Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Behendigheids beginners verslag

Moderator: moderatorteam

Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Behendigheids beginners verslag

Ongelezen bericht door Valerie »

Jaha, het was zo ver. Onze eerste les behendigheid. Voor zover ik weet zijn wij beiden echte beginners. We trainen bij een hondenschool die verschillende rassen heeft. Ik was een beetje zenuwachtig hoe iedereen zou reageren op een stafford ertussen want zoals iedereen wel eens heeft meegemaakt krijg je af en toe aardig "apparte" reacties. Goed Jes en ik lopen met die kleine richting het trainingsveld. Ik zie al meteen een loslopende hond dus heb meteen zoiets van kuttt het zal toch niet zo een loslopend soepzooitje daar zijn wat zal Tyra daar wel niet van vinden. Er waren al een paar loslopende honden en dames die de boel aan het opbouwen waren. Ik mocht Tyra loslaten als ze sociaal was, ja dat is ze wel maar ze wil geen opdringerige honden. Nou goed, op hoop van zegen. Die kleine begint meteen rond te rennen en gek te doen en iedereen te begroeten. Heey ze vind het nog leuk hier ook. Na alles opgebouwt te hebben gaan we meekijken met de rest. We mogen een sprongetje wagen. "Tyra hoog!" En zowaar Tyra springt als een hert over het sprongetje. En nog een keer, en nog een keer. De kattenloop vind ze duidelijk eng dus we houden haar allebei erg goed vast en ze krijgt een snoepje voor haar neus waardoor ze eroverheen rent. Dan zijn er paaltjes.

Afbeelding

We moesten allebei even doorkrijgen wat het handigst is, maar met een snoepje voor haar neus heeft ze meteen door alle paaltjes heen gelopen. We beginnen er lol in te krijgen. De tunnel vond ze geweldig. Ze rent er zo door heen.

Afbeelding

Ja ik moest haar wel vertellen hoe ontzettend goed ze bezig was, dat begrijpen jullie natuurlijk wel ;)

Afbeelding

Gezien het weer moesten de honden af en toe wel even afkoelen, en ja alles gaat los met elkaar en eigenlijk op soms een snauw na gaat het eigenlijk prima. Na Tyson ben ik wel een beetje panisch voor groepen honden wat niet gek is met een stafford natuurlijk maar ik moet zeggen dat Tyra een van de netste honden daar was. En ja ze ging zelfs het water in.

Afbeelding

Na de pauze kregen we een klein parcourtje met wat breedte sprongen en gewone hindernissen en uiteindelijk dé slurf. Oei hoe gaan we dit voor elkaar krijgen, ik was er zeker van dat die kleine noooit door zo een slurf zou gaan.. slik. Maar goed we gaan ervoor. De sprongen gaan prima wel met enig aanwijzing natuurlijk. Ik ren ernaast roepend Tyra hoog GOEDZOOOOO en die kleine maar springen en vliegen aan de lijn. 1x wilde ze even kijken of eronder door ook kon, maar goed het veel mij erg mee. Toen kwam de slurf, de trainer hield de ene kant open en riep haar. En ja zowaar Tyra sprint er doorheen, 3x achter elkaar en ging toen over het veld rennen met een stokje in haar mond. Ja die kleine meid beloont haarzelf meteen hihi. De trainer vond haar een natuur talent. En Tyra genoot met volle teugen. Ze werd open ontvangen door iedereen, lekker aangehaald en de hondjes waren gelukkig niet opdringerig. Ja volgende week weer!

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Fijn dat jullie het zo leuk vonden :ok: (dat loslopen ken ik overigens niet, bij ons gaan de honden langs de kant bij het op- en afbouwen)
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Valerie
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Fijn dat jullie het zo leuk vonden :ok: (dat loslopen ken ik overigens niet, bij ons gaan de honden langs de kant bij het op- en afbouwen)
Nee op zich had ik het ook niet verwacht maar het ging prima, de honden waren alleen met zichzelf bezig en het veld en niet met elkaar.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Bij ons worden de honden ook aan de kant vastgezet met op- en afbouwen...

Klinkt wel erg leuk verder!
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Leuk Valerie ,Micron en ik zitten sinds kort ook op behendigheid en hij vind het ook hartsikke leuk het kleine ventje.
De slurf vind hij niet eng maar hij sprong er bovenop de eerste keren ,nu wacht de trainer ons op en neemt hij Micron direct over en roep ik aan de andere kant Micron en dat werkt prima :smile: :smile:
Bij ons wordt ook niet los gespeeld al is er tussen sommige honden wel contact aan de lijn als dat goed gaat.
Opbouwen is al gebeurd als de les gaat beginnen alleen met afbouwen moet Micron even vast wachten
Valerie
Zeer actief

tineke schreef:Leuk Valerie ,Micron en ik zitten sinds kort ook op behendigheid en hij vind het ook hartsikke leuk het kleine ventje.
De slurf vind hij niet eng maar hij sprong er bovenop de eerste keren ,nu wacht de trainer ons op en neemt hij Micron direct over en roep ik aan de andere kant Micron en dat werkt prima :smile: :smile:
Bij ons wordt ook niet los gespeeld al is er tussen sommige honden wel contact aan de lijn als dat goed gaat.
Opbouwen is al gebeurd als de les gaat beginnen alleen met afbouwen moet Micron even vast wachten
Ik zag ook steeds hondjes die op de sluf sprongen en er voorbij rende dus ik had zoiets van oei wat gaat die kleine etter van mij doen :mrgreen: Maar ik hield haar vast, de trainer riep haar aan de andere kant en ze rende er doorheen :ok: Ik ben ook echt blij verrast dat het zo leuk is! Nu wil ik ook wel fotos zien van jou kleine ventje in actie!
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Valerie schreef:
tineke schreef:Leuk Valerie ,Micron en ik zitten sinds kort ook op behendigheid en hij vind het ook hartsikke leuk het kleine ventje.
Ik zag ook steeds hondjes die op de sluf sprongen en er voorbij rende dus ik had zoiets van oei wat gaat die kleine etter van mij doen :mrgreen: Maar ik hield haar vast, de trainer riep haar aan de andere kant en ze rende er doorheen :ok: Ik ben ook echt blij verrast dat het zo leuk is! Nu wil ik ook wel fotos zien van jou kleine ventje in actie!
Op de slurf springen is een beginnersfoutje :pffff: ,Micron en ik zijn ook pas begonnen :wink:
Lekker dat jullie water in de buurt hebben ter afkoeling :ok:
Ik zal iemand eens vragen wat actiefoto's van Micron te maken de volgende keer :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat een leuke start heb je zo gemaakt :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Noële
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Noële »

Wij zijn ook beginners met behendigheid, maar helaas zonder leuke foto's, maar erg leuk om die foto's van jullie te zien.
Bij ons lopen ze niet los als wij de boel opruimen, maar zo zal elke club zijn eigen regels wel hebben.
Ook aan spelen wordt niet gedaan, dat vind ik persoonlijk niet erg, want Fellow daagde in het begin steeds andere honden uit om te spelen als hij los was tijdens de training.

Groetjes, Noëlle.
Valerie
Zeer actief

We gingen naar de 2e les. Mevrouw vond het zo te zien geweldig want ze rende er vrolijk heen. Nu deden we een langer parcours, wel nog steeds aan de lijn. Een aantal hindernissen, dan over de wip om vervolgens door de tunnel en de sluf te gaan! Nou ik hou wel van een uitdaging dus we gingen ervoor. Die kleine meid deed alles prima, voor de sprongen moet ik haar wel echt recht neerzetten anders loopt madam er langs, maar dat is oefenen en ze rent natuurlijk een stuk sneller als ik dus aan de riem is wat lastig. Toen de wip, de eerste keer. We hebben haar allebei goed vastgehouden maar ze liep er netjes overheen. Je merkt wel dat het even wennen voor haar is.

Afbeelding

Door de tunnel rende ze zo heen, en zelfs door de slurf gaat ze gewoon zonder dat de andere kant open gehouden wordt! Ja erg trots ben ik op die kleine meid.

Afbeelding

Tussendoor zijn we wel even bij het water gaan afkoelen, ik merk wel dat ze een pauze tussendoor nodig heeft om zich even te ontladen en vervolgens weer met frisse energie aan de start te gaan.
Daarna gingen we een langer stuk, eerst wat sprongen, dan de slalompaaltjes, vervolgens een breedte sprong en dan de band, weer sprongen de wipwap en dan de tunnel en de slurf.

Afbeelding

Met wat aanmoediging ging alles goed al had ze soms wel bij de sprongen van heey dit heb ik net al gedaan. Ik heb al gehoord dat ik meer met mijn stem moet spelen. Dat is erg lastig want ik spreek nu eenmaal vrij monotoom dus om ineens met een hoog stemmetje te gaan roepen vind ik gewoon lastig. Maar ze reageert er erg goed op dus ik ga er mezelf ook op trainen haha.
Maar goed toen ze door de tunnel en de slurf was gegaan wilde ze een ere rondje over het veld doen. Er was een herder aan een pin in de grond, die trok zich los en viel 2x achter elkaar uit naar Tyra. Die kleine was natuurlijk hardstikke geschrokken, ik heb dan wel een geluk dat ze niets terug doet anders had je helemaal de poppen aan het dansen. Maar dat als afsluiting was absoluut niet leuk. Ik was zelf te geschrokken om er wat van te zeggen want ik had dit dus echt niet verwacht. Volgende week ga ik dit ook zeker bespreekbaar maken want naast die paar gaten heb ik ontzettend hard gewerkt om haar van haar herder angst af te krijgen en kan ik zoiets echt niet gebruiken. De eigenaar bood ook geen excuus aan, vroeg niet hoe het met haar was helemaal niets. Dat vind ik gewoon niet netjes, en sowieso helemaal niet gewenst bij een behendigheidsles. Maar goed dit is ook een les voor mezelf, ik zal ook zeker opletten dat zij niet meer los gaat als die of een andere mogelijke uitvallende hond niet kort aangelijnt bij de eigenaar zit. Toch erg zonde. Maar goed volgende week gaan we natuurlijk weer, ik denk dat ik dan meer op het los springen ga oefenen want dat lijkt mij voor haar ook fijner!

Afbeelding
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

Wat gaan ze bij jullie snel met het leren beheersen van de toestellen zeg!

Onze lessen behendigheid worden veel langzamer opgebouwd. De katteloop zie ik bij jullie meteen al op zijn hoogste punt staan. Bij ons wordt de katteloop eerst op kratjes gezet en naarmate de lessen vorderen verhoogd. Met de hoogtesprongen werd ook begonnen met overheen stappen en niet meteen op de juiste hoogte.

Onze eerste lessen zijn altijd de lessen waarbij vooral gelopen moet worden. Toestellen als wip en schutting (de meest belastende toestellen) komen pas aan de orde als blijkt dat de honden de belasting aan kunnen en beheerst het parcours kunnen volgen.

Hebben de deelnemende honden bij jullie ook eerst een heupfoto moeten laten maken en een dierenarts verklaring moeten halen?

Wel mooi zeg, dat water zo vlakbij :ok: !
Afbeelding
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Leuk zeg! :ok: '

Maar inderdaad wat gaan jullie snel! Wij zijn nu ongeveer bij les 7 maar hebben nogsteeds de A-schutting plat liggen, de slurf omhooggehouden en de kattenloop op de tafel gelegd. Wel oefenen we meerdere sprongen achter elkaar met de tunnel daar weer achter (het vooruitsturen) en de paaltjes natuurlijk :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

leuk val! ik vind het ook echt een staffiesprot. allemaal vinden ze het geweldig!

bij lola moet ik hard werken omdat zij de hekjes saai vindt en meteen een sprint neemt naar tunnel, kattenloop etc :N:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

Er werd wel gevraagd hoe het met de gewrichten ed was :wink: Maar rontge fotos zijn niet verplicht. Ik ga ze wel over 2 weken laten maken omdat ik zelf wel graag wil weten hoe het is.
De snelheid van leren wordt echt aan de hond aangepast hoor. Tyra doet gewoon alles, dus die mag steeds verder. Het heeft geen zin om de slurf omhoog te houden als ze er ook al zo doorheen gaat :wink:
De sprongen vind ik niet heel hoog hoor die kleine kan veel hoger springen op zich. Maar goed, ik begrijp best dat het voor sommige honden beter is om rustig aan te beginnen. Er was ook bv een golden die nog niet over de kattenloop en wip gaat (ik weet niet hoeveel lessen die heeft gevolgd) omdat dat teveel is. Het ligt echt aan de hond hoe snel je gaat.
Noële
Zeer actief
Contacteer:

Het gaat idd bij jullie snel. Wij doen bij beginners 1 niet eens de wipwap.
De schutting hebben we al redelijk snel gedaan (eerst op 't laagst, maar niet plat) en die staat nu op 1.60m. We hebben de katteloop deze week voor het eerst gedaan. Er werd één kant op een tafeltje gelegd.
Maar behendigheid is erg leuk om te doen, we gaan zeker verder met de vervolgcursus!

Groetjes, Noëlle.
Noële
Zeer actief
Contacteer:

Bij ons in de groep vinden alle honden de tunnel zo geweldig, is dat bij jullie ook zo?

Groetjes, Noëlle.
Valerie
Zeer actief

Noële schreef:Bij ons in de groep vinden alle honden de tunnel zo geweldig, is dat bij jullie ook zo?

Groetjes, Noëlle.
Ik zie de honden wel steeds als ze hun eigen weg kiezen richting de tunnel gaan :mrgreen:
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Hey deze ken ik. Dit is bij mij achter, Sirius heet de hondenschool. Doen ze dit nog steeds op een Dinsdag en donderdag?
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

Gaia schreef:Hey deze ken ik. Dit is bij mij achter, Sirius heet de hondenschool. Doen ze dit nog steeds op een Dinsdag en donderdag?
Ja :wink:
thalina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door thalina »

wat leuk valerie

ik heb ook al 3 lessen achter de rug :mrgreen:
tasja vind het geweldig

ook de hele tijd los.. maar met de 2de les was er nog een groep bezig
en tasja vond het wel interessant

1 hond vond haar dus niet interessant en gaf haar een snauw
dus tasja de hele tijd naar die hond kijken..
toen zijn we even verder gegaan met de longeer lijn
en dat ging super!!

3de les nog met de longeer lijn.. maar ze keek al minder naar die hond
en als het goed is gaat die groep verder op een ander uur dus kan tasja weer lekker los :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”