Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Veel pups.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Toevallig had ik het gisteren nog over het kunstmatig in leven houden van pups als er wat mis gaat met moeders.
De mensen met wie ik het besprak waren unaniem van mening dat de gemiddelde fokker veel moeite doet alles te laten leven, vanwege die X euro die anders wel de container in gaan.
Dus ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die pups in laten slapen omdat ze er niet af kunnen komen.
Maar misschien ligt dat aan mij.
Ik fok een belachelijk goedkoop ras en heb gelukkig altijd een lange wachtlijst (ikzelf dus, ik heb het niet over de club, die heeft er ook een maar daaraan refereer ik niet).
Lies en co schreef:Wie kent 'elite fokkers'? Hier raadt men ook aan, om max 8 pups per nestje te hebben.
Ja, maar wel "volgens de grootte van het ras".
Ik heb geen flauw idee wat de diepere betekenis van die zin is, moet ik toegeven.
Iemand? :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Persoonlijk zou ik het niet kunnen en zou er alles aan doen om de moedertaak te verlichten voor de teef. Wel ken ik situaties waarin al helemaal geen nest geboren had mogen worden (in mijn ogen) en hoe hard het dan ook klinkt, als zo een fokker besluit om over te gaan tot het euthaniseren van een aantal pups zodat zowel moeder als pups het overleven dan kan ik daar nog enig respect voor opbrengen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik vind eigenlijk ook dat het euthanaseren van pups niet kan.Als er van een ras al veel exemplaren rond lopen kun je je als fokker zijnde misschien afvragen of jouw pups zo veel meerwaarde gaan hebben dat je móet om het ras goed in stand te houden :wink:
En móet een ras wel in stand gehouden worden dan?
In het geval van de Engelse bullen zou ik voor een fokverbod zijn.Maar ja,dan krijgt die broodfokimporteur van een dorp verderop het natuurlijk weer razend druk omdat iedereen een Engelse of Franse bul moet hebben.
En wordt zo'n leuk en lief ras nog verder de vernieling in geholpen(want wat ik hier zie lopen aan Engelse bullen is om te huilen).
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

yamie schreef:
Emma schreef:
twinkeltje schreef:
Nanna schreef:Ik ken wel een fokker die een wachtlijst had. Was wel voor een heel zeldzaam ras, dus niet echt heel veel mensen die belangstelling hadden.
Zodra de teef had geworpen werd alles wat "surplus" was (dus niet besteld) om zeep geholpen.
Er werd dus echt op bestelling gefokt.

Het idee staat me tegen, maar als je even verder denkt: wat moet je met pups die onverkoopbaar zijn? Allemaal zelf houden gaat echt niet. Het asiel in dan maar?
Niet fokken is ook een optie, maar dan sterft het ras uit.
als een ras zo ongelieft is zou ik het fokken stoppen dan maar een ras minder is niet schadelijk voor de natuur :19:
of de prijs niet te hoog maken. van dergelijke zeldzame honden zijn de prijzen aso hoog. om dat niet iedereen betaalt, moet de rest van de pups maar dood? ik denk dat je heel goed een baas kan vinden voor die pups voor een redelijk bedrag. maar nee, volgens de rasvereniging of de trots van de mensen willen ze dit ras ook zeldzaam houden en mag je alleen een pup voor een hoog bedrag, en worden dan de ander pups maar om zeep geholpen. en dat wordt dan dierenliefde genoemd. tenminste ik denk dat het zo gaat.
uh, nou het is echt niet zo, dat zeldzame rassen per definitie duur zijn, weet jij over welk ras nanna het heeft dan? :19:
nee, maar weet jij dan een zeldzaam ras waar ze minder dan 500 euro per pup vragen? en ik bedoel dan zeldzaam. misschien zit ik er helemaal naast hoor, maar pups in asielen zijn over het algemeen snel herplaatst en dan vraag ik me af waarom er dan pups afgemaakt worden bij voorbaat al, omdat ze er geen koper voor kunnen vinden.
maar misschien oordeel ik veel te snel.

oh, ja ik heb het dan wel over geplande nestjes.
niet over b.v zwerver teefjes die drachtig zijn en waar het al heel moeilijk voor wordt om de pups te plaatsen.
Laatst gewijzigd door Emma op 29 jun 2008 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Yv*nn
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yv*nn »

Toen ik nog klein was, en das al geruime tijd geleden :roll: vingen mijn ouders vaker "afgedankte" zwangere teefjes op.
Deze teefjes kregen standaard nooit meer dan 2 puppy,s? wat ik later pas begreep.
Woest was ik op mijn ouders toen ik het door kreeg, maar later toen ik er rationeel over na kon denken kon ik er wel begrip voor opbrengen.
Er was toen der tijd al amper een toekomst voor de teef, laat staan voor haar 8 of 10 puppen.

Hoe ik daar nu over denk, in sommige gevallen lijkt het mij nog steeds beters om extreem grote nesten terug te brengen naar minder.
{ pff hoe schrijf je zoiets op zonder cru te worden}
Beter 6 pups een min of meer gegarandeerde toekomst geven, dan 12 waarvan er mogelijk 6 in het asiel of erger terecht komen.
Maar goed gevoelsmatig blijft het heel moeilijk.....

Ben het daarom ook eens met een aantal reacties, dat als er geen vraag is naar bepaalde al dan niet raspuppy,s dan moet je idd gewoonweg niet fokken, klaar uit!!!

Verder wil ik even reageren op het feit dat er weer eens een topic word gebruikt om de Engelse bull te promoten tot "gedrochten" .......
Heb al vaker vruchteloze pogingen ondernomen om enkele hartgrondige vooroordelen te weerleggen of te nuanceren, maar het is alsof ik tegen een muur aan lul.
Dat wou ik ook even kwijt, zonder al te veel in detail te treden, want voor ik het weet ga ik weer te ver, en moet ik een andere hobby gaan zoeken.
marian*
Erelid
Contacteer:

Yv*nn schreef:Verder wil ik even reageren op het feit dat er weer eens een topic word gebruikt om de Engelse bull te promoten tot "gedrochten" .......
Heb al vaker vruchteloze pogingen ondernomen om enkele hartgrondige vooroordelen te weerleggen of te nuanceren, maar het is alsof ik tegen een muur aan lul.
Dat wou ik ook even kwijt, zonder al te veel in detail te treden, want voor ik het weet ga ik weer te ver, en moet ik een andere hobby gaan zoeken.
Mocht je mijn reactie bedoelen:de Engelse bull is jammergenoeg een van de rassen waarbij het het ergste mis is gegaan dus daarom nam ik dat als voorbeeld.
Ik vind het echt dood-en doodjammer van het ras en voor de liefhebbers.
Wat mij betreft kunnen daar nog meer rassen bij waar ook uitwassen de regel zijn geworden,bijvoorbeeld de Bassethound met zijn veel te lange oren en te korte poten.
Prachtige honden met een -voor de liefhebbers- fantastisch karakter maar je maakt mij niet wijs dat die geen last hebben van hun gewrichten en veel te lange oren.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:de diepere betekenis is dat je bij st.hubertus geen diepere betekenis moet zoeken :19: :ugh: .....
:smile: :smile:
Dus feitelijk staat er gewoon dat 8 pups aan worden geraden maar dat je kan doen wat je wilt.
Ik had het zelf kunnen bedenken.

Wat die bullen betreft:
Vroeger woonden we in de straat bij een Franse bullen-fokker.
Ik weet niet hoe het daar nu gesteld is in het ras, maar die werd niet-op-dinsdag-want-dan-moet-ik-klaverjassen genoemd.

Die teven bevielen op bestelling (of heet dat "werden bevallen"?) en daar heb ik toch moeite mee. Geloof niet dat ie ooit een klaverjas-avond miste.

Afbeelding

Lies en co
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lies en co »

Inge O schreef:
Marjoleine schreef:
Lies en co schreef:Wie kent 'elite fokkers'? Hier raadt men ook aan, om max 8 pups per nestje te hebben.
Ja, maar wel "volgens de grootte van het ras".
Ik heb geen flauw idee wat de diepere betekenis van die zin is, moet ik toegeven.
Iemand? :19:
de diepere betekenis is dat je bij st.hubertus geen diepere betekenis moet zoeken :19: :ugh: .....
Waarom schrijven ze dat dan? Ik vind 15 maand voor een teef ook wel héél vroeg om een nestje te hebben. 't Mag dan nog bij een klein ras zijn (hoewel deze regels toch voor alle honden tellen?), ik vind dit toch wel 'volwassen worden in snel-tempo'.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:st. hubertus is een (sorry :N: ) raad van ouwe zakken die weinig of niet gehinderd zijn door enige kennis van zaken of zich, als er al enige kennis is, beroepen op ideeën uit de de middeleeuwen, zo ongeveer :19: .

ik kan het echt niet positiever omschrijven :U: .
Het komt mij redelijk treffend over als ik lees wat de geldende regels zijn in België.

Afbeelding

Lies en co
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lies en co »

Inge O schreef:
Lies en co schreef: Waarom schrijven ze dat dan? Ik vind 15 maand voor een teef ook wel héél vroeg om een nestje te hebben. 't Mag dan nog bij een klein ras zijn (hoewel deze regels toch voor alle honden tellen?), ik vind dit toch wel 'volwassen worden in snel-tempo'.
st. hubertus is een (sorry :N: ) raad van ouwe zakken die weinig of niet gehinderd zijn door enige kennis van zaken of zich, als er al enige kennis is, beroepen op ideeën uit de de middeleeuwen, zo ongeveer :19: .

ik kan het echt niet positiever omschrijven :U: .
hm, precies wel ja. Vraag me af, wat die ouwe zakken zouden zeggen moest hun (klein)dochter zwanger thuis komen als ze 14 is. Denk niet dat ze dat elite zouden noemen.
Het ergste van al is, dat er wel mensen zullen zijn die dit 'elite-verhaaltje' nog geloven ook.
Yv*nn
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef:
Yv*nn schreef:Verder wil ik even reageren op het feit dat er weer eens een topic word gebruikt om de Engelse bull te promoten tot "gedrochten" .......
Mocht je mijn reactie bedoelen:de Engelse bull is jammergenoeg een van de rassen waarbij het het ergste mis is gegaan dus daarom nam ik dat als voorbeeld.
Ik vind het echt dood-en doodjammer van het ras en voor de liefhebbers.
Wat mij betreft kunnen daar nog meer rassen bij waar ook uitwassen de regel zijn geworden,bijvoorbeeld de Bassethound met zijn veel te lange oren en te korte poten.
Prachtige honden met een -voor de liefhebbers- fantastisch karakter maar je maakt mij niet wijs dat die geen last hebben van hun gewrichten en veel te lange oren.
Nou niet specifiek Marian, andere zijn jou ruimschoots te voor geweest ook in deze topic :wink:
Maar soms kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat hier op het forum alle misstanden in de kynologische wereld te pas en te onpas worden toegespitst op de Engelse bulldog.
En dat zou ik graag wat genuanceerder willen zien, maar voor mij word is al gauw een "zijn alle Marokkanen k*t" discussie { om maar even een zijweg in te slaan} en daar heb ik verdomd weinig zin in.

Neemt niet weg dat ik me wel dergelijk bewust ben van alle misstanden omtrent de volkommen doorgeslagen rasstandaard.
Maar dat ik ook enige” ijdele” hoop heb dat o.a. de EBCN tot het inzicht komt dat zij met dit beleid zich zelf en vanzelfsprekend die van de Engelsebull de toekomst ontnemen.
Laat mij daarin maar een gek of een optimist zijn, want niet alle Marokkanen zijn k*t! en zo ook niet alle bullen gedrochten!
Pff rest my case.
marian*
Erelid
Contacteer:

Yv*nn schreef:Maar soms kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat hier op het forum alle misstanden in de kynologische wereld te pas en te onpas worden toegespitst op de Engelse bulldog.
Daar heb je wel gelijk in,maar zou dat niet kunnen komen doordat dat een groot schrikbeeld voor velen is?
en zo ook niet alle bullen gedrochten!
Klopt ook.Maar daar staan-zoals Nanna al zegt-té veel erg ongezonde Engelse bullen tegenover.
Helaas.
Afbeelding
Yv*nn
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Nee hoor, inderdaad niet allemaal. Maar je zegt zelf dat het ras geen toekomst heeft....

Dan heb ik het niet duidelijk genoeg opgeschreven, ik denk namelijk dat ze wel dergelijk een toekomst hebben, maar niet onder de huidige rasstandaard.

Laatst was er dat filmpje van die Bulldog die allerlei kunstjes deed met zijn baas, een erg leuke hond.

Idd ja is een leuk beest, en laat ik nou heel veel van die leukerds kennen.

Helaas staan daar heel veel snuivende, naar lucht happende, overberimpelde stakkerds tegenover

Idd die zijn er helaas ook, maar zeer beslist niet alleen maar... en daar zit mijn punt die niet meer kunnen dekken, werpen en hun pups verzorgen. Ik vind dat nogal wat.

En waar haal jij die ‘onomstotelijk” feiten vandaan :U: heb je je ingelezen? van horen zeggen? heb je ervaring op gedaan? of heb je hier en daar wat selectief gelezen en klakkeloos als de waarheid aangenomen?
Kijk Nanna als ik iets te vragen heb over Teckeltjes dan ben jij voor mij iemand waarvan ik denk een deskundig en onbevooroordeeld antwoord te krijgen, o.a. vanwege je jaren lange ervaring.
Gaan we het over bulldoggen hebben dan is de deskundigheid hier op dit forum zo goed als nihil.
En ik betwijfel dat jij jouw kennis en oordeel bij een ware deskundige hebt opgedaan.
Dus schaar ik jou oordeel onder de gene die niet verder kijken dan hun neus lang is....

Ze hadden de Engelse bulldog moeten laten zoals hij was, vroeger. Een atletische hond die nog wat kon.
Tja daar heb je idd een punt, maar dat kan je zo ongeveer van de hele honden wereld zeggen, hoeveel rassen zijn er nou nog echt standaard, weinig toch!
En ik geef grif toe dat het bij de bulldog meer uit de hand gelopen is als bij andere rassen, maar kan er tevens genoeg opnoemen die ook regelrecht naar de verdoemenis gaan of reeds zijn als er niet word ingegrepen.

Dan had niemand het over "die gedrochten" gehad.
Als je bij niemand nou bijvoorbeeld "o.a." ik had gezet, dan had ik dat wel zo hebben gewaardeerd :wink: omdat jij de gene bent die x op x als het je zo uitkomt de woorden arme stakkers en gedrochten gebruikt.
En dat zet dan altijd weer een toon in een topic waar de Engelsebull ter sprake komt.

Afbeelding
Yv*nn
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Als ik zeg dat Engelse bullen vaak kortademig zijn, snorken, snuiven en last hebben van de warmte, vaak niet zelf kunnen werpen, slechte instincten hebben rondom dekken en verzorgen van de pups, dan zuig ik dat maar uit mijn duim. :19: Dat is me te makkelijk.
Zèlf zeg je dat het ras naar de bliksem gaat als het zo doorgaat, maar als IK zeg dat het niet goed gaat met het ras dan "heb ik me niet goed ingelezen". :boos:
Tsja.
Dat moet dan maar ;-)

Nou doe je het weer... ik heb o.a. nergens geschreven dat je het uit je duim hebt gezogen, ik heb vragen gesteld met een vraagteken hoe jij aan al je kennis kwam .
Wat ik wel duidelijk heb gesteld is dat ik betwijfel of jij jou "feiten" van een kenner/deskundige hebt.
Om het dan even op jou manier te doen, jij hebt al je kennis dus wel van een kenner/deskundige, en je weet dus heel goed waar je het over hebt.
Goed dan Nanna mijn twijfel over jou deskundigheid is dus ongegrond, ik ben dus van andere mening, en zou wel eens de discussie willen aangaan met die man of vrouw.

Ik geloof onmiddelijk dat er nog prima exemplaren rondlopen die wèl gezond zijn. En ik vind het (geloof het of niet) een enorm leuk ras, echte komieken. Maar wèl een ras met veel problemen.

Precies en meer dan jij wil aannemen!!!
Maar het is o.a. jouw herhaaldelijke uitlatingen van arme stakkers, gedrochten, een enorm leuk ras, echte komieken, die overigens bijna een cliché aan het worden zijn, die mij ergeren.
Het is de toon die de muziek maakt Nanna.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Heb niet alles gelezen, effe terug naar de oorspronkelijke vraag: ik denk dat het voor een teef die 15 pups werpt beter is om de zwakste 5 of 7 meteen af te spuiten. Maar ja, als je zomaar 1500 euri of meer per pup kan vangen, doe je dat natuurlijk niet. :roll: Voor een paar duizend euro heb ik ook wel wat slapeloze nachten over.

Wat betreft Engelse bulls: ik ken iemand die er eerst een had, leuke, actieve, goed bespierde teef als pup/jonge hond, heeft nog ergens een junior kampioenschap gewonnen. Teefje erbij van dezelfde ouders was een foute zet want ze vermoordden elkaar, dus 2e teef herplaatst, is verder niet ter zake doende, maar die eerste teef is dus nu een paar jaar ouder, qua bouw (blijkbaar) helemaal volgens de standaard, maar er zit gewoon geen fut in. Ze hijgt niet eens heel veel, maar de eigenaar zegt nu dus dat ze *eigenlijk* een hele foute keuze hebben gemaakt qua ras. Ze hebben een druk gezin met 5 opgroeiende kinders, altijd iemand thuis, en menig hond had het geweldig gevonden. Er hadden daar 2 superhappy labs of GR's of roep maar een lekker sociale jachthond rond kunnen lopen, en nu hebben ze een Engelse buldog die niet lekker wil wandelen of in de tuin wil dollen met de kinders.

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij zou een Engelse bul van 50 jaar geleden daar wel enthousiast deel hebben uitgemaakt van het gezin.

Ik heb er verder de ballen verstand van, maar volgens mij zouden keurmeesters eens wat minder naar 'uiterlijk' moeten kijken, en wat meer naar hondwaardigheid en efficiency van de bouw van honden. De vrolijkste honden die ik tegenkom zijn nog altijd de honden die het meest op een hond lijken. Honden die lekker kunnen rennen met een goed gebouwd lijf, honden die lekker kunnen snuffelen met een normale neus, honden die niet constant infecties hebben door achterlijke oren of debiele vachten, honden die geen orthopedische afwijkingen hebben omdat ze te zwaar zijn of gefokt zijn op 'betere' aspecten dan hun heupen, honden die gewoon lekker hond zijn.

En breek me de bek niet open over bassets. Ik heb onlangs iemand ontmoet met twee bassets, en ik had die 2 met liefde meegenomen naar de DA voor een spuitje. Misdadig is het.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

ik zie hier vaak staan dat mensen die zwakke pups in leven houden dat voor de centen doen
zouden er ook gewoon geen liefhebbers bij zitten die gewoon willen dat zo'n hondje het haalt
die net als ik gewoon daarin een zwak hebben
en die dan misschien zelfs gratis weggeven omdat ze zwakker zijn
of denk ik nu te hoopvol
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

pammetje schreef:ik zie hier vaak staan dat mensen die zwakke pups in leven houden dat voor de centen doen
zouden er ook gewoon geen liefhebbers bij zitten die gewoon willen dat zo'n hondje het haalt
die net als ik gewoon daarin een zwak hebben
en die dan misschien zelfs gratis weggeven omdat ze zwakker zijn
of denk ik nu te hoopvol
Nou, als je zoiets uit (in mijn ogen misplaatste) dierenliefde doet, hou dat diertje dan lekker zelf en ga niet ook nog iemand anders er verdriet mee doen.
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

misschien heeft het hondje een zwakke start en groeit het uit toch een sterke hond
weet jij toch ook niet
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Nee hoor Pammetje, je denkt niet te hoopvol.
Gelukkig zijn er zat fokkers die hun best doen om een zwakke pup alle zorg te geven die hij nodig heeft, ook al kost het meer dan dat het oplevert.
Helaas zijn er ook fokkers die hun goede naam niet op het spel willen zetten en zwakke pups of pups waar iets aan mankeert in laten slapen.
Hebben ze toch weer een supergezond nestje gefokt !

De discussie over Engelse bullen zal je altijd houden.
Het is een fantastisch ras waar ik aan verslingerd ben maar de huidige rasstandaard is heel erg fout.
Laat dat uiterlijk maar zitten op shows. Echt, ik word er misselijk van als ik zie welke honden "uitmuntend" als beoordeling krijgen. Laat die uitmuntende honden maar een paar keer de zaal rondrennen en beoordeel dan eens opnieuw denk ik dan.
ponne
Zeer actief

Ongelezen bericht door ponne »

Bullenmama schreef:Nee hoor Pammetje, je denkt niet te hoopvol.
Gelukkig zijn er zat fokkers die hun best doen om een zwakke pup alle zorg te geven die hij nodig heeft, ook al kost het meer dan dat het oplevert.
Helaas zijn er ook fokkers die hun goede naam niet op het spel willen zetten en zwakke pups of pups waar iets aan mankeert in laten slapen.
Hebben ze toch weer een supergezond nestje gefokt !

De discussie over Engelse bullen zal je altijd houden.
Het is een fantastisch ras waar ik aan verslingerd ben maar de huidige rasstandaard is heel erg fout.
Laat dat uiterlijk maar zitten op shows. Echt, ik word er misselijk van als ik zie welke honden "uitmuntend" als beoordeling krijgen. Laat die uitmuntende honden maar een paar keer de zaal rondrennen en beoordeel dan eens opnieuw denk ik dan.
We kunnen het ook eens over de Duitse Herder hebben, geeft ook genoeg stof tot dicussie dacht ik :wink: :mrgreen:
Afbeelding

Rijkdom is als zeewater: hoe meer men er van drinkt, hoe dorstiger
men wordt.
Yv*nn
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Nanna schreef:
die niet meer kunnen dekken, werpen en hun pups verzorgen
Yv*nn schreef:En waar haal jij die ‘onomstotelijk” feiten vandaan :U: heb je je ingelezen? van horen zeggen? heb je ervaring op gedaan? of heb je hier en daar wat selectief gelezen en klakkeloos als de waarheid aangenomen?
is deze info ook maar van een teckelmens?
Nee Inge deze info is helaas gebaseerd op "onomstotelijke" feiten, deskundig geschreven door mensen van de praktijk.

En dat "teckelmens" wat jij er van maakt, dat bedoelde ik in de positieve zin, haar jaren lange ervaring maakt haar voor mij een deskundige.
Net zo dat ik heel veel waarde hecht aan jouw opinie en medische kennis...

Maar daar zit dus ook een verschil, jij komt met feiten door een link te plaatsen, en Nanna doet het met herhaaldelijke {cliché}uitlatingen als " arme stakkers en gedrochten" .
Daarin is zij absoluut niet de enige, maar voor mij wel de meest vasthoudende.

Waar het mij eigenlijk om te doen is, is het feit dat ik vind dat de Ebull x op x uitsluitend negatief in beeld word gebracht als zijnde het vlees geworden prototype van kynologisch wanbeleid.
Alsof het 1 en al kommer en kwel is in de Ebullenwereld, en dat is gewoonweg niet zo.
En ik de gek doe dus een poging om de bijna mythische negatieve beeldvorming die er is ontstaan enigszins te ontkrachten.
Maar blijkbaar is het onbegonnen werk, en zijn die hardnekkige vooroordelen zo ingebakken, dat weinige nog zien dat er wel terdege een gezonde populatie rondloopt die wel toekomst heeft.

En nogmaals ik steek m`n kop niet in het zand en erken wel terdege al het wanbeleid, maar heb al bijna 17 jaar als eigenaar en liefhebber ook heel veel positieve ervaringen mee mogen maken.
En dat wou ik even gezegd hebben.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Om even helemaal terug on topic te gaan: Ik heb net even een klein onderzoekje gedaan, maar op de kliniek waar mijn vriendin werkt is geen van de artsen bereid gezonde pups in te laten slapen, alleen omdat het er 'teveel' zijn. Ik zou daar zelf ook niet bereid toe zijn. Het is naar genoeg om een ziek hondje in te laten slapen, gezonde hondjes mogen gewoon blijven leven.

Kees
Ilja
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Ilja »

Een aantal van de Ridgeback fokkers die ik ken, fokken pas als ze een wachtlijst hebben van minimaal 10 (en bij enkelen 13) mensen. Dit ten eerste omdat er soms mensen afzeggen, maar ook omdat een gemiddeld Ridgeback nest 10 pups bevat. 13 pups komt jaarlijks wel een aantal keer voor, en meer dan 13 ook wel. Met als uitschieter de fokker die een nest van 19 pups kreeg, waarvan er als ik het goed heb 18 het hebben overleefd. Allen hebben een plekje gevonden.

Als je fokt met een ras waarbij grote nesten mogelijk zijn, dan moet je wat mij betreft ook zorgen dat je om kunt gaan met de mogelijke gevolgen van je fokpraktijk. Een wachtlijst lijkt me daarom prima. En gezonde pups inslapen omdat je het er teveel vind, onzin.
-------------------------------------------------------
Ilja
In liefdevolle herinnering: Nobel *24-11-1999 / 2-11-2005*, Binti *17-10-2003 / 27-05-2011*
Yv*nn
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Yv*nn schreef: Waar het mij eigenlijk om te doen is, is het feit dat ik vind dat de Ebull x op x uitsluitend negatief in beeld word gebracht als zijnde het vlees geworden prototype van kynologisch wanbeleid.
Alsof het 1 en al kommer en kwel is in de Ebullenwereld, en dat is gewoonweg niet zo.
En ik de gek doe dus een poging om de bijna mythische negatieve beeldvorming die er is ontstaan enigszins te ontkrachten.
Maar blijkbaar is het onbegonnen werk, en zijn die hardnekkige vooroordelen zo ingebakken, dat weinige nog zien dat er wel terdege een gezonde populatie rondloopt die wel toekomst heeft.
niemand hier heeft iets tegen de eb op zich maar wel alles tegen de manier waarop er door veel eb-mensen (fokkers, keurmeesters) tegenaan gekeken wordt.
dan is het idd moeilijk om mensen er van te willen overtuigen dat het nog wel meevalt met het beleid,. want tov. één goed voorbeeld staan er tig slechte, jammer genoeg. onze 'weerzin' komt ook alleen maar voort uit betrokkenheid bij de hond(en) in kwestie hoor, niet uit een soort vooroordeel waar we plezier uit halen :wink: .
Als 1ste zou ik je willen raden nooit je vingers in het vuur te stekken voor "niemand" en "onze", laat ik nu denken dat je je dan wel eens lelijk zou kunnen branden :wink:

Blijkbaar kan ik niet duidelijk genoeg overbrengen dat ik het in z`n geheel niet eens ben met het fok beleid van de EBCN.
{en het stuit me tegen de borst om met de vinger te wijzen, maar ik weet nog wel een paar andere rasvereniging die er ook beter aan zouden doen om zich zelf op te heffen}
Ik houd de EBCN en hun fokkers-"bende" dus geheel verantwoordelijk voor het naar de klote helpen van het ras door het halsstarrig navolgen van een totaal uit de hand gelopen rasstandaard die bepaald word door een handjevol over het paard getilde en stekeblinde keurmeesters. {pfff had eigenlijk nog een paar andere krachttermen in gedachte, maar k`hou me in.}
Sterker nog het feit dan ik al enige jaren niet echt welkom meer ben op div. bulldogfora, is hoofdzakelijk omdat ik als 1 van de weinige de gore moed had om kritische vragen te stellen.
Mede omdat ik geen enkele {economische}binding met de EBCN nog met enige clubfokker had/heb, laat staan enige aspiratie op fokken, hoefde ik dus nergens "bang" voor te zijn voor, dacht ik!.
Maar goed kritiek of het naar boven halen van het onder het bed geschoven kindje word niet geduld in bullenland, dan ben je op de plek personae non grada....

Dus het raakt me nogal als ik er van verdacht word dat ik het beleid nog wel vind meevallen :N:

Wat voor mij vast staat is dat alle huidige tot de rasstandaard goedgekeurde bullen ten spijt :jank: dat de "club" zich zonder meer door hun eigen toedoen vanzelf uit de wereld prijst.
En daarom is mijn hoop gevestigd op die fokkers die al lang het licht hebben gezien en dus wel op de goede weg zijn, en gezonde bullen op de wereld helpen.....

Hoop dat ik nu wel duidelijk ben geweest!!! :mrgreen:
En ja ik weet ik kan met geen mogelijkheid kort van stof zijn als ik iets wil uitleggen wat me zo na aan het hart ligt :wink:
Bullenmama

Ik vraag me ook af hoe die fokkers die jij kent fokken.
Denk dat dit een beetje bluf is, sorry.....
Yv*nn
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Yv*nn schreef:En daarom is mijn hoop gevestigd op die fokkers die al lang het licht hebben gezien en dus wel op de goede weg zijn, en gezonde bullen op de wereld helpen.....
Ik vraag me af hoe ze dat dan doen. Welke maatregelen nemen zij wèl die de "slechte" fokkers niet nemen? Uit welke genenpool putten zij?
Ik vraag dit uit oprechte belangstelling en niet om het ras de grond in te boren hoor.
Had net een bericht geplaatst met een uitgebreide uitleg, maar heb het weer weg gehaald.
En daar heb ik gegronde reden toe, die ik niet nader kan en wil toelichten!

Waar het in het kort op neer kwam is dat ik je er geen eenduidig antwoord op kan geven Nanna, omdat ik zelf over te weinig technische kennis beschik.
Bullenmama

Goed van je dat je toe durft geven dat je over te weinig technische kennis beschikt.
Hou daar aan vast :wink:
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchie63 »

Ja, ik snap het ook niet hoor..Je gaat toch geen God spelen wie er wel en/of niet lin leven blijft..
Asiels zouden dan misschien es serieus moeten kijken om honden/katten te castreren/steraliseren..anders houdt het toch nooit op? Het is vreselijk om kittens en puppies te killen..die beesten hebben er niet omgevraagd om geboren te worden..

Ander vraagje..hoe vaak wordt een fokhond gedekt? Toch ook maar 1 of 2 keer?
Owning a dog is a privilege, NOT a right..
http://www.dogsdeservebettercanada.petfinder.com
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Dutchie63 schreef:Ja, ik snap het ook niet hoor..Je gaat toch geen God spelen wie er wel en/of niet lin leven blijft..
Asiels zouden dan misschien es serieus moeten kijken om honden/katten te castreren/steraliseren..anders houdt het toch nooit op? Het is vreselijk om kittens en puppies te killen..die beesten hebben er niet omgevraagd om geboren te worden..

Ander vraagje..hoe vaak wordt een fokhond gedekt? Toch ook maar 1 of 2 keer?
Tja, dat wordt een beetje moeilijk als ze hoogdrachtig binnenkomen. Niet? :19:
Katten worden in Nederland standaard gecastreerd geplaatst, en toch komt ieder asiel gedurende de zomermaanden om in de jonge kittens. :boos:
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Inge O schreef:
Dutchie63 schreef: Ander vraagje..hoe vaak wordt een fokhond gedekt? Toch ook maar 1 of 2 keer?
:N: en al die andere keren :wink: .
Eva heeft vier nesten gehad, toen ging de fokker (een Belgische Elitefokker) dood.
Er waren ook oudere teven; die hebben meer nesten gehad :19:
Alle teven kwamen in het asiel en werden geplaatst met een sterilisatie verplichting.
Niet iedereen heeft zich aan de verplichting gehouden.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”