Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

prikband en gentle leader.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Kaiou schreef:
malinois schreef:
Kaiou schreef: Erg he, hoe krijgt iemand het voor elkaar. Ik zelf heb het vermoeden dat het voor die mensen echt als laatste redmiddel tot het kunnen houden van hun hond is gebruikt, volkomen ondeskundig :boos: . Voor Kaiou was er niets belangrijkers in zijn leven dan achter de vogels aan en hij gaat echt in volle vaart met de oogkleppen op en komt dan dus met alle gang die hij heeft met heel gewicht in zijn halsband. Ik denk zelf dat hij zover ging dat hij ´door de prikker heenliep´... :19: .
hier zijn ze ook weleens in de prikker gelopen (dat is dan ook de bedoeling dat ze er van leren..) en dat werkte onmiddelijk...
maar geen gaten hoor, moet er toch niet aan denken.. wil je dat voor elkaar krijgen moet je, volgens mij, je hond met 4 poten van de grond er aan ophangen... een andere manier kan ik echt niet verzinnen...
Maar ja, als de drang tot vogels jagen zoooveeel groter is dan reageren op pijn dan werkt het niet en trekt hij zichzelf dus de gaten in zijn lijf, misschien wel geholpen door een zwaar corrigerend baasje. Ik zal er nooit achterkomen :19: .
Kaiou is gewoon verknipt :smile: (kan nu wel om lachen, in het begin niet). Ben er aardig aan gewend en kan hem inmiddels ook al aardig bijsturen :ok:
dat wil je ook niet weten denk ik.... bah... wat mensen toch kunnen doen bij een dier...
Want mensen kunnen heel ver gaan als een hond niet luisterd.. :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaiou »

malinois schreef:dat wil je ook niet weten denk ik.... bah... wat mensen toch kunnen doen bij een dier...
Want mensen kunnen heel ver gaan als een hond niet luisterd.. :roll:
Weet je, het rare is, hij luistert als een tierelier, in een ´prikkelarme/vogelarme´ omgeving dan. Ik heb hem zelf bijna niets hoeven te leren. Zitten, af, blijven (in en uit zicht), vooruit sturen, naar zijn plaats terug, apporteren, zoeken, speuren, allemaal absoluut geen probleem. Hij vindt het ook nog eens fantastisch om te doen. Alleen volgen vindt hij verschrikkelijk; dan ´werkt´ hij dus niet, dat is alleen maar saai lopen. Dus dat neem ik maar voor lief en de vogelobsessie erbij. Die probeer ik te verminderen door middel van leuke dingen te doen en veeeeeel koek. En dan volgt ie maar niet zo goed, jammer dan.. :19:
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Pak-de-bal schreef:
Kaiou schreef:Kortom: op het gebruik van allerlei hulpmiddelen is niets tegen wanneer de situatie daarom vraagt, maar ze dienen wel goed gebruikt te worden zonder schade aan te richten.
als je góed met je hond omgaat , hóef je helemaal niets te gebruiken , :pffff:
en luistert hij echt wel , ...zònder al die hulpstukken !

en anders , net wat je schreef over die oude dame met die boxer:
is het je hond helemaal niet, en om dan moet je maar een ander uitzoeken :pffff:
Het ligt, zoals meer gezegt, zeker aan de hond! Ik heb er vier, waarvan er drie heel netjes aan de lijn meelopen en waarvan ik aandacht heb zodra ik dat vraag.
Diezel (Bouvier) daarentegen, is zo driftig, druk en totaal niet geintresseerd in mij, dat ik die heel af en toe meeneem aan een Halti. Af en toe, omdat ik zelf ook liever niet met "hulpstukken" werk, maar het bij hem nou eenmaal niet anders kan..
En hij is toch echt niet anders opgevoed dan de andere drie, het is gewoon een totaal andere hond! :19:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

nathalietjuh schreef:Diezel (Bouvier) daarentegen, is zo driftig, druk en totaal niet geintresseerd in mij, dat ik die heel af en toe meeneem aan een Halti. Af en toe, omdat ik zelf ook liever niet met "hulpstukken" werk, maar het bij hem nou eenmaal niet anders kan..
En hij is toch echt niet anders opgevoed dan de andere drie, het is gewoon een totaal andere hond! :19:
zou het niet kunnen , dat Diezel tè kleine stappen moet nemen? :denken:

ik zie op de foto, dat je 3 kleinere hebt en 1 grote (Diezel), is het niet zo, dat Diezel er wat van krijgt ,
om zich aan te passen aan die kleinen? :denken:

en nog een vraag:

laat je ze lekker wel veel loslopen? ...

Dan kan Diezel lekker zijn eigen snelle gang doen , en dan wordt hij vanzelf wel moe :wink:
Pak-de-bal

Kaiou schreef:
malinois schreef:
Kaiou schreef: Erg he, hoe krijgt iemand het voor elkaar. Ik zelf heb het vermoeden dat het voor die mensen echt als laatste redmiddel tot het kunnen houden van hun hond is gebruikt, volkomen ondeskundig :boos: . Voor Kaiou was er niets belangrijkers in zijn leven dan achter de vogels aan en hij gaat echt in volle vaart met de oogkleppen op en komt dan dus met alle gang die hij heeft met heel gewicht in zijn halsband. Ik denk zelf dat hij zover ging dat hij ´door de prikker heenliep´... :19: .
hier zijn ze ook weleens in de prikker gelopen (dat is dan ook de bedoeling dat ze er van leren..) en dat werkte onmiddelijk...
maar geen gaten hoor, moet er toch niet aan denken.. wil je dat voor elkaar krijgen moet je, volgens mij, je hond met 4 poten van de grond er aan ophangen... een andere manier kan ik echt niet verzinnen...
Maar ja, als de drang tot vogels jagen zoooveeel groter is dan reageren op pijn dan werkt het niet en trekt hij zichzelf dus de gaten in zijn lijf, misschien wel geholpen door een zwaar corrigerend baasje. Ik zal er nooit achterkomen :19: .
Kaiou is gewoon verknipt :smile: (kan nu wel om lachen, in het begin niet). Ben er aardig aan gewend en kan hem inmiddels ook al aardig bijsturen :ok:
nou, mijn hond ziet ook wel eens een vogel die hij weg wil jagen aan de lijn.. maar wat geeft het? :19:

ik hou hem dan evntjes beter vast en het is zo weer over, hoor :19:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

nathalietjuh schreef:Het ligt, zoals meer gezegt, zeker aan de hond! Ik heb er vier, waarvan er drie heel netjes aan de lijn meelopen en waarvan ik aandacht heb zodra ik dat vraag.
Diezel (Bouvier) daarentegen, is zo driftig, druk en totaal niet geintresseerd in mij, dat ik die heel af en toe meeneem aan een Halti. Af en toe, omdat ik zelf ook liever niet met "hulpstukken" werk, maar het bij hem nou eenmaal niet anders kan..
Dus Diezel had anders opgevoed moeten worden en niet zoals de andere drie :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

ranetje schreef:
nathalietjuh schreef:Het ligt, zoals meer gezegt, zeker aan de hond! Ik heb er vier, waarvan er drie heel netjes aan de lijn meelopen en waarvan ik aandacht heb zodra ik dat vraag.
Dus Diezel had anders opgevoed moeten worden en niet zoals de andere drie :wink:
Zoals ik al zei, Diezel is een totaal andere hond :wink:
zou het niet kunnen , dat Diezel tè kleine stappen moet nemen? denken

ik zie op de foto, dat je 3 kleinere hebt en 1 grote (Diezel), is het niet zo, dat Diezel er wat van krijgt ,
om zich aan te passen aan die kleinen? denken
Ik loop op altijd op een flink tempo hoor, behalve als Bowie erbij is (die is al oud..) En dan nog, ik bepaal toch zeker het tempo? Zal wat zijn als de honden uit gingen maken hoe snel ik moest lopen, nee, dat bepaal ik zelf wel!

en nog een vraag:

laat je ze lekker wel veel loslopen? ...
Nee, mijn honden lopen helemaal nooit los :denken: Ik laat vier honden aan de lijn uit.. Nee, ze lopen dagelijks dus, een flinke tijd los

Dan kan Diezel lekker zijn eigen snelle gang doen , en dan wordt hij vanzelf wel moe wink
En ik heb het niet neer gezet als "vraag"(al is advies altijd welkom natuurlijk), maar als reactie op het bericht van p-d-b.
Zij maakte de opmerking dat je met belonen (je stem of koekjes :19: ) elke hond kan laten luisteren... Ik wilde even reageren dat dat dus niet voor elke hond op gaat.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

malinois schreef:
Golden Stanley schreef:
malinois schreef:
Golden Stanley schreef:Voor de rest vind ik het meer dan prima dat de prikbanden en slipbanden al een tijdje verbannen zijn op de clubs.
gelukkig niet op de verenigingen waar ik kom, anders kwam ik er niet meer nl. :mrgreen:
Dit was ook een reden waarom ik ook weggegaan bij de KC indertijd met mn oudste dober omdat ik geen slipketting mocht gebruiken... prima, ik ga niet als een jan doedel achter mn hond aanrennen... en maar smeken om zn balletje los te laten door te ruilen :neenee:

Dat zie ik hier niet geregeld, hoor.............. :denken:
Dus het gebruik van een slipketting heb jij nodig omdat je hond anders weg rent of om een hond te laten lossen??? Snap dit verband niet erg.

Ik zie nu wel, in Oostenrijk is het al jaren verboden, maar ik hoorde uit zeer betrouwbare bron dat ze ze daar allemaal weer gewoon gebruiken...
Dus wat heeft een verbod dan voor zin.

Heeft het ook niet.........maar mijn eerlijke mening, blijven waarschuwen zal ik altijd doen. Ook op het gebruik van de GL trouwens. Dit is duidelijk een trainingsmiddel, voor later..........niet om er continu gebruik van te blijven maken. Een beetje eigenaar zou dat serieus kunnen nemen en ermee aan de slag kunnen gaan. Bij veel eigenaren lukt dit overigens prima.

Ik ben er overigens wel mee eens dat je niet iedereen dergelijke hulpmiddelen moet laten gebruiken... maar daar ben je als instrukteur toch zelf bij?

Een beetje instrukteur wel, ja.

Ik mag mn TT niet eens zelf bedienen, prima, want ik kan niet alles zien wat mn instrukteur wel ziet. :ok:
Ojee..........nu wordt het erg serieus........... :mrgreen:
Mijn mening over de TT? Dit was ooit op de markt gebracht als correctiemiddel. Sinds de laatste 10 jaren ingezet als trainingsmiddel en nu de laatste 5 jaren geloof ik ook op de meest simpele verhandelingen in de IPO. Ik vind dit ronduit belachelijk. Overigens niet alleen in de IPO, hoor......ook in de jachtsport vind ik het een middel toegepast uit gemakzucht en niet bereid zijn door te werken met je hond of te kijken waar jouw fouten liggen en daar naar te handelen of wat dan ook.
Maar dat is mijn simpele mening........ik ben echt anti TT als toepassing in training en zou dat al helemaal nooit op mijn honden toepassen. :wink:
dus ook jij ziet het alleen als straf en niet als (negatieve) prikkel... een TT heeft standjes... van 0 tot 127... daarnaast zit er vaak een trilfunctie op.
En ik gebruik het zeker niet uit gemakszucht... ik ben alleen maar leuk... de boeman is mn instrukteur en heel af en toe de TT want die wordt niet aan mij of aan instrukteur gekoppeld.

Ja, in hoofdzaak wel......heb pas een discussie met een forumlid hierover achter de rug. Het nut van de TT in de jachttraining...........zie ik op dit moment niet voor een hond die het ook op een normale conditionering kan worden aangeleerd. Uitzondering maak ik wel voor bv. een dove hond op afstand 'aanprikken'. Ik vind dit zo'n subliem voorbeeld van de uitzondering op de regel, waarvan zelfs ik het nut nog van in zie. Maar in trainingsonderdelen zoals het ook veelvuldig in de IPO wordt toegepast, nee hoor. Iets fanatieker doortrainen en wellicht iets langer en ik ben er ook. Dat het verkeerd wordt toegepast, zie ik hier gebeuren bij de jachttraining. In die situatie word je daar niet bepaald vrolijk van en de betreffende hond evenmin.
Ik moet dat ook niet te vaak gaan zien, want ik kan daar behoorlijk van uit mijn stekker gaan.

Even kort verhaaltje, mn teef waar ik 6 jaar mee getraint heb, heeft 6 jaar niet doorgezeten... van alles geprobeerd van snoepjes, balletjes, straf, stoppen alles alles alles... niks hielp... 1 x een prikkel met de TT juist alleen de trilfunctie en ze zat als een blok...
hoezo gemakzucht, ik zou willen dat ik het veel en veel eerder gedaan had.

In dit geval heb je alles geprobeerd...........dan nog zou dat voor mij niet tot de alternatieven behoren, ben ik bang..........ik ken dat ook niet, het niet doorzitten. Dat is van pup af aan er al zo'n beetje ingestopt bij Stan. Mijn voorgaande honden zaten als een blok, afwachtend en gierig, maar kwamen niet van de grond.

Om op het eerste terug te komen, ik had hem nodig om hem eens flink te kunnen corrigeren inderdaad. Ik heb niks met slipkettingen vind het nu ook ondingen maar dat had idd. wel even kunnen helpen... de eerste keer bij een andere vereniging wist hij nl ineens wel wat lossen was... :ok:
Dan nog snap ik het verband niet met een loslopende hond en een slipketting..........en het niet willen lossen.......
Ik ken een voorbeeld uit de praktijk van een niet lossende Duitser (hond van de buren van mijn vriendin...). Eigenaar laat hem al stompend op de neus lossen..........anders doet 'ie het nie.....
Mijn vriendin heeft daar ooit eens iets van gezegd, dat er andere manieren zijn om niet meteen negatief te bekrachtigen, ondanks dat het een werkhond is. Zij had vijf minuten nodig en zette hem even apart uit de groep waar wij in liepen. Zonder zware correcties, wel op stem, laat ze die hond afgeven en zijn beloning was meteen zijn blok weer. Dit een paar maal herhaald en de hond lost perfect bij haar......maar nog steeds niet bij die eigenaar. Waar ligt dat dan aan?
Hiermee bedoel ik niet te zeggen dat jij niet goed met je honden omgaat, Malinois! Want ik weet uit jouw schrijven dat je ze goed behandelt. Maar dit voorbeeld schoot meteen weer in mijn gedachten bij het lezen van jouw lossen. Sommige dingen vanuit de IPO of KNPV, weet ik veel wat hij uitvoerde, zijn wat mij betreft erg krom ingezet en kunnen toch ook op andere manieren worden opgelost.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Re: prikband en gentle leader.

Ongelezen bericht door wendy71 »

Emma schreef:was net via google op een ander forum terecht gekomen. daar liepen veel mensen met een prikband om de hond heen. omdat zij zelf de hond door al dan niet medische omstandigheden de hond niet konden houden. waarom gebruiken hun dan geen gentle leader??
Waarom niet gewoon trainen?
Een GL is symtoombestrijding, de hond leert er niets van mi.
Hij kan dan weliswaar niet meer trekken aan de riem maar als je hem afdoet ben je nog geen stap verder.
Dus, lekker trainen zodat de hond leert niet te trekken en netjes mee te lopen is veel beter, denk ik. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik zou die middelen gewoon niet willen gebruikenals het erom gaat dat ik mijn hond anders niet kan houden(om wat voor reden dan ook ) zou ik desnoods een prikband willen proberen, als trainings hulp.
maar als mijn hond bepaalde dingen niet wil doen, dan maar niet :19: .
Middelen als een TT :N: ik zou er niet aan moeten denken dat ik ze daarmee PRIKKEL, om dingen te gaan doen die ze anders blijkbaar niet zien zitten :denken: .

Dikke pech dan maar niet :neenee:
de zon gaat morgen evengoed weer op :pffff:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Golden Stanley schreef:Maar in trainingsonderdelen zoals het ook veelvuldig in de IPO wordt toegepast, nee hoor. Iets fanatieker doortrainen en wellicht iets langer en ik ben er ook. Dat het verkeerd wordt toegepast, zie ik hier gebeuren bij de jachttraining. In die situatie word je daar niet bepaald vrolijk van en de betreffende hond evenmin.
Ik moet dat ook niet te vaak gaan zien, want ik kan daar behoorlijk van uit mijn stekker gaan.[/color]
het heeft niets met fanatieker en langer doortrainen te maken, evenmin met snel presteren...
Een TT hoeft niet meer een laatste redmiddel te zijn. Ik weet niet of ik je destijds het verhaal van Bart Bellon ook heb doorgemaild. Daar staat het exact in... hij kan het beter uitleggen dan ik.
In dit geval heb je alles geprobeerd...........dan nog zou dat voor mij niet tot de alternatieven behoren, ben ik bang..........ik ken dat ook niet, het niet doorzitten. Dat is van pup af aan er al zo'n beetje ingestopt bij Stan. Mijn voorgaande honden zaten als een blok, afwachtend en gierig, maar kwamen niet van de grond.
gewoon thuis of op straat ging ze wel doorzitten maar niet bij de zitoefening... maar jij ziet het dus wederom als laatste redmiddel, ik zie de TT niet meer als laatste redmiddel maar als een onderdeel van de training.
Ik zie mijn honden er niet slechter door worden, ze zijn nog net zo vrolijk als ervoor dus ik zie ook niet in wat het probleem is.
Dan nog snap ik het verband niet met een loslopende hond en een slipketting..........en het niet willen lossen.......
Ik ken een voorbeeld uit de praktijk van een niet lossende Duitser (hond van de buren van mijn vriendin...). Eigenaar laat hem al stompend op de neus lossen..........anders doet 'ie het nie.....
Mijn vriendin heeft daar ooit eens iets van gezegd, dat er andere manieren zijn om niet meteen negatief te bekrachtigen, ondanks dat het een werkhond is. Zij had vijf minuten nodig en zette hem even apart uit de groep waar wij in liepen. Zonder zware correcties, wel op stem, laat ze die hond afgeven en zijn beloning was meteen zijn blok weer. Dit een paar maal herhaald en de hond lost perfect bij haar......maar nog steeds niet bij die eigenaar. Waar ligt dat dan aan?
vreemde ogen dwingen he... ik wil weleens zien of dat na een paar weken nog zo gaat als ze een paar weken met hem traint bijv. :wink:
En sommige mensen hebben een bepaald overwicht zonder wat te hoeven zeggen of te doen. Mn trainer heeft dat ook... de eerste keer dat mn honden hem zagen hadden ze al heilig respect voor hem... je hebt dat of je hebt dat niet.
[color]Hiermee bedoel ik niet te zeggen dat jij niet goed met je honden omgaat, Malinois! Want ik weet uit jouw schrijven dat je ze goed behandelt. Maar dit voorbeeld schoot meteen weer in mijn gedachten bij het lezen van jouw lossen. Sommige dingen vanuit de IPO of KNPV, weet ik veel wat hij uitvoerde, zijn wat mij betreft erg krom ingezet en kunnen toch ook op andere manieren worden opgelost.[/color]
dank je. natuurlijk kan dat, maar als je niks mag doen en een hond niet mag straffen zoals op die kc dan wint de hond alleen maar... hij krijgt keer op keer zijn zin...
Ruilen wilde hij niet... hij liet gewoon zn bal niet meer los... ik heb een aantal lessen lang alleen maar de gehele les met een worst op het veld gestaan om maar te ruilen waar hij totaal geen oog voor had... ben geen gekke henkie :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

S@ndr@ schreef:Ik zou die middelen gewoon niet willen gebruikenals het erom gaat dat ik mijn hond anders niet kan houden(om wat voor reden dan ook ) zou ik desnoods een prikband willen proberen, als trainings hulp.
maar als mijn hond bepaalde dingen niet wil doen, dan maar niet :19: .
Middelen als een TT :N: ik zou er niet aan moeten denken dat ik ze daarmee PRIKKEL, om dingen te gaan doen die ze anders blijkbaar niet zien zitten :denken: .

Dikke pech dan maar niet :neenee:
de zon gaat morgen evengoed weer op :pffff:
tja daar train je niet voor he... voor ach laat maar als je het verrekt.... :wink: zou lekker zijn als hij de pakwerker aantikt ipv de mouw bijvoorbeeld. Ach laat maar jong... als je dat wilt dan doe je dat maar....Je bent wel met een bijtsport bezig, waar mensen zich laten bijten... daar moet een hond gewoon luisteren of ze nu willen of niet. Overigens gaat het in 99% helemaal niet om 'niet willen' maar om een oefening goed uit te voeren. En dus niet op standje 127 maar op standje 3 of de trilfunctie... overigens is tot standje 10 voor mij niet eens voelbaar....ook niet in mn nek bijv.
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Re: prikband en gentle leader.

Ongelezen bericht door Emma »

wendy71 schreef:
Emma schreef:was net via google op een ander forum terecht gekomen. daar liepen veel mensen met een prikband om de hond heen. omdat zij zelf de hond door al dan niet medische omstandigheden de hond niet konden houden. waarom gebruiken hun dan geen gentle leader??
Waarom niet gewoon trainen?
Een GL is symtoombestrijding, de hond leert er niets van mi.
Hij kan dan weliswaar niet meer trekken aan de riem maar als je hem afdoet ben je nog geen stap verder.
Dus, lekker trainen zodat de hond leert niet te trekken en netjes mee te lopen is veel beter, denk ik. :wink:
het ging daar ook om mensen die dus een spierziekte of blessure hadden, waardoor hun dus niet sterk genoeg waren (bij een aantal). dan kan ik me best voorstellen dat je b.v een GL of halti gebruikt. bij goed gebruik zie ik ook niet in waarom mensen dit niet zouden gebruiken.

overigens denk ik wel dat je het als trainingsmiddel kan gebruiken. maar dan ook met de clicker oid, zodat je het goede gedrag beloont. waardoor je dus vanzelf merkt dat de hond op jou gaat letten en waardoor je de GL dus niet meer nodig hebt.

mijn hond loopt gewoon met een leren halsband. ik was dus alleen nieuwschierig waarom er blijkbaar nog steeds veel gebruik wordt gemaakt van dergelijke prikbanden. dan kun je dus bij voorbaat roepen dat je geen enkel hulpmiddel moet gebruiken, maar blijkbaar is dit dus nodig anders liepen ze er niet mee. daarom vroeg ik mij af waarom er dan geen gebruik wordt gemaakt van de GL of Halti. omdat dat naar mijn idee toch, mits goed gebruikt, een goed hulpmiddel kan zijn.
en een hulpmiddel betekent dat je dat bij de training kan gebruiken, maar er dus wel op goed gedrag getraint moet worden. de hond moet snappen wat je wel van hem wilt. dus niet GL erom en we laten het lekker zo.

ik wil overigens hier niet gaan verkondigen wat je wel en niet zou moeten doen. dat is voor ieder zijn eigen keus. ik loop nog met een leren halsband. maar als ik er dergelijke problemen op de loer gaan liggen zou ik wel naar oplossingen zoeken. en dan zou ik een GL echt liever hebben dan een prikband.
maar het moet wel geschikt zijn voor het type hond wat je hebt.niet elke hond reageert even goed op bepaalde hulpmiddelen. net zoals ze anders reageren op trainingsmethoden.
Kaiou
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:
Kaiou schreef:Maar ja, als de drang tot vogels jagen zoooveeel groter is dan reageren op pijn dan werkt het niet en trekt hij zichzelf dus de gaten in zijn lijf, misschien wel geholpen door een zwaar corrigerend baasje. Ik zal er nooit achterkomen :19: .
nou, mijn hond ziet ook wel eens een vogel die hij weg wil jagen aan de lijn.. maar wat geeft het? :19:

ik hou hem dan evntjes beter vast en het is zo weer over, hoor :19:
Was het maar zo eenvoudig. Kaiou ziet niet ´ook wel eens´ een vogel, die ziet elke vogel, altijd en overal. Erger, hij hoort zelfs elke vogel en die moet en zal dan gevangen worden (van mus tot reiger). Hij heeft een vogelobsessie. En dat is niet zo weer over, hoor. Eventjes beter vasthouden helpt echt niet, er moet echt aan gewerkt worden om hem dan afgeleid te krijgen. En dat is dus door zijn vorige baasjes op bijna alle manieren geprobeerd, tot en met correcties met een pennenband met toebrengen van lichamelijk letsel aan toe.
Ik werk nu op een, volgens mij voor hem, nieuwe manier met hem, inderdaad met stem en veel belonen. En dat werkt redelijk, er is verbetering zichtbaar.
Maar ik blijf erbij dat inderdaad niet alle honden hetzelfde zijn en dat er duidelijke verschillen zijn in wat iemand met zijn/haar hond wil doen/bereiken. Alle extra attributen die je daar voor kan gebruiken zijn hulpmiddelen (van gewone halsband en lijn tot en met TT en alles wat daar tussen zit) als toevoeging op het gebruik van je stem. En bij goed, deskundig gebruik, onder goede begeleiding zijn ze geen van allen schadelijk.
Afbeelding
Golden Stanley

malinois schreef: het heeft niets met fanatieker en langer doortrainen te maken, evenmin met snel presteren...
Een TT hoeft niet meer een laatste redmiddel te zijn. Ik weet niet of ik je destijds het verhaal van Bart Bellon ook heb doorgemaild. Daar staat het exact in... hij kan het beter uitleggen dan ik.
Ik heb daar wel belangstelling in, want daar wordt aan gerefereerd in het artikel van het clubblad. Zal je ff PB'en.
Pak-de-bal

Kaiou schreef:Maar ik blijf erbij dat inderdaad niet alle honden hetzelfde zijn en dat er duidelijke verschillen zijn in wat iemand met zijn/haar hond wil doen/bereiken.
vanmorgen sprak ik iemand die er 4 jaar over heeft gedaan,
om van zijn uit het asiel gehaalde teefje , border collie, een leuk teefje van te maken :ok:

4 jaar !! :eek:

Ze kon namelijk met geen hond opschieten en was daarom naar het asiel gebracht
maar hij heeft het met GEEN attributen gedaan, maar gewoon met zijn stem !!

Zijn "we" niet te ongeduldig , omdat we binnen 1 maand al resultaat willen zien en
daarom naar die attributen grijpen? :denken:
Kaiou
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:
Kaiou schreef:Maar ik blijf erbij dat inderdaad niet alle honden hetzelfde zijn en dat er duidelijke verschillen zijn in wat iemand met zijn/haar hond wil doen/bereiken.
om van zijn uit het asiel gehaalde teefje , border collie, een leuk teefje van te maken :ok:

Ze kon namelijk met geen hond opschieten en was daarom naar het asiel gebracht maar hij heeft het met GEEN attributen gedaan, maar gewoon met zijn stem !!

Zijn "we" niet te ongeduldig , omdat we binnen 1 maand al resultaat willen zien en daarom naar die attributen grijpen? :denken:
Ben bang dat ik er met Kaiou en zijn vogelobsessie ook 4 jaar over ga doen tot dat ik ´normaal´ met hem over straat kan. Geeft niks, komt best goed met een hoop geduld :ok: .

En aangezien de ene mens de andere niet is en de ene hond de andere niet is zijn er mensen die eerder naar een hulpmiddel over zullen stappen dan een ander. Wat nog steeds niet wegneemt dat er niks mis hoeft te zijn met hulpmiddelen :wink:.
Afbeelding
Golden Stanley

Pak-de-bal schreef:

Zijn "we" niet te ongeduldig , omdat we binnen 1 maand al resultaat willen zien en
Nee, Pak-de-Bal.........in een situatie waar je gewoon doortraint op de halsband, kan de GL een uitkomst zijn voor een probleemhond. Ik had dus na 6 maanden geen GL meer nodig voor Whooper. En hij had hem enkel en alleen om als ik met 2 honden liep. De rest van de tijd trainde ik door op de halsband. Het gevaar schuilde erin dat hij in zijn grote uppie een heel roedel op stelten kon zetten. Een hond die niets heeft geleerd en bol staat van de stress had dat in die situatie nodig om aangeleerd te krijgen wat hem nu dus perfect af gaat. Ik hoor vaak 'van een GL leren ze niets'. Dat is niet waar. Het is een trainingsmiddel om af te bouwen naar de halsband, dat is de oorspronkelijke bedoeling van de GL. Ik heb daar geen 4 jaar voor nodig gehad, slechts een maand of 6. Op stem en beloning, want met een GL corrigeer je niet!!
Mijn voorgaande honden hebben geen enkel correctie- of trainingsmiddel nodig gehad. Sterker nog, mijn laatste hond voor de Goldens was vreselijk verknipt en ook bij deze hond heb ik altijd met de halsband getraind. Het kan..........als je één hond hebt heel goed zonder hulpmiddelen. Zodra je in een roedel loopt met nog geen aanlering, dan wordt de boel iets spannender.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:

maar ik wil geen hond die met andere honden op kan schieten, ik wil sporten met mn hond, IPO I, II, III halen en indien mogelijk wedstrijden :19: deze vergelijking slaat toch kant nog wal.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Golden Stanley schreef:
malinois schreef: het heeft niets met fanatieker en langer doortrainen te maken, evenmin met snel presteren...
Ik heb daar wel belangstelling in, want daar wordt aan gerefereerd in het artikel van het clubblad. Zal je ff PB'en.
ik zal hem ff voor je opzoeken :ok:
Afbeelding
Pak-de-bal

Golden Stanley schreef: Het kan..........als je één hond hebt heel goed zonder hulpmiddelen.
het helpt bij jouw training, met een GL , en die stem en zònder enge prik-dingen , (die echt letsel veroorzaken zelfs),
maar waarom zijn er nog altijd mensen die dat dan wèl gebruken? :denken:

en die zich dan "hondenkenners"noemen?
Pak-de-bal

Kaiou schreef:Ben bang dat ik er met Kaiou en zijn vogelobsessie ook 4 jaar over ga doen tot dat ik ´normaal´ met hem over straat kan. Geeft niks, komt best goed met een hoop geduld :ok: .
mijn hond gaat elke reiger achterna , ook al zit het in de lucht te vliegen :roll:
maar wat doe ik er aan?

Ik denk, ach, de vogel/reiger vliegt zo weer weg, en dan is het over

je moet er niet zo'n punt van maken, dat maakt het een stuk makkelijker :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:
Golden Stanley schreef: Het kan..........als je één hond hebt heel goed zonder hulpmiddelen.
het helpt bij jouw training, met een GL , en die stem en zònder enge prik-dingen , (die echt letsel veroorzaken zelfs),

ik weet dat ik bij jou in de negeerstand sta, maar kom vanmiddag even bij mn honden kijken dan, moet je even aanwijzen waar dat letsel zich bevind :ok:

ps. heb jij ook belang bij het artikel?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:
Kaiou schreef:Ben bang dat ik er met Kaiou en zijn vogelobsessie ook 4 jaar over ga doen tot dat ik ´normaal´ met hem over straat kan. Geeft niks, komt best goed met een hoop geduld :ok: .
mijn hond gaat elke reiger achterna , ook al zit het in de lucht te vliegen :roll:
maar wat doe ik er aan?

als mijn hond in Oostenrijk jaagt is hij dood... wordt hij ter plekke afgeschoten... mijn teef jaagt dus in Oostenrijk heeft zij een TT om... :19: Hier mag ze om die reden dus ook niet jagen.
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

malinois schreef:
Pak-de-bal schreef:

ik weet dat ik bij jou in de negeerstand sta, maar kom vanmiddag even bij mn honden kijken dan, moet je even aanwijzen waar dat letsel zich bevind :ok:

Mag ik dat artikel ook, Malinois??
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

malinois schreef:
jidde schreef: Ik zie meer nekken dubbelklappen, kale neuzen van een GL dan dat ik ooit maar iets van schade zag bij een hond met pennenband :19:
juist en dat bedoel ik dus ook...
Ik helaas wel, een lieve golden die de gaten in zijn nek en hals had.
Kaiou
Zeer actief

Pak-de-bal schreef: enge prik-dingen , (die echt letsel veroorzaken zelfs)
De 'enge prikdingen' veroorzaken geen letsel wanneer ze deskundig worden gebruikt. Het zijn juist de mensen die ze wel gebruiken maar niet weten hoe ze er mee om moeten gaan die de schade zouden kunnen toebrengen.
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:
maar wat doe ik er aan?

Op zich maak ik er ook geen punt van dat Kaiou weleens achter een vogel aan zou kunnen gaan. Dat is hem eigen zal ik maar zeggen.
Maar je zal het met me eens zijn dat een mens toch normaal, rustig, met de hond naast zich aan de lijn over straat zou moeten kunnen lopen. Dat kan ik dus niet.
Je zal het waarschijnlijk ook met me eens zijn dat een hond los zou moeten kunnen lopen en dat je hem moet kunnen terugroepen voordat hij bijvoorbeeld een weg over steekt (en die straat kan best verder weg zijn als een kilometer, want zolang achtervolgt Kaiou een wegvliegende vogel wel). Dat kan nu dus niet.
Bij elke vogel gaan nu altijd de oogkleppen op en de bananen in de oren en is hij 'weg'.
En daar maak ik wel een punt van. Daar blijven we dus erg intensief op trainen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:
malinois schreef:
Pak-de-bal schreef:

Mag ik dat artikel ook, Malinois??
moet je me ff je emailadres pb-en. Het is een redelijk groot bestand moet dus wel grote bestanden kunnen ontvangen :ok:
Afbeelding
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt of het nu gaat over een GL, een halti, een prikband of slipketting.....bij VERKEERD gebruik levert alles schade op !!!!!!! Toen wij Max net hadden trok hij zijn hals zelfs kapot met een brede leren halsband !! Om dat te laten genezen kreeg ik een halti aangeraden. Ik vind het een onding en Max ook ! Hij heeft hem wel geaccepteert hoor maar het wandelt gewoon niet fijn, hij trekt ook aan de halti nl. Wel is hij dan een stuk minder sterk, dat wel . Gebruik ik de halti regelmatig dan krijgt hij een kale neus. Ik grijp er dus zelden naar, alleen even op momenten dat ik echt lamme armen heb en het even niet meer zie zitten...Ik heb ook wel eens getwijfled of een prikband een beter idee zou zijn...terwijl ik vroeger altijd riep dat ik dat vreselijke dingen vond !!Nu weet ik inmiddels dat die banden niet vreselijk zijn, het zijn de mensen die aan de andere kant van de lijn lopen die vreselijk KUNNEN zijn....
Op dit moment roept iedereen dat halti's en GL diervriendelijk zijn, ik denk dat er over een jaar of 5 wel weer iets anders voor in de plaats komt en dat dan de halti ineens niet meer "mag"....Zo gaat het toch met alles ??
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”