Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vriendinnetje van Bauke had kanker.. .wat doen jullie ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

malinois schreef:
Casey schreef:Het zijn twee veel voorkomende ziekten die inderdaad effectief voorkomen worden door sterilisatie op relatief jonge leeftijd (zeg voor de tweede loopsheid).
Ik vraag me dit serieus af... het valt volgens mij reuze mee nl.
In de africhting worden bijna geen honden gecastreerd en ik ken persoonlijk geen teef die baarmoederontsteking of baarmoederkanker heeft of hieraan is overleden en ik ken behoorlijk wat honden uit dit wereldje...
Even nagezocht: de kans op pyometra voor de leeftijd van 10 jaar is 23 tot 24%. Qua kwaadaardige mammatumoren (meer dan de helft van alle kwaadaardige tumoren bij teven is van dit type) lopen de schattingen uiteen van 2% tot boven de 20%. Als we aan de veilige kant gaan zitten (zeg 7%) betekent dit dat niet gesteriliseerde teven een kans van ongeveer 30% hebben om ooit kwaadaardige mammatumoren of baarmoederontsteking te ontwikkelen.
De kans op baarmoedertumoren is sowieso laag, dus die hoeven we niet mee te rekenen. Maar 30% is wel een percentage om rekening mee te houden, en ik denk dat dit percentage preventief ingrijpen wel rechtvaardigt.
Nogmaals, als jij toch liever niet je teven steriliseert is dat prima, maar het is wel een beslissing die rationeel en op basis argumenten genomen mag worden. Niet iedereen die wel besluit zijn/haar teef te steriliseren is bij voorbaat gek omdat hij/zij in een gezonde hond laat snijden ;) En een DA die adviseert een teef wel preventief te steriliseren is niet perse met zijn gedachten al op vakantie in Thailand ;) Het kan zomaar zijn dat ie gewoon het beste voorheeft met zijn patient :pffff: :wink:

Kees
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Dutchie63 schreef:ik wel, mijn vader had een dober en die is overleden aan baarmoederkanker.
Een kennis van mij had een intacte reu en die kreeg testiculair kanker.
EEn andere kennis had een golden retriever, om ook mee te fokken, alles was prima, hond zwanger..lang verhaal kort te maken, alle pups dood en ook de moeder hond..vreselijk gewoon voor iedereen..als ze was geholpen, waren er geen pups gekomen, en zij leefde nog..
Maar goed, het is ieders persoonlijke beslissing..eentje die bij mij heel positief over komt..Ik ben gek van mijn honden en als ik ze op zo'n manier langer bij me kan houden, doe ik het..
Marion
Tja, mijn eerste reu was gecastreerd met 9 maanden en had op zijn achtste 4 enorme tumoren in zijn borstkas :19: . En nee, dat heeft hij niet overleefd.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Liesbeth schreef: Tja, mijn eerste reu was gecastreerd met 9 maanden en had op zijn achtste 4 enorme tumoren in zijn borstkas :19: . En nee, dat heeft hij niet overleefd.
De medische voordelen van preventief steriliseren gelden voor de teven, niet voor de reuen. Bij reutjes neemt de kans op een aantal soorten tumoren wat af (onder andere testikeltumoren, uiteraard :wink: ) maar de kans op weer andere tumoren neemt weer wat toe. Uiteindelijk is er dus geen gezondheidswinst voor reutjes, wat bij teefjes wel het geval is (in verband met het vele voorkomen van baarmoederontsteking en mammatumoren).

Kees
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Casey schreef:
malinois schreef:
Casey schreef:Het zijn twee veel voorkomende ziekten die inderdaad effectief voorkomen worden door sterilisatie op relatief jonge leeftijd (zeg voor de tweede loopsheid).
Ik vraag me dit serieus af... het valt volgens mij reuze mee nl.
In de africhting worden bijna geen honden gecastreerd en ik ken persoonlijk geen teef die baarmoederontsteking of baarmoederkanker heeft of hieraan is overleden en ik ken behoorlijk wat honden uit dit wereldje...
Even nagezocht: de kans op pyometra voor de leeftijd van 10 jaar is 23 tot 24%. Qua kwaadaardige mammatumoren (meer dan de helft van alle kwaadaardige tumoren bij teven is van dit type) lopen de schattingen uiteen van 2% tot boven de 20%. Als we aan de veilige kant gaan zitten (zeg 7%) betekent dit dat niet gesteriliseerde teven een kans van ongeveer 30% hebben om ooit kwaadaardige mammatumoren of baarmoederontsteking te ontwikkelen.
De kans op baarmoedertumoren is sowieso laag, dus die hoeven we niet mee te rekenen. Maar 30% is wel een percentage om rekening mee te houden, en ik denk dat dit percentage preventief ingrijpen wel rechtvaardigt.
Nogmaals, als jij toch liever niet je teven steriliseert is dat prima, maar het is wel een beslissing die rationeel en op basis argumenten genomen mag worden. Niet iedereen die wel besluit zijn/haar teef te steriliseren is bij voorbaat gek omdat hij/zij in een gezonde hond laat snijden ;) En een DA die adviseert een teef wel preventief te steriliseren is niet perse met zijn gedachten al op vakantie in Thailand ;) Het kan zomaar zijn dat ie gewoon het beste voorheeft met zijn patient :pffff: :wink:

Kees
ik zeg alleen maar dat als ik kijk naar de hoeveelheid honden ik ken, en dat zijn er in de hondensport behoorlijk wat en je hoort ook veel van andere honden... dat ik er geen enkele ken (gelukkig) die baarmoederkanker of -ontsteking heeft (gehad)...
Dan valt dat percentage dus enorm mee...en ik vraag me af of er dan zo'n 'ophef' door sommige DA gemaakt mag worden over castratie kijk in het andere topic naar dat meisje die de schuld kreeg voor de dood van haar hond omdat ze niet gecastreerd was... bull... als een DA dat tegen mij zou zeggen op zo'n moment, hij een mooi stel blauwe oogjes zou hebben :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Jacan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jacan »

Hier worden de honden ook niet gesterliseerd of gecastereerd alleen als het echt niet anders kan.

Mijn vorige teefje Summer moest ook worden gesterliseerd worden inverband met een baarmoeder ontsteking de operatie ging op zich goed alleen had ze veel moeite met wakker worden en twee dagen later vond ik haar dood op de bank door de narcose.

Ook Daisy is twee jaar geleden gesterliseerd inverband met cystes in de baarmoeder ook hier ging de operatie vrij goed maar ook Daisy kwam moeilijk uit de narcose en raakte de s'avonds zelfs onderkoeld.
Gelukkig heeft zij het wel gehaald
Haar vacht is hierdoor hopeloos geworden vooral als ze in de rui is is er geen beginnen meer aan.

Ik denk wel een paar keer goed na voordat er 1 van mijn honden gecatereerd of gesterliseerd moet worden
Afbeelding
Luna 25-11-2011 27-12-2017
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Casey schreef:

Kees
Een DA die op vakantie wil die adviseert om níet te castreren. Dan kan hij namelijk schijnzwangerschappen behandelen, mamatumoren opereren, baarmoederontstekingen behandelen en daarná die castratie alsnog doen. Da's pas verdienen.......

Mijn teven worden preventief gecastreerd zodra dat foktechnisch mogelijk is.
tibetaantje
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 tibetaanse spaniel
Aantal honden: 2
Locatie: (je kunt niet alle honden van de wereld redden maar je kunt wel de wereld van 1 hond redden!!)

Ongelezen bericht door tibetaantje »

Als je een buitenlands hondje neemt ben je VERPLICHT om dat hondje te laten ''helpen''. PREFENTIEF dus!!!!! Daar word je op gewezen en ook word je er over gebeld, of je het al gedaan hebt!
groetjes van monique en mijn vriendje voor het leven... Tibo.

Tara .....29~12~2001 19~9~2015
Misty ....08~04~2003 13~07~2003
:I: Allway's in my heart :I:

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”