Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

bijtrem verschillend

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Daphne schreef: Ik train zelf bij de hondensporteilanden in Almere en daar zitten, is je misschien bekend?, een hoop africhtingsclubs.
maar wie van die verenigingen draaien daar hoog mee in de top dan?

(even snel kan ik er niet veel verzinnen maar ik kan me vergissen)

Ik ben er afgelopen weekend nog geweest aangezien daar de Verenigingsbokaal was.

ik heb overigens wel een filmpje van een appel training van mij... niets aan bewerkt o.i.d. gewoon hoe ik train... en dat is met mijn moeilijkste hond... ik zou niet weten wat ik moet verbergen.... :19: Deze staat ook op mn site, alleen is daar een muziekje achter gezet en zijn de oefeningen achter elkaar gezet zonder lange tussenstukken omdat ik balletjes in mn zakken moet proppen of snoepjes ergens vandaan moet plukken...
Laatst gewijzigd door malinois op 28 mei 2008 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

malinois schreef:
estelle schreef:Wat ik dan niet vind kunnen? Honden aan oren de lucht in trekken en heen en weer schudden, honden met punten van de schoenen in de ribben schoppen, hond die slecht reviert bij zich roepen en vervolgens achter elkaar de hond klappen in het gezicht te geven met de vlakke hand en hard, een hond letterlijk de hindernis over schoppen, een iets oudere pup een harde trap geven omdat die niet speurde zoals het moest (en ja deze man liep met vorige hond aa nde top mee), een hond die het verstek niet om revierde oppakken en daadwerkelijk terug gooien naar het verstek met veel geweld, met de lijn op de hond rossen omdat die te druk doet.
Dat soort dingen. Ik vind dit niet normaal, jullie misschien wel.

En Chiki, ik snap heus wel dat niet alle africhters zo zijn en zo met hun honden omgaan hoor. Ik loop niet sinds een jaartje mee. :roll:
Alleen ik zie dit soort dingen dus wel gebeuren en regelmatig.
Ik kan er dan dus niet goed tegen als er hier gedaan wordt alsof dit allemaal niet gebeurd en ik vast te soft ben.
ik vind dit ook niet kunnen en nee ik ben dit gelukkig niet tegengekomen idd.... :19: ik kan er niet meer van maken dan zou ik wel moeten gaan liegen als ik dat zou zeggen...
Ik geef mn hond weleens een tikje met mn voet tegen de zijkant als hij recht voor me moet gaan zitten met apporteren.. maar dat is het enige waarbij ik hem met de voet zal aanraken...
Speuren al helemaal niet want dan speurt hij niet meer maar let hij alleen maar op of ik wat ga doen... :19:
Aan de oren oppakken oid kan je bij ons meteen het veld verlaten om nooit meer terug te komen.
Heb mijn hond ook weleens aan de lange lijn laten springen omdat hij het vertikte... (maanden wel gesprongen en toen had meneer er geen zin in en ging er langs.. dat was makkelijker en niet 1 keer maar iets vaker dan 1 keer)...
naja als je dat onder harde maatregelen verstaat incl. het trainen met TT zal ik wel hard zijn.. ik zie mezelf juist als niet zo'n harde africhter aangezien ik dat helemaal niet ben en niet kan.
Wat jij nu zelf zegt, nee dat vind ik niet hard. Ik heb het dus over de dingen die ik hierboven beschreef. Dat van die oren heb ik gezien bij een knpv club waarvan 1 van hen keurmeester is bij de knpv.
Als ik daar wilde komen trainen moest ik wel mn hond durven schoppen, werd me zo letterlijk gezegd.
Ik schaar jou echt niet onder dat soort africhters alleen zijn er wel veel die dat soort dingen dus niet schuwen. Jij doet net alsof het er altijd en overal zo liefelijk aan toe gaat, dat er geen doodsbangte honden overh et veld kruipen wachtend op de volgende snoeiharde correctie. En schijnbaar ben ik dus niet de enige die deze wantoestanden ziet. :wink:
estelle

malinois schreef:tja nogmaals, ik ben bij veel verenigingen geweest, heb er zelf bij 3 verschillende getraint... en heb nooit de mishandeling gezien die Estelle bijvoorbeeld noemt.
En ja, ik train bij een vereniging die minstens 6 honden op elke wedstrijd kunnen inschrijven dus ook best prestatiegericht... maar als je die honden zo hard zou aanpakken als ik hierboven lees dan zou er geeneen zo lopen hoe ze nu lopen :19:
Ervaring genoeg, diverse wk deelnemers vele vaker dan 1 keer.
Natuurlijk worden ze indien nodig aangepakt... maar zoals hier beschreven heb ik het gelukkig nog nooit gezien...
Hoe harder je honden die 'teveel' hebben aanpakt hoe moeilijker ze te bereiken zijn.. dus moet je creatief zijn en iets anders verzinnen...

Ik train met TT (op dit moment geen prikker meer), dus ben ik bijvoorbaat een harde africhter?
Nog maar een keer dan hoor. Maar van de mensen die ik weet die naar mijn mening te hard met hun honden omgaan staan er zo 10 op de belangrijkste wedstrijden en kwalificeren zich voor het NIAK.
Schijnbaar kom je er dus wel.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:Jij doet net alsof het er altijd en overal zo liefelijk aan toe gaat, dat er geen doodsbangte honden overh et veld kruipen wachtend op de volgende snoeiharde correctie. En schijnbaar ben ik dus niet de enige die deze wantoestanden ziet. :wink:
ik zeg alleen dat ik het niet gezien heb.
Mijn trainer heeft op div. wk's gedraaid en staat ook bekend als harde africhter... hij heeft zn honden ook best weleens een draai om hun oren gegeven en terecht als ze hem even tegemoet kwamen... maar ze kruipen echt niet over het veld bij hem.
Hij straalt blijkbaar zoveel uit dat ze zich wel een keer bedenken om ts te doen... ik heb het met mijn oudste mechelreu gezien... die heeft heilig respect voor hem... zonder dat er ooit iets noemenswaardigs gebeurd is. Sommige mensen stralen zoiets uit blijkbaar.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:
malinois schreef:tja nogmaals, ik ben bij veel verenigingen geweest, heb er zelf bij 3 verschillende getraint... en heb nooit de mishandeling gezien die Estelle bijvoorbeeld noemt.
En ja, ik train bij een vereniging die minstens 6 honden op elke wedstrijd kunnen inschrijven dus ook best prestatiegericht... maar als je die honden zo hard zou aanpakken als ik hierboven lees dan zou er geeneen zo lopen hoe ze nu lopen :19:
Natuurlijk worden ze indien nodig aangepakt... maar zoals hier beschreven heb ik het gelukkig nog nooit gezien...
Hoe harder je honden die 'teveel' hebben aanpakt hoe moeilijker ze te bereiken zijn.. dus moet je creatief zijn en iets anders verzinnen...

Ik train met TT (op dit moment geen prikker meer), dus ben ik bijvoorbaat een harde africhter?
Nog maar een keer dan hoor. Maar van de mensen die ik weet die naar mijn mening te hard met hun honden omgaan staan er zo 10 op de belangrijkste wedstrijden en kwalificeren zich voor het NIAK.
wat is het NIAK? :denken:
Afbeelding
estelle

malinois schreef:
estelle schreef:Jij doet net alsof het er altijd en overal zo liefelijk aan toe gaat, dat er geen doodsbangte honden overh et veld kruipen wachtend op de volgende snoeiharde correctie. En schijnbaar ben ik dus niet de enige die deze wantoestanden ziet. :wink:
ik zeg alleen dat ik het niet gezien heb.
Mijn trainer heeft op div. wk's gedraaid en staat ook bekend als harde africhter... hij heeft zn honden ook best weleens een draai om hun oren gegeven en terecht als ze hem even tegemoet kwamen... maar ze kruipen echt niet over het veld bij hem.
Hij straalt blijkbaar zoveel uit dat ze zich wel een keer bedenken om ts te doen... ik heb het met mijn oudste mechelreu gezien... die heeft heilig respect voor hem... zonder dat er ooit iets noemenswaardigs gebeurd is. Sommige mensen stralen zoiets uit blijkbaar.
Ja okay maar die honden kunnen dat schijbnaar prima hebben.
Bij ons op de club zaten ook een aantal reuen die het gevecht met de baas wel even aan zouden gaan. Die kregen er ook weleens flink van langs, op dat moment wist de hond weer even waar hij aan toe was. Zo'n hond loopt een tel later weer net zo vrolijk mee.
Het gaat juist om die hondjes die dat totaal niet kunnen hebben, die dus al kruipend, tongelend, zwaar hijgend, staart tegen de buik, oren in de nek over het veld gaan.
Een kerel op mijn club ook, veels te hard voor zn hondje. Hondje kan dit totaal niet hebben. GEvolg, beestje moet van de stress altijd poepen op het veld. En ipv dat zo'n kerel eens begrijpt waar dit van komt krijg je opmerkingen als 'pffff ik laat hem toch echt uit hoor voor het trainen dan doet die ettter niks'.
estelle

malinois schreef:
estelle schreef:

Nederlands Internationaal Africhtings Kampioenschap. :wink:
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Nederlands Iindividueel Africhtings Kampioenschap
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chiki »

Het gaat juist om die hondjes die dat totaal niet kunnen hebben, die dus al kruipend, tongelend, zwaar hijgend, staart tegen de buik, oren in de nek over het veld gaan.
Ik weet niet hoelang het is geleden dat je naar de laatste wedstijd geweest bent en hoelang je uit de africhting bent maar met dit type hond is het heden ten dage bijna niet meer mogelijk om je nog te kwalificeren voor de NIAK... Lukt het je wel om op die benodigde 3 wedstrijden je punten te halen en kom je er door geluk alsnog, zul je een slecht weekend hebben als het in oktober NIAK is :wink: en geheel terecht! Ook collega africhters schuwen dit beeld hoor, als een hond daar ook maar iets van laat zien, leg je oor maar es te horen langs de lijn als de hond b.v. niet graag bij de baas wil komen tijdens het apporteren :N: .

En wat betreft de keurmeersters die onder 1 hoedje zouden spelen: dit is ook voor een groot deel opgelost sinds er bijna elke wedstrijd ook NBG keurmeesters worden uitgenodigd die de mensen binnen de VDH niet kennen en dus "blanco" keuren :wink: .

Verder deel ik het standpunt van Malinois.. bij ons op de vereniging is die "extreme harde hand" die je beschrijft ook niet aan de orde, terwijl we toch aardig op nivo meedraaien :wink:

Overigens ben ik wel heel erg benieuwd over welke zgn topafrichter je praat, misschien per pb??
estelle

Ennath schreef:Nederlands Iindividueel Africhtings Kampioenschap
:smile: ik wist toen ik internationaal typte dat het niet bepaald klopte....maar wist die I even niet meer te plaatsen.
Chiki
Zeer actief

estelle schreef:
Ennath schreef:Nederlands Iindividueel Africhtings Kampioenschap
:smile: ik wist toen ik internationaal typte dat het niet bepaald klopte....maar wist die I even niet meer te plaatsen.
Das WUSV :mrgreen: :wink:
estelle

Chiki schreef:
Ik weet niet hoelang het is geleden dat je naar de laatste wedstijd geweest bent en hoelang je uit de africhting bent maar met dit type hond is het heden ten dage bijna niet meer mogelijk om je nog te kwalificeren voor de NIAK... Lukt het je wel om op die benodigde 3 wedstrijden je punten te halen en kom je er door geluk alsnog, zul je een slecht weekend hebben als het in oktober NIAK is :wink: en geheel terecht! Ook collega africhters schuwen dit beeld hoor, als een hond daar ook maar iets van laat zien, leg je oor maar es te horen langs de lijn als de hond b.v. niet graag bij de baas wil komen tijdens het apporteren :N: .

En wat betreft de keurmeersters die onder 1 hoedje zouden spelen: dit is ook voor een groot deel opgelost sinds er bijna elke wedstrijd ook NBG keurmeesters worden uitgenodigd die de mensen binnen de VDH niet kennen en dus "blanco" keuren :wink: .

Verder deel ik het standpunt van Malinois.. bij ons op de vereniging is die "extreme harde hand" die je beschrijft ook niet aan de orde, terwijl we toch aardig op nivo meedraaien :wink:

Overigens ben ik wel heel erg benieuwd over welke zgn topafrichter je praat, misschien per pb??
ik ben afgelopen december gestopt. Heb zo'n 8 jaar meegelopen in de africthing.

Nou laten we dan maar hopen dat die nieuwe regeltjes er idd voor zorgen dat dit soort toestanden verleden tijd zullen zijn. Ik vrees van niet maar goed.

Namen ga ik nog steeds niet noemen. Je mag gewoon van mij aannemen dat ik echt wel weet welke mensen hoog meedraaien. :ok:
Chiki
Zeer actief

Namen ga ik nog steeds niet noemen. Je mag gewoon van mij aannemen dat ik echt wel weet welke mensen hoog meedraaien.
Dat hoeft ook niet, ik beticht je ook niet onkunde ofzo... alleen ken ik een groot deel van die mensen persoonlijk en mijn ervaring is dat er idd harde africhters tussen zitten, dat weet ik ook, maar een heel groot deel (de meest succesvollen) zullen absoluut niet oneerlijk naar hun hond toe zijn of deze mishandelen en trainen zeker wel beloningsgericht.

En laten we inderdaad hopen dat bij al die anderen het kwartje snel gaat vallen dat grotendeels positief trainen uiteindelijk meer oplevert!
malinois
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:
malinois schreef:
estelle schreef:

maar van iedereen die op wedstrijden meedoet weet ik toch niet hoe die traint? Ik kan het alleen maar zeggen van diegenen die ik ken, waar ik geweest ben en bij ons.
En bij ons lopen er minimaal 6 die elke wedstrijd mee zouden kunnen draaien en zeker de helft voor de podiumplaatsen.
Ondanks dat er dus niet overdreven hard getraint wordt... dat bedoelde ik ermee...
(ken het NIAK nog steeds niet volgens mij... is dat van de duitsers? :denken: )

overigens heb ik het over NBG wedstrijden en verenigingen :wink:
Afbeelding
estelle

NIAK is idd van de duitsers. VDH.
estelle

malinois schreef:
estelle schreef:
malinois schreef:
estelle schreef: Nog maar een keer dan hoor. Maar van de mensen die ik weet die naar mijn mening te hard met hun honden omgaan staan er zo 10 op de belangrijkste wedstrijden en kwalificeren zich voor het NIAK.
maar van iedereen die op wedstrijden meedoet weet ik toch niet hoe die traint? Ik kan het alleen maar zeggen van diegenen die ik ken, waar ik geweest ben en bij ons.
En bij ons lopen er minimaal 6 die elke wedstrijd mee zouden kunnen draaien en zeker de helft voor de podiumplaatsen.
Ondanks dat er dus niet overdreven hard getraint wordt... dat bedoelde ik ermee...

JIj zegt dat africhters die hun hond zo behandelen niet op de grote wedstrijden mee kunnen draaien.
Ik geef alleen aan dat dat dus schijnbaar wel kan.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:
malinois schreef:
estelle schreef:
malinois schreef: wat is het NIAK? :denken:

JIj zegt dat africhters die hun hond zo behandelen niet op de grote wedstrijden mee kunnen draaien.
er zullen er vast wat meedraaien maar ik geloof er idd. niet in dat als je met een gedrukte hond loopt top kan blijven draaien...
Van VDH wedstrijden weet ik overigens niks... ook niet van de mensen die er lopen, keurmeesters etc....
Is het qua niveau te vergelijken met de NBG?
Van veel rv's is dat nl. niet zo (kijk naar de dobers bijv. )
Afbeelding
Chiki
Zeer actief

NBG en VDH is gelijk qua programma en ook qua niveau. Sinds 1 januari van dit jaar is het zelfs mogelijk om bij elkaar mee te doen aan wedstrijden, dit zie je al heel voorzichtig opkomen. Jullie van de NBG kunnen dan ook meedoen aan een NIAK b.v. en wij kunnen op NBG wedstrijden ons kwalificeren :wink: . Een goede tendens, sinds dit jaar zie je dus ook dat er steeds meer keurmeesters onderling worden "uitgewisseld". Veel africhters zijn het binnen de VDH een beetje zat dat de "kynologen" daar de meeste belangen hebben binnen de organisatie, vandaar dat er hier en daar zeker overwegingen gemaakt worden om eventueel over te stappen. Dit ter informatie, hoewel geheel off topic :oeps:
estelle

malinois schreef:
estelle schreef:
malinois schreef:
estelle schreef: Nederlands Internationaal Africhtings Kampioenschap. :wink:

er zullen er vast wat meedraaien maar ik geloof er idd. niet in dat als je met een gedrukte hond loopt top kan blijven draaien...
Van VDH wedstrijden weet ik overigens niks... ook niet van de mensen die er lopen, keurmeesters etc....
Is het qua niveau te vergelijken met de NBG?
Van veel rv's is dat nl. niet zo (kijk naar de dobers bijv. )
Ja niveau is te vergelijken, zie antwoord van Chika.

Nog even over dat aan de top meedraaien. Ook bij een hond die zulke heftige correcties schijnbaar wel kan hebben, en die zijn er een boel, en er vrolijk onder blijft vind ik het nog steeds not done hoor.
Je slaat ,schopt of wurgt een hond gewoon het veld niet over.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

malinois schreef:
Roelfien schreef:Tja, Daphne en ik hebben het er net uitgebreid over gehad en ik zie dat zij al gereageerd heeft. Maar ik moet dat helaas ook bevestigen: zodra de hond voor de sport is en de sport niet meer voor de hond (oftewel de hond wordt het middel om de sport te beoefenen) dan mag je hem op zijn neus rammen, mag je er een teletac en een slip en een prikband omheen hangen (alsof dat dan helpt, alle drie tegelijk :roll: ) en mag een hond gewoon half opgehangen worden als ie geen aandacht heeft voor hetgeen hij moet doen. En dat gebeurt zowel bij de africhting als bij de behendigheid, trouwens. Wij zien dat dus gewoon regelmatig hier bij de scholen in Almere. Blijkbaar komen wij altijd op de verkeerde momenten net voorbij als er net die ene valse hondenbaas net die ene hond die knal verkoopt. Net, toevallig, als wij voorbij komen. Voor de rest gebeurt het nooit. :19:

En ja, ik ben er van overtuigd dat mensen zoals Malinois en nog een aantal van de vaste schrijvende africhters hier het niet zo doen. Dat zij de capaciteiten hebben om het wel goed te doen. Maar de gemiddelde wannabee africhter staat op een achteraf veldje de hele dag op het veld te beppen en te kijken naar andere honden en een klein 1 uurtje per dag mag de hond de kennel van de auto uit om zijn ding te doen en dan heeft ie het ook meteen goed te doen, anders wordt er geslagen, opgehangen, geteletact en zo voort. En dan mag de hond na deze verfrissende actie weer terug de auto in tot ie naar huis mag waar hij in de kennel in de tuin gepleurd wordt met een bak voer en baasje gaat voor de tv hangen.

En nee, dit hebben we niet van horen zeggen, dit hebben we zelf gezien.
tja nogmaals, ik ben bij veel verenigingen geweest, heb er zelf bij 3 verschillende getraint... en heb nooit de mishandeling gezien die Estelle bijvoorbeeld noemt.

Onder mishandeling (want ik heb het niet eens over een harde africhter, dat is een te relativerende benaming voor wat ik bedoel) versta ik de hond een ros op zijn snuit verkopen als ie niet doet wat je zegt. Liefst met een leren bandje in je hand dat het goed zwiept. Of dat de hond inderdaad bij zijn oren gegrepen wordt als ie niet doet wat je zegt. Of als ie een rotschop krijgt als ie niet doet wat je zegt. Of dat ie zo verrot gescholden wordt met een kwaadheid van de baas omdat ie niet doet wat je zegt. Dat bedoel ik. Als dat de manier van aanpakken is, waar jij het over hebt, dan vind ik dat heel erg. En nogmaals: dit heb ik zowel bij de africhting als bij de behendigheid zien gebeuren. En nee, natuurlijk niet bij 100 % van de hondenbaasjes in die sporten. Maar wel te vaak en te weinig werd er ingegrepen door de instructeur/trainer om de hondenbaas te vertellen dat het niet wenselijk was.

En dat heeft mijn inziens toch echt te maken dat de sport leidend is en niet de hond. De hond is alleen maar het middel om aan de sport deel te nemen. De hond is niet het uitgangspunt om aan de sport te doen.

Maar ik ben zeer bereid om hier in de omgeving naar andere africhtingsclubs te komen kijken waar op een frisse manier getraind wordt. Echt, ik sta daar geheel voor open. Want ik zie het ook liever anders. En ik snap ook dat we hier op het forum wederom in een patstelling komen, omdat de africhters hier 100 voorbeelden hebben van hoe het wel goed gaat en de niet africhters 100 voorbeelden van waar het niet goed gaat. Ik ben heel erg bereid tot nuance. Heb al de afgelopen jaren mijn mond gehouden over wat ik ervan denk, omdat ik er tenslotte toch als buitenstaander te weinig zicht op heb hoe het allemaal zit.
Maar nu zeg ik er wel weer eens wat van, want ik heb de laatste tijden er weer veel te veel nare dingen van gezien. Een hond die aan zijn nekvel het veld afgesleurd wordt vind ik dus onnodig geweld. Alleen maar omdat ie niet zo goed zijn best had gedaan.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
malinois
Zeer actief
Contacteer:

dat ben ik ook met jullie eens...en ik zou werkelijk moeten liegen als ik zou zeggen dat ik dit zo vaak zie... :19:
nogmaals dit zijn mijn ervaringen... en dan heb ik het over een jaar of 8 hondensport ongeveer...
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik ben op verschillende clubs geweest (totaal 3) en daar heb ik 1x iemand gezien die een hond een schop gaf. zij staat ook bekend als harde africhtster, dat zie je ook in der hele doen en laten. Verder gelukkig nooit wat raars meegemaakt.
Waar mijn zus traint, is alles ook heel goed :ok: Ze bestaan gelukkig dus wel. oke ze moest er voorheen 1,5 uur voor rijden per rit, maar dan heb je ook wat. Daar lopen ook geen onderdrukte honden of wat dan ook
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Waar ik nu zit is het echt fijn trainen. De honden zijn geen wereldhonden, halen gaan CAC niveau, maar het is een club vol echte liefhebbers. de honden leven in huis, er wordt mee gewandeld, gespeeld... elke training opnieuw is een plezier oor zowel hond als baas !
iedereen zet zich in voor elkaar, leeft mee met de anderen, spelen met elkaars honden enz enz.

heb helaas ook al andere praktijken gezien.
Dyenga
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dobermann
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dyenga »

Vroeger.....(ik lijk wel een ouwe zak :smile: ) was de trainingsmethodiek inderdaad erg hard en waren de honden zelf ook erg hard (en hard gemaakt). Ik heb genoeg honden hun baasjes zien oplaaien....Destijds waren de eisen die de politie aan de honden stelde ook wezenlijk anders. Harde en zwaar belastbare honden die nergens voor weken en bereid om continu hun moed te tonen. Echter, de eisen zijn in de loop der tijd ook veranderd. Nu moeten ze sociaal en beheersbaar zijn en hun werk goed kunnen volbrengen. Hierop hebben veel KNPV verenigingen hun methodiek aangepast of zijn hier druk mee bezig. En ja, er zijn nog steeds harde africhters die al lang meedraaien en vasthouden aan hun manier van africhten. Immers, sinds jaar en dag brengen zij met succes honden naar de keuring en vinden hun methode dan ook de enig juiste. Maarrrrrr, er zijn ook veel africhters binnen de KNPV die anders werken. Je komt het langzaam aan steeds meer tegen en de oude garde ziet dit dus ook. Blijft staan dat de hond onder druk (met plicht) moet kunnen werken. Ze moeten ook zwaar belastbaar zijn maar dit wordt nu door veel africhters anders aangepakt.

Voorbeeld;
Een hond mag niet terugschrikken van dreiging en moet tegen een stootje kunnen. Dit kun je opbouwen door fysiek geweld toe te passen of door een hoop verbaal geweld. Druk op de hond kun je op verschillende manieren leggen en iedereen past datgene toe wat hij of zij het meest effectief acht. En natuurlijk worden de honden gestraft maar de manier waarop verandert ook langzaam. De evolutie op het gebied van hondengedrag en training speelt hierbij ook een rol en biedt goede handvatten. Ook bij ons wordt er gecorrigeerd maar wel op een korte en duidelijke wijze zodat de hond ook daadwerkelijk kan linken. (en dat wordt weleens vergeten) Hoe je het wend of keert het draagt bij aan een stuk weerbaarheid en wanneer de hond weer kwispelend verder gaat dan is dit een goed teken. Veel geleiders kunnen helaas niet zo snel vergeten maar da's een ander verhaal. Gaan ze in de toekomst naar de politie dan moeten ze wel het e.e.a. kunnen incasseren. Belonen blijft overigens bijzonder belangrijk!

Neem hierbij in ogenschouw dat het KNPV programma bekend staat als het zwaarste africhtingsprogramma ter wereld en daar zit voor mij nou net ook de uitdaging. Ik werk met mijn dobermann met de prikker bij het bijtwerk en de rest op basis van stemcorrecties. Tot op heden gaat dit bijzonder goed!
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Roelfien schreef:
malinois schreef:
Roelfien schreef:Tja, Daphne en ik hebben het er net uitgebreid over gehad en ik zie dat zij al gereageerd heeft. Maar ik moet dat helaas ook bevestigen: zodra de hond voor de sport is en de sport niet meer voor de hond (oftewel de hond wordt het middel om de sport te beoefenen) dan mag je hem op zijn neus rammen, mag je er een teletac en een slip en een prikband omheen hangen (alsof dat dan helpt, alle drie tegelijk :roll: ) en mag een hond gewoon half opgehangen worden als ie geen aandacht heeft voor hetgeen hij moet doen. En dat gebeurt zowel bij de africhting als bij de behendigheid, trouwens. Wij zien dat dus gewoon regelmatig hier bij de scholen in Almere. Blijkbaar komen wij altijd op de verkeerde momenten net voorbij als er net die ene valse hondenbaas net die ene hond die knal verkoopt. Net, toevallig, als wij voorbij komen. Voor de rest gebeurt het nooit. :19:

En ja, ik ben er van overtuigd dat mensen zoals Malinois en nog een aantal van de vaste schrijvende africhters hier het niet zo doen. Dat zij de capaciteiten hebben om het wel goed te doen. Maar de gemiddelde wannabee africhter staat op een achteraf veldje de hele dag op het veld te beppen en te kijken naar andere honden en een klein 1 uurtje per dag mag de hond de kennel van de auto uit om zijn ding te doen en dan heeft ie het ook meteen goed te doen, anders wordt er geslagen, opgehangen, geteletact en zo voort. En dan mag de hond na deze verfrissende actie weer terug de auto in tot ie naar huis mag waar hij in de kennel in de tuin gepleurd wordt met een bak voer en baasje gaat voor de tv hangen.

En nee, dit hebben we niet van horen zeggen, dit hebben we zelf gezien.
tja nogmaals, ik ben bij veel verenigingen geweest, heb er zelf bij 3 verschillende getraint... en heb nooit de mishandeling gezien die Estelle bijvoorbeeld noemt.

Onder mishandeling (want ik heb het niet eens over een harde africhter, dat is een te relativerende benaming voor wat ik bedoel) versta ik de hond een ros op zijn snuit verkopen als ie niet doet wat je zegt. Liefst met een leren bandje in je hand dat het goed zwiept. Of dat de hond inderdaad bij zijn oren gegrepen wordt als ie niet doet wat je zegt. Of als ie een rotschop krijgt als ie niet doet wat je zegt. Of dat ie zo verrot gescholden wordt met een kwaadheid van de baas omdat ie niet doet wat je zegt. Dat bedoel ik. Als dat de manier van aanpakken is, waar jij het over hebt, dan vind ik dat heel erg. En nogmaals: dit heb ik zowel bij de africhting als bij de behendigheid zien gebeuren. En nee, natuurlijk niet bij 100 % van de hondenbaasjes in die sporten. Maar wel te vaak en te weinig werd er ingegrepen door de instructeur/trainer om de hondenbaas te vertellen dat het niet wenselijk was.

En dat heeft mijn inziens toch echt te maken dat de sport leidend is en niet de hond. De hond is alleen maar het middel om aan de sport deel te nemen. De hond is niet het uitgangspunt om aan de sport te doen.

Maar ik ben zeer bereid om hier in de omgeving naar andere africhtingsclubs te komen kijken waar op een frisse manier getraind wordt. Echt, ik sta daar geheel voor open. Want ik zie het ook liever anders. En ik snap ook dat we hier op het forum wederom in een patstelling komen, omdat de africhters hier 100 voorbeelden hebben van hoe het wel goed gaat en de niet africhters 100 voorbeelden van waar het niet goed gaat. Ik ben heel erg bereid tot nuance. Heb al de afgelopen jaren mijn mond gehouden over wat ik ervan denk, omdat ik er tenslotte toch als buitenstaander te weinig zicht op heb hoe het allemaal zit.
Maar nu zeg ik er wel weer eens wat van, want ik heb de laatste tijden er weer veel te veel nare dingen van gezien. Een hond die aan zijn nekvel het veld afgesleurd wordt vind ik dus onnodig geweld. Alleen maar omdat ie niet zo goed zijn best had gedaan.
Ik heb me ooit heel enthousiast aangemeld om eens te kijken of mijn bouviertje ook geschikt was voor IPO, ik heb 1 goede club meegemaakt, leuke trainers die iedereen goed hielpen en de tijd namen.
1 hele erge, ik was echt geschokt wat daar als normaal werd beschouwd, werkelijk om doodziek van te worden, was er ook heel snel weer weg, ook met Freek heb ik een klein tijdje getraind, maar daar moest je een herder hebben om aandacht te krijgen :mrgreen: en dan zie je toch vaak een beuk uitdelen of een schop, dat is heel normaal allemaal.
Het zijn natuurlijk geen watjes maar soms stond ik echt van :eek: moet dat nou , gelukkig is Baco niets voor de africhting en hoef ik dat allemaal niet meer te zien.
Ik hoop wel dat het allemaal wat beter gaat worden maar als ik het zo lees van Roelfien en Daphne is dat nog steeds niet zo .

Groetjes Els
Afbeelding
herderfan

Ongelezen bericht door herderfan »

Misschien kan dit topic gesplits worden, want ondertussen gaat de helft van het hele verhaal weer eens over de vraag of africhters wel of niet humaan naar hun honden zijn. (maak er maar eens 1 topic van, want er zijn al veel te veel topics verpest door dit oneindige gezanik waar toch niemand gelijk krijgt.)
Terug naar de vraag: wordt een bijtrem van een pup verlaagd als hij met 6 weken het nest uit gaat?
estelle

herderfan schreef:Misschien kan dit topic gesplits worden, want ondertussen gaat de helft van het hele verhaal weer eens over de vraag of africhters wel of niet humaan naar hun honden zijn. (maak er maar eens 1 topic van, want er zijn al veel te veel topics verpest door dit oneindige gezanik waar toch niemand gelijk krijgt.)
Terug naar de vraag: wordt een bijtrem van een pup verlaagd als hij met 6 weken het nest uit gaat?
Tuurlijk vind jij het gezeik, stel je voor dat er mensen eens hun mond open trekken over hoe het er aan toe gaat op veels te veel verenigingen.
Nee vooral de schijn ophouden dat de hondjes het allemaal zo prachtig vinden en die africhters zo ontzettend veel van hun hondjes houden.
:kotz:
herderfan

Ja ik vindt dit gezeik. Omdat er al tig topics hier op dit forum staan, met hetzelfde gezeik. Ze komen er niet uit, dus laat het dan eens achterwege! En ga je eens verdiepen in de nieuwe ontwikkelingen binnen de africhting, met africhters die wél open staan voor nieuwe ontwikkelingen. En die met hun verstand africhten. Het worden er steeds meer. Zelfs de oude garde begint te beseffen dat je met bot africhten niet meer aan de top komt. Want tegenwoordig wil men een vrolijke hond zien. Klaar. Niet te geloven trouwens dat ik nu zelf mee ga in dit gezeik.
Back to topic please!
estelle

nieuwe ontwikkelingen? nou zeker van de laatste 3 maanden dan?

Ik zal binnenkort weer eens vragen of ik met een vriend van me mee kan naar een uittraining. Eens zien hoeveel er veranderd is. :ok:
herderfan

Nou dan loop je inderdaad verschrikkelijk op achter, en die vriend van je ook. :roll:
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”