Het gaat juist om die hondjes die dat totaal niet kunnen hebben, die dus al kruipend, tongelend, zwaar hijgend, staart tegen de buik, oren in de nek over het veld gaan.
Ik weet niet hoelang het is geleden dat je naar de laatste wedstijd geweest bent en hoelang je uit de africhting bent maar met dit type hond is het heden ten dage bijna niet meer mogelijk om je nog te kwalificeren voor de NIAK... Lukt het je wel om op die benodigde 3 wedstrijden je punten te halen en kom je er door geluk alsnog, zul je een slecht weekend hebben als het in oktober NIAK is

en geheel terecht! Ook collega africhters schuwen dit beeld hoor, als een hond daar ook maar iets van laat zien, leg je oor maar es te horen langs de lijn als de hond b.v. niet graag bij de baas wil komen tijdens het apporteren :N: .
En wat betreft de keurmeersters die onder 1 hoedje zouden spelen: dit is ook voor een groot deel opgelost sinds er bijna elke wedstrijd ook NBG keurmeesters worden uitgenodigd die de mensen binnen de VDH niet kennen en dus "blanco" keuren

.
Verder deel ik het standpunt van Malinois.. bij ons op de vereniging is die "extreme harde hand" die je beschrijft ook niet aan de orde, terwijl we toch aardig op nivo meedraaien
Overigens ben ik wel heel erg benieuwd over welke zgn topafrichter je praat, misschien per pb??