Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ben jij kennel (huis ) blind?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik zie de fouten prima, gelukkig mar, want ik fok ook.
Zo is Isabel prachtig maar een lastpak, en Orpa heeft foutjes maar is de leukste hond die ik ooit gehad heb wat karakter betreft.

De tweede is de dochter van de eerste.
Zo zie je maar, het zegt geen barst ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Pak-de-bal schreef: want jouw honden vallen elkaar constant aan , toch?
Ik weet niet hoe je aan die onzin komt maar mijn honden hebben geen problemen onderling en ook nooit gehad :19:
Overigens ook niet met andere honden :roll:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Addy schreef:
Ik weet niet hoe je aan die onzin komt maar mijn honden hebben geen problemen onderling en ook nooit gehad :19:
waarschijnlijk uit haar potje met onzin... :mrgreen:
Addy

yamie schreef:
Addy schreef:
waarschijnlijk uit haar potje met onzin... :mrgreen:
:smile: :smile: :smile:
Addy

MARC_S schreef:
Pak-de-bal schreef:
Addy schreef:mijn honden benaderen de perfektie en wat een ander van ze denkt of meent te moeten zeggen interesseert me totaal niets.
zie je , dat je als moeder "door een roze bril " kijkt?

want jouw honden vallen elkaar constant aan , toch?
Hoe kom je daar nu weer bij? :denken:
Laat ik me dat nou toch ook afvragen :mrgreen:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ik geloof dat ik een heel redelijk inzicht heb in de minpunten van onze honden, of dat nou het onherleidbare oude Maxje is met z'n kuren, de stamboommechel Noeska met haar schoonheidsfoutjes en haar werkcapaciteiten of de xDH Laika met haar moeilijke, soms zo tegenstrijdige karakter. Zoals crutz ook al zegt, werkcapaciteiten gaan bij ons ook boven het uiterlijk, maar ook bij de werkcapaciteiten moet je wel weten wat de minpunten zijn om er prettig mee te kunnen trainen. Als je niet weet waar die minpunten liggen, zul je je hond tekort doen en er niet het beste uit kunnen halen. Kun je er wel iets mee, dan heb je een blijere hond en een blijere baas :mrgreen:
Gos
Zeer actief

@jidde: mijn werkhondje zit juist heel dik in haar vacht :wink:
Addy

Gos schreef: Als je niet weet waar die minpunten liggen, zul je je hond tekort doen en er niet het beste uit kunnen halen. Kun je er wel iets mee, dan heb je een blijere hond en een blijere baas :mrgreen:
Ik zie echt wel wat de evt minpunten van mijn honden zijn, alleen ervaar ik het niet zo, iedere hond heeft nou eenmaal zijn eigen karaktertje en ik accepteer ze hoe ze zijn en binnen hun mogelijkheden wordt eraan gewerkt :wink:
Gos
Zeer actief

Addy schreef:
Gos schreef: Als je niet weet waar die minpunten liggen, zul je je hond tekort doen en er niet het beste uit kunnen halen. Kun je er wel iets mee, dan heb je een blijere hond en een blijere baas :mrgreen:
Ik zie echt wel wat de evt minpunten van mijn honden zijn, alleen ervaar ik het niet zo, iedere hond heeft nou eenmaal zijn eigen karaktertje en ik accepteer ze hoe ze zijn en binnen hun mogelijkheden wordt eraan gewerkt :wink:
Ik zit ook niet in m'n maag met de minpunten van m'n honden. Ze zijn zoals ze zijn, maar dat maakt me nog niet blind voor die minpunten. Bijvoorbeeld de flosjes aan de oren van Noeska vind ik persoonlijk eigenlijk wel mooi, maar het past niet in de rasstandaard. Nou heeft ze volgens m'n zus wel een goede voorborst ( :smile: ) om maar wat te noemen. Ik bedoel maar dat ik wel zie wat er objectief niet goed aan is en daar zou ik rekening mee houden in het geval er gefokt zou worden.
Laatst gewijzigd door Gos op 23 mei 2008 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Addy

Gos schreef:Ik zit ook niet in m'n maag met de minpunten van m'n honden. Ze zijn zoals ze zijn, maar dat maakt me nog niet blind voor die minpuntent. Bijvoorbeeld de flosjes aan de oren van Noeska vind ik persoonlijk eigenlijk wel mooi, maar het past niet in de rasstandaard. Nou heeft ze volgens m'n zus wel een goede voorborst ( :smile: ) om maar wat te noemen. Ik bedoel maar dat ik wel zie wat er objectief niet goed aan is en daar zou ik rekening mee houden in het geval er gefokt zou worden.
Dan heb je het over raseigenschappen en ja dat is wat anders. Als ik naar het karakter van mijn honden kijk ben ik dik tevreden met ze :wink:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Gos schreef:@jidde: mijn werkhondje zit juist heel dik in haar vacht :wink:
hier ook hoor, de enige die een tijd een slechte vacht (geen tot weinig ondervacht) heeft gehad is Ace, maar dat was in de tijd dat hij nog in huis woonde, eenmaal buiten heeft hij een mooie volle vacht met goede ondervacht ontwikkeld...
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

yamie schreef:nee, ik ben eerder te kritisch en te negatief ;)
idem dito hier. :N:
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

alm@ schreef:
jidde schreef: Wat me wel opvalt, dat er vele werkhonden erg kaal zijn :N: Kimba heeft op de foto een dikke volle vacht, maar zo te zien is Hera ook kaal. Tuana was ook zo kaal, die zal nooit vooraan lopen. Maar bij een werklijn kijken ze nooit zo nauw naar de vacht
Mijn Reinaatje heeft een prachtige volle vacht :pffff: :mrgreen:
Er zijn ook uitzonderingen :smile: Maar als je bv bepaalde dekreuen kijkt uit werklijn, daar zit bijna geen haar op. Stel het was een kyno met zelfde beharing, dat werden die er toch echt op afgerekend hoor :eek: :mrgreen:
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chiki »

jidde schreef:
alm@ schreef:
jidde schreef: Wat me wel opvalt, dat er vele werkhonden erg kaal zijn :N: Kimba heeft op de foto een dikke volle vacht, maar zo te zien is Hera ook kaal. Tuana was ook zo kaal, die zal nooit vooraan lopen. Maar bij een werklijn kijken ze nooit zo nauw naar de vacht
Mijn Reinaatje heeft een prachtige volle vacht :pffff: :mrgreen:
Er zijn ook uitzonderingen :smile: Maar als je bv bepaalde dekreuen kijkt uit werklijn, daar zit bijna geen haar op. Stel het was een kyno met zelfde beharing, dat werden die er toch echt op afgerekend hoor :eek: :mrgreen:
Der zit wel een gewone vacht op hoor, tis in veel gevallen alleen wat korter dan die bij de fluffy kyno's :wink:, maar net wat je mooi vind . Als werker heb je immers niks aan dat haar, tis minder warm en het wordt toch niet gekamd :mrgreen:
jidde

Even voorbeeld:
http://www.duitseherders.com/plaatjes13/kwai.jpg
Werkhond

http://www.adelplatz.nl/pics/ratz.jpg
showhond

Zie je zo een verschil in vacht :N: Ik houd echt van volle vachten, er zijn ook werkhonden die dat hebben, maar dat zijn uitzonderingen.

En mijn fluffy ken ook prima tegen de hitte, beetje rare reactie :19:
dretje
Zeer actief

Ongelezen bericht door dretje »

Takkii is "iets" tussen tekkel en een jackrussel..... Koppie te breed voor een tekkel , kleur fout voor een russel, beetje kromme pootjes, een vacht die hangt tussen kort en ruw, in het bos geen oren(of in iedergeval niet werkende) enz enz

maar het is wel de mooiste en de leukst in zijn "soort"
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie

Ongelezen bericht door Chiki »

jidde schreef:Even voorbeeld:
Werkhond

showhond

Zie je zo een verschil in vacht :N: Ik houd echt van volle vachten, er zijn ook werkhonden die dat hebben, maar dat zijn uitzonderingen.

Ik vond jou, in mijn ogen, negatieve reactie op de kortere vacht van de werklijn juist raar... Die honden zijn niet kaal en de vacht is niet minder vol, het haar is alleen korter, niks meer of minder. Jij reageert erop of dat het een verschrikking is dat een duitse herder zo een vacht heeft. (voordeeltje: minder haar in huis :wink: )

Ennuh: doe mij het bovenste exemplaar maar :mrgreen: , dat vind ik nu een duitser zo Von Stephanitz ze heeft bedoeld :wink: .
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

maitestar schreef:
Chione schreef: :ok:

Jij showt ook, toch? vind je showen een soort van 'vereiste', ook om bv. kennelblindheid te 'voorkomen'?
Wij lopen heel af en toe wel eens shows. Maar van wat ik bij ons ras zie is dat het nog maar weinig om de honden te doen is en meer om de mensen die ze showen...

Zo was ik eens met Josh op een clubmatch van KC Sneek waar hij beste van het ras werd en beste Terriër door dezelfde keurmeester, later ook nog 5e BIS maar dit was andere keurmeester.
Deze beste man kwam een paar maandjes later in Goes, een behoorlijk stuk rijden voor ons maar omdat hij zo lovend was over Josh vond ik het de gok wel waard.
Maar in Goes werden we er met een ZG uitgegooid met de mededeling dat hij helaas niet meer kon doen :denken:
In Zwolle werd Josh vervolgens een tijdje later wel 2U geplaatst door deze man maar een show later weer een ZG... Maar dit laatste was op de Winner waar een stuk meer 'bekende' mensen waren.
En zo heb ik helaas nog wel meer voorbeelden met andere keurmeesters.

Dus naar mijn idee en ervaring zijn de keurmeesters niet echt eerlijk, tenminste bij ons ras dan, en krijg je dus ook niet echt een rëeel beeld van je hond en zijn kwaliteiten.
In dit geval moet je zelf erg kritisch zijn en met een open blik zelf goed naar je hond kijken.
Door dezelfde keurmeester nog wel, steeds zo'n andere uitslag, dat is wel zeer opmerkelijk. :eek:

Je laatste zin lijkt mij ook het meest logische, dat is echter niet voor een ieder weggelegd, heb ik het idee. :wink:
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
Chione
Zeer actief

Jinx schreef:Showen werkt daar zelfs niet tegen :wink:
Ik heb kattenshows gelopen. Nou, daar waren toch altijd wel een paar mensen pisnijdig, omdat hun kat geen BIS of zelfs maar BIV nominatie had gekregen. Zoveel mensen waren 10000% overtuigd dan hun kat het mooiste was wat mensenogen konden aanschouwen :roll:

En píssig, nijdig, woedend als de keurmeester daar anders over dacht...Maar daarvan leren? Neu hoor, volgende show stonden ze weer briesend met dat beest in hun armen :mrgreen:
:mrgreen: Grappig, want bij die vraag mbt shows dacht ik o.a. aan een kattenfokker die vind dat je shows 'moest' lopen, om je o.a. te behoeden voor kennelblindheid.

Nu gaat mijn voorkeur uit naar Perzen met neus, die zouden sowieso al weggehoond worden op shows :mrgreen: , maar sowieso denk ik ook dat je eigen kritische/open blik het meest logische is, zoals maitestar ook al schreef.

~
Afbeelding
~
Chione
Zeer actief

MARC_S schreef:Ik ben wel kennelblind. Eva is helemaal perfect dus dat staat al vast. O wee de keurmeester die fouten ziet want die heeft ze niet. Als ze al iets op of aan te merken hebben dan zien ze het dus gewoon zelf verkeerd. Hooguit haar witte tenen, maar dat mag volgens de standaard. Cleo is ook de mooiste Spaanse schone die er is en Dapper is ook helemaal perfect. Niks meer aan doen dus wat mij betreft. :mrgreen:

:mrgreen: In elk geval kom je er zelf voor uit. Ik heb alvast wat medelijden met de keurmeester die haar moet keuren later. :mrgreen:

~
Afbeelding
~
Chione
Zeer actief

L&T schreef:Layla had wel wat grooter mogen worden ze is wel erg klein vergeleken een Labrador, en haar staart is zo dun, die mog ook wel wat dikker zijn. Maar voor de rest is ze perfect :wink: en dat roze tuigje heeft Layla ook :wink:
Ochja, de 'min'puntjes maken je hond(en) uniek en sowieso perfect voor jezelf, toch. :wink: Leuk, ik vind die Ezy dog tuigjes te gek. :ok:

~
Afbeelding
~
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Chione schreef:
MARC_S schreef:Ik ben wel kennelblind. Eva is helemaal perfect dus dat staat al vast. O wee de keurmeester die fouten ziet want die heeft ze niet. Als ze al iets op of aan te merken hebben dan zien ze het dus gewoon zelf verkeerd. Hooguit haar witte tenen, maar dat mag volgens de standaard. Cleo is ook de mooiste Spaanse schone die er is en Dapper is ook helemaal perfect. Niks meer aan doen dus wat mij betreft. :mrgreen:

:mrgreen: In elk geval kom je er zelf voor uit. Ik heb alvast wat medelijden met de keurmeester die haar moet keuren later. :mrgreen:
Morgen dus. :wink:
Ik houd mijn camera wel bij de hand voor het geval dat het op een rel uit gaat draaien. :mrgreen: :wink:
jidde

Chiki schreef:
jidde schreef:Even voorbeeld:
Werkhond

showhond

Ik vond jou, in mijn ogen, negatieve reactie op de kortere vacht van de werklijn juist raar... Die honden zijn niet kaal en de vacht is niet minder vol, het haar is alleen korter, niks meer of minder. Jij reageert erop of dat het een verschrikking is dat een duitse herder zo een vacht heeft. (voordeeltje: minder haar in huis :wink: )

Ennuh: doe mij het bovenste exemplaar maar :mrgreen: , dat vind ik nu een duitser zo Von Stephanitz ze heeft bedoeld :wink: .
Tja, jouw reactie over fluffy honden mag blijkbaar wel, maar als ik zeg dat de meeste werklijnen "kale honden" zijn (terwijl ik dat ook over mijn eigen tuana zeg :mrgreen: ) mag weer niet.
De reu uit foto nummer 2 is ook niet supervol qua beharing, dat is ook pas op latere leeftijd gekomen, net als zijn dochter :mrgreen:
ik vind het geen verschrikking, het valt mij alleen op dat het zo is en dat je daar bijna niemand over hoort :N: Verder geen problemen mee, alleen ik vind het zelf niet mooi, ik houd echt van volle vachten, werk of show
Chione
Zeer actief

LongFields schreef:
Chione schreef:

Morgen dus. :wink:
Ik houd mijn camera wel bij de hand voor het geval dat het op een rel uit gaat draaien. :mrgreen: :wink:
Ben benieuwd. :wink:

Succes morgen!

~
Afbeelding
~
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Chione schreef:

Morgen is het zover :devil:

Hahaha, nee hoor, zonder dollen, het was natuurlijk maar een grapje. Ze heeft op dit moment niet eens haar in haar gezicht en de halve nek is al kaal omdat ze veel rolt en plukrijp is. Ik denk dus dat ze het morgen al aflegt tegen haar broers en zussie :wink:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

MARC_S schreef:
Chione schreef:

Hahaha, nee hoor, zonder dollen, het was natuurlijk maar een grapje. Ze heeft op dit moment niet eens haar in haar gezicht en de halve nek is al kaal omdat ze veel rolt en plukrijp is. Ik denk dus dat ze het morgen al aflegt tegen haar broers en zussie :wink:
Zelfs als dat zou gaan gebeuren morgen, dan zegt dat nog helemaal niets.
Nozem is destijds met een maand of 6 samen met 2 zussen en 1 broer op de Jonge Hondendag van de NVBH geweest en werd toen 3e, achter Fenna en Laika. Dat is de enige keer geweest dat ze niet boven haar nestgenoten geëindigd is, en dat was toen puur omdat de andere pups al verder "af" waren dan Nozem zelf.
Ik ga er trouwens van uit dat de keurmeester gewoon door een (over)rijpe Laekenvacht heen kan kijken hoor. Dat is tenminste te hopen, Nozem haar vacht had er eigenlijk al een paar weken af moeten zijn en die is ook zeker niet op haar voordeligst nu.

Nou ja, als we maar lol hebben met zijn allen morgen. Ik heb er in ieder geval veel zin in!
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

LongFields schreef: Zelfs als dat zou gaan gebeuren morgen, dan zegt dat nog helemaal niets.
Nozem is destijds met een maand of 6 samen met 2 zussen en 1 broer op de Jonge Hondendag van de NVBH geweest en werd toen 3e, achter Fenna en Laika. Dat is de enige keer geweest dat ze niet boven haar nestgenoten geëindigd is, en dat was toen puur omdat de andere pups al verder "af" waren dan Nozem zelf.
Ik ga er trouwens van uit dat de keurmeester gewoon door een (over)rijpe Laekenvacht heen kan kijken hoor. Dat is tenminste te hopen, Nozem haar vacht had er eigenlijk al een paar weken af moeten zijn en die is ook zeker niet op haar voordeligst nu.

Nou ja, als we maar lol hebben met zijn allen morgen. Ik heb er in ieder geval veel zin in!
We zullen wel zien inderdaad. Haar broers en zusje zijn in ieder geval ook veel meer af al dus wat dat aangaat zal dat wel zo lopen denk ik. :mrgreen: Maar dat geeft helemaal niks want ik denk dat ze uiteindelijk hartstikke mooi wordt en anders ook prima wat mij betreft.

Ik verheug me inderdaad vooral op een leuke dag morgen en het weerzien van het hele nest. :cheer: Ik vind het ook leuk de mensen weer eens te spreken die ik eerder steeds sprak terwijl ik nog niet eens een laekense had :wink:
Afbeelding
Chione
Zeer actief

MARC_S schreef:
Chione schreef:

Er zijn camera's aanwezig, dus wie weet wat voor een nieuwe reality show. :mrgreen: Sowieso, je weet maar nooit hoe het balletje rolt. :wink: En wat al gezegd is, ze is nog jong ed en ze zal sowieso de mooiste, liefste, beste etc voor jullie zijn. :ok:

In elk geval succes morgen en vooral veel plezier etc gewenst. :ok:

~
Afbeelding
~
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik heb denk ik niet zo'n last van kennelblindheid. . Buffy is beslist geen kampioentje qua schoonheid: ze is te groot, te dik, ze heeft een te kleine kop in verhouding met haar lichaam, ze heeft geen echt grote pluim aan haar staart, ze is wat aan de witte kant (hoewel wij erg houden van een hond met wat kleinere platen). Haar oren zijn aan de kleine kant en ze draagt ze heel regelmatig open. Ze is iets overbouwd. Ze is niet lief tegen vreemde mensen en ze kan een behoorlijke bitch zijn tegen andere honden, ook als die alleen maar even aan haar kont willen snuffen.

Wel heeft ze een mooie bles, een vriendelijke kop, lange bellen en een goede kleur bruin.
Dat ze lastig is met vreemde honden en mensen, dat vind ik niet prettig maar was geen verrassing. Ik denk ook wel dat wij daar redelijk verantwoordelijk mee omgaan.

Er staat zoveel tegenover: als ze eenmaal iemand kent dan kan die alles met haar doen. Ze is waakt maar blaft weinig en niet door. Ze is heel zacht in de bek en je kunt haar de breekbaarste dingen laten apporteren. Ze zal niet gauw in gevecht raken en dan nog is het veel geschreeuw en weinig wol. Ze is rustig in huis en luistert goed. Ze heeft nog nooit iets gesloopt en blijft van onze spullen af. Ze kan goed alleen zijn en is dol op autorijden. Het is een hele erge knuffelkont, ze ligt graag bij je en wil je graag plezieren. Ze is intelligent en pikt gemakkelijk dingen op, heeft een geheugen als een ijzeren pot. Ze spreekt duidelijke taal, is heel goed in het corrigeren van wat oudere pups, en komt niet gauw in gevecht. Heeft ook behoorlijk wat hondenvriendjes, het is geen asociale hond die met geen enkele hond kan, dat zou ik wel heel lastig vinden.

Dat soort dingen vind ik veel belangrijker dan voldoen aan de rasstandaard en 1U worden.

Anne
Abby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua en Leonberger

Ongelezen bericht door Abby »

Nee, geen last van... :pffff: Het is namelijk gewoon een feit dat ik de trotse eigenaresse ben van 's werelds enige echte Perfecte Cairnterriër. Hoezo te zwaar en te groot volgens de rasstandaard? De rest is gewoon te klein en te licht, en die standaard klopt gewoon niet... :pffff: En hoezo niet luisteren? Doet ze wel, ik heb haar gewoon heel vrij opgevoed, ze komt in haar eigen tijd, als ze daar zelf het nut van inziet. Slimme hond toch?
Dus nee, hier absoluut geen geval van kennelblindheid... :neenee:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”