Even nagezocht: de kans op pyometra voor de leeftijd van 10 jaar is 23 tot 24%. Qua kwaadaardige mammatumoren (meer dan de helft van alle kwaadaardige tumoren bij teven is van dit type) lopen de schattingen uiteen van 2% tot boven de 20%. Als we aan de veilige kant gaan zitten (zeg 7%) betekent dit dat niet gesteriliseerde teven een kans van ongeveer 30% hebben om ooit kwaadaardige mammatumoren of baarmoederontsteking te ontwikkelen.malinois schreef:Ik vraag me dit serieus af... het valt volgens mij reuze mee nl.Casey schreef:Het zijn twee veel voorkomende ziekten die inderdaad effectief voorkomen worden door sterilisatie op relatief jonge leeftijd (zeg voor de tweede loopsheid).
In de africhting worden bijna geen honden gecastreerd en ik ken persoonlijk geen teef die baarmoederontsteking of baarmoederkanker heeft of hieraan is overleden en ik ken behoorlijk wat honden uit dit wereldje...
De kans op baarmoedertumoren is sowieso laag, dus die hoeven we niet mee te rekenen. Maar 30% is wel een percentage om rekening mee te houden, en ik denk dat dit percentage preventief ingrijpen wel rechtvaardigt.
Nogmaals, als jij toch liever niet je teven steriliseert is dat prima, maar het is wel een beslissing die rationeel en op basis argumenten genomen mag worden. Niet iedereen die wel besluit zijn/haar teef te steriliseren is bij voorbaat gek omdat hij/zij in een gezonde hond laat snijden

Kees