Golden Stanley schreef:Maar in trainingsonderdelen zoals het ook veelvuldig in de IPO wordt toegepast, nee hoor. Iets fanatieker doortrainen en wellicht iets langer en ik ben er ook. Dat het verkeerd wordt toegepast, zie ik hier gebeuren bij de jachttraining. In die situatie word je daar niet bepaald vrolijk van en de betreffende hond evenmin.
Ik moet dat ook niet te vaak gaan zien, want ik kan daar behoorlijk van uit mijn stekker gaan.[/color]
het heeft niets met fanatieker en langer doortrainen te maken, evenmin met snel presteren...
Een TT hoeft niet meer een laatste redmiddel te zijn. Ik weet niet of ik je destijds het verhaal van Bart Bellon ook heb doorgemaild. Daar staat het exact in... hij kan het beter uitleggen dan ik.
In dit geval heb je alles geprobeerd...........dan nog zou dat voor mij niet tot de alternatieven behoren, ben ik bang..........ik ken dat ook niet, het niet doorzitten. Dat is van pup af aan er al zo'n beetje ingestopt bij Stan. Mijn voorgaande honden zaten als een blok, afwachtend en gierig, maar kwamen niet van de grond.
gewoon thuis of op straat ging ze wel doorzitten maar niet bij de zitoefening... maar jij ziet het dus wederom als laatste redmiddel, ik zie de TT niet meer als laatste redmiddel maar als een onderdeel van de training.
Ik zie mijn honden er niet slechter door worden, ze zijn nog net zo vrolijk als ervoor dus ik zie ook niet in wat het probleem is.
Dan nog snap ik het verband niet met een loslopende hond en een slipketting..........en het niet willen lossen.......
Ik ken een voorbeeld uit de praktijk van een niet lossende Duitser (hond van de buren van mijn vriendin...). Eigenaar laat hem al stompend op de neus lossen..........anders doet 'ie het nie.....
Mijn vriendin heeft daar ooit eens iets van gezegd, dat er andere manieren zijn om niet meteen negatief te bekrachtigen, ondanks dat het een werkhond is. Zij had vijf minuten nodig en zette hem even apart uit de groep waar wij in liepen. Zonder zware correcties, wel op stem, laat ze die hond afgeven en zijn beloning was meteen zijn blok weer. Dit een paar maal herhaald en de hond lost perfect bij haar......maar nog steeds niet bij die eigenaar. Waar ligt dat dan aan?
vreemde ogen dwingen he... ik wil weleens zien of dat na een paar weken nog zo gaat als ze een paar weken met hem traint bijv.
En sommige mensen hebben een bepaald overwicht zonder wat te hoeven zeggen of te doen. Mn trainer heeft dat ook... de eerste keer dat mn honden hem zagen hadden ze al heilig respect voor hem... je hebt dat of je hebt dat niet.
[color]Hiermee bedoel ik niet te zeggen dat jij niet goed met je honden omgaat, Malinois! Want ik weet uit jouw schrijven dat je ze goed behandelt. Maar dit voorbeeld schoot meteen weer in mijn gedachten bij het lezen van jouw lossen. Sommige dingen vanuit de IPO of KNPV, weet ik veel wat hij uitvoerde, zijn wat mij betreft erg krom ingezet en kunnen toch ook op andere manieren worden opgelost.[/color]
dank je. natuurlijk kan dat, maar als je niks mag doen en een hond niet mag straffen zoals op die kc dan wint de hond alleen maar... hij krijgt keer op keer zijn zin...
Ruilen wilde hij niet... hij liet gewoon zn bal niet meer los... ik heb een aantal lessen lang alleen maar de gehele les met een worst op het veld gestaan om maar te ruilen waar hij totaal geen oog voor had... ben geen gekke henkie