het zit er al vanaf pup ingebakken:

Laatst gewijzigd door malinois op 04 mei 2008 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dus is het niet waar omdat jij dit niet meemaakt... nou.. hier er zal een wereld voor je opengaan... DIT is nu net de reden waarom mijn honden niet snel met vreemde honden spelen... Ze zijn te LEO tenminste... de andere baasjes staan doodsangsten uit en de honden vinden het over het algemeen wel prima...Pak-de-bal schreef:Dat beuken doen ze alleen in huis , als een roedel thuis,
daar hebben we het al over gehad in een ander topic, want dàt maak ik nooit mee.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Hanneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bearded Collie
- Aantal honden: 1
Om dezelfde reden als waarom ik mijn herders aanlijn: ze denderen vol enthousiasme op een hond af en ja, dat kan best eng overkomen. Ze doen niks, net zo min als Nozem, maar ik wil hartverzakkingen bij baas en hond voorkomen. Heel simpel.Pak-de-bal schreef:maar waarom lijn je haar tòch dan aan?LongFields schreef:Volgens mij valt dat wel mee, ik leg bij Nozem altijd uit aan de mensen als ik bij ze in de buurt ben waarom ik haar aangelijnd heb, en heb daarop eigenlijk nog nooit rare reacties gezien. Nozem laat dan ook gewoon zien dat er geen spoortje van agressiviteit in haar zit naar de kleine hondjes toe, want zodra ze erbij in de buurt is, kijkt ze hooguit even naar ze en loopt ze dan gewoon weer door.Craig schreef:
![]()
En dan heb ik nog het voordeel dat die van mij er helemaal niet eng uitzien (en het niet zijn ook, trouwens).
Groetjes,
Hanneke.
When you are over the hill, you pick up speed.
Hanneke.
When you are over the hill, you pick up speed.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
wat is daar mis mee? Dat mogen ze hier best proberen... leren ze snel weer af hoor bij bekende oudere hondenPak-de-bal schreef:En een Mechelse pup die dat deed, erg dominat voor een pup al![]()

-
Pak-de-bal
het was al een tijdje geleden en deze hond stond op de lijst om als politie-hond te trainen,malinois schreef:wat is daar mis mee? Dat mogen ze hier best proberen... leren ze snel weer af hoor bij bekende oudere hondenPak-de-bal schreef:En een Mechelse pup die dat deed, erg dominat voor een pup al![]()
dus hij mocht dit jùist doen van de eigenaar
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja is daar verder wat mis mee dan? Hier mogen ze dat ook als ik de andere honden ken... dan leren ze het snel weer af hoor... want de gemiddelde oudere hond zal dit niet lang pikken van een puppedup...Pak-de-bal schreef:het was al een tijdje geleden en deze hond stond op de lijst om als politie-hond te trainen,malinois schreef:wat is daar mis mee? Dat mogen ze hier best proberen... leren ze snel weer af hoor bij bekende oudere hondenPak-de-bal schreef:En een Mechelse pup die dat deed, erg dominat voor een pup al![]()
dus hij mocht dit jùist doen van de eigenaar
De mijne vond zichzelf ook altijd erg indrukwekkend... alleen de andere honden vonden het best meevallen

- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
Zeg hoofdletters staan voor schreeuwenmalinois schreef:En nog geen antwoord.....Pak-de-bal schreef:Vanmorgen heb ik een Duitse herder gezien die met Bauke wilde spelen, ( teefje) ,maar...malinois schreef:hoe weet je dat nou.... ?? heb jij er zelf 1?Pak-de-bal schreef:tè sprontaan bezig zijn, dat is toch wat anders, aangezien herders niet altijd zin hebben, òm te spelen.![]()
( dat komt zelden voor)
Mijn honden vinden het geweldig om te spelen....
maar je hebt weer geen antwoord op mn vraag gegeven.....
....die voorpoten steeds maar weer òp de rug willen leggen van Bauke![]()
dus was het snel afgelopenis dat nu zo moeilijk Marjolein, antwoord geven op de vraag: welke rassen vallen bij jou onder een herder... alleen duitse of meerdere??
ow ja... en kijk het zit er al vanaf pup ingebakken:

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ssssssssst.....Pepie schreef:Zeg hoofdletters staan voor schreeuwen...............

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Juist, bedankt voor het typen Hanneke.Hanneke schreef:Om dezelfde reden als waarom ik mijn herders aanlijn: ze denderen vol enthousiasme op een hond af en ja, dat kan best eng overkomen. Ze doen niks, net zo min als Nozem, maar ik wil hartverzakkingen bij baas en hond voorkomen. Heel simpel.Pak-de-bal schreef:maar waarom lijn je haar tòch dan aan?LongFields schreef:Volgens mij valt dat wel mee, ik leg bij Nozem altijd uit aan de mensen als ik bij ze in de buurt ben waarom ik haar aangelijnd heb, en heb daarop eigenlijk nog nooit rare reacties gezien. Nozem laat dan ook gewoon zien dat er geen spoortje van agressiviteit in haar zit naar de kleine hondjes toe, want zodra ze erbij in de buurt is, kijkt ze hooguit even naar ze en loopt ze dan gewoon weer door.Craig schreef:
![]()
En dan heb ik nog het voordeel dat die van mij er helemaal niet eng uitzien (en het niet zijn ook, trouwens).
Ik houd gewoon rekening met anderen en wil niet dat mijn hobby de ergernis van iemand anders wordt. Dat lijkt me toch logisch?
-
Pak-de-bal
ten eerste:malinois schreef:
waarom staan die lijnen zo strak?
als ze spelen moet je toch meer ruimte geven?
ik vind dit meer spelen van: pak hem!
ten tweede:
ik heb het over Duitse Herders en Mechlese met die zwarte koppen en zwarte snuiten.
die vind ik de meeste enge en de DH , die hebben altrijd voor wat moeilijkheden gezorgd
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Het zijn 2 flexilijnen.. dus die staan altijd 'strak' maar hebben 8 meter om uit te schuiven... dus om te spelen... ze staan hier naast een veld waar een NK africhting wordt gehouden dus niet zo slim om ze los te laten :N:Pak-de-bal schreef:ten eerste:malinois schreef:
waarom staan die lijnen zo strak?![]()
als ze spelen moet je toch meer ruimte geven?
ik vind dit meer spelen van: pak hem!![]()
ten tweede:
ik heb het over Duitse Herders en Mechlese met die zwarte koppen en zwarte snuiten.
die vind ik de meeste enge en de die hebben altrijd voor wat moeilijkheden gezorgd
Overigens zijn dit 2 zonen van mijn teef... dus ze spelen zoals het broeders betaamd.

- Pepie
- Zeer actief
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
heb nog ff gezocht: nog jonger kan het ook al:

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ehm... neePepie schreef:En dan mag het.?.......malinois schreef:ssssssssst.....Pepie schreef:Zeg hoofdletters staan voor schreeuwen...............
maar meerdere mensen en ik hebben deze vraag al diverse malen gesteld maar nog steeds geen antwoord op gekregen... da's toch wel een erg belangrijk punt vind ik
.........

- Pepie
- Zeer actief
:lol:malinois schreef:ehm... neePepie schreef:En dan mag het.?.......malinois schreef:ssssssssst.....Pepie schreef:Zeg hoofdletters staan voor schreeuwen...............
maar meerdere mensen en ik hebben deze vraag al diverse malen gesteld maar nog steeds geen antwoord op gekregen... da's toch wel een erg belangrijk punt vind ik
.........
maar heb wel antwoord
![]()

-
doggy
Pak-de-bal schreef:
die vind ik de meeste enge
Misschien komt dat door hun uitstraling en door de vachtkleur, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze ook vals of gemeen zijn, of wat dan ook.
Hier lopen ook een paar van die aftekeningen, maar dat zijn erg lieve honden en ze spelen ook gewoon met andere honden.
Hoe dan en in welk opzicht??Pak-de-bal schreef: en de DH , die hebben altrijd voor wat moeilijkheden gezorgd
-
Mojuan
- Zeer actief
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, want de DH die ik ken zijn gewoon lieve honden hoor.doggy schreef:Hoe dan en in welk opzicht??Pak-de-bal schreef: en de DH , die hebben altrijd voor wat moeilijkheden gezorgd
Ze kunnen niet allemaal even goed met andere honden overweg, maar dat zie ik niet als een probleem zolang ze netjes aan de lijn lopen.

-
tineke
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer: