Hanneke2 schreef:sirene schreef:Emma schreef:de hele ellende begint nu juist met de ``rasstandaard`` want daaruit trekken keurmeesters hun conclusie, en door hun menselijke gevoel wordt er dan hogere score aan de extremere honden gegeven. en daaruit wordt de populariteit van de hond met de hoogste score groter. en wordt dus die hond gewild voor het fokken.
dus zegt de rasstandaard gebogen poten. dan geeft de keurmeester de hoogste score aan de kromste poten.
Tja, dat is allemaal wel een beetje zo maar de oorzaak ligt toch echt bij degenen die er dan op gaan fokken en de mensen die die honden kopen.
Je voorbeelden zijn duidelijk, maar "de mensen die de honden kopen", die hebben er geen moer mee te maken. Tenzij het om mede-fokkers gaat, zal het een pupkoper een rotzorg zijn of zijn pup te groot of te klein is of flaporen heeft of een knikstaart. Het grote publiek kijkt helemaal niet naar die rasstandaard of naar showuitslagen. Ze zullen misschien een keertje op een verjaardag roepen dat de vader van hun hond kampioen was, maar je denkt toch niet dat ze zich werkelijk verdiepen in de uitslagen binnen die stamboom?
Nee, de uitslagen intereseerd het gros van de mensen geen moer. Maar ze willen wel "zo'n hond met zo'n leuke grote kop" of "van die grappige korte poten". Je denk toch niet dat mensen een Engelse Bulldog kopen alleen om het karakter ? Ze willen wel een hond met bepaalde looks en of dat aan de standaard voldoet interesseert ze niet. En of het schadelijk is voor de gezondheid weten de meeste mensen niet of ze willen het niet weten.
Ik krijg wel eens mensen die persé een hond met een kuifje willen. Nou is een kuifje niet schadelijk voor de gezondheid maar wel een fout volgens de standaard. Dan leg ik ze uit dat het wel eens voor kan komen dat er een kuifje tussen zit maar dat ik daar niet op fok. Dan zijn er echt mensen die vragen of ik fokkers weet die daar wel op fokken. Wat je hieronder schrijft klopt dus niet helemaal. Ze willen inderdaad een leuke gezonde hond maar veel mensen hebben ook nog eens speciale wensen wat uiterlijk betreft en of dat aan de standaard voldoet interesseert ze geen hol.
Zelfde met kleurtjes. En fokken op lichte kleurtjes is voor de honden niet echt een voordeel. De lichte honden verbranden in de zon.
Maar dan gaan ze dus gewoon naar een andere fokker die wel op kleurtjes fokt.
Mensen willen inderdaad een gezonde hond maar er is haast geen pupkoper die daar zelf iets voor doet. Inge O heeft het ook al een verteld en volgens mij Suzanne ook. Niemand vraagt naar gezondheidsuitslagen, niemand doet zelf wat onderzoek naar de voorouders. En ja, ik vind toch dat dat een stukje eigen verantwoordelijkheid is. Zeker met rassen die toch al niet zo gezond zijn zoals doggen of bv die Cavaliertjes.
Mensen zonder fokpretenties willen gewoon een leuke vriendelijke gezonde hond. Het hele showgebeuren blijft voor gewone mensen een hoop blabla en matelpakjes en gezeur over gangen en lijnen. Met alle respect, maar fokkers die shows lopen enzo, zijn in de ogen van de rest van de mensheid vergelijkbaar met mensen die modeltreintjes hebben op zolder of postzegels verzamelen, of startrek-fans die naar conventies gaan. Niks mis mee, ik ben Startrek-fan en ik ben naar een hoop conventies geweest

Maar de invloed van de pupkoper in het hele verhaal kan je dus wegstrepen. Het is maar een heel klein wereldje dat zich bemoeit met rasstandaards, en de pupkopers horen daar niet bij.
Ik ben het niet met je eens. Ook pupkopers hebben verantwoording. Voor het ras waarvoor ze kiezen> dat ze een fokker uitzoeken die geeft om het ras, zijn historie, de rasstandaard en de gezondheid. "Ik wist niet waar je op moest letten" en "ik vertrouwde de fokker" is wel erg makkelijk.
Er is zat info te vinden op internet.
Ik heb het dus niet eens over shows. Daar hoeven pupkopers zich echt neut voor te interesseren.