Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

KI met gekoeld sperma

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

wendy71 schreef:
Hanneke2 schreef: Ik zou het wel mooi vinden als KI opeens hartstikke illegaal blijkt te zijn. :mrgreen:
Waarom vind jij dat?
Geen aanval maar ik ben benieuwd naar de achterliggende gedachten hierachter.
Ik vind het een inbreuk op het natuurlijk gedrag van dieren, en sperma inbrengen is hoe je het ook ziet een teef zwanger maken zonder dat zij een keuze heeft.

Bovendien - en dat stuit me het meest tegen de borst - geeft KI de mogelijkheid om te fokken met honden (en andere dieren natuurlijk) die qua bouw zo raar gefokt zijn dat het langs de natuurlijke weg niet of amper meer lukt.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hanneke2 schreef:
wendy71 schreef:
Hanneke2 schreef: Ik zou het wel mooi vinden als KI opeens hartstikke illegaal blijkt te zijn. :mrgreen:
Waarom vind jij dat?
Ik vind het een inbreuk op het natuurlijk gedrag van dieren, en sperma inbrengen is hoe je het ook ziet een teef zwanger maken zonder dat zij een keuze heeft.

Bovendien - en dat stuit me het meest tegen de borst - geeft KI de mogelijkheid om te fokken met honden (en andere dieren natuurlijk) die qua bouw zo raar gefokt zijn dat het langs de natuurlijke weg niet of amper meer lukt.
maar het geeft ook de mogelijkheid nakomelingen van een hond te krijgen die al dood is, of van een hond aan de andere kant van de wereld.... (overigens zou het mijn keus ook niet zijn, maar dat is ook helemaal niet nodig bij 'mijn' ras, maar in geval met een ras als dat van haar kan ik het me goed voorstellen)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
goud
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door goud »

malinois schreef:
Hanneke2 schreef:
wendy71 schreef:
Waarom vind jij dat?

maar het geeft ook de mogelijkheid nakomelingen van een hond te krijgen die al dood is, of van een hond aan de andere kant van de wereld.... (overigens zou het mijn keus ook niet zijn, maar dat is ook helemaal niet nodig bij 'mijn' ras, maar in geval met een ras als dat van haar kan ik het me goed voorstellen)
Dat was in ons geval zo. De reu gaf prachtige nakomelingen. Zaad is na 15 jaar ingevroren te zijn geweest gebruikt. Wij hebben uit dat nest nu een teef. En onze "diepvries"teef is gedekt inmiddels, en we kijken dan ook met spanning uit naar het nest dat hopelijk komen gaat. :cheer: :cheer:
Maggie
Maggie
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Misschien toch een rare vraag; maar lopen er dan niet gigantisch veel nakomelingen van die ene reu rond. Tijdens zijn leven kon hij al zorgen voor veel nakomelingen. Dan wordt er nog eens sperma ingevroren(en dat doe je toch zeker bewust) om voor nog meer nakomelingen te kunnen zorgen als de reu al dood is.

Ik weet dat een teefje van de RvB vanaf 1 juli nog maar 5 nesten mag hebben. Hoeveel nesten mag een reu dan wel niet afleveren :eek:

En is dat niet slecht voor de populatie. Als deze reu werkelijk voor zulke schitterende nakomelinge zorgde dan was er vast wel 1 zo'n schitterend exemplaar geschikt als vader van de pups.

Ik vind fokken met sperma helemaal niet verkeert als er een goed rede voor is. Maar bewust sperma invriezen voor als je reu dood is :19:
Vind ik iets heel anders.
Afbeelding
gevni havanezers
goud
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door goud »

blacky schreef:Misschien toch een rare vraag; maar lopen er dan niet gigantisch veel nakomelingen van die ene reu rond. Tijdens zijn leven kon hij al zorgen voor veel nakomelingen. Dan wordt er nog eens sperma ingevroren(en dat doe je toch zeker bewust) om voor nog meer nakomelingen te kunnen zorgen als de reu al dood is.

Ik weet dat een teefje van de RvB vanaf 1 juli nog maar 5 nesten mag hebben. Hoeveel nesten mag een reu dan wel niet afleveren :eek:

En is dat niet slecht voor de populatie. Als deze reu werkelijk voor zulke schitterende nakomelinge zorgde dan was er vast wel 1 zo'n schitterend exemplaar geschikt als vader van de pups.

Ik vind fokken met sperma helemaal niet verkeert als er een goed rede voor is. Maar bewust sperma invriezen voor als je reu dood is :19:
Vind ik iets heel anders.
Nee, er zijn niet zoveel reuen meer van hem. Bovendien is / was het een reu in Engeland. We hebben meer honden van die kennel, maar nooit een reu. En we wilden altijd erg graag een hond uit die lijn. Het zaad is maar bij 2 teven gebruikt. Het heeft in totaal 6 puppen opgeleverd. Waaronder maar 1 reu. Dus was dit voor ons de kans om een pup uit die lijn te krijgen. Als alles goed gaat willen we een reu aanhouden. Dan kunnen we daar weer mee verder.
Maggie.
Maggie
Hanneke2
Zeer actief

Martijn schreef:
Hanneke2 schreef:Ik vind het een inbreuk op het natuurlijk gedrag van dieren, en sperma inbrengen is hoe je het ook ziet een teef zwanger maken zonder dat zij een keuze heeft.
Denk jij dat een teef die zo loops is dat ze gaat staan op dat moment voor pups..."kiest"?
Niet kiest voor pups, maar wel voor die reu. Met KI kan ze niet duidelijk maken dat ze die bepaalde reu (om welke reden dan ook) absoluut niet mot. Ik ken een borderteef die tijdens haar loopsheid alle reuen af bleef snauwen, maar die we onder Jack vandaan moesten halen omdat ze blijkbaar wel interesse had in een knappe castraat. :roll:

Weet niet wat dat zegt over een eventuele KI-zwangerschap bij die teef, maar het zegt wel iets over keuzes. Het is bij loopse teven niet zo dat het geen moer uitmaakt welke reu je erop zet, het moet toch 'klikken'. En als je een beetje respect hebt voor je teef, laat je de uiteindelijke keuze van wel of niet aan haar.

Stel dat jullie met Eva een nestje willen, maar ze wil helemaal niks weten van de 'perfecte' reu, gaan jullie dan KI doen met sperma van die reu?

Of met sperma van een reu die ze niet kent en die ze misschien ook niet zou willen?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Er zijn inderdaad teven die wat kieskeuriger zijn dan andere. Icha liet zich bv niet door iedere reu dekken. Die had echt voor Xuko gekozen en Mullu kon gewoon met haar spelen in haar hoogtijdagen maar mocht er echt niet op. Reuen buiten negeerde ze. Bij gebrek aan Xuko laat ze zich nu wel (denk ik) door alles dekken (als ze de kans zou krijgen).
Bij Elena en Kori heb ik nog nooit ook maar iets van kieskeurigheid gemerkt. Die gaan echt voor alles met een piemeltje staan. Dat geldt trouwens voor de meeste loopse teven zo hoor. Die keuze komt gewoon neer op de eerste beste reu die in de beurt is en er op wil.
Als een teef de reu niet wil doe ik geen KI, dat staat vast.
Als ik voor de reu in Peru zou gaan weet ik dat niet, en daar kan ik eigenlijk niet zo mee zitten. Elena kennende en mezelf kennende. Als ik voor die reu ga is dat omdat ik hem echt helemaal geweldig vind voor Elena. Als ik de keus aan Elena overlaat zit de verlopen York van de buren met patella luxatie erop. Wil je dat soms ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Hanneke2 schreef:
wendy71 schreef:
Waarom vind jij dat?

Met je laatste zin ben ik het eens, als een teef zo gebouwd is dat ze niet via de natuurlijke weg kan bevallen zou ik nooit KI toepassen.
Maar ik kan me wel situatie's voorstellen waarin je wél van KI gebruik maakt, zoals in het geval van Sirene. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Hanneke2
Zeer actief

sirene schreef:Er zijn inderdaad teven die wat kieskeuriger zijn dan andere. Icha liet zich bv niet door iedere reu dekken. Die had echt voor Xuko gekozen en Mullu kon gewoon met haar spelen in haar hoogtijdagen maar mocht er echt niet op. Reuen buiten negeerde ze. Bij gebrek aan Xuko laat ze zich nu wel (denk ik) door alles dekken (als ze de kans zou krijgen).
Bij Elena en Kori heb ik nog nooit ook maar iets van kieskeurigheid gemerkt. Die gaan echt voor alles met een piemeltje staan. Dat geldt trouwens voor de meeste loopse teven zo hoor. Die keuze komt gewoon neer op de eerste beste reu die in de beurt is en er op wil.
Als ik voor de reu in Peru zou gaan weet ik dat niet, en daar kan ik eigenlijk niet zo mee zitten. Elena kennende en mezelf kennende. Als ik voor die reu ga is dat omdat ik hem echt helemaal geweldig vind voor Elena. Als ik de keus aan Elena overlaat zit de verlopen York van de buren met patella luxatie erop. Wil je dat soms ?
Ja, leuk, kleine kale keffertjes. :mrgreen:

Kijk, ik begrijp je gedachtengang wel, en doordacht fokken met KI is uiteraard beter dan er zomaar iets op gooien, maar ik vind het zo... ik weet niet. Er zijn maar weinig keuzes die een hond echt zelf kan maken, want wij bepalen al alles, en dan neem je die partnerkeuze (en de teven die ik ken zijn echt wel selectief in wie ze wel of niet motten), ook nog eens van ze af, plus de keuze of ze überhaupt wel gedekt willen worden.

Vroegah, heel vroegah, hadden mensen een kerngezonde vuilnisbak die hem peerde als ze loops was, en als ze dan moe maar tevreden thuiskwam was het maar afwachten wie van de reuen in de buurt de gelukkige was geweest.

Is dat beter? Nee, anno 2008 is dat waanzin, want er zijn al veels te veel honden, en elke pup die geboren wordt hoort bewust gefokt te zijn met een duidelijk doel en nut en waarde en nul kans dat die pup of zijn/haar nakomelingen ooit ergens bij een rotte baas of in een asiel terechtkomen.

Maar vanuit de hond gezien...

En sperma afnemen, ik zal wel een preutse muts zijn, maar ik laat toch never nooit een DA mijn hond afrukken. Dieren hebben recht op hun eigen seksualiteit, en voor mij ligt daar dus een hele duidelijke grens.

(En voor iemand begint: ja, dat is hypocriet, want ik heb 2 gecastreerde honden en elke kat die hier binnenkomt is of wordt ook gecastreerd.)
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Hanneke2 schreef:
sirene schreef:Er zijn inderdaad teven die wat kieskeuriger zijn dan andere. Icha liet zich bv niet door iedere reu dekken. Die had echt voor Xuko gekozen en Mullu kon gewoon met haar spelen in haar hoogtijdagen maar mocht er echt niet op. Reuen buiten negeerde ze. Bij gebrek aan Xuko laat ze zich nu wel (denk ik) door alles dekken (als ze de kans zou krijgen).
Ja, leuk, kleine kale keffertjes. :mrgreen:

Kijk, ik begrijp je gedachtengang wel, en doordacht fokken met KI is uiteraard beter dan er zomaar iets op gooien, maar ik vind het zo... ik weet niet. Er zijn maar weinig keuzes die een hond echt zelf kan maken, want wij bepalen al alles, en dan neem je die partnerkeuze (en de teven die ik ken zijn echt wel selectief in wie ze wel of niet motten), ook nog eens van ze af, plus de keuze of ze überhaupt wel gedekt willen worden.

Vroegah, heel vroegah, hadden mensen een kerngezonde vuilnisbak die hem peerde als ze loops was, en als ze dan moe maar tevreden thuiskwam was het maar afwachten wie van de reuen in de buurt de gelukkige was geweest.

Is dat beter? Nee, anno 2008 is dat waanzin, want er zijn al veels te veel honden, en elke pup die geboren wordt hoort bewust gefokt te zijn met een duidelijk doel en nut en waarde en nul kans dat die pup of zijn/haar nakomelingen ooit ergens bij een rotte baas of in een asiel terechtkomen.

Maar vanuit de hond gezien...

En sperma afnemen, ik zal wel een preutse muts zijn, maar ik laat toch never nooit een DA mijn hond afrukken. Dieren hebben recht op hun eigen seksualiteit, en voor mij ligt daar dus een hele duidelijke grens.

(En voor iemand begint: ja, dat is hypocriet, want ik heb 2 gecastreerde honden en elke kat die hier binnenkomt is of wordt ook gecastreerd.)
die teef die leuk op de loop ging vroegah, werd ws door meerdere reuen gedekt,. het komt erg weinig voor, dat een teef een reu niet wil, tuurlijk ken en weet ik ook de verhalen van het door de 1 niet laten dekken en door de ander wel, maar dat is qua fok zo te verwaarlozen, laten we eerlijk zijn, qua fokken maakt geen hond uit wat er gebeurt, de gevallen dat het niet lukt qua dekking zijn zeldzaam, dus KI is echt niet zo raar
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Martijn schreef:
Hanneke2 schreef:
Martijn schreef:
Hanneke2 schreef:Ik vind het een inbreuk op het natuurlijk gedrag van dieren, en sperma inbrengen is hoe je het ook ziet een teef zwanger maken zonder dat zij een keuze heeft.
Denk jij dat een teef die zo loops is dat ze gaat staan op dat moment voor pups..."kiest"?
Niet kiest voor pups, maar wel voor die reu. Met KI kan ze niet duidelijk maken dat ze die bepaalde reu (om welke reden dan ook) absoluut niet mot. Ik ken een borderteef die tijdens haar loopsheid alle reuen af bleef snauwen, maar die we onder Jack vandaan moesten halen omdat ze blijkbaar wel interesse had in een knappe castraat. :roll:
Als je gelooft dat teven helderziend zijn en dingen weten die wij niet weten snap ik wat je bedoelt.

Persoonlijk denk ik dat niet aangezien mensen die de meeste ziekelijke rotnesten fokken ook prima zonder enige hulpmiddelen de teef vol krijgen.

Ik weet dat teven een voor- of afkeur voor een bepaalde reu kunnen hebben maar ik zie er geen enkel voordeel in om die voor of afkeur mee te laten tellen.

Ik zou doodleuk mijn teef via KI drachtig maken van een reu die ze niet kan velen. Ik zie het probleem domweg niet.
Een teef die zich helemaal niet wil laten dekken vind ik trouwens iets anders. Daar is waarschijnlijk iets mis mee aan de hormonale kant en dat vind ik een uitsluiting van fok waard.
Stel dat jullie met Eva een nestje willen, maar ze wil helemaal niks weten van de 'perfecte' reu, gaan jullie dan KI doen met sperma van die reu?

Of met sperma van een reu die ze niet kent en die ze misschien ook niet zou willen?
Ik had het al gezegd voor ik je vraag had gelezen.

Het behoort tot de mogelijkheden maar ik verwacht dat het allemaal een stukje simpeler gaat lopen als als als er al gefokt gaat worden want dat is echt nog lang niet besloten.
Ik snap dit allemaal niet. Als je progesteron laat prikken, een uitstrijkje laat maken voor je laat dekken of de reu en de teef niet ongestoord hun gang laat gaan (zonder een van beide vast te houden) dan roept iedereen dat het allemaal niet meer natuurlijk is.

Maar een reu laten afrukken door de DA om het vervolgens kunstmatig bij een teef in te laten brengen dient ineens allemaal een hoger doel?

Ik zou dus nooit KI doen onder geen enkele omstandigheid. En als ik een dekreu zou hebben dan werd daar overigens ook niet aan gerukt (alleen het idee al :neenee: ).
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

goud schreef:
Martijn schreef:
goud schreef:Nee, de keizersnee was gepland om geen enkel risico te lopen.
Maar er zijn wel twee van de vijf pups overleden bij de geboorte?
Nee, 2 bij de geboorte, en 1 op 3 mnd. Weet niet meer waaraan. Degene die ze zelf hadden gehouden bleek naderhand ook nog een ondervoorbijter te zijn. Weg showhond. Heel jammer dat het zo gegaan is. Wij hebben eigenlijkde beste teef. Met haar willen we nu fokken.
Maggie.
Je gaat dus fokken met een hond die met heel veel kunstgrepen tot stand is gekomen en is geboren. Uit een moeder waarvan je niet weet of er anders complicaties bij de geboorte zouden zijn geweest en of ze ook op een natuurlijke manier drachtig had kunnen worden. Twee pups van de 5 overleden bij de geboorte. Een met 3 maanden (lijkt me toch dat je daarvan absoluut wil weten waaraan, wanneer je fokplannen hebt met een zus daarvan. Pups van 12 weken gaan niet zomaar dood). En nummer 4 is een ondervoorbijter!

Ik zou van een teef uit zo'n nest echt nooit een pup willen hebben.
Hanneke2
Zeer actief

yamie schreef:
die teef die leuk op de loop ging vroegah, werd ws door meerdere reuen gedekt,. het komt erg weinig voor, dat een teef een reu niet wil, tuurlijk ken en weet ik ook de verhalen van het door de 1 niet laten dekken en door de ander wel, maar dat is qua fok zo te verwaarlozen, laten we eerlijk zijn, qua fokken maakt geen hond uit wat er gebeurt, de gevallen dat het niet lukt qua dekking zijn zeldzaam, dus KI is echt niet zo raar
Ik heb nul ervaring of kennis van 'echt' fokken, maar is jouw ervaring echt dat een loopse teef niet selectief is? Ik zie alleen de loopse vriendinnen van mijn honden, en die zijn eigenlijk stuk voor stuk heel erg van 'die wel, en die dus echt niet'.
Tijdens hun 'hoogtijdagen' lopen die teven niet in het park, dus ik weet niet hoe ze dan reageren, maar ervoor en erna is het echt 80 procent afsnauwen en 20% "Oh daar komt Fikkie/Joost/Banjer, wegwezen voordat ze hem ziet."

Jack kan zonder zijn ballen ook probleemloos meewandelen met loopse bekende teef 1, terwijl het zwoele toestanden worden met loopse bekende teef 2. Hij constateert altijd wel dat een teef loops is, maar hij haalt gek genoeg zijn neus op als de bull van een vriendin van me loops is, terwijl hij jankend voor de voordeur ligt als het logeerhondje van de overburen loops is.

Ik heb er geen verstand van, maar wat ik om me heen zie, is selectieve partnerkeuze.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hanneke2 schreef:Ik heb er geen verstand van, maar wat ik om me heen zie, is selectieve partnerkeuze.
Ik heb nu twee teven gehad die loops zijn geweest, maar allebei boden ze zich in hun hoogtijdagen echt aan alles aan wat reu was, hoor.
Hanneke2
Zeer actief

Martijn schreef:
Hanneke2 schreef:
Martijn schreef:
Als je gelooft dat teven helderziend zijn en dingen weten die wij niet weten snap ik wat je bedoelt.
Niks helderziend, maar ik ben een muts en ik wil dat honden zoveel mogelijk, binnen de beperkingen die wij ze opleggen, hun eigen keuzes kunnen maken. Doen jullie nooit twee verschillende botjes voor zo'n neus houwen zodat ze effe na moeten denken wat ze willen? Soms maken ze meteen hun keuze, soms komt er eentje na twee seconden terug rennen, legt botje 1 in mijn hand en pakt dan toch botje 2.

Ik heb een heel verhaal klaar over zelfstandige, zelfdenkende honden maar ik zou giga off-topic gaan want het is een compleet andere discussie. :roll:
Martijn schreef: Persoonlijk denk ik dat niet aangezien mensen die de meeste ziekelijke rotnesten fokken ook prima zonder enige hulpmiddelen de teef vol krijgen.
Helemaal mee, eens, en nogmaals: ik zie uiteraard liever een bewust gefokt KI-nest dan een zielig broodfoknest. Maar daar gaat de discussie niet over.
Ik weet dat teven een voor- of afkeur voor een bepaalde reu kunnen hebben maar ik zie er geen enkel voordeel in om die voor of afkeur mee te laten tellen.

Ik zou doodleuk mijn teef via KI drachtig maken van een reu die ze niet kan velen. Ik zie het probleem domweg niet.
Een teef die zich helemaal niet wil laten dekken vind ik trouwens iets anders. Daar is waarschijnlijk iets mis mee aan de hormonale kant en dat vind ik een uitsluiting van fok waard.

Ik had het al gezegd voor ik je vraag had gelezen.

Het behoort tot de mogelijkheden maar ik verwacht dat het allemaal een stukje simpeler gaat lopen als als als er al gefokt gaat worden want dat is echt nog lang niet besloten.
En daar volg ik je toch niet. Stel dat Eva een reu echt niet mot, wel voor Jan en Alleman gaat staan maar niet voor die reu, zou je dan echt KI doen? Vind je dat niet een tikkie respectloos naar je hond toe?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
Ik heb nul ervaring of kennis van 'echt' fokken, maar is jouw ervaring echt dat een loopse teef niet selectief is? Ik zie alleen de loopse vriendinnen van mijn honden, en die zijn eigenlijk stuk voor stuk heel erg van 'die wel, en die dus echt niet'. <knip>

Ik heb er geen verstand van, maar wat ik om me heen zie, is selectieve partnerkeuze.
Dat is dus het verschil met een hoogloopse teef en een teef die jij ziet. Als ze hoogloops zijn is iedere reu goed. Als er maar gedekt wordt.
Het is echt een uitzondering als een teef een reu niet moet hoor bij de meeste rassen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

@ Hanneke:
Wat je zegt over die twee botjes voor de neus houden en kijken welke hij kiest, dat doe ik nooit.
Ik bepaal wat ze krijgen en laat ze de keus niet. :19:

Verder geef je toe niet veel van fokken af te weten/er geen verstand van te hebben en toch heb je een *oordeel* om het zo maar even te noemen,dat KI volgens jou onder dierenmishandeling valt.
Ik vind dat nogal een stelling eerlijk gezegd..

Er zijn m.i. uitzonderingen om uiteindelijk toch voor KI te kiezen en dan heb ik het niet over teefjes die niet meer via de natuurlijke weg gedekt kunnen worden of bevallen.
Die vallen daar buiten wat mij betreft.
Ik wil alleen maar aangeven dat het soms iets genuanceerder ligt. :wink:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Wat me trouwens verbaasd is dat sperma afnemen voor sommige mensen hier valt onder aanranding/verkrachting van de reu. We zitten zelf onze honden helemaal dood te knuffelen. Jan en Alleman mag je hond aaien de da mag alles bij ze doen behalve aan zijn pielemans zitten ? Denken jullie nou echt dat een hond denkt "tot hier en niet verder ?". Een mens moet ook leren dat aan elkaars leuter zitten alleen voorbehouden is voor geliefden hoor. Dat zit er niet vanaf de geboorte in. Het is vreemd ja, als een wildvreemde aan de penis van je hond zou gaan zitten. Sterker nog, ik geloof dat je er de politie wel voor kan bellen. Maar voor de hond is er niets vreemds aan hoor. Die denkt niet in "private parts".
Als ik Mullu's of Xuko's voorhuidsontsteking spoelde stonden ze soms helemaal te genieten. Ik heb van Xuko zaad in laten vriezen toen hij wegging en hij had er geen enkele moeite mee dat er een wildvreemde man aan zijn piemel zat. Daar hoef ik niet eens een frolicje voor als beloning in het vooruit te stellen.
Over Walt Disney ideeën gespoken :roll: voor een hond is iets wel leuk of niet, of wel lekker en niet lekker.
Over kiezen gesproken:
Als Mullu (of een van mijn andere reuen) moet kiezen tussen sperma afnemen bij de da of een enting dat weet ik wel wat ie kiest :mrgreen:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

SaRoBe schreef: Fernhout ben ik ook een keer geweest, op verzoek van de teef eigenaar ivm met dat Clone principe. Dat was eens maar nooit weer... wat een smerige zooi is het daar en het rukken met z'n 2tjes, meneer en mevrouw Fernhout wisselden af en het taalgebruik "ja hoor hij gaat zo lekker komen", aan mijn hond was echt hond onwaardig.
ik weet niet hoe het bij andere rassen gaat maar bij onze reuen hebben ze echt niet staan rukken voor een beetje sperma . Gewoon de teef ervoor en ze deden het gewoon zelf in zijn hand :19: Was trouwens wel bij een hengstenboer niet bij de DA :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:
SaRoBe schreef: Fernhout ben ik ook een keer geweest, op verzoek van de teef eigenaar ivm met dat Clone principe. Dat was eens maar nooit weer... wat een smerige zooi is het daar en het rukken met z'n 2tjes, meneer en mevrouw Fernhout wisselden af en het taalgebruik "ja hoor hij gaat zo lekker komen", aan mijn hond was echt hond onwaardig.
ik weet niet hoe het bij andere rassen gaat maar bij onze reuen hebben ze echt niet staan rukken voor een beetje sperma . Gewoon de teef ervoor en ze deden het gewoon zelf in zijn hand :19: Was trouwens wel bij een hengstenboer niet bij de DA :wink:
Bij Xuko ook hoor. Die ging ook zelf staan rijden in de da zijn hand.
Van Fernhout heb ik al meerdere van dat soort verhalen gelezen :denken:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
jip007
Erelid

Scooby schreef: Ik heb nu twee teven gehad die loops zijn geweest, maar allebei boden ze zich in hun hoogtijdagen echt aan alles aan wat reu was, hoor.
bij onze teef Domino is het niet gelukt , ze wilde zich beslist niet laten dekken . Zelfs onze eigen reuen mochten niet te dicht bij haar komen als ze loops was ,zo kan het dus ook gaan.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:
Scooby schreef: Ik heb nu twee teven gehad die loops zijn geweest, maar allebei boden ze zich in hun hoogtijdagen echt aan alles aan wat reu was, hoor.
bij onze teef Domino is het niet gelukt , ze wilde zich beslist niet laten dekken . Zelfs onze eigen reuen mochten niet te dicht bij haar komen als ze loops was ,zo kan het dus ook gaan.
En heb je daar KI bij gedaan ?
Zo ja, gaf ze gewoon gezonde pups en geen dekproblemen bij het
nageslacht ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
jip007
Erelid

sirene schreef:
jip007 schreef:
nageslacht ?
nee we hebben geen KI gedaan bij haar , ze heeft ook nooit puppen gehad.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:
sirene schreef:
jip007 schreef:
nageslacht ?
Oh :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
jip007
Erelid

sirene schreef:
jip007 schreef:
sirene schreef:
jip007 schreef: bij onze teef Domino is het niet gelukt , ze wilde zich beslist niet laten dekken . Zelfs onze eigen reuen mochten niet te dicht bij haar komen als ze loops was ,zo kan het dus ook gaan.
nageslacht ?
Oh :wink:
we hadden Dino ook nog het zwarte zusje van Domino , en die liet zich maar wat graag dekken :wink:
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

sirene schreef:
Hanneke2 schreef:
Ik heb nul ervaring of kennis van 'echt' fokken, maar is jouw ervaring echt dat een loopse teef niet selectief is? Ik zie alleen de loopse vriendinnen van mijn honden, en die zijn eigenlijk stuk voor stuk heel erg van 'die wel, en die dus echt niet'. <knip>

Dat is dus het verschil met een hoogloopse teef en een teef die jij ziet. Als ze hoogloops zijn is iedere reu goed. Als er maar gedekt wordt.
Het is echt een uitzondering als een teef een reu niet moet hoor bij de meeste rassen.
Okee.... dus in een natuurlijker situatie zou een teef al lang en breed op haar gemakje haar favo reu hebben uitgezocht voor ze op het hoogtepunt van haar loopsheid is. Ik kan effe geen beter voorbeeld verzinnen, maar als jij morgen een nieuwe winterjas gaat uitzoeken en je kan eventueel overmorgen nog verder zoeken, koop je uiteindelijk helemaal de jas die je wilt hebben. Als jij pas een jas mag gaan kopen als het 30 graden vriest en je loopt te bibberen in je hempie, zal het je een rotzorg wezen wat hij kost en dat je straal voor paal loopt. Jas is jas. En als jij ligt te creperen van de pijn met een zenuwontsteking in je kaak, ga je ook niet meer op je gemakje een goeie tandarts uitzoeken. Als je complete voorpui eruit gewaaid is, ga je geen 4 offertes opvragen voor een reparatie. Dan pak je de eerste die je kan googlen.

Dus... teven zijn van nature selectief in partnerkeuze, maar partnerkeuze vindt plaats in de eerste stadia van de loopsheid of daarvoor. Als er tijdens het hoogtepunt van de loopsheid maar 1 reu voorhanden is, is het vergelijkbaar met een scheur in je waterleiding, en terwijl je tot je enkels in het water staat zal het je complete hemaworst zijn of je niet de beste loodgieter uit de buurt krijgt, je moet *NU* een loodgieter.

Eens?
Hanneke2
Zeer actief

wendy71 schreef:@ Hanneke:
Wat je zegt over die twee botjes voor de neus houden en kijken welke hij kiest, dat doe ik nooit.

Verder geef je toe niet veel van fokken af te weten/er geen verstand van te hebben en toch heb je een *oordeel* om het zo maar even te noemen,dat KI volgens jou onder dierenmishandeling valt.

Er zijn m.i. uitzonderingen om uiteindelijk toch voor KI te kiezen en dan heb ik het niet over teefjes die niet meer via de natuurlijke weg gedekt kunnen worden of bevallen.
Ik probeer ook te nuanceren, maar zelfs als ik ergens de ballen verstand van heb mag ik gewoon een mening hebben toch? :wink:

En ik zou het eens doen, je honden laten kiezen tussen twee verschillende kauwbotjes. 'Dwingen' tot (makkelijke) keuzes stimuleert hersentjes van kinders enorm, en het geeft peuters een stukkie extra zelfvertrouwen als ze *zelf* voor kaas in plaats van ham op hun boterham mogen kiezen, da's allemaal wetenschappelijk bewezen. En honden worden er dus ook niks slechter van als ze af en toe voor een keuze worden gesteld. Bovendien leer je er zelf ook een hoop van over je honden. Nieuwe knuffel met intacte oogjes die eruit gepeurd kunnen worden is interessanter dan een koekie. Dentastix zijn meer in trek dan een kauwbotje. :mrgreen:
Hanneke2
Zeer actief

sirene schreef:Wat me trouwens verbaasd is dat sperma afnemen voor sommige mensen hier valt onder aanranding/verkrachting van de reu. We zitten zelf onze honden helemaal dood te knuffelen. Jan en Alleman mag je hond aaien de da mag alles bij ze doen behalve aan zijn pielemans zitten ? Denken jullie nou echt dat een hond denkt "tot hier en niet verder ?". Een mens moet ook leren dat aan elkaars leuter zitten alleen voorbehouden is voor geliefden hoor. Dat zit er niet vanaf de geboorte in. Het is vreemd ja, als een wildvreemde aan de penis van je hond zou gaan zitten. Sterker nog, ik geloof dat je er de politie wel voor kan bellen. Maar voor de hond is er niets vreemds aan hoor. Die denkt niet in "private parts".
Als ik Mullu's of Xuko's voorhuidsontsteking spoelde stonden ze soms helemaal te genieten. Ik heb van Xuko zaad in laten vriezen toen hij wegging en hij had er geen enkele moeite mee dat er een wildvreemde man aan zijn piemel zat. Daar hoef ik niet eens een frolicje voor als beloning in het vooruit te stellen.
Over Walt Disney ideeën gespoken :roll: voor een hond is iets wel leuk of niet, of wel lekker en niet lekker.
Over kiezen gesproken:
Als Mullu (of een van mijn andere reuen) moet kiezen tussen sperma afnemen bij de da of een enting dat weet ik wel wat ie kiest :mrgreen:
Mijn kinders waren zeer knuffelbaar toen ze klein waren (eigenlijk nog :mrgreen: ), en iedereen mocht er van mij mee knuffelen. Maar in de schoonfamilie zaten ouwe tantes die berucht waren vanwege het zoenen op mondjes van baby's. Bij mijn kinders hebben ze dat niet gewaagd omdat ze wel wisten hoe ik erover dacht en ik zat er altijd bovenop, maar neefjes en nichtjes kregen wel een natte plakkerd op dat kleine bekkie. Mijn schoonzus stond zich dan op te vreten, maar ik had zo'n tante echt een kaakbreuk geslagen als ze dat met mijn kinders zou doen. Er is een enorm verschil tussen gezond knuffelen en dingen die naar seksualiteit neigen met laten we zeggen ongelijke partners...

Jouw "dat zit er niet vanaf de geboorte in" is een vrijbrief voor mensen die baby's verkrachten.

Okee, da's een heel extreme uitspraak, maar daar krijg je leuke discussies van, dus kom maar op. :mrgreen:
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
wendy71 schreef:@ Hanneke:

Ik probeer ook te nuanceren, maar zelfs als ik ergens de ballen verstand van heb mag ik gewoon een mening hebben toch? :wink:

En ik zou het eens doen, je honden laten kiezen tussen twee verschillende kauwbotjes. 'Dwingen' tot (makkelijke) keuzes stimuleert hersentjes van kinders enorm, en het geeft peuters een stukkie extra zelfvertrouwen als ze *zelf* voor kaas in plaats van ham op hun boterham mogen kiezen, da's allemaal wetenschappelijk bewezen. En honden worden er dus ook niks slechter van als ze af en toe voor een keuze worden gesteld. Bovendien leer je er zelf ook een hoop van over je honden. Nieuwe knuffel met intacte oogjes die eruit gepeurd kunnen worden is interessanter dan een koekie. Dentastix zijn meer in trek dan een kauwbotje. :mrgreen:
Ha ha, je hebt gelijk dat ook honden voorkeur hebben voor bep. etenswaren. :mrgreen:
Ik voer rauw, en ik heb weleens 2/3 verschillende vlees/vleesbot in de bak.
Ze zijn dan echt heel kieskeurig wat ze als eerste opeten.
Wat ze het lekkerst vinden gaat altijd als eerste op. :ok:

En natuurlijk mag je een eigen mening over iets hebben, zou eruit zien als dat niet zo was. :wink:
Groetjes. :ok:
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Inge O schreef:
Hanneke2 schreef: Jouw "dat zit er niet vanaf de geboorte in" is een vrijbrief voor mensen die baby's verkrachten.

Okee, da's een heel extreme uitspraak, maar daar krijg je leuke discussies van, dus kom maar op. :mrgreen:
het verschil is dat het er bij honden ook nooit in komt - ook nooit in kán komen, al zou je nog hard je best ervoor doen. moraal en ethiek zijn immers geen hondse specialiteiten.
maar voor mensen wel :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”