Rami schreef: Wij hadden vroeger thuis (vaak) pups. En ja, er werd wel eens wat geslooopt, dat hoort nu eenmaal bij het het hebben van pups. Maar een bench hadden we niet, die bestonden destijds niet eens. En toch zijn alle pups zonder schade groot geworden...

Dat wilde ik net vragen: hoe deden mensen het vroeger toen benches nog niet bestonden

.
Hier ook nooit een bench gehad voor een pup. Gewoon ervoor zorgen dat het huis puppy-proof is en genoeg alternatieven bieden als de pup een poging doet om te gaan slopen. Dat houdt wel in dat je de eerste tijd thuis moet zijn, maar mijns inziens leert een pup daar veel meer van dan 'm op te sluiten. Gelijk corrigeren en een kluif of speeltje geven als de pup een poging onderneemt naar iets wat je liever niet wilt hebben.
En de nachten..., ik heb de eerste week iedere nacht m'n matras naar beneden gehaald en de eerste week heerlijk beneden bij de pup geslapen (wel in waakstand natuurlijk, dat dan weer wel

). Puppenkind kwam dan lekker bij me liggen.
Maar als een pup een eigen plekje heeft, kan ook een mand zijn, dan zie ik een bench als overbodig.
O ja, aan verplichte rust hebben we hier ook nooit gedaan. De meeste puppen zijn prima in staat om dat zelf te regelen.