sirene schreef:Er zijn inderdaad teven die wat kieskeuriger zijn dan andere. Icha liet zich bv niet door iedere reu dekken. Die had echt voor Xuko gekozen en Mullu kon gewoon met haar spelen in haar hoogtijdagen maar mocht er echt niet op. Reuen buiten negeerde ze. Bij gebrek aan Xuko laat ze zich nu wel (denk ik) door alles dekken (als ze de kans zou krijgen).
Bij Elena en Kori heb ik nog nooit ook maar iets van kieskeurigheid gemerkt. Die gaan echt voor alles met een piemeltje staan. Dat geldt trouwens voor de meeste loopse teven zo hoor. Die keuze komt gewoon neer op de eerste beste reu die in de beurt is en er op wil.
Als een teef de reu niet wil doe ik geen KI, dat staat vast.
Als ik voor de reu in Peru zou gaan weet ik dat niet, en daar kan ik eigenlijk niet zo mee zitten. Elena kennende en mezelf kennende. Als ik voor die reu ga is dat omdat ik hem echt helemaal geweldig vind voor Elena. Als ik de keus aan Elena overlaat zit de verlopen York van de buren met patella luxatie erop. Wil je dat soms ?
Ja, leuk, kleine kale keffertjes.
Kijk, ik begrijp je gedachtengang wel, en doordacht fokken met KI is uiteraard beter dan er zomaar iets op gooien, maar ik vind het zo... ik weet niet. Er zijn maar weinig keuzes die een hond echt zelf kan maken, want wij bepalen al alles, en dan neem je die partnerkeuze (en de teven die ik ken zijn echt wel selectief in wie ze wel of niet motten), ook nog eens van ze af, plus de keuze of ze überhaupt wel gedekt willen worden.
Vroegah, heel vroegah, hadden mensen een kerngezonde vuilnisbak die hem peerde als ze loops was, en als ze dan moe maar tevreden thuiskwam was het maar afwachten wie van de reuen in de buurt de gelukkige was geweest.
Is dat beter? Nee, anno 2008 is dat waanzin, want er zijn al veels te veel honden, en elke pup die geboren wordt hoort bewust gefokt te zijn met een duidelijk doel en nut en waarde en nul kans dat die pup of zijn/haar nakomelingen ooit ergens bij een rotte baas of in een asiel terechtkomen.
Maar vanuit de hond gezien...
En sperma afnemen, ik zal wel een preutse muts zijn, maar ik laat toch never nooit een DA mijn hond afrukken. Dieren hebben recht op hun eigen seksualiteit, en voor mij ligt daar dus een hele duidelijke grens.
(En voor iemand begint: ja, dat is hypocriet, want ik heb 2 gecastreerde honden en elke kat die hier binnenkomt is of wordt ook gecastreerd.)