Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Advies in raskeuze

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

nee hoor ik kijk ook al regelmatig wat ik hierna zou willen en mijn lijstje wordt ook steeds weer bijgeschaafd,
want ik bet op zich best tevreden met mijn ras, maar er blijven natuurlijk altijd wensen :19:

dus ik denk dat het alleen maar goed is dat je je erin verdiept :ok:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

AnnSophie schreef: Trouwens een nieuwe pup is niet voor de nabije toekomst. Het zal minstens nog een jaar, misschien zelfs 2 jaar duren voor hier nog een 2e hond binnenkomt. Is het fout om nu al op zoek te gaan?
Nee hoor, ik doe dat ook :wink: Ik ben op zoek naar een hond voor volgend jaar, maar de leuke combinaties hebben al ver van tevoren een wachtlijst. Het is dus sowieso handig om niet van de ene dag op de andere een hond te willen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
m-aan
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door m-aan »

Ik wou dat meer mensen zich van tevoren zo informeren en bedenken wat ze het liefste zien in een hond!
Beter zo dan andersom!!!

:ok: :ok: :ok:

Maan
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
Aantal honden: 3

Re: Advies in raskeuze

Ongelezen bericht door linda1985 »

Pak-de-bal schreef:
AnnSophie schreef:Mijn wensen:
- grootte: voorkeur voor middelgroot tot groot (allerlaagste minimumgrens is 40cm... tot aan max. 65cm)
- leergierig
- vacht: liefst niet kort, dus halflang tot lang, ik ben bereid om tijd te investeren in het onderhoud van de vacht
- geschikt voor hondensport: vnl. engelse obedience, doggydance en canicross, heel misschien, maar dat is afhankelijk van de hond ook agility
- liefst niet al te veel jachtpassie :mrgreen:
- ze mogen best wat eigenwijs zijn, een slaafse volgzaamheid is niet echt nodig
- heel speels
- kalm in huis, ook als ik eens een dag oversla wat betreft tijdsbesteding aan de honden
- sociaal naar hond en mens, maar wel nog baasgericht, een beetje terughoudendheid is gewenst
- geen aanleg tot angst
- geen border collie, leuke honden voor een ander, maar ik heb niks met dat ras
:smile: weer zo'n lijstje voor dè perfecte hond, die niet bestaan :smile:

zouden ze die lijstjes óok invullen , als je een baby krijgt, bij de gynaecoloog? :denken:

vroeger nam je een hond, klaar
maar nù moeten de honden aan zoveel eisen voldoen , was dat met kinderen ook maar zo :wink:
Je moet tenslotte toch een hond kopen die bij je past en geen hond nemen alleen om zijn uiterlijk, ik vind ook veel honden prachtig maar als ze niet bij je passen heb je dr ook niks aan :wink:
Afbeelding
AnnSophie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnnSophie »

Ja de voorpret is idd al heel leuk :cheer:
Ik weet dat ik voor mijn eerste hond fout gedaan heb door naar een winkel te gaan, maar dat is gebeurd en kan ik niet meer rechtzetten.
Het is idd leuk om al te kijken en te vergelijken... Het is toch een belangrijke beslissing en die probeer ik zo weloverwogen te maken :mrgreen: Ik vind het ook gewoon goed om eens uit te kijken naar rassen die misschien minder voor de hand liggen of misschien juist wel bv de golden retriever, rassen waar je zo over zou kijken omdat je ze helemaal niet kent. Dat was uiteindelijk het uitgangspunt van dit topic.
Alvast bedankt aan iedereen met interessante reacties. :wink:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik moest net even aan dit topic denken, en je criterium dat je Cocker met iedereen mee zou gaan en je dat even teveel allemansvriend vindt :wink:

Ik heb Vera net (samen met Saar) even buiten bij mijn vader gelaten terwijl ik de winkel inging. Ze was 'not amused' :mrgreen: :wink:
Ik denk dus ook echt niet dat ze met iedereen zomaar mee zou gaan eigenlijk. Ze vindt wel bijna iedereen leuk en wil ook heel graag begroeten en geaaid worden zoals ik al zei ook, maar meegaan is een tweede.
Ze kan prima met Saar samen in de fietskar blijven als ik even een winkel in ga (en zicht op ze heb uiteraard), dan gaat ze gewoon lekker liggen. Maar als je haar het idee geeft dat iemand anders haar mee gaat nemen vindt ze dat dus echt niet leuk :wink:
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

Pak-de-bal schreef:
AnnSophie schreef: Ze hebben ook vaak de neiging om andere honden te gaan aanstaren wat soms leidt tot conflicten.
de eerste BC die dit doet, moet ik nog tegen komen , is zeker niet waar :neenee:

conflichten onstaan doordat de BC zich thuis erg verveeld, je moet ze inderdaad aan het werk zetten, dan heb je geen kind aan ze :ok:

maar echt , dat lijstje plus doggydance , kom je toch op de BC , als je veel met hem wil gaan doen, qua leren
Goh ik ken er toch erg veel die dat doen. Incl mijn eigen border als ik niet oplet.
Misschien eerst verdiepen in het ras voordat je dergelijke uitspraken doet.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
AnnSophie
Zeer actief
Contacteer:

moos: tja mijn cocker is heeeeel erg op mij gericht. Ze is anders wel een allemansvriendje en gaat met iedereen knuffelen die zich aanbiedt, ook zal ze zichzelf durven opdringen aan anderen (wat ik minder leuk vind).
Maar als ik haar durf achterlaten, bv aan een paaltje buiten bij de slager of in de auto alleen, of ik ga vlug even binnen iets halen terwijl mijn vriend haar buiten vasthoudt aan de lijn, dan schiet ze "in paniek" (=groot woord), maar ze vindt het dus allesbehalve leuk. Ik weet dus niet echt of ze met anderen zou meegaan, want in principe komt ze altijd mooi terug op wandeling, zeker als ze bv een ander hondje gespot heeft en ik loop ostentatief de andere kant uit, dan zal ze haar karretje keren en terug crossen in 6e versnelling liefst...
Maar wat mij het meeste stoort is haar ongelooflijk naïeve vertrouwen in alles en iedereen, ze gaat knuffelen en aandacht zoeken, terwijl ik liever heb dat ze low profile blijft. Ik heb dat zelf in de hand gewerkt natuurlijk door haar als pup door iedereen te laten bepotelen op straat, ze leek het ook niet erg te vinden integendeel. Daarom heb ik liever wat terughoudendheid in mijn volgende hond... Want dat mist mijn huidige hond volledig :)
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sky »

waarom kijk je niet uit naar een kruising b.v herder bordercollie, golden/border? ???

Ook wil ik er nog bijzeggen dat het heel erg afhankelijk is van de bloedlijnen van ieder ras hoe het karakter is.

Zo heb ik een mechel uit "huis lijnen" gehad die weg rende als iemand boe zei en nu een uit werklijnen die met 5 maanden in de buurman hing toe hij zijn heg aan het knippen was en in onze tuin kwam met zijn schaar.

Zo ken ik dus ook border collie uit werklijnen (schaaps) die erg geficseerd zijn op de baas en evt bal enz andere honden worden weggesnauw e.d.
Mijn eigen border collie uit showlijnen die nu een aantal generaties is gefokt voor Agilitie/behendigheid is niets van dit alles loopt overal los zelfs in de stad negeerd mensen en honden in het bos speelt ze met iedere hond die ze tegen komt als ik dat zou toelaten snauwen ze loopt ze weg en negeerd gaat bij bekende honden (op de politie honden vereniging) op haar rug.

Slaap hier biuten maar gewoon los in de tuin (weg hek er omheen) nooit nerveus f hyper alleen als ze 2x per week moet werken speuren en behendigheid.
Al doe ik een week niets met haar ligt ze nog rustig door de tiun te scharrelen en veel te slapen gaat niet zeuren of moeilijk doen.

Erg op mij gericht en luister niet naar andere tenzij ik zeg ga maar zelf als ik niet in bild ben.

Voor kinderen gaat ze gelijk plat liggen en doet ze erg rustig terwijl ik zelf nooit kinderen over de vloer heb dus niet geleerd, ze laat dan alles met zich doen tot ik haar roep of door loop.
Ze kan ook erg bazig zijn tegenover mijn mechel maar dat is dan ook een bits, die word dan ook goed op haar plaats gezet mog het nodig zijn.

Haar moeder, vader nestgenoten half broers/zussen en familie (neef en achter nicht) die ik een paar keer heb ontmoet zijn alle zo qua karater.

Ook vragen mensen vaak wat voor ras het is, daar ze chocolade 3 kleur is en iets groter dan een noormale border collie en daarbij vrij veel haar heeft vanwegen haar show achtergrond/lijn.

Daarbij doet haar fokker naast 2x per week een uurtje fietsen niets met (o.a) haar moeder en toch is deze heel erg rustig en totaal niet druk of hyper (aandachtvragend) maar lekker luieren op de bank tot de fiets dus word gepakt.
Overgens ben ik het er niet mee eens dat iemand zo weining met zon hond doet want het blijft een border collie.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

AnnSophie schreef:moos: tja mijn cocker is heeeeel erg op mij gericht. Ze is anders wel een allemansvriendje en gaat met iedereen knuffelen die zich aanbiedt, ook zal ze zichzelf durven opdringen aan anderen (wat ik minder leuk vind).
Maar als ik haar durf achterlaten, bv aan een paaltje buiten bij de slager of in de auto alleen, of ik ga vlug even binnen iets halen terwijl mijn vriend haar buiten vasthoudt aan de lijn, dan schiet ze "in paniek" (=groot woord), maar ze vindt het dus allesbehalve leuk. Ik weet dus niet echt of ze met anderen zou meegaan, want in principe komt ze altijd mooi terug op wandeling, zeker als ze bv een ander hondje gespot heeft en ik loop ostentatief de andere kant uit, dan zal ze haar karretje keren en terug crossen in 6e versnelling liefst...
Maar wat mij het meeste stoort is haar ongelooflijk naïeve vertrouwen in alles en iedereen, ze gaat knuffelen en aandacht zoeken, terwijl ik liever heb dat ze low profile blijft. Ik heb dat zelf in de hand gewerkt natuurlijk door haar als pup door iedereen te laten bepotelen op straat, ze leek het ook niet erg te vinden integendeel. Daarom heb ik liever wat terughoudendheid in mijn volgende hond... Want dat mist mijn huidige hond volledig :)
Ja, snap ik hoor :ok: :wink:
Afbeelding
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

*Anita* schreef:
Pak-de-bal schreef:
AnnSophie schreef: Ze hebben ook vaak de neiging om andere honden te gaan aanstaren wat soms leidt tot conflicten.
de eerste BC die dit doet, moet ik nog tegen komen , is zeker niet waar :neenee:

conflichten onstaan doordat de BC zich thuis erg verveeld, je moet ze inderdaad aan het werk zetten, dan heb je geen kind aan ze :ok:

maar echt , dat lijstje plus doggydance , kom je toch op de BC , als je veel met hem wil gaan doen, qua leren
Goh ik ken er toch erg veel die dat doen. Incl mijn eigen border als ik niet oplet.
Misschien eerst verdiepen in het ras voordat je dergelijke uitspraken doet.
dan is die niet ècht gericht op de baas, want ik heb ze alleen maar " the eye" zien doen op de tennis-balletjes
wanneer doet hij dat dan , die van jou? :denken:

en doe je er veel mee? Want ze móeten wel werken , hè?
anders gaan ze hun eigen spelletjes zoeken , is dat geen spel van hem , dan?
AnnSophie
Zeer actief
Contacteer:

Tja ik zou kunnen verwijten dat een border te veel gaat aanstaren en troepjes honden gaat drijven, ik zou een jachthond kunnen verwijten dat hij te vaak met zijn neus op de grond plakt,... Het is een instinct, de 1 heeft het al meer dan de andere, dat geloof ik best.
Ik ken een border die zijn eerste levensjaar vnl. in een hok doorbracht. Eens die los was ging ze automatisch de koeien of de paarden drijven en natuurlijk was dat voor haar baasjes ongewenst. Deze border kwam van een goeie fokker en zij heeft zich terug over deze hond ontfermd om deze te herplaatsen. De border zit nu bij een vriendin van me en ik kan je zeggen dat deze hond echt aan haar trekken komt. Toch heeft die border dat -voor mij- vervelende gedrag van andere honden te gaan aanstaren en als ze in een troepje aan 't spelen zijn gaat ze drijven. Het instinct zit er gewoon enorm in, en dat mag ze ook botvieren tijdens het schapenhoeden. Verder doet ze er ook nog obedience, agility mee en gaat ze in de toekomst misschien doggydance doen. Je gaat mij echt niet vertellen dat deze hond het uit verveling doet.
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

AnnSophie schreef:Tja ik zou kunnen verwijten dat een border te veel gaat aanstaren en troepjes honden gaat drijven, ik zou een jachthond kunnen verwijten dat hij te vaak met zijn neus op de grond plakt,... Het is een instinct, de 1 heeft het al meer dan de andere, dat geloof ik best.
Ik ken een border die zijn eerste levensjaar vnl. in een hok doorbracht. Eens die los was ging ze automatisch de koeien of de paarden drijven en natuurlijk was dat voor haar baasjes ongewenst. Deze border kwam van een goeie fokker en zij heeft zich terug over deze hond ontfermd om deze te herplaatsen. De border zit nu bij een vriendin van me en ik kan je zeggen dat deze hond echt aan haar trekken komt. Toch heeft die border dat -voor mij- vervelende gedrag van andere honden te gaan aanstaren en als ze in een troepje aan 't spelen zijn gaat ze drijven. Het instinct zit er gewoon enorm in, en dat mag ze ook botvieren tijdens het schapenhoeden. Verder doet ze er ook nog obedience, agility mee en gaat ze in de toekomst misschien doggydance doen. Je gaat mij echt niet vertellen dat deze hond het uit verveling doet.
ik zal dan eens opletten wanneer Bauke dan eens een keer "gedreven" wordt,
ik heb het hier nog nooit meegemaakt :19: , maar zie alleen maar op de baas gerichte BC 's . :19:
enm gewoon snuffelende , :wink:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

AnnSophie schreef:Toch heeft die border dat -voor mij- vervelende gedrag van andere honden te gaan aanstaren en als ze in een troepje aan 't spelen zijn gaat ze drijven. Het instinct zit er gewoon enorm in, en dat mag ze ook botvieren tijdens het schapenhoeden. Verder doet ze er ook nog obedience, agility mee en gaat ze in de toekomst misschien doggydance doen. Je gaat mij echt niet vertellen dat deze hond het uit verveling doet.
Het maakt daarbij wel een verschil uit welke lijnen een Border komt. Maar aangezien het ras je toch niet aanspreekt, hoeven we dat niet helemaal uit te werken :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
AnnSophie
Zeer actief
Contacteer:

Ja uiteraard. De border waar ik van spreek komt van een fokker waar alle honden dat drijven heel sterk in zich hebben...
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

Pak-de-bal schreef:
AnnSophie schreef:Tja ik zou kunnen verwijten dat een border te veel gaat aanstaren en troepjes honden gaat drijven, ik zou een jachthond kunnen verwijten dat hij te vaak met zijn neus op de grond plakt,... Het is een instinct, de 1 heeft het al meer dan de andere, dat geloof ik best.
ik zal dan eens opletten wanneer Bauke dan eens een keer "gedreven" wordt,
ik heb het hier nog nooit meegemaakt :19: , maar zie alleen maar op de baas gerichte BC 's . :19:
enm gewoon snuffelende , :wink:
Vraag me uberhaupt af of je het wel herkent als je opmerkingen maakt dat een border dat alleen doet uit verveling.
Pardoes doet dat juist als hij erg gedreven is bv tijdens het wachten bij de start van een behendigheidswedstrijd en bij Harley tijdens wandelingen. Heeft totaal niets met verveling te maken maar alles met raseigenschap.
De ene border doet het meer als een ander maar om te zeggen dat ze dat niet doen dat klopt gewoon weg niet.
Ik denk ook dat ts duidelijk genoeg aangeeft dat een border haar niet ligt.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
m-aan
Actief
Contacteer:

Ben je al iets wijzer geworden AnnSophie?

Maan
AnnSophie
Zeer actief
Contacteer:

Ja hoor.
Mijn aandacht is nu vnl. gericht op de catalaanse herder. Een klein stukje tekst op een site van een fokker was eigenlijk helemaal wat ik verwacht in een hond:

Niet te groot niet te klein. In huis vrij rustig maar buiten lekker actief. Doorgaans vriendelijk naar vreemden maar in eerste instantie niet een echte allemans vriend . Lekker gek warrelig uiterlijk. Sportief maar niet zo dat als je een dagje niets met hem kan doen hij de tent afbreekt. Vrij werklustig. Baasje gericht, intelligent ,allert en trainbaar. Een hond met een goed uithoudings vermogen om lange wandelingen te maken of met fietsen , joggen of andere sportieve bezigheid mee te nemen.

En gos eigenaren bevestigen dat idee over de catalaanse herder, plus het feit dat ze erg werkwillig zijn en een brok energie hebben. Lijkt me echt een super ras...

En ja hoe je het ook draait en keert, uiteindelijk val ik qua uiterlijk meer op langharige rassen zoals de beardie, gos d'atura, briard, schapendoes enz.
Hoewel de belgische en hollandse herder ook niet mis zijn natuurlijk, integendeel, ze zijn erg mooi...
Trippell
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trippell »

Hallo, 'k wist niet dat je hier ook zat!

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat jij gewoon rassen uitzoekt die je aanspreken... Als ik ooit een pup in huis haal en ik beslis toch niet om voor een malamute te gaan, wil ik een Eurasiër.

Voldoet aan al jouw eisen, maar je moet er voor zijn natuurlijk.

Bobtails vind ik zelf heel erg leuk, in het begin vond ik Bearded Collies ook echt leuk maar heb er onalngs veel in het echt leren kennen, en vind ze uiteindelijk toch niet zo heel fijn.
Afbeelding
"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
AnnSophie
Zeer actief
Contacteer:

Ja ik zit hier ook :mrgreen:
En meestal bevalt het mij hier beter dan "daar" :roll:
Een Eurasier voldoet aan al mijn eisen? :denken: wel ik heb eigenlijk nog nooit zo echt gekeken naar de spitsen behalve dan de västgötaspets, dus ik ken er heel weinig van en eerlijk denk ik ook dat ze wat te onafhankelijk zijn. Ik heb mijn hond ook graag bij me en een hond als Mitrill of Yanco die blijven toch wel vaak buiten waar het fris is? Je moet er idd voor zijn denk ik :)
Trippell
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trippell »

Eurasiërs zijn veel aanhankelijker dan andere sledehonden. Degene die ik ben gaan bezoeken, was bijna altijd binnen en wilde ook altijd bij 't baasje zijn. De info die een fokster me gaf was dat het echt 'baasjes'honden zijn. Ze kunnen goed tegen de kou en tegen buiten, maar de meesten liggen liever binnen bij de baas.

De Eurasiër die ik ben gaan bezoeken is zeer sociaal, maar verkiest duidelijk zijn baasje boven vreemden. Zeer sportief (fietst 50km mee met de baasjes), heel gehoorzaam (loopt ALTIJD los, ook in de stad, wacht los buiten...), maar soms een beetje koppig. Kan ook goed met andere honden, behalve reuen op eigen terrein. Ze blaffen ook redelijk weinig.

Nadeel is dat ze dun gezaaid zijn en er weinig fokkers van zijn dus, lange wachtlijsten... Ook, als ik ooit een Eurasiër zou willen, wil ik eerder het slankere type. Sommige lijken zo opgeblazen.
Afbeelding
"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
m-aan
Actief
Contacteer:

AnnSophie, die Gos lijkt mij een mooie keuze!!!
Is een beetje de Spaanse versie van de Schapendoes, of zeg ik nu iets verkeerds? :denken:

Maan
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”