Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenpoep overlast,hoe denken jullie dit tegen te gaan?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Irene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerenfox
Spaanse mix
dwergpincher
Aantal honden: 3
Contacteer:

Hondenpoep overlast,hoe denken jullie dit tegen te gaan?

Ongelezen bericht door Irene »

Ik weet niet of dit hier goed staat,
maar ik ben erg benieuwd naar jullie kijk op het hondenpoep probleem.
Ik ben zelf namelijk stellig van mening dat als er overal wat meer bermen en /of groenstroken zouden komen in de diverse wijken het hele probleem is opgelost,voordeel is daarbij ook nog dat die mooie begroeide wilde bermen een lust voor het oog zijn en weer diverse insecten zullen trekken.
De drollen liggen daar voor niemand in de weg,hooguit voor de hondenbezitters zelf,maar meestal weten die wel waar ze moeten kijken om er niet vol in te gaan staan :mrgreen:
Hoe denken jullie dat het probleem kan worden opgelost.
Laatst gewijzigd door Irene op 26 mei 2008 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik denk inderdaad dat er in sommige wijken meer groenstroken moeten komen. MAar besef wel dat met warm weer de ontlasting die daar gedeponeerd wordt wel extra ruikt. En dat omwonenden dat niet als prettig zullen ervaren. Ik denk dat het er daarom toch altijd op neer zal komen dat de drollen opgeruimd zullen moeten worden.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Gewoon opruimen als je hond daar poept waar iemand er last van kan hebben, dus op stukken gras, stoepen etc.
Kwestie van altijd wat plastic zakjes bij je hebben, je pakt het zo op, knoopje erin en in de volgende vuilnisbak gooien. Klaar.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Gewoon netjes opruimen, in openbaar groen gaat dat ook vreselijk stinken, je zal zo'n groenstrook voor de deur hebben :N:
Ik ben eens ergens op visite geweest , het was bloedheet toen en je werd onpasselijk van de stank en de vliegen.
Het is een kwestie van mentaliteitsverandering en dat lukt meestal alleen via je portemonnee.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Inge schreef:Gewoon opruimen als je hond daar poept waar iemand er last van kan hebben, dus op stukken gras, stoepen etc.
Kwestie van altijd wat plastic zakjes bij je hebben, je pakt het zo op, knoopje erin en in de volgende vuilnisbak gooien. Klaar.
Zo denk ik er ook over.
Ik heb ook altijd poepzakjes in mijn tas.
Al moet ik wel zeggen dat er meer afvalbakken mogen komen, soms loop ik best lang zonder mijn gevulde zakje kwijt te kunnen. :roll:
Dat is minder. :mrgreen:
Maar ook ik ben erg voor:opruimen daar waar een ander er last van heeft.
Hier mag je de hondepoep wel in de goot van het trotoir schuiven bij het gebrek aan afvalbakken. :wink:
Dus het probleem word met deze maatregel wel onderkend, vind ik.
Het feit alleen al dat *poep op de stoep* ergernis nummer 1 is van veel mensen.
Ook hierover gaat het eigenlijk weer over rekening houden met elkaar vind ik. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Inge schreef:Gewoon opruimen als je hond daar poept waar iemand er last van kan hebben, dus op stukken gras, stoepen etc.
Helemaal mee eens.
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Onze honden doen het helaas regelmatig in onze tuin :N: Gelukkig hebben we alleen maar tegels en hebben ze keurige vleesdrolletjes dus het is zo weer schoon :mrgreen: En bijkomend voordeel is dus dat er van onze honden buiten geen overlast is. Dus wij dragen in ieder geval op deze manier ons steentje bij :roll:

Ik weet niet meer waar ik het gezien heb :denken: Maar ik was in ieder geval ergens en daar stonden speciale vuilnisbakken met daarbij een houder met poepzakjes.
Is op zich een goed idee voor de gemeentes die aan hondenbelasting doen, dan gaat het geld tenminste ook naar iets nuttigs voor de honden. En erg makkelijk voor als je het zelf vergeten bent, dit gebeurt mij nog wel eens :roll: Dan kun je met blaadjes of papiertjes uit de bosjes aan de gang :N:
Groetjes,
Wendy
Irene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerenfox
Spaanse mix
dwergpincher
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irene »

Ja daar ben ik het op zich ook helemaal mee eens maar hier in de buurt zie ik het toch nooit iemand doen.Iik zie af en toe een poepzakje in het plantsoen liggen maar dat is in mijn ogen ook niet helemaal de bedoeling.

Aan de ene kant denk ik dan als we niet voor de extra groenstroken zouden gaan dat ze dan maar wat strenger moeten optreden,maar dan hoor ik weer hoe ze dat in Den haag doen en dat vind ik toch ook wel weer te ver gaan,daar krijg je al een boete als je geen zakjes bij je hebt.
Een collega van mij had dus net zn laatse zakje gebruikt en was bijna thuis(hond had alles al gedaan) en hij kreeg gewoon een boete van 60 euries,nou dat is dan iemand die altijd alles netjes opruimd.

Volgens mij gaat het nooit lukken om iedereen zover te krijgen dat ie zn eigen poep opruimt.Al ben ik zeker voorstander
Tja misschien moeten ze maar weer wat nieuwe banen creëren,verdiend zichzelf terug met al die boetes :mrgreen:
maitestar schreef: ik weet niet meer waar ik het gezien heb :denken: Maar ik was in ieder geval ergens en daar stonden speciale vuilnisbakken met daarbij een houder met poepzakjes.
Is op zich een goed idee voor de gemeentes die aan hondenbelasting doen, dan gaat het geld tenminste ook naar iets nuttigs voor de honden.
Bij ons is de hondenbelasting zelfs afgeschaft en sindsdien hangen er overal van die bakken met zakjes en vuilnisbakken
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Gelukkig doen mijn honden het van nature diep in de bosjes van het bos, niemand heeft daar last van. Mocht er bij hoge nood wat op een pad vallen dan ruim ik het op. Hier in de gemeente hangen overal houders met zakjes en prullebakken en de meeste hondebezitters maken er (gelukkig) gebruik van.
Ik woon aan de rand van de duinen, ik erger me hier meer aan de enorme hoeveelheden paardenmest die overal ligt en nooit opgeruimd wordt :19:
Afbeelding
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Mijn honden poepen alleen in het buiten gebied. Ik woon achter de dijk. Ze poepen hier nooit in de wijk, mochten ze dat per ongeluk wel een keer doen, dan ruim ik het op.
Ik erger me wel aan de hoeveelheid honden poep die hier in de wijk ligt. Het ligt hier overal op de stoep :roll:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

maitestar schreef:
Ik weet niet meer waar ik het gezien heb :denken: Maar ik was in ieder geval ergens en daar stonden speciale vuilnisbakken met daarbij een houder met poepzakjes.
Is op zich een goed idee voor de gemeentes die aan hondenbelasting doen, dan gaat het geld tenminste ook naar iets nuttigs voor de honden. En erg makkelijk voor als je het zelf vergeten bent, dit gebeurt mij nog wel eens :roll: Dan kun je met blaadjes of papiertjes uit de bosjes aan de gang :N:
Die heb je hier overal, heb alleen nog nooit een gezien waar ook daadwerkelijk nog zakjes inzaten.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Gewoon opruimen. Inderdaad zeker in de zomer zijn het bronnen van ziektes en wat al nog meer. Extra groenstroken is fijn, maar dan nog opruimen. Ik zie daar het probleem niet in.
Moos2007
Actief

Ongelezen bericht door Moos2007 »

Inderdaad gewoon opruimen. Hier staan ook overal prullebakken voor de hondenpoep. Hier in de buurt zijn ook nog eens overal scholen en het stuk wat heel leuk is om te lopen met de honden is ook juist heel leuk voor kinderen om te spelen. Ik moet er niet aan denken dat ( als ik kinderen zou hebben) mijn kind steeds in de poep gaat staan of midden in een drol ligt te ravotten. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat als mijn hond heel diep in de bosjes gaat zitten ik het ook niet opruim maar op een grasveld oid pak ik het gewoon op en gooi het in de prullebak.
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Wij hebben hier een heus hondenbeleid met aanlijnplicht en opruimplicht.
Er zijn hondenuitlaatstroken waar mijn hond dus niet op wil poepen :roll: dus heb ik altijd zakjes bij me. Poept ze op een plek die in mijn ogen niet hinderlijk is (diep in de struiken) dan laat ik het gewoon liggen maar als zij op een veldje o.i.d. poept ruim ik het keurig op. Maar dan ...... kan ik weet ik hoelang lopen met dat zakje stront want hier is bijna geen enkele hondenpoepbak en zelfs gewone prullenbakken zijn ook ver te zoeken.
Ik denk zelf dat wanneer een gemeente echt van de overlast af wil zij ook de nodige voorzieningen moeten treffen. Als er voldoende bakken staan motiveert dat de mensen toch weer meer om de poep op te ruimen. Die bakken moeten toch echt wel betaald kunnen worden van de hondenbelasting die wij hier betalen!!
Ben je misschien gelijk af van die mensen die niets te doen hebben, de hele dag achter de geraniums zitten en al tegen de ramen staan te kloppen voordat je hond uberhaupt al iets gedaan heeft. Of hele straten waar de bewoners van mening zijn dat zij "een dorp in een stad" zijn en alles volplakken met bordjes en stickers omdat mijn hond daar niet zou mogen poepen. :roll:
Ik vind het niet alleen aan de hondenbezitters maar ook aan de gemeente en op het moment dat de gemeente de nodige voorzieningen heeft getroffen mogen ze van mij iedereen op de bon slingeren die zich niet aan de regels houdt.
En als er dan gelijk gewone prullenbakken geplaatst worden ligt er m.s. ook eens wat minder zwerfvuil, wat in mijn ogen net zo ergerlijk is als een hondendrol.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Irene schreef:
Ja daar ben ik het op zich ook helemaal mee eens maar hier in de buurt zie ik het toch nooit iemand doen.Iik zie af en toe een poepzakje in het plantsoen liggen maar dat is in mijn ogen ook niet helemaal de bedoeling.
Irene schreef:Bij ons is de hondenbelasting zelfs afgeschaft en sindsdien hangen er overal van die bakken met zakjes en vuilnisbakken
Dat snap ik dan niet. Je zegt dat er overal bakken met zakjes staan en hondenpoepbakken, waarom dan niet opruimen? Omdat een ander het ook niet doet? :19: Kleine moeite, groot plezier.
Ik heb er zelf ook een gruwelijke hekel aan om in de stront van andermans honden te staan :wink: , iets wat regelmatig gebeurt als de blaadjes weer gaan vallen want dan schijnt opruimen ineens niet meer nodig te zijn volgens velen hier in de buurt. :roll:

Als mijn honden diep in de bosjes gaan zitten, waar niemand verder loopt, ga ik niet naar die keutel zoeken maar op makkelijk op te rapen plekken ruim ik het dus gewoon even op. Ik gooi het in de prullenbakken die ik onderweg wel tegenkom en anders houd ik het afgesloten zakje bij me tot ik weer thuis ben en mik ik het in de kliko. :wink:
In het bos ruim ik het overigens niet op, ze gaan nooit op het pad zitten maar altijd in het groen en ik zie daar de overlast niet van in een bos. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

Zakjes bij je hebben en opruimen zonodig. Mijn honden doen het voornl. diep in de bosjes en daar ruim ik het niet op. Daar wonen ook geen mensen in de buurt. :wink:

Ik stoor mij overigens vele vele malen meer aan de mensen-ontlasting her en der en al het 'zwerf'vuil overal.
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Martijn schreef:
Moos2007 schreef:Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat als mijn hond heel diep in de bosjes gaat zitten ik het ook niet opruim
Je kunt natuurlijk ook voorkomen dat hij diep in de struiken kakt. :wink:

Ik ben op zich heel erg voor een verandering van mores en een maatschappelijke afspraak dat je je omgeving niet vervuilt maar waarom dat nu weer alleen voor honden moet gelden.

Persoonlijk vind ik McDonalds rootzooi of een lege chipszak/ bierblikjes veel irritanter en asocialer.
Daarom mail ik ook regelmatig de gemeente als er weer troep bij de vijver ligt van de vissers. Volgens mij ben ik er al berucht, maar houdt het vol zo lang ze er niets tegen doen.
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik ruim het op als hij het op een plek doet waar er grote kans is dat anderen er last van hebben.
Als hij het op de stoep doet bijv. er zijn hier zó veel honden die dat doen en dat mensen dat gewoon laten liggen vind ik echt het toppunt.

Verder zou ik het vaker opruimen als de gemeente meer bakken en eventueel zakjes zouden plaatsen.
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ik woon in een wijk waar voldoende groenstroken zijn waar honden kunnen poepen en waar het niet opgeruimd zou hoeven worden want niemand zou er last van hebben. Die groenstroken liggen langs fietspaden en wegen, plekker waar geen kinderen spelen of mensen door het gras willen lopen. En toch, toch blijven er maar mensen die hun hond liever op het gras bij de speeltuin laten poepen. Heel jammer.

Maar goed, er zijn hier mogelijkheden genoeg om vrij van overlast van hondenpoep te zijn. Maar er wordt geen gebruik van gemaakt, dus het zit hem in de mentaliteit van sommige hondenbezitters.
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

als je dat gaat doen heb je weer het probleem van niet opruimen,
want het is tòch in de struiken en dan krijg je meer stankoverlast en vliegen.

het beste is gewoon : niet op de stoep en opruimen. :19:

dan maar met e auto , of wat verder weg lopen :19:
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

maitestar schreef:Onze honden doen het helaas regelmatig in onze tuin :N: Gelukkig hebben we alleen maar tegels en hebben ze keurige vleesdrolletjes dus het is zo weer schoon
hoort dat ook niet bij de zinderlijkheid? ... "het ook niet in de tuin doen"? :denken:
het is toch ook eigenlijk bij het huis horend, dit lijkt mij erg vies , ik moet er niet aan denken !
miekmiek

Pak-de-bal schreef:
hoort dat ook niet bij de zinderlijkheid? ... "het ook niet in de tuin doen"? :denken:
het is toch ook eigenlijk bij het huis horend, dit lijkt mij erg vies , ik moet er niet aan denken !
nee, zindelijk is dat honden zich daar ontlasten waar jij wilt. Al is het op je hoofd, dat maakt niet uit.
maitestar
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:
maitestar schreef:Onze honden doen het helaas regelmatig in onze tuin :N: Gelukkig hebben we alleen maar tegels en hebben ze keurige vleesdrolletjes dus het is zo weer schoon
Tja ik kan er helaas weinig aan veranderen. 1 van onze teefjes is een herplaatser en weet niet beter, doordat zij het doet doen de anderen het nu ook. Tijdens de wandelingen doet zij dus helemaal niks, al loop ik een paar uur. De andere 2 wel, dus dat scheelt wel.

Maar ze zijn zindelijk waar jij wilt en hoe je het ze leert. Gaat dus niet vanzelf.
En vies is het niet, zodra er wat ligt ruimen we het gelijk op en er een sopje over heen. Is schoner dan al die drollen die in de bosjes liggen te verrotten... Hier kun je op een warme dag haast niet een wandeling maken zonder te vergaan van de stank...
Groetjes,
Wendy
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Ik heb me nou werkelijk nog nooit geërgerd aan hondenpoep. Als ik in de poep stap, denk ik: stom, had ik beter moeten uitkijken. Je hebt zelf namelijk ook nog een verantwoordelijkheid, en dat is uitkijken waar je loopt. Dat doe ik althans, en stap daardoor echt nooit in de poep, of het moet op een hondenuitlaatveld zijn en dan neem ik het risico. Met andere woorden, ik laat mijn leven niet vergallen door zo'n banale ergernis waar 99,99% van de medelandgenoten dat wel doet. Wel erger ik me aan niet-organisch straatvuil, daar word ik treurig van.

Neemt niet weg dat ik vind dat honden niet op plaatsen moeten poepen waar mensen er makkelijk in kunnen stappen, zoals op de stoep. Maar in de goot of in de struiken, dat doen ze al sinds mensenheugenis dus waarom dat nu ineens taboe is :denken:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

maitestar schreef:
Pak-de-bal schreef:
Tja ik kan er helaas weinig aan veranderen. 1 van onze teefjes is een herplaatser en weet niet beter, doordat zij het doet doen de anderen het nu ook. Tijdens de wandelingen doet zij dus helemaal niks, al loop ik een paar uur. De andere 2 wel, dus dat scheelt wel.

Maar ze zijn zindelijk waar jij wilt en hoe je het ze leert. Gaat dus niet vanzelf.
En vies is het niet, zodra er wat ligt ruimen we het gelijk op en er een sopje over heen. Is schoner dan al die drollen die in de bosjes liggen te verrotten... Hier kun je op een warme dag haast niet een wandeling maken zonder te vergaan van de stank...
Ik vind dat eigenlijk ook nog de meest sociale optie :ok:
miekmiek

stront op de stoep vind ik echt ranzig. op de 1 of andere manier rij ik daar ook altijd doorheen met de kinderwagen en sta ik de stront weer uit die klote profiel banden te peuteren. :kotz:
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

Mentaliteistverandering.
Waar wij wonen is, in mijn ogen, best een goed hondenbeleid. De honden mogen overal aangeleind komen, veel grote losloopvelden en velden waar bordjes staan dat het er verboden is voor honden (speeltuinen/voetbalveldjes) En toch... ligt er her en der poep op de stoep...Zelfs in de speeltuinen ligt poep :boos:
Als mijn honden op de losloopvelden poepen ruim ik het niet op( daar wordt regelmatig door de gemeente schoongemaakt en betaal ik belasting voor) maar gebeurt het een keer perongeluk op de stoep of in de buurt waar kinderen spelen, dan is het toch een kleine moeite om het even op te ruimen. :19:
Net als chipszakken/blikjes/flessen/MCzooi, er staan genoeg prullenbakken, maar schijnbaar is het voor sommige mensen erg veel moeite om het daar in te doen. :boos:
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Pak-de-bal schreef:
vies? hondendrollen hebben in mijn tuin een functie, ze dienen als mest vor mijn planten, maar ja, dat kan alleen als ze eten krijgen waar geen chemische bewerking aan te pas is gekomen!

Sinds het tijdperk van de brokken zijn hondendrollen niet meer gewenst in de steden. hondendrollen werden nog niet zo lang geleden door stadsreiniging gebruikt om plantsoenen te voorzien van hondenmest.

Maar ja, dat is geschiedenis
:mrgreen:

dit gebeurd met goede hondenmest, is ook voer voor andere dieren :wink:

Afbeelding
Afbeelding
maitestar
Zeer actief
Contacteer:

Marie-Josée schreef: Ik vind dat eigenlijk ook nog de meest sociale optie :ok:
Precies, daarom heb ik ook het ook maar zo gelaten. Zo heeft niemand last van onze honden en hun ontlasting.
En het idiote is dat ik dus steeds poep uit mijn zoontje zijn schoenen kan peuteren van andermans honden die zo nodig op de stoep van een woonerf moeten schijten...
Kunnen ze in ieder geval niet van mijn honden zeggen.
Groetjes,
Wendy
Anthraciet
Actief

Ongelezen bericht door Anthraciet »

Wij wonen heerlijk buiten, aan de rand van een bos en ook onze meeste wandelingen gaan dus langs of door het bos. Van mij mogen de honden daar gewoon hun behoefte doen en dat ruim ik ook niet op.

Dat doen de talloze paardebezitters bij ons in de buurt tenslotte ook niet, die hopen wrs dat mijn honden daar flinke happen van nemen, dat ruimt ook op.... :N:

En verder doen ze hun behoefte ook in de losloopwei bij ons huis, daar hebben ze nu zo'n 1000 m2 met struiken, vijver, gras en bomen en over een tijdje komt daar nog zo'n 3000 m2 voor ze bij. Ik doe daar regelmatig een poep-rondje en ruim alles wat zichtbaar is op.
Heeft niemand last van, dus prima oplossing lijkt me.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”