ik ben momenteel op zoek naar zoveel mogelijk rassen die mij aanspreken voor een volgende hond. Ik heb al redelijk wat tijd versleten in een encyclopedie en ik heb zelf al een aantal ideeën maar ik vraag het hier ook nog eens omdat er soms nog wel rassen zijn waar je onbewust over kijkt, maar die toch nog erg leuk geschikt kunnen zijn.
Mijn wensen:
- grootte: voorkeur voor middelgroot tot groot (allerlaagste minimumgrens is 40cm... tot aan max. 65cm)
- leergierig
- vacht: liefst niet kort, dus halflang tot lang, ik ben bereid om tijd te investeren in het onderhoud van de vacht
- geschikt voor hondensport: vnl. engelse obedience, doggydance en canicross, heel misschien, maar dat is afhankelijk van de hond ook agility
- liefst niet al te veel jachtpassie
- ze mogen best wat eigenwijs zijn, een slaafse volgzaamheid is niet echt nodig
- heel speels
- kalm in huis, ook als ik eens een dag oversla wat betreft tijdsbesteding aan de honden
- sociaal naar hond en mens, maar wel nog baasgericht, een beetje terughoudendheid is gewenst
- geen aanleg tot angst
- geen border collie, leuke honden voor een ander, maar ik heb niks met dat ras
Misschien is het wel een heel specifiek lijstje
Ikzelf had ook een aantal rassen dus, hier volgen ze:
- zwitserse witte herder (langstokhaar): valt voor mij toch een beetje af door hun aanleg tot angst :N:
- bearded collie: leuke werkhondjes, maar zonder dat hyper gedoe van border collies
- schapendoes: heel leuke en lieve hondjes, leuk uiterlijk, maar misschien toch net wat te klein?
Iemand nog ideeën?