Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Advies in raskeuze

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

AnnSophie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Contacteer:

Advies in raskeuze

Ongelezen bericht door AnnSophie »

Hallo,
ik ben momenteel op zoek naar zoveel mogelijk rassen die mij aanspreken voor een volgende hond. Ik heb al redelijk wat tijd versleten in een encyclopedie en ik heb zelf al een aantal ideeën maar ik vraag het hier ook nog eens omdat er soms nog wel rassen zijn waar je onbewust over kijkt, maar die toch nog erg leuk geschikt kunnen zijn.

Mijn wensen:
- grootte: voorkeur voor middelgroot tot groot (allerlaagste minimumgrens is 40cm... tot aan max. 65cm)
- leergierig
- vacht: liefst niet kort, dus halflang tot lang, ik ben bereid om tijd te investeren in het onderhoud van de vacht
- geschikt voor hondensport: vnl. engelse obedience, doggydance en canicross, heel misschien, maar dat is afhankelijk van de hond ook agility
- liefst niet al te veel jachtpassie :mrgreen:
- ze mogen best wat eigenwijs zijn, een slaafse volgzaamheid is niet echt nodig
- heel speels
- kalm in huis, ook als ik eens een dag oversla wat betreft tijdsbesteding aan de honden
- sociaal naar hond en mens, maar wel nog baasgericht, een beetje terughoudendheid is gewenst
- geen aanleg tot angst
- geen border collie, leuke honden voor een ander, maar ik heb niks met dat ras

Misschien is het wel een heel specifiek lijstje :denken: maar misschien helpt dat wel om het juiste ras er uit te kiezen.
Ikzelf had ook een aantal rassen dus, hier volgen ze:
- zwitserse witte herder (langstokhaar): valt voor mij toch een beetje af door hun aanleg tot angst :N:
- bearded collie: leuke werkhondjes, maar zonder dat hyper gedoe van border collies
- schapendoes: heel leuke en lieve hondjes, leuk uiterlijk, maar misschien toch net wat te klein? :denken: ben er nog niet helemaal uit

Iemand nog ideeën?
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik durf het bijna niet te zeggen: Golden retriever? :N: :mrgreen:

Vera is een allemansvriendje, maar wel heel erg baasgericht ook. Dat is een handige combi op zich, want ze is terug te roepen als ze naar andere mensen of honden toe wil, en blijft daarna ook makkelijk bij me.
Als ik trouwens met iets in mijn handen ga lopen blijf ze sowieso bij me, want dat zou weleens een apportje kunnen worden. Van rotte appel tot afgebroken handvat van een schep, als ik het oppak moet het wel te apporteren zijn vindt ze :pffff: :mrgreen:
Maar dat is dus ook wel heel handig qua allemansvriendjes-heid. Dat zit er wel heel erg in maar is door die baasgerichtheid, en neiging tot apporteren, heel goed te sturen.

Het ligt er verder denk ik ook een beetje aan wat je qua waaksheid zoekt bijvoorbeeld? Een Witte Herder lijkt me wel waaks bijvoorbeeld, een Schapendoes kan nogal de neiging hebben tot veel blaffen meen ik, en hebben (soms?) erg veel energie.
Ze zijn wel erg leuk ook Schapendoezen! En de Bearded Collie vind ik ook prachtig.
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaiou »

Briard?
Afbeelding
AnnSophie
Zeer actief
Contacteer:

Een golden retriever daar heb ik ook aan gedacht: hele leuke en mooie honden... Maar het is wel een populair ras, zeker omdat ze vaak voldoen aan iemand's wensen...
Maar de goldens zijn vaak wel heel erg allemansvriendjes hé :mrgreen:
Ik heb nu een cocker en die ziet nergens kwaad in, zou met iedereen meegaan, knuffelt met iedereen, zelfs volslagen vreemden. En hoe leuk dat misschien ook kan klinken, ik heb dat niet zo graag, ik heb liever dat ze haar aandacht bij mij houdt. Tot nu toe heb ik dus al heel veel tijd besteed aan haar training. Vroeger kon ze geen moment blijven zitten, liggen, volgen als er iemand anders rond mij liep, de instructrice bv.
Bij een blijf oefening met afleiding, ligt ze zodanig hard te kwispelen naar alle passerende mensen en moet ze zichzelf erg inhouden om niet met die mensen te gaan knuffelen of te spelen :mrgreen: Dat was wel zwoegen om haar zo ver te krijgen...
Ik vermoed dat een golden ook zo'n knuffelbeer is, ook naar vreemden en eerlijk gezegd, dat stoort mij een beetje. Ze mogen dus best wel sociaal zijn, maar enige terughoudendheid is wel gewenst..

Wat betreft waaksheid... Ze mogen best wel waaks zijn 's avonds als er rare geluiden te horen zijn. Mijn cocker is nu niet zo'n waker, maar 's nachts durft ze al eens van zich te laten horen als er iets raars te horen is. Maar op andere momenten mogen de buurhonden aanslaan, ze zal nog niet eens haar kop opheffen om te zien wat er aan de hand is. Waaksheid mag wel, maar overmatig blafferig zijn niet. Hoewel ik ook denk dat dat te trainen valt nee?

Verder dacht ik ook aan een schotse herder: ik vind ze wel mooi als ze niet van die ontplofte vachten hebben, maar ook die aanleg tot schrikkerigheid vind ik een minder goeie eigenschap. Plus ik denk dat een sheltie een betere werker is dan een collie. Of heb ik het mis?
AnnSophie
Zeer actief
Contacteer:

Inge O: ja een hovawart sprak mij wel aan, tot ik las dat ze best wel eigenwijs kunnen zijn en geen echte gehoorzaamheidshonden zijn. Ik weet wel iemand die gehoorzaamheid doet en ook nog obedience gedaan heeft met haar hovawart (met dat laatste is ze intussen gestopt).

Kaiou: een briard vind ik van uiterlijk super, zeker de fauve kleur spreekt mij erg aan. Het karakter ken ik alleen maar door erover te lezen, ik ken geen briards 'persoonlijk'. Het is uiteindelijk wel de bedoeling dat ik er obedience mee doe (is mijn favoriete sport tot nu toe).

Martijn: dankuwel om mijn idee te bevestigen :mrgreen: een bearded collie staat bij mij al een tijdje op nummer 1...
Moos
Zeer actief

AnnSophie schreef:Een golden retriever daar heb ik ook aan gedacht: hele leuke en mooie honden... Maar het is wel een populair ras, zeker omdat ze vaak voldoen aan iemand's wensen...
Maar de goldens zijn vaak wel heel erg allemansvriendjes hé :mrgreen:
Ik heb nu een cocker en die ziet nergens kwaad in, zou met iedereen meegaan, knuffelt met iedereen, zelfs volslagen vreemden. En hoe leuk dat misschien ook kan klinken, ik heb dat niet zo graag, ik heb liever dat ze haar aandacht bij mij houdt. Tot nu toe heb ik dus al heel veel tijd besteed aan haar training. Vroeger kon ze geen moment blijven zitten, liggen, volgen als er iemand anders rond mij liep, de instructrice bv.
Bij een blijf oefening met afleiding, ligt ze zodanig hard te kwispelen naar alle passerende mensen en moet ze zichzelf erg inhouden om niet met die mensen te gaan knuffelen of te spelen :mrgreen: Dat was wel zwoegen om haar zo ver te krijgen...
Ik vermoed dat een golden ook zo'n knuffelbeer is, ook naar vreemden en eerlijk gezegd, dat stoort mij een beetje. Ze mogen dus best wel sociaal zijn, maar enige terughoudendheid is wel gewenst..
Ik heb natuurlijk maar 1 Golden he, maar Vera is absoluut niet zo hoor qua concentratie :wink:
Ze is in het puppenklasje een van de weinige pups die rustig 25 min naast mijn stoel kan liggen (waarom dat moet is een tweede, maar daar zullen we het maar niet over hebben :mrgreen: ). Ik kan midden in de puppengroep los met haar de oefeningen doen. Als ze met mij bezig is is ze met mij bezig en ziet ze de andere pups en mensen en instructrices niet meer.
Pak daar dan iets te apporteren bij en ze ziet echt dat alleen nog maar. Als ik een dummy in mijn handen heb (of een appel of een stuk hout of wat dan ook, volgens Vera kan je alles apporteren) kan iemand een biefstuk voor haar neus houden, die moet ze niet. En die persoon ziet ze dan dus ook niet :mrgreen: :wink:
Ze apporteert ook midden in een groep honden en mensen. Die ziet ze dan ook niet meer staan.

Wat ze zou doen met een blijf oefening als er mensen langs gaan lopen heb ik geen idee van natuurlijk omdat ze nog zo jong is :wink:

Verder wil ze wel door iedereen geaaid hoor inderdaad (alhoewel ze vanochtend op het strand voor het eerst een beetje schrok van een nogal grote man die direct over haar heenboog, en even twijfelde of ze wel geaaid wilde worden of niet. Maar de wil om te begroeten won :mrgreen:)
Los levert dat amper 'problemen' op. Dan is ze met 1 keer Vera terug te roepen en bij me te houden (zeker met apporteren erbij). Aangelijnd is het wel onhandig nu nog. Dan gaat ze aan de riem lopen stuiteren om aandacht van passanten.
Maar ze is pas 4.5 maand, en ik zie haar dat eigenlijk echt niet meer dan als ze een jaar of 2 oud is. Daarvoor is ze niet 'doldriest allemansvriend' genoeg :wink:
Afbeelding
Annemieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded collie

Ongelezen bericht door Annemieke »

Ik zou zeggen bearded collie! :ok:
AnnSophie
Zeer actief
Contacteer:

Een korthaar collie vind ik écht niet mooi :N: 1 van de weinige rassen die ik niet mooi vind. Daarom staat ook in mijn lijstje een voorkeur voor halflang tot langharige honden :mrgreen:

Ja een sheltie is vaak zenuwachtig en blafferig dat is waar... Maar mij is al gezegd geweest dat de werkeigenschappen van een collie lang niet meer dat zijn wat ze geweest zijn en dat daarom een sheltie nog meer voldoet aan zijn werkeigenschappen van vroeger dan een collie bv.

Ja eigenwijs mag zeker, er moet toch nog een klein beetje uitdaging zijn bij het opvoeden en trainen :mrgreen: Als je weet dat ik met mijn cockertje obedience doe... Maar hoog zal ik nooit eindigen met mijn cocker vrees ik, alhoewel ik best trots op haar ben en ze is nog zo jong. Ik wil niet per se de top behalen en Crufts zit ook niet bij mijn ambities, maar ik zou wel graag meedraaien met de rest :mrgreen:

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Nanna schreef:Ik zou voor een korthaar collie gaan ;-)
Leuk ras op alle fronten. Intelligent, sociaal, werkwillig.
Die past inderdaad in het plaatje volgens mij. De Bearded Collie lijkt me ook een hele goede keuze.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
AnnSophie
Zeer actief
Contacteer:

Ingo O: dat is al heel netjes voor zo'n jonge hond.
Onlangs zag ik ook het filmpje van golden Rookie (??) met vrouwtje die Grease deden (doggydance) ik vond het fantastisch hoe mooi en hoe graag die hond werkte. Een golden is zeker nog niet afgeschreven. Hoe zit het met de jachtpassie van goldens? Want uiteindelijk zijn het retrievers en draaien ze ook mee naast jachthonden geloof ik?
Nu uiteindelijk stoort de jachtpassie mij niet zo ongelooflijk. Ik vind het reuzeleuk te zien dat mijn cocker zich zo kan uitleven op wandelingen, snuffelen, ruiken, spoortjes volgen enz. Ze zal niet zomaar een spoor volgen en mij uit het oog verliezen, ze blijft dus altijd wel erg dicht bij me. Maar tijdens training kan de grond soms zooooveel interessanter zijn dan baasje die stukjes worst in haar handen heeft... En dat is soms best frustrerend :mrgreen:
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Misschien de Lagotto Romagnola?

Erg leergierige hondjes, erg vrolijk en degene die ik ken ook erg baasgericht.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Moos
Zeer actief

AnnSophie schreef:Ingo O: dat is al heel netjes voor zo'n jonge hond.
Onlangs zag ik ook het filmpje van golden Rookie (??) met vrouwtje die Grease deden (doggydance) ik vond het fantastisch hoe mooi en hoe graag die hond werkte. Een golden is zeker nog niet afgeschreven. Hoe zit het met de jachtpassie van goldens? Want uiteindelijk zijn het retrievers en draaien ze ook mee naast jachthonden geloof ik?
Nu uiteindelijk stoort de jachtpassie mij niet zo ongelooflijk. Ik vind het reuzeleuk te zien dat mijn cocker zich zo kan uitleven op wandelingen, snuffelen, ruiken, spoortjes volgen enz. Ze zal niet zomaar een spoor volgen en mij uit het oog verliezen, ze blijft dus altijd wel erg dicht bij me. Maar tijdens training kan de grond soms zooooveel interessanter zijn dan baasje die stukjes worst in haar handen heeft... En dat is soms best frustrerend :mrgreen:
Vera ging laatst achter een konijn aan (en dat was ook alleen maar omdat Saar ging, anders had ze dat hele konijn niet gezien) en was in sprint terug te roepen. Niet dat ik de illusie heb dat dat per se zo blijft :mrgreen: :wink:
Een echte jachtpassie, in de zin van zelfstandig echt gaan jagen, hoef je amper te verwachten lijkt me.

De kans dat een spoortje voor Vera interessanter gaat worden dan haar dummy acht ik uitermate klein. Kom ik weer op dat apporteren :mrgreen: , maar daar heb je ook best een troef mee in handen om de aandacht voor jou te hebben en te houden.
Als ik daarmee zwaai wordt Vera echt bloedfanatiek en wild ook. Ik moet hem als ik wil stoppen met apporteren ook echt in een dichte tas ofzo doen, als ik de dummy, of apporteer-speeltje, vast hou blijft ze om me heen cirkelen "je hebt het apporteer-ding, doe nouuu, doe nouuu, doe nouuuuu".
In mijn tas is het helemaal weg, en begrijpt ze duidelijk ook wel dat het dan echt klaar is.

Een bearded collie lijkt me trouwens ook erg geschikt hoor! Maar omdat je ook om andere rassen vroeg :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
AnnSophie schreef:Ingo O: dat is al heel netjes voor zo'n jonge hond.
moos, móós :F: .
Hahhaha nu snap ik die opmerking ook pas :mrgreen: Ik begreep al niet echt waar ts het over had met jouw naam en die opmerking, in een stukje verder over de golden :wink: :wink:
Afbeelding
AnnSophie
Zeer actief
Contacteer:

Oooops ja moos dus! Ik sla jullie namen door elkaar... :roll:

Ja uiteraard ik sta open voor allerhande rassen, en nu je het zegt een golden zou ook nog kunnen. In de obedience loopt ook een golden en hij is jammer genoeg niet speeltjesgevoelig, dat is wel echt jammer natuurlijk bij een sport als obedience.

Sita: de waterhonden heb ik al eens uitvoerig bekeken idd. De Spaanse waterhond vond ik erg leuk, maar ze zijn wel heel erg terughoudend van aanleg, misschien toch iets te. De lagotto lijkt daarin makkelijker te zijn. Toch zijn deze twee honden net te veel aan mijn ondergrens wat betreft schofthoogte. Dan verder heb je ook de portugese waterhond, die me ook erg aanspreekt, maar ik ben bang dat ze misschien toch ietsje TE energiek zijn, ik ben er nog niet uit.
Verder spreekt een koningspoedel mij ook aan in feite, in een sportieve snit natuurlijk. Zoals die witte middenslagpoedel Jip hier op het forum, die vind ik super.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

AnnSophie schreef:Oooops ja moos dus! Ik sla jullie namen door elkaar... :roll:

Ja uiteraard ik sta open voor allerhande rassen, en nu je het zegt een golden zou ook nog kunnen. In de obedience loopt ook een golden en hij is jammer genoeg niet speeltjesgevoelig, dat is wel echt jammer natuurlijk bij een sport als obedience.

Sita: de waterhonden heb ik al eens uitvoerig bekeken idd. De Spaanse waterhond vond ik erg leuk, maar ze zijn wel heel erg terughoudend van aanleg, misschien toch iets te. De lagotto lijkt daarin makkelijker te zijn. Toch zijn deze twee honden net te veel aan mijn ondergrens wat betreft schofthoogte. Dan verder heb je ook de portugese waterhond, die me ook erg aanspreekt, maar ik ben bang dat ze misschien toch ietsje TE energiek zijn, ik ben er nog niet uit.Verder spreekt een koningspoedel mij ook aan in feite, in een sportieve snit natuurlijk. Zoals die witte middenslagpoedel Jip hier op het forum, die vind ik super.
Bazen lijken op hun honden of andersom? In ieder geval zou je uit mijn laksheid om jou eens uitgebreid te mailen over mijn honden wat kúnnen zeggen over de Portugese Waterhond ;-)
scooter
Actief
Mijn ras(sen): Markiesje
Contacteer:

Ongelezen bericht door scooter »

Misschien de gos d'atura catala?
Leuke hond, enthousiast, leuk om mee te werken, baasgericht.

groetjes,
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Tervuerense herder uit mechelaarlijnen??? :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Inge O schreef:
AnnSophie schreef:Inge O: ja een hovawart sprak mij wel aan, tot ik las dat ze best wel eigenwijs kunnen zijn en geen echte gehoorzaamheidshonden zijn. Ik weet wel iemand die gehoorzaamheid doet en ook nog obedience gedaan heeft met haar hovawart (met dat laatste is ze intussen gestopt).
eigenwijs mocht volgens jouw lijstje, vandaar dus :mrgreen: .
en hoewel ze heel gehoorzaam te maken zijn (in de praktijk) is dat idd nog wat anders dan trainen om de training zelf - gewone gehoorzaamheid op een normaal niveau gaat prima maar hoge toppen zal je er nooit mee scheren :wink: .
Wat mij bij de Hovawarts bij ons op de hondenschool (we hebben er een heleboel) steeds opvalt is dat ze ontzettend snel leren, een nieuwe oefening hebben ze altijd zo door. Wel zijn het volgens mij honden die graag nieuwe dingen leren, maar niet zo graag eindeloos hetzelfde herhalen. Ik denk dat je met een beetje creativiteit wel een eind kan komen met een Hovawart. Klopt dat een beetje Inge?
Wat me ook opvalt is dat ze zo soepel bewegen voor zo'n grote hond. Bij een twist bijvoorbeeld hadden ze allemaal een heel korte draaicirkel.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
AnnSophie
Zeer actief
Contacteer:

Rosita: :mrgreen: ik meende dat je het vergeten was en ik durfde niet meer mailen, want ik vond mezelf nogal opdringerig... :N: Maar ik hou je niet tegen om hier wat te schrijven...
:mrgreen:
Dus een porti is echt niet ZO energiek als ze schrijven?

Catalaanse herder had ik ook al gezien, maar die heb ik nog nooit gezien en ik ken er eerlijk gezegd erg weinig van wat betreft karakter.

Wat bedoel je precies met een Tervueren uit mechelaarlijnen?? Ik heb al zitten denken aan Belgische herders, vooral mijn vriend heeft het voor de mechelaar aangezien ze vroeger ook een mechels teefje hadden. Dat was een superlief beestje... Verder zie ik wat uiterlijk betreft graag Laekense, mechelse, maar tervueren en groenendaeler vind ik minder. Ook dacht ik dat die 2 laatste nogal wat last hadden van aanleg voor angst...
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

AnnSophie schreef:Verder spreekt een koningspoedel mij ook aan in feite, in een sportieve snit natuurlijk. Zoals die witte middenslagpoedel Jip hier op het forum, die vind ik super.
Tja ik miste de poedel al :mrgreen:
Ik denk dat een poedel ook wel voldoet aan je lijstje. Jip iig wel. Ze is heel speels (heeeeeeeeeeel speels :mrgreen: Jip leeft voor spelen zeg maar :wink: ) en vindt het prachtig om te werken. Ze is niet eenkennig maar zal ook nooit zomaar met iemand meegaan ofzo. Knuffelen e.d. vindt ze prima maar je moet niet zomaar met haar willen wandelen of een rondje behendigheid met haar willen lopen want daar doet ze dus niet aan mee :pffff:
Oh enne, Jip kan het altijd supergoed vinden met cockers. Volgens mij omdat ze een beetje dezelfde manier van spelen hebben, maar iig... cockers zijn altijd helemaal goed bij haar :ok:

Bearded collies vindt ik ook helemaal super trouwens, van die lekkere vrolijke clownen :cheer:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
m-aan
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door m-aan »

Langharige of ruwharige Hollandse Herder?

Maan
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.

Ongelezen bericht door linda1985 »

ik zie dat je al een spaniel hebt, wat vind je van een welsh springer spaniel, voldoet ook aan je eisen.
Afbeelding
AnnSophie
Zeer actief
Contacteer:

Een welsh springer is toch wel een jachthond die minder geneigd is om verregaande en precieze gehoorzaamheid te beoefenen.
Hoewel het me nu wel redelijk lukt met mijn spanieltje, denk ik niet dat het met alle spaniels of jachthonden in 't algemeen kan.
Ik weet dat er een Munsterlander ergens hoog in de ranking eindigt bij obedience, maar dat is dan ook de enige grote jachthond van heel de sport.
En zoals ik al zei: dat die neus te veel naar de grond gaat ipv richting baasje stoort mij een beetje, daar liever niet al te veel jachtinstinct.

Een hollandse herder ken ik niet, heb ik zelf nog nooit gezien. Wat kun je daar nog meer over vertellen?

De västgötaspets lijkt mij een superleuk hondje, wat betreft uiterlijk en ook karakter. Het leuke aan dit hondje is het het kleine formaatje maar toch het wolfachtige uiterlijk... Blijkbaar ook een heeler dus precies toch een pittig ding. Ondanks zijn gestalte is dit ook wel een kanshebber. Iemand ervaringen met de västgötaspets?

Ziet iemand een aussie passen bij mij? Ik eerlijk gezegd niet, maar waarom geen idee :denken:

De pumi wat voor een grappig schepsel is me dat :) Ik lees eigenwijs, maar hoe moet ik dat interpreteren? Geen allemansvrienden... Dat klinkt oké als het niet betekent dat ze vlug angstig zijn tov vreemden.
m-aan
Actief
Contacteer:

Ik wil je graag nog wat meer vertellen, maar dan zit ik hier morgenochtend nog, hahaha!

Je zou eens kunnen kijken op www.hollandseherder.nl (dat is de site van de rasvereniging) of op het HH-forum (dat is openbaar) www.hollandseherderforum.nl en om een impressie te krijgen van het ras kan je op mijn site kijken www.doerak.isonzehond.nl maar ik heb zelf dan wel een korthaar. De langhaar schijnt wat "zachter" te zijn.

Via de site van de rasvereniging kan je ook de sites van fokkers bekijken.

Als je specifieke vragen hebt, dan hoor ik het graag. Of ik geef het antwoord zelf of ik zoek het voor je uit, dat vind ik nog leuk om te doen ook.

Maan
Inge
Zeer actief
Contacteer:

AnnSophie schreef:
Wat bedoel je precies met een Tervueren uit mechelaarlijnen?? Ik heb al zitten denken aan Belgische herders, vooral mijn vriend heeft het voor de mechelaar aangezien ze vroeger ook een mechels teefje hadden. Dat was een superlief beestje... Verder zie ik wat uiterlijk betreft graag Laekense, mechelse, maar tervueren en groenendaeler vind ik minder. Ook dacht ik dat die 2 laatste nogal wat last hadden van aanleg voor angst...
Ik bedoel de tervueren waar nogal wat mechelaarbloed in zit, gefokt uit langharen die uit 2 mechelaars komen.
Bij de tervueren komt bij mijn weten inderdaad angst voor, echter bij de tervueren uit mechelaarlijnen veel minder tot niet, ze komen uit de werklijnen van de mechelaar, lijnen die jarenlang op oa moed gefokt zijn.
Hier wat links van kennels (geen idee of het "goede" zijn, maar puur ter info)
http://www.vanhetborufseveld.nl/kennel.html
http://www.marjorienkes.nl/
Laatst gewijzigd door Inge op 25 jul 2008 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Inge
Zeer actief
Contacteer:

AnnSophie schreef:Mijn wensen:
- grootte: voorkeur voor middelgroot tot groot (allerlaagste minimumgrens is 40cm... tot aan max. 65cm)
- leergierig
- vacht: liefst niet kort, dus halflang tot lang, ik ben bereid om tijd te investeren in het onderhoud van de vacht
- geschikt voor hondensport: vnl. engelse obedience, doggydance en canicross, heel misschien, maar dat is afhankelijk van de hond ook agility
- liefst niet al te veel jachtpassie
- ze mogen best wat eigenwijs zijn, een slaafse volgzaamheid is niet echt nodig
- heel speels
- kalm in huis, ook als ik eens een dag oversla wat betreft tijdsbesteding aan de honden
- sociaal naar hond en mens, maar wel nog baasgericht, een beetje terughoudendheid is gewenst
- geen aanleg tot angst
- geen border collie, leuke honden voor een ander, maar ik heb niks met dat ras
Hmmm...even mijn Hollandse Herder korthaar naast dit lijstje leggen :mrgreen:

- grootte: voorkeur voor middelgroot tot groot (allerlaagste minimumgrens is 40cm... tot aan max. 65cm) Komt overeen
- leergierig Komt overeen
- vacht: liefst niet kort, dus halflang tot lang, ik ben bereid om tijd te investeren in het onderhoud van de vacht Vacht van de korthaar is wel kort, maar niet zo kort als bv. van een boxer, is te vergelijken met de vacht van een mechelaar. Dikke ondervacht en kort dekhaar. Vacht van de langhaar is te vergelijken met die van de Tervuerense Herder, vacht van de ruwhaar is te vergelijken met die van de Laekense Herder
- geschikt voor hondensport: vnl. engelse obedience, doggydance en canicross, heel misschien, maar dat is afhankelijk van de hond ook agility Komt overeen
- liefst niet al te veel jachtpassie Veel Hollanders hebben wel degelijk jachtinstinct
- ze mogen best wat eigenwijs zijn, een slaafse volgzaamheid is niet echt nodig Met eigenwijsheid zit je goed met een Hollander haha
- heel speels De mijne in ieder geval wel
- kalm in huis, ook als ik eens een dag oversla wat betreft tijdsbesteding aan de honden Gaat hier inmiddels goed, maar mijn (nogal hyperactieve) Hollander heeft wel haar beweging nodig. Een paar dageen zonder gaat wel maar daarna moet je echt gaan lopen.
- sociaal naar hond en mens, maar wel nog baasgericht, een beetje terughoudendheid is gewenst Komt overeen
- geen aanleg tot angst Bij langharen komt geloof ik wel wat meer angst voor
Groetjes Inge
Afbeelding

doggy

Ongelezen bericht door doggy »

De Staby :mrgreen: :ok:
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.

Ongelezen bericht door linda1985 »

AnnSophie schreef:Een welsh springer is toch wel een jachthond die minder geneigd is om verregaande en precieze gehoorzaamheid te beoefenen.
Hoewel het me nu wel redelijk lukt met mijn spanieltje, denk ik niet dat het met alle spaniels of jachthonden in 't algemeen kan.
Ik weet dat er een Munsterlander ergens hoog in de ranking eindigt bij obedience, maar dat is dan ook de enige grote jachthond van heel de sport.
En zoals ik al zei: dat die neus te veel naar de grond gaat ipv richting baasje stoort mij een beetje, daar liever niet al te veel jachtinstinct.

Een hollandse herder ken ik niet, heb ik zelf nog nooit gezien. Wat kun je daar nog meer over vertellen?

De västgötaspets lijkt mij een superleuk hondje, wat betreft uiterlijk en ook karakter. Het leuke aan dit hondje is het het kleine formaatje maar toch het wolfachtige uiterlijk... Blijkbaar ook een heeler dus precies toch een pittig ding. Ondanks zijn gestalte is dit ook wel een kanshebber. Iemand ervaringen met de västgötaspets?

Ziet iemand een aussie passen bij mij? Ik eerlijk gezegd niet, maar waarom geen idee :denken:

De pumi wat voor een grappig schepsel is me dat :) Ik lees eigenwijs, maar hoe moet ik dat interpreteren? Geen allemansvrienden... Dat klinkt oké als het niet betekent dat ze vlug angstig zijn tov vreemden.
Ligt denk ik ook aan de fokker, waar Sparrow vandaan komt die showt heel erg veel met dr honden, Sparrow luisterd perfect! Gaat nooit achter wild aan ruikt het niet eens :mrgreen: Het is echt een lieve aanhankelijke hond, maar zal ook per welsje verschillen. Maar de eigenschappen zoals jij ze beschrijft komt zeker niet overeen met een welsh springer, in ieder geval niet met de mijne :wink:
Afbeelding
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Bearded collie past inderdaad prima, maar ook de schapendoes valt in het plaatje. Er zijn schapendoezen vanaf zo'n 40 cm maar de meeste zijn toch wel wat groter. Ik weet niet of je teef of reu zoekt maar een beetje reu gaat toch snel richting de 50 cm.
m-aan
Actief
Contacteer:

Aanvulling op Inge's toelichting op de Hollandse Herder:

Mijn terriërs noem ik "eigenwijs", van de herders zeg ik dat ze "eigen initiatief vertonen"

Jachtinstinct: ik heb er eentje mèt en eentje zonder (naja, bijna zonder)

Kalm in huis: ja, mits ze zich buiten toch minstens 1 x goed kunnen uitleven (mijn reu heeft dit sterker dan mijn teef)

Sociaal naar hond en mens: mijn reu zeer zeker naar mens, maar minder naar andere reuen (dus wel teefjes en puppies), mijn teef is terughoudender en is zeer baasgericht.

Angst: de reu helemaal niet, de teef is nu 9 maanden dus die twijfelt nog wel eens

Leergierig: zeker

Geschikt voor hondensport: absoluut een aanrader

Speels: heel ernstig

Maan
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”