Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer heb je een band met je hond?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Mara Roulette
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Wanneer heb je een band met je hond?

Ongelezen bericht door Mara Roulette »

Ik vraag mij af wat jullie verstaan onder een band met je hond hebben?

De trainster vertelde mij dat ze geen band zag tussen mij en mijn hond (de eerste keer dat ze mij zag) en ook deze ook niet bij mijn vriend kon ontdekken. Ik vroeg om uitleg het enige dat eruit kwam was dat een border je zou moeten smeken om voor je te werken? :19: Mac was afgeleid dat is waar volgens mij verveelde hij zich rot en ik had een slecht humeur.
Is dat dan je band met je hond?
En wat doe je eraan om die te verbeteren? Of kan dat niet?
Afbeelding

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
[/url]
ponne
Zeer actief

Re: Wanneer heb je een band met je hond?

Ongelezen bericht door ponne »

Mara Roulette schreef:Ik vraag mij af wat jullie verstaan onder een band met je hond hebben?

De trainster vertelde mij dat ze geen band zag tussen mij en mijn hond (de eerste keer dat ze mij zag) en ook deze ook niet bij mijn vriend kon ontdekken. Ik vroeg om uitleg het enige dat eruit kwam was dat een border je zou moeten smeken om voor je te werken? :19: Mac was afgeleid dat is waar volgens mij verveelde hij zich rot en ik had een slecht humeur. Is dat dan je band met je hond?
Dan moet je alzo niet met je hond iets gaan doen :denken:
Je hebt een band met je hond als jij interessanter bent dan de omgeving :wink:
Bedoelde ze de band tusen je hond en je vriend, of tussen je vriend en jou? :roll:
Afbeelding

Rijkdom is als zeewater: hoe meer men er van drinkt, hoe dorstiger
men wordt.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

ponne schreef: Je hebt een band met je hond als jij interessanter bent dan de omgeving :wink:
Ik was voor Moos toch echt niet interessanter dan die mensenpoep in de bosjes, maar we hadden een super band.
Volgens mij heeft iedereen wel momenten dat bepaalde dingen in de omgeving net even meer lokken.
Afbeelding
Mara Roulette
Zeer actief

Martijn schreef:Vind je zelf dat je iets mist op dat vlak?
Nee eigenlijk niet om eerlijk te zijn. Ik werd er wel onzeker en boos van dat dan weer wel ;) Vooral omdat er niet veel zinnigs uit kwam, of een advies. Daar erger ik mij dan aan.
Afbeelding

Afbeelding
[/url]
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Mara Roulette schreef:
Martijn schreef:Vind je zelf dat je iets mist op dat vlak?
Nee eigenlijk niet om eerlijk te zijn. Ik werd er wel onzeker en boos van dat dan weer wel ;) Vooral omdat er niet veel zinnigs uit kwam, of een advies. Daar erger ik mij dan aan.
Volgensmij ben jij nu juist een steun en toeverlaat voor Mac.
Omdat hij bang is, zoekt hij de steun van jou op.
Dat kan de band volgensmij erg versterken.
Hij komt naar jou toe, omdat hij jou vertrouwt en jij zijn baasje bent.
Mara Roulette
Zeer actief

ponne schreef: Dan moet je alzo niet met je hond iets gaan doen :denken:
Bedoelde ze de band tusen je hond en je vriend, of tussen je vriend en jou? :roll:
Helemaal mee eens, ik was niet chagerijnig op mijn hondje wel uit mijn doen. Omdat ik het even allemaal niet meer wist en Mac zich heel defensief aan het gedragen was. Dat hield gelukkig snel op.

Ik was op dat moment niet leuker dan de omgeving, tenminste niet op het moment dat we niets te doen hadden. Hij vond gras eten lekkerder dan met het speeltje spelen, toen heb ik maar een grasspriet gepakt. Aangezien hij normaal gesproken met wandelingen altijd lekker dicht bij ons loopt en wel wil spelen zag ik het probleem niet zo.

Ik hoop dat ze het had over onze band met onze hond
:roll:
Afbeelding

Afbeelding
[/url]
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Lekker makkelijk beoordeeld van de trainer. Jij merkt zelf wel of je een band hebt met je hond of niet. Op de training ben ik ook niet altijd interessanter dan de omgeving (lees leuke knappe teefjes), maar dat is niet meer dan normaal lijkt mij. Mijn man wordt ook wel eens afgeleid als er een knappe dame voorbij loopt (ik word ook wel eens afgeleid als er een knappe man voorbij loopt). En toch hebben wij een band dacht ik zo. :pffff:
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Mara Roulette schreef:Ik vraag mij af wat jullie verstaan onder een band met je hond hebben?

De trainster vertelde mij dat ze geen band zag tussen mij en mijn hond (de eerste keer dat ze mij zag) en ook deze ook niet bij mijn vriend kon ontdekken. Ik vroeg om uitleg het enige dat eruit kwam was dat een border je zou moeten smeken om voor je te werken? :19: Mac was afgeleid dat is waar volgens mij verveelde hij zich rot en ik had een slecht humeur.
Is dat dan je band met je hond?

Als ik jouw trainster moet geloven zou ik met geen van m'n borders een band hebben :roll: Dat dwingelanderige 'ik wil ik wil ik wil, baasje zeg me nou wat ik moet doehoennnn' wat je nog wel eens bij border collies ziet heb ik er meteen uitgehaald. Had ik niet zo'n zin in. Wat niet betekent dat m'n honden niet graag met me samenwerken, maar dan wel op mijn manier en als ik aangeef dat het daar tijd voor is. Dan gaan ze er ook helemaal voor. Alleen Bayko is een beetje een apart geval, in die zin dat hij er nog weleens andere ideeen op na wil houden als ik. Hij is nogal.. uh.. zelfstandig aangelegd :mrgreen: Heeft tijdens het sporten zeer veel afwisseling en uitdaging nodig anders vindt ie 't al snel saai en gaat lekker z'n eigen ding doen. Dingen waarbij hij niet zo veel commando's hoeft op te volgen maar vooral op eigen inzicht aan de slag mag (schapendrijven of het nalopen van een ontzettend moeilijk spoor bijvoorbeeld) liggen hem het beste, dat verveelt 'm ook nooit. Concentratie ten top is 't dan. Stiekem dus toch wel een echte border :wink: De puppycursus en daaropvolgende gehoorzaamheidscursus waren een ramp. Hij vond al die andere honden en de mensen langs de kant veeeeel te leuk. Ach ja, men heeft erg om hem gelachen zal ik maar zeggen :mrgreen: Op onze hondenschool deden ze gelukkig niet aan examens anders waren we waarschijnlijk nooit uit die puppygroep gekomen :N: Gelukkig had de instructeur heel goed in de gaten dat Bayko de oefeningen wel beheerste en dus mochten we gewoon doorstromen naar de volgende groep. Tijdens de derde cursus ging er opeens een knopje om en liet meneer zien dat ie eigenlijk gewoon de beste 'leerling' was. Tja begrijpen deed ie 't allemaal allang, hij was 't eerste jaar alleen snel afgeleid. Dat heeft ie nu nog wel eens hoor. Als iets te makkelijk voor hem is dan houdt ie 't na een tijdje voor gezien of werkt heel slordig. Bayko is een hond waar duidelijk een kop op zit. Toch durf ik best te zeggen dat mijn band met hem goed is. Ik kan met hem lezen en schrijven, hij vertrouwt mij en ik vertrouw hem. Tijdens zijn opvoeding hebben we heel wat hindernisjes moeten overwinnen en hij zal waarschijnlijk altijd een hond blijven die je zo af en toe probeert uit te testen, maar juist dat maakt onze band misschien wel zo sterk.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

of je een band met je hond hebt dat merk je denk ik gewoon. je weet dat op een of andere manier.
als je hond duidelijk al je gezag ondermijnt en alles aan zijn laars lapt en nooit luistert en de baas over jou is, dan mist er wat ja.
maar ik geloof niet dat dat snel bij iemand het geval is.
Buster mijn hond is vervelend als we moeten wachten. en dat is nogal vaak. we trainen bij een manege dus is hij altijd als we stilstaan op zoek naar strondjes,stro,zand takjes,alles. als ik dan sta te luisteren naar de trainer ben ik dus oersaai voor hem. nou als ik dan geen band heb met mijn hond :19:
maar met oefeningen is hij goed. hij is alleen nog steeds wel een allemansvriendje, dus als mensen hem aaien of tegen mij of hem praatten, dat vind hij nog moeilijk om dan te blijven zitten. nou ja, niet alles kan meteen perfect hoor! er moet wat te oefenen blijven natuurlijk :mrgreen:
maar als in jou geval dan iemand zegt dat je dan geen band heb met je hond :eek: :pffff:
Cheryl87
Zeer actief

Ongelezen bericht door Cheryl87 »

:roll:[/quote]

Dat zou betekenen dat ik geen band heb met mijn hond.
Omdat ik niet altijd interessanter ben dan de omgeving?
Omdat een andere hond weleens leuker is of een voorbij gaande fietser.
Of visite in huis.

Ik denk eerder dat het misschien meer is dat de omgeving interessanter kan zijn dan jou, maar dat de hond wel altijd bij jou terug komt (ook al duurt het soms even :roll: )

Maar ik denk dat het heel persoonlijk is en dat het het belangrijkste is dat JIJ een band voelt met je hond.
Ik voel een band met Beetle, of andere nou struikelen over die onzichtbare draad waarmee Beetle en ik verbonden zijn (zoals ik het voel) kan mij niks schelen. Zolang ik maar weet dat die band er is.
En merk als het draad op knappen staat of juist sterker word.

Dat is het belangrijkste, denk ik.
Afbeelding

Made by Spriet
Madison
Zeer actief
Mijn ras(sen): West Highland White Terriër

Ongelezen bericht door Madison »

Ik vind dat je een band met je hond hebt, als je fijn veel dingen samen kunt doen en hij/zij lekker bij je ligt en gewoon dat je het fijn hebt! Het hoeft echt niet te betekenen dat je interessanter bent dan je omgeving.... Het is voor iedereen anders en je zal zelf wel beter voelen of je een band hebt of niet. Dat kan zo'n trainster niet even snel HUPPA beoordelen hoor.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Als je elkaars gedrag serieus neemt en daar beide naar handelt.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Poppetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Poppetje »

Ik bazeer mijn band met mijn hondje op het feit dat ze graag bij mij is en ik graag bij haar.

Ik heb ook het idee dat we een sterke band hebben doordat ze zich bij mij veilig voelt.
Vroeger rende ze weg als ze iets eng vond, dan ging ze er gewoon vandoor en liet alles achter haar. Door haar steun te geven komt ze nu naar mij toe ipv weg te lopen.

En ik denk dat het ook een gevoel is wat je wel of niet hebt.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Een band tussen baas en hond zit 'm niet zo zeer in 'luisteren' of steeds maar aandacht voor die baas hebben.
Het zit 'm volgens mij voor een heel groot deel in begrip. Zorgen dus dat je jouw hond begrijpt, maar jij, als baas, moet ook zorgen dat je hond jouw begrijpt. Door dat begrip te kweken moet je veel samen doen. Ik denk dat als je dat als basis neemt, dat zo'n band alleen maar groeit.
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Een band bestaat ook uit op elkaar reageren.

Zo zit ik wel eens te kijken naar Animal police en daar zie ik dan honden die door hun eigenaar opgehaald worden uit het asiel omdat ze gevonden zijn. En die honden reageren dan nauwelijks. Er gaat niet veel vanuit naar hun baas. Nou, dan zou je mijn honden moeten zien in zo'n situatie. Die schudden dan met hun kont (door het kwispelen) en beginnen te zingen.

Een band is dus wederzijds, uit zich in wederzijdse innige begroetingen, blijdschap als je elkaar ziet. Je hond is dan ook op jou als baas gericht.

Je kunt het zien als een hond op zijn baas gericht is, of totaal geen belangstelling heeft voor zijn baas, en lg. zich gewoon "toevallig" aan de andere kant van de riem bevindt als bijzaak.

SOms komt het door de baas dat een hond zich niet erg op hem richt. Immers, hoe meer je geeft, hoe meer een hond teruggeeft. En er zijn mensen die niet veel in honden zien en dus ook niets van zichzelf erin stoppen.
Maar ik heb ook wel eens honden gezien die gericht waren op alles en nog wat, maar niet op mensen, totaal niet geïnteresseerd in mensen. En met zulke honden is het moeilijker om een band op te bouwen.

Het moet dus van 2 kanten komen. En misschien dat er eentje mee begint, maar de ander zich tenminste openstelt. En dat vandaar uit een band ontstaat.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Nieve
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nieve »

Ik vind het persoonlijk een beetje raar dat een trainster dat denkt te kunnen beoordelen de eerste keer. Als het de eerste keer is dat je op training bent, vind ik het sowieso niet vreemd dat je hond andere dingen even wat spannender vindt.

Ik zou me er niet zoveel van aan trekken als ik jou was, tenminste niet als je zelf het idee hebt dat het wel goed zit tussen jullie. Mij hebben ze ook al eens verteld dat ik een probleem met mijn hond zou krijgen (trainer liep zelf met zijn hond bij een gedragstherapeut omdat hij zijn hond niet aan kon) en ik heb na 7 jaar nogsteeds geen problemen met mijn hond. Als jij je hond begrijpt en je hond jou en je ondervindt zelf geen problemen, laat anderen dan maar kletsen.
Afbeelding
When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
Does
Zeer actief

Ongelezen bericht door Does »

Kon de trainster ook aangeven waarom ze vond dat jullie geen band hebben? Anders is het zo'n opmerking waar je helemaal niets mee kan. :denken:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Wanneer heb je een band met je hond.......wanneer je het gevoel hebt elkaar op een ontspannen manier aan te voelen.Het is een vanzelfsprekendheid die voortkomt uit interesse en wederzijds respekt.Maar dat moet groeien en meestal is daar op een cursus weinig van te merken, zeker als het om een jonge hond gaat.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

een band is elkaar door en door kennen, precies weten wanneer ze wat gaan doen en ook op je hond kunnen vertrouwen.
En de ene band is de ander ook niet, je hebt met alle honden een andere band.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Rami schreef:Een band tussen baas en hond zit 'm niet zo zeer in 'luisteren' of steeds maar aandacht voor die baas hebben.
Het zit 'm volgens mij voor een heel groot deel in begrip. Zorgen dus dat je jouw hond begrijpt, maar jij, als baas, moet ook zorgen dat je hond jouw begrijpt. Door dat begrip te kweken moet je veel samen doen. Ik denk dat als je dat als basis neemt, dat zo'n band alleen maar groeit.
sommige mensen weten dingen ook meteen goed te verwoorden. begrip is basis. :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”