Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zijn herders eng?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Craig schreef:
Maar als je je herder dan aanlijnt (omdat hij wel eens lomp kan zijn ja) denkt de 'gemiddelde Nederlander' weer dat je herder dus onbetrouwbaar is :denken: :mrgreen:
Volgens mij valt dat wel mee, ik leg bij Nozem altijd uit aan de mensen als ik bij ze in de buurt ben waarom ik haar aangelijnd heb, en heb daarop eigenlijk nog nooit rare reacties gezien. Nozem laat dan ook gewoon zien dat er geen spoortje van agressiviteit in haar zit naar de kleine hondjes toe, want zodra ze erbij in de buurt is, kijkt ze hooguit even naar ze en loopt ze dan gewoon weer door.
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

jidde schreef:Een labrador komt op een hond afgerend. Dat is dus dominant gedrag. Daarna gaan ze op hun rug liggen, onderdanig gedrag. En dan dringen ze zich op, dominant gedrag. Dat vind ik ook niet echt onder "normaal" gedrag verstaan. Ja voor een labrador is het heel normaal gedrag, alleen niet alle honden begrijpen dat.
Niet alle honden houden van spelen, maar dat is ook iets normaals. Jammer dat je normaal hondengedrag afstempelt als iets abnormaals :19:
Dat is bij een labrador ook niet echt normaal gedrag te noemen, vooral niet dat chaotische, :eek:
want de meerderheid kan zich goed gedragen en komen als normaal over.
Pak-de-bal

LongFields schreef:
Craig schreef:
Maar als je je herder dan aanlijnt (omdat hij wel eens lomp kan zijn ja) denkt de 'gemiddelde Nederlander' weer dat je herder dus onbetrouwbaar is :denken: :mrgreen:
Volgens mij valt dat wel mee, ik leg bij Nozem altijd uit aan de mensen als ik bij ze in de buurt ben waarom ik haar aangelijnd heb, en heb daarop eigenlijk nog nooit rare reacties gezien. Nozem laat dan ook gewoon zien dat er geen spoortje van agressiviteit in haar zit naar de kleine hondjes toe, want zodra ze erbij in de buurt is, kijkt ze hooguit even naar ze en loopt ze dan gewoon weer door.
maar waarom lijn je haar tòch dan aan? :denken:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Pak-de-bal schreef:
LongFields schreef:
Craig schreef:
maar waarom lijn ze haar tòch dan aan? :denken:
Even een aantal posts terug lezen :19:
Afbeelding
Craig
Actief
Mijn ras(sen): Oud Duitse Herder

Ongelezen bericht door Craig »

Pak-de-bal schreef:[
Ik vind het een beetje dominat overkomen, dat voorpoten op een rug willen leggen.
Bauke heeft last van zijn rug, dus vermijd dat steeds door steeds opzij te springen,
en ja dan is voor die herder de lol er wel snel af.
Maar dat is niet iets typisch voor herders, de poot op de rug leggen. Dat zie ik veel meer honden doen. Is gewoon uitdagen tot spel, met een zekere mate van aftasten wie er dominant is. Ook dat hoort bij spel :wink: Om eerlijk te zijn denk ik dat jij over het algemeen honden an sich niet goed lezen kan ...

En als Bauke niet wil (kan) spelen vanwege zijn rug, is die herder dus heel erg socaal bezig als hij het na een paar pogingen opgeeft. Wat moet een herder volgens jou dan doen (of welke andere hond dan ook)? In drievoud een papiertje bij Bauke indienen of bauke vandaag wel of niet wil spelen?

Verder heeft elk ras (of rashondengroep) zijn eigen typische dingetjes. Bij de herder is dat het fixeren, nu doet mijn hond dat ook wel, ik onderbreek dat meestal door even contact te zoeken, maar heb je wel eens een Border zien fixeren :N: Dat is nog wel even andere koek! Maar wel een raseigenschap, daar moet je mee leren leven.

Nog even een foto van mijn 'enge' herder, die hier 'opgejaagd' wordt door Flappie, zielig hè ? :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Craig
Actief
Mijn ras(sen): Oud Duitse Herder

Ongelezen bericht door Craig »

Pak-de-bal schreef:
LongFields schreef:
Craig schreef:
@Longfields: vandaar dus mijn smilie :wink: Wat je ook doet, het is niet goed. Laat je je herder los zodat die 'lomp' naar een klein hondje rent is het niet goed, lijn je hem aan, dan zal 'ie wel niet betrouwbaar zijn (in mijn zin was pdb even de 'gemiddelde Nederlander', ik hoop dat dat in elk geval niet klopt).
Afbeelding
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Craig schreef:
Maar dat is niet iets typisch voor herders, de poot op de rug leggen. Dat zie ik veel meer honden doen.
Hier in het park, doen voornamelijk de jonge honden dat.
Toen Beike pup was, deed hij het ook wel eens.
Nu eigenlijk nooit meer, op een enkele keer na.
Als hij het doet, dan is het een enkele keer bij een jongere hond , dat is dan 1 of 2 X en dan houd hij ermee op.

Het hoeven niet persee Herders te zijn die dat doen, elke hond kan dat doen.

Afbeelding

Kijk maar naar deze foto, hier wordt een Herder bereden.
Laatst gewijzigd door doggy op 04 mei 2008 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Ik denk dat er aardig wat Nederlanders zijn die herders eng vinden, om hoe ze eruit zien, of om wat ze er over gehoord hebben.

Zelf zie ik het absoluut niet zo, ik vind herders niet eng. Of ik een hond eng vind is niet rasgebonden, maar meer gedragsgebonden.
Als een (grote) hond al zn tanden aan me laat zien, dan vind ik het wel een beetje eng ;)

Biko houdt ook helemaal niet van poten op zijn schouders of rug. Van de een pikt hij het en speelt hij verder en anders snauwt hij ze van zich af en loopt verder. Het poot opleggen is uittesten, proberen hoe ver ze kunnen gaan.
Nou heeft biko ook last van zijn rug, dus als ze op zijn achterkant springen uit enthousiasme, dan krijgen ze nog wel eens een iets wat heftige veeg uit de pan. Maar goed, de volgende keer weten ze: oke, niet zijn achterkant dus. En dan is het hardstikke leuk spelen hoor :) Herder, of Bouvier of schapendoes of yorkshire terrier, maakt dan helemaal niet uit.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Er zijn best veel mensen die herders eng vinden, maar op zich valt het hier in de buurt best mee.
Romeo is zoals de meesten inmiddels wel weten een hele moeilijke hond met andere honden.
Hij heeft enkele vriendinnetjes.
Heel toevallig heeft hij in zijn leven drie herder vriendinnen gehad.
Een hollandse herder, en twee duitse herders, met één daarvan speelt hij nog wel eens.
Ik vind het geweldige honden van karakter zolang de eigenaren maar voldoende tijd steken in de hond.

Zelf heb ik totaal geen angst voor herders, maar eigenlijk voor geen enkel ras.
Wel voor sommige individuen, maar dat is echt bij uitzondering.
Dat heeft niets met het uiterlijk van een hond te maken, maar met de lichaamstaal die de hond laat zien.
:zweep:
Pak-de-bal

Jaap* schreef:
Pak-de-bal schreef:....die voorpoten steeds maar weer òp de rug willen leggen van Bauke :neenee:
en daar héeft hij zo'n hekel aan, want zo wil hij nou eenmaal niet spelen
dus was het snel afgelopen :19:
Dat uitdagen vinden de meeste honden niet leuk, dat is juist de clou :wink: Maar het leidt meestal tot een leuk spel als de honden een beetje aan elkaar gewaagd zijn. Als hij niet speelt en niet van zich afsnauwt in zo'n geval zou het misschien ook kunnen zijn dat Bauke pijn heeft?
hij snauwt dan best wel van zich af, maar het is begonnen met verschillende honden die dit deden,
een berner senner, en die komt hij nog wel eens tegen, maar dan rent Bauke weg

En een Mechelse pup die dat deed, erg dominat voor een pup al :eek:

Ik vergelijk dit spelen met:

een grote tanker met een klein zeilbootje, de verhouding is teveel kracht.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Pak-de-bal schreef:
malinois schreef:
Pak-de-bal schreef:tè sprontaan bezig zijn, dat is toch wat anders, aangezien herders niet altijd zin hebben, òm te spelen. :19:
( dat komt zelden voor)
hoe weet je dat nou.... ?? heb jij er zelf 1?
Mijn honden vinden het geweldig om te spelen....

maar je hebt weer geen antwoord op mn vraag gegeven..... :roll:
Vanmorgen heb ik een Duitse herder gezien die met Bauke wilde spelen, ( teefje) ,maar...

....die voorpoten steeds maar weer òp de rug willen leggen van Bauke :neenee:

En nog geen antwoord..... :roll: is dat nu zo moeilijk Marjolein, antwoord geven op de vraag: welke rassen vallen bij jou onder een herder... alleen duitse of meerdere??

ow ja... en kijk het zit er al vanaf pup ingebakken:

Afbeelding

:roll:
Laatst gewijzigd door malinois op 04 mei 2008 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:Dat beuken doen ze alleen in huis , als een roedel thuis,
daar hebben we het al over gehad in een ander topic, want dàt maak ik nooit mee.
dus is het niet waar omdat jij dit niet meemaakt... nou.. hier er zal een wereld voor je opengaan... DIT is nu net de reden waarom mijn honden niet snel met vreemde honden spelen... Ze zijn te LEO tenminste... de andere baasjes staan doodsangsten uit en de honden vinden het over het algemeen wel prima...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hanneke »

Pak-de-bal schreef:
LongFields schreef:
Craig schreef:
Om dezelfde reden als waarom ik mijn herders aanlijn: ze denderen vol enthousiasme op een hond af en ja, dat kan best eng overkomen. Ze doen niks, net zo min als Nozem, maar ik wil hartverzakkingen bij baas en hond voorkomen. Heel simpel.
En dan heb ik nog het voordeel dat die van mij er helemaal niet eng uitzien (en het niet zijn ook, trouwens).
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:En een Mechelse pup die dat deed, erg dominat voor een pup al :eek:
wat is daar mis mee? Dat mogen ze hier best proberen... leren ze snel weer af hoor bij bekende oudere honden :ok:
Afbeelding
Pak-de-bal

malinois schreef:
Pak-de-bal schreef:En een Mechelse pup die dat deed, erg dominat voor een pup al :eek:
wat is daar mis mee? Dat mogen ze hier best proberen... leren ze snel weer af hoor bij bekende oudere honden :ok:
het was al een tijdje geleden en deze hond stond op de lijst om als politie-hond te trainen,
dus hij mocht dit jùist doen van de eigenaar :roll:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:
malinois schreef:
het was al een tijdje geleden en deze hond stond op de lijst om als politie-hond te trainen,
dus hij mocht dit jùist doen van de eigenaar :roll:
ja is daar verder wat mis mee dan? Hier mogen ze dat ook als ik de andere honden ken... dan leren ze het snel weer af hoor... want de gemiddelde oudere hond zal dit niet lang pikken van een puppedup...

De mijne vond zichzelf ook altijd erg indrukwekkend... alleen de andere honden vonden het best meevallen :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

malinois schreef:
Pak-de-bal schreef:
malinois schreef:
Pak-de-bal schreef:tè sprontaan bezig zijn, dat is toch wat anders, aangezien herders niet altijd zin hebben, òm te spelen. :19:
( dat komt zelden voor)
hoe weet je dat nou.... ?? heb jij er zelf 1?
Mijn honden vinden het geweldig om te spelen....

maar je hebt weer geen antwoord op mn vraag gegeven..... :roll:
Vanmorgen heb ik een Duitse herder gezien die met Bauke wilde spelen, ( teefje) ,maar...

....die voorpoten steeds maar weer òp de rug willen leggen van Bauke :neenee:

En nog geen antwoord..... :roll: is dat nu zo moeilijk Marjolein, antwoord geven op de vraag: welke rassen vallen bij jou onder een herder... alleen duitse of meerdere??

ow ja... en kijk het zit er al vanaf pup ingebakken:

Afbeelding

Zeg hoofdletters staan voor schreeuwen :neenee: ............... :F:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pepie schreef:Zeg hoofdletters staan voor schreeuwen :neenee: ............... :F:
ssssssssst..... :boos: maar meerdere mensen en ik hebben deze vraag al diverse malen gesteld maar nog steeds geen antwoord op gekregen... da's toch wel een erg belangrijk punt vind ik :pffff:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Hanneke schreef:
Pak-de-bal schreef:
LongFields schreef:
Craig schreef:
Om dezelfde reden als waarom ik mijn herders aanlijn: ze denderen vol enthousiasme op een hond af en ja, dat kan best eng overkomen. Ze doen niks, net zo min als Nozem, maar ik wil hartverzakkingen bij baas en hond voorkomen. Heel simpel.
En dan heb ik nog het voordeel dat die van mij er helemaal niet eng uitzien (en het niet zijn ook, trouwens).
Juist, bedankt voor het typen Hanneke. :ok:
Ik houd gewoon rekening met anderen en wil niet dat mijn hobby de ergernis van iemand anders wordt. Dat lijkt me toch logisch? :19:
Pak-de-bal

malinois schreef:Afbeelding

ten eerste:

waarom staan die lijnen zo strak? :denken:
als ze spelen moet je toch meer ruimte geven?

ik vind dit meer spelen van: pak hem! :wink:

ten tweede:
ik heb het over Duitse Herders en Mechlese met die zwarte koppen en zwarte snuiten.
die vind ik de meeste enge en de DH , die hebben altrijd voor wat moeilijkheden gezorgd
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:
malinois schreef:Afbeelding

ten eerste:

waarom staan die lijnen zo strak? :denken:
als ze spelen moet je toch meer ruimte geven?

ik vind dit meer spelen van: pak hem! :wink:

ten tweede:
ik heb het over Duitse Herders en Mechlese met die zwarte koppen en zwarte snuiten.
die vind ik de meeste enge en de die hebben altrijd voor wat moeilijkheden gezorgd
Het zijn 2 flexilijnen.. dus die staan altijd 'strak' maar hebben 8 meter om uit te schuiven... dus om te spelen... ze staan hier naast een veld waar een NK africhting wordt gehouden dus niet zo slim om ze los te laten :N:

Overigens zijn dit 2 zonen van mijn teef... dus ze spelen zoals het broeders betaamd. :ok:
Afbeelding
Pepie
Zeer actief

malinois schreef:
Pepie schreef:Zeg hoofdletters staan voor schreeuwen :neenee: ............... :F:
ssssssssst..... :boos: maar meerdere mensen en ik hebben deze vraag al diverse malen gesteld maar nog steeds geen antwoord op gekregen... da's toch wel een erg belangrijk punt vind ik :pffff:
En dan mag het.?....... :smile2: .........
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

heb nog ff gezocht: nog jonger kan het ook al:

Afbeelding

:19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pepie schreef:
malinois schreef:
ehm... nee :mrgreen: maar heb wel antwoord :pffff: :cheer:
Afbeelding
Pepie
Zeer actief

malinois schreef:
Pepie schreef:
malinois schreef:
ehm... nee :mrgreen: maar heb wel antwoord :pffff: :cheer:
:lol:
Afbeelding
doggy

Pak-de-bal schreef:
die vind ik de meeste enge

Misschien komt dat door hun uitstraling en door de vachtkleur, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze ook vals of gemeen zijn, of wat dan ook.
Hier lopen ook een paar van die aftekeningen, maar dat zijn erg lieve honden en ze spelen ook gewoon met andere honden.
Pak-de-bal schreef: en de DH , die hebben altrijd voor wat moeilijkheden gezorgd
Hoe dan en in welk opzicht??
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

doggy schreef:
Pak-de-bal schreef: en de DH , die hebben altrijd voor wat moeilijkheden gezorgd
Hoe dan en in welk opzicht??
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, want de DH die ik ken zijn gewoon lieve honden hoor.
Ze kunnen niet allemaal even goed met andere honden overweg, maar dat zie ik niet als een probleem zolang ze netjes aan de lijn lopen.
:zweep:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Op zich begrijp ik wel wat Marjolein bedoelt,spelen en agressie gaan niet samen vandaar de keuze voor mijn honden die spelen tenminste wel lief :pffff: :mrgreen: :mrgreen:
Zeg nou toch zelf dit ziet er toch veel vriendelijker uit :smile: :smile:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
doggy

:mrgreen:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Mijn kleine herdertje speelt heel graag, óók met kleine hondjes :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”