Ik zat net een oud topic te lezen op het forum over de labradoodle
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... le&start=0
en wil even het een en ander duidelijk maken.
De labradoodle wordt jong geholpen om wild fok te voorkomen, niet om alles in handen te houden, maar om er voor te zorgen dat het ras niet kapot gefokt wordt ( kijk maar naar de berner sennen die tegenwoordig maar 8 jaar oud wordt ) en dat de vacht niet kapot gefokt wordt.
Een echte labradoodle is geen poedel x labrador maar een mix tussen labrador x poedel x ierse waterspaniel. Ze zijn al 25 jaar aan het fokken met deze honden, het ras kan alleen nog niet erkend worden omdat er nog teveel verschil zit tussen de generaties. Voorbeeld:
Ik heb zelf een labradoodle reu van 5 maanden oud. Hij is zelf een beetje oranje achtig, zijn ouders zijn spier wit en zijn opa is weer zwart
Mijn labradoodle is gemaakt in australie, maar geboren in Nederland bij een Nederlandse fokker. Deze Nederlandse fokker heeft als regel dat de pups bij 6 maanden geholpen worden i.p.v. met 7 weken.
Ze maken het 'ras' niet dood door de vroege castratie er wordt gewoon gekeken met welke honden ze nog door willen fokken en de wildfok voorkomen.
Er zijn mensen die gebruik willen maken van dit ras en die dus wel een poedel op een labrador zetten en zeggen dat ze een labradoodle hebben...
De labradoodle is inderdaad gemaakt voor het gebruik als therapiehond / hulphond / blindegeleidehond die hypoallergeen zijn.
De echte labradoodle is dus ook niet gewoon een ierse waterspaniel x poedel x labrador, maar keer op keer gemixt om te krijgen wat het nu is.
En ze verharen niet ( heb het bewijs hier in huis ), maar het gaat nog niet zozeer om het verharen, want je zal heus wel eens een haartje vinden, maar wij kennen iemand die vreselijk allergisch is ( hij kan niet eens tegen onze mega kleine hamster..nou daar heb ik nog nooit een haar van gevonden
Ik wil even duidelijk maken dat de echt labradoodle geen mode hondje is of iets dergelijks ( iedereen zijn eigen mening natuurlijk ), maar dat ze echt gefokt worden voor een reden.
Onze Joep nu:

Zo ziet Joep er later waarschijnlijk uit: