want ik bet op zich best tevreden met mijn ras, maar er blijven natuurlijk altijd wensen
dus ik denk dat het alleen maar goed is dat je je erin verdiept
Moderator: moderatorteam
Nee hoor, ik doe dat ookAnnSophie schreef: Trouwens een nieuwe pup is niet voor de nabije toekomst. Het zal minstens nog een jaar, misschien zelfs 2 jaar duren voor hier nog een 2e hond binnenkomt. Is het fout om nu al op zoek te gaan?

Je moet tenslotte toch een hond kopen die bij je past en geen hond nemen alleen om zijn uiterlijk, ik vind ook veel honden prachtig maar als ze niet bij je passen heb je dr ook niks aanPak-de-bal schreef:AnnSophie schreef:Mijn wensen:
- grootte: voorkeur voor middelgroot tot groot (allerlaagste minimumgrens is 40cm... tot aan max. 65cm)
- leergierig
- vacht: liefst niet kort, dus halflang tot lang, ik ben bereid om tijd te investeren in het onderhoud van de vacht
- geschikt voor hondensport: vnl. engelse obedience, doggydance en canicross, heel misschien, maar dat is afhankelijk van de hond ook agility
- liefst niet al te veel jachtpassie![]()
- ze mogen best wat eigenwijs zijn, een slaafse volgzaamheid is niet echt nodig
- heel speels
- kalm in huis, ook als ik eens een dag oversla wat betreft tijdsbesteding aan de honden
- sociaal naar hond en mens, maar wel nog baasgericht, een beetje terughoudendheid is gewenst
- geen aanleg tot angst
- geen border collie, leuke honden voor een ander, maar ik heb niks met dat rasweer zo'n lijstje voor dè perfecte hond, die niet bestaan
![]()
zouden ze die lijstjes óok invullen , als je een baby krijgt, bij de gynaecoloog?
vroeger nam je een hond, klaar
maar nù moeten de honden aan zoveel eisen voldoen , was dat met kinderen ook maar zo

Goh ik ken er toch erg veel die dat doen. Incl mijn eigen border als ik niet oplet.Pak-de-bal schreef:de eerste BC die dit doet, moet ik nog tegen komen , is zeker niet waarAnnSophie schreef: Ze hebben ook vaak de neiging om andere honden te gaan aanstaren wat soms leidt tot conflicten.![]()
conflichten onstaan doordat de BC zich thuis erg verveeld, je moet ze inderdaad aan het werk zetten, dan heb je geen kind aan ze![]()
maar echt , dat lijstje plus doggydance , kom je toch op de BC , als je veel met hem wil gaan doen, qua leren

Ja, snap ik hoorAnnSophie schreef:moos: tja mijn cocker is heeeeel erg op mij gericht. Ze is anders wel een allemansvriendje en gaat met iedereen knuffelen die zich aanbiedt, ook zal ze zichzelf durven opdringen aan anderen (wat ik minder leuk vind).
Maar als ik haar durf achterlaten, bv aan een paaltje buiten bij de slager of in de auto alleen, of ik ga vlug even binnen iets halen terwijl mijn vriend haar buiten vasthoudt aan de lijn, dan schiet ze "in paniek" (=groot woord), maar ze vindt het dus allesbehalve leuk. Ik weet dus niet echt of ze met anderen zou meegaan, want in principe komt ze altijd mooi terug op wandeling, zeker als ze bv een ander hondje gespot heeft en ik loop ostentatief de andere kant uit, dan zal ze haar karretje keren en terug crossen in 6e versnelling liefst...
Maar wat mij het meeste stoort is haar ongelooflijk naïeve vertrouwen in alles en iedereen, ze gaat knuffelen en aandacht zoeken, terwijl ik liever heb dat ze low profile blijft. Ik heb dat zelf in de hand gewerkt natuurlijk door haar als pup door iedereen te laten bepotelen op straat, ze leek het ook niet erg te vinden integendeel. Daarom heb ik liever wat terughoudendheid in mijn volgende hond... Want dat mist mijn huidige hond volledig

dan is die niet ècht gericht op de baas, want ik heb ze alleen maar " the eye" zien doen op de tennis-balletjes*Anita* schreef:Goh ik ken er toch erg veel die dat doen. Incl mijn eigen border als ik niet oplet.Pak-de-bal schreef:de eerste BC die dit doet, moet ik nog tegen komen , is zeker niet waarAnnSophie schreef: Ze hebben ook vaak de neiging om andere honden te gaan aanstaren wat soms leidt tot conflicten.![]()
conflichten onstaan doordat de BC zich thuis erg verveeld, je moet ze inderdaad aan het werk zetten, dan heb je geen kind aan ze![]()
maar echt , dat lijstje plus doggydance , kom je toch op de BC , als je veel met hem wil gaan doen, qua leren
Misschien eerst verdiepen in het ras voordat je dergelijke uitspraken doet.
ik zal dan eens opletten wanneer Bauke dan eens een keer "gedreven" wordt,AnnSophie schreef:Tja ik zou kunnen verwijten dat een border te veel gaat aanstaren en troepjes honden gaat drijven, ik zou een jachthond kunnen verwijten dat hij te vaak met zijn neus op de grond plakt,... Het is een instinct, de 1 heeft het al meer dan de andere, dat geloof ik best.
Ik ken een border die zijn eerste levensjaar vnl. in een hok doorbracht. Eens die los was ging ze automatisch de koeien of de paarden drijven en natuurlijk was dat voor haar baasjes ongewenst. Deze border kwam van een goeie fokker en zij heeft zich terug over deze hond ontfermd om deze te herplaatsen. De border zit nu bij een vriendin van me en ik kan je zeggen dat deze hond echt aan haar trekken komt. Toch heeft die border dat -voor mij- vervelende gedrag van andere honden te gaan aanstaren en als ze in een troepje aan 't spelen zijn gaat ze drijven. Het instinct zit er gewoon enorm in, en dat mag ze ook botvieren tijdens het schapenhoeden. Verder doet ze er ook nog obedience, agility mee en gaat ze in de toekomst misschien doggydance doen. Je gaat mij echt niet vertellen dat deze hond het uit verveling doet.
Het maakt daarbij wel een verschil uit welke lijnen een Border komt. Maar aangezien het ras je toch niet aanspreekt, hoeven we dat niet helemaal uit te werkenAnnSophie schreef:Toch heeft die border dat -voor mij- vervelende gedrag van andere honden te gaan aanstaren en als ze in een troepje aan 't spelen zijn gaat ze drijven. Het instinct zit er gewoon enorm in, en dat mag ze ook botvieren tijdens het schapenhoeden. Verder doet ze er ook nog obedience, agility mee en gaat ze in de toekomst misschien doggydance doen. Je gaat mij echt niet vertellen dat deze hond het uit verveling doet.

Vraag me uberhaupt af of je het wel herkent als je opmerkingen maakt dat een border dat alleen doet uit verveling.Pak-de-bal schreef:ik zal dan eens opletten wanneer Bauke dan eens een keer "gedreven" wordt,AnnSophie schreef:Tja ik zou kunnen verwijten dat een border te veel gaat aanstaren en troepjes honden gaat drijven, ik zou een jachthond kunnen verwijten dat hij te vaak met zijn neus op de grond plakt,... Het is een instinct, de 1 heeft het al meer dan de andere, dat geloof ik best.
Ik ken een border die zijn eerste levensjaar vnl. in een hok doorbracht. Eens die los was ging ze automatisch de koeien of de paarden drijven en natuurlijk was dat voor haar baasjes ongewenst. Deze border kwam van een goeie fokker en zij heeft zich terug over deze hond ontfermd om deze te herplaatsen. De border zit nu bij een vriendin van me en ik kan je zeggen dat deze hond echt aan haar trekken komt. Toch heeft die border dat -voor mij- vervelende gedrag van andere honden te gaan aanstaren en als ze in een troepje aan 't spelen zijn gaat ze drijven. Het instinct zit er gewoon enorm in, en dat mag ze ook botvieren tijdens het schapenhoeden. Verder doet ze er ook nog obedience, agility mee en gaat ze in de toekomst misschien doggydance doen. Je gaat mij echt niet vertellen dat deze hond het uit verveling doet.
ik heb het hier nog nooit meegemaakt, maar zie alleen maar op de baas gerichte BC 's .
enm gewoon snuffelende ,