Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

" Pedigree dogs exposed" 19aug2008 BBC 1 22:00

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

sirene schreef:
Emma schreef:de hele ellende begint nu juist met de ``rasstandaard`` want daaruit trekken keurmeesters hun conclusie, en door hun menselijke gevoel wordt er dan hogere score aan de extremere honden gegeven. en daaruit wordt de populariteit van de hond met de hoogste score groter. en wordt dus die hond gewild voor het fokken.
dus zegt de rasstandaard gebogen poten. dan geeft de keurmeester de hoogste score aan de kromste poten.
Tja, dat is allemaal wel een beetje zo maar de oorzaak ligt toch echt bij degenen die er dan op gaan fokken en de mensen die die honden kopen.
Je voorbeelden zijn duidelijk, maar "de mensen die de honden kopen", die hebben er geen moer mee te maken. Tenzij het om mede-fokkers gaat, zal het een pupkoper een rotzorg zijn of zijn pup te groot of te klein is of flaporen heeft of een knikstaart. Het grote publiek kijkt helemaal niet naar die rasstandaard of naar showuitslagen. Ze zullen misschien een keertje op een verjaardag roepen dat de vader van hun hond kampioen was, maar je denkt toch niet dat ze zich werkelijk verdiepen in de uitslagen binnen die stamboom?

Mensen zonder fokpretenties willen gewoon een leuke vriendelijke gezonde hond. Het hele showgebeuren blijft voor gewone mensen een hoop blabla en matelpakjes en gezeur over gangen en lijnen. Met alle respect, maar fokkers die shows lopen enzo, zijn in de ogen van de rest van de mensheid vergelijkbaar met mensen die modeltreintjes hebben op zolder of postzegels verzamelen, of startrek-fans die naar conventies gaan. Niks mis mee, ik ben Startrek-fan en ik ben naar een hoop conventies geweest :mrgreen: Maar de invloed van de pupkoper in het hele verhaal kan je dus wegstrepen. Het is maar een heel klein wereldje dat zich bemoeit met rasstandaards, en de pupkopers horen daar niet bij.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Hanneke2 schreef:
sirene schreef:
Emma schreef:de hele ellende begint nu juist met de ``rasstandaard`` want daaruit trekken keurmeesters hun conclusie, en door hun menselijke gevoel wordt er dan hogere score aan de extremere honden gegeven. en daaruit wordt de populariteit van de hond met de hoogste score groter. en wordt dus die hond gewild voor het fokken.
dus zegt de rasstandaard gebogen poten. dan geeft de keurmeester de hoogste score aan de kromste poten.
Tja, dat is allemaal wel een beetje zo maar de oorzaak ligt toch echt bij degenen die er dan op gaan fokken en de mensen die die honden kopen.
Je voorbeelden zijn duidelijk, maar "de mensen die de honden kopen", die hebben er geen moer mee te maken. Tenzij het om mede-fokkers gaat, zal het een pupkoper een rotzorg zijn of zijn pup te groot of te klein is of flaporen heeft of een knikstaart. Het grote publiek kijkt helemaal niet naar die rasstandaard of naar showuitslagen. Ze zullen misschien een keertje op een verjaardag roepen dat de vader van hun hond kampioen was, maar je denkt toch niet dat ze zich werkelijk verdiepen in de uitslagen binnen die stamboom?
Nee, de uitslagen intereseerd het gros van de mensen geen moer. Maar ze willen wel "zo'n hond met zo'n leuke grote kop" of "van die grappige korte poten". Je denk toch niet dat mensen een Engelse Bulldog kopen alleen om het karakter ? Ze willen wel een hond met bepaalde looks en of dat aan de standaard voldoet interesseert ze niet. En of het schadelijk is voor de gezondheid weten de meeste mensen niet of ze willen het niet weten.
Ik krijg wel eens mensen die persé een hond met een kuifje willen. Nou is een kuifje niet schadelijk voor de gezondheid maar wel een fout volgens de standaard. Dan leg ik ze uit dat het wel eens voor kan komen dat er een kuifje tussen zit maar dat ik daar niet op fok. Dan zijn er echt mensen die vragen of ik fokkers weet die daar wel op fokken. Wat je hieronder schrijft klopt dus niet helemaal. Ze willen inderdaad een leuke gezonde hond maar veel mensen hebben ook nog eens speciale wensen wat uiterlijk betreft en of dat aan de standaard voldoet interesseert ze geen hol.
Zelfde met kleurtjes. En fokken op lichte kleurtjes is voor de honden niet echt een voordeel. De lichte honden verbranden in de zon.
Maar dan gaan ze dus gewoon naar een andere fokker die wel op kleurtjes fokt.
Mensen willen inderdaad een gezonde hond maar er is haast geen pupkoper die daar zelf iets voor doet. Inge O heeft het ook al een verteld en volgens mij Suzanne ook. Niemand vraagt naar gezondheidsuitslagen, niemand doet zelf wat onderzoek naar de voorouders. En ja, ik vind toch dat dat een stukje eigen verantwoordelijkheid is. Zeker met rassen die toch al niet zo gezond zijn zoals doggen of bv die Cavaliertjes.

Mensen zonder fokpretenties willen gewoon een leuke vriendelijke gezonde hond. Het hele showgebeuren blijft voor gewone mensen een hoop blabla en matelpakjes en gezeur over gangen en lijnen. Met alle respect, maar fokkers die shows lopen enzo, zijn in de ogen van de rest van de mensheid vergelijkbaar met mensen die modeltreintjes hebben op zolder of postzegels verzamelen, of startrek-fans die naar conventies gaan. Niks mis mee, ik ben Startrek-fan en ik ben naar een hoop conventies geweest :mrgreen: Maar de invloed van de pupkoper in het hele verhaal kan je dus wegstrepen. Het is maar een heel klein wereldje dat zich bemoeit met rasstandaards, en de pupkopers horen daar niet bij.
Ik ben het niet met je eens. Ook pupkopers hebben verantwoording. Voor het ras waarvoor ze kiezen> dat ze een fokker uitzoeken die geeft om het ras, zijn historie, de rasstandaard en de gezondheid. "Ik wist niet waar je op moest letten" en "ik vertrouwde de fokker" is wel erg makkelijk.
Er is zat info te vinden op internet.
Ik heb het dus niet eens over shows. Daar hoeven pupkopers zich echt neut voor te interesseren.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

sirene schreef:
Hanneke2 schreef:Mensen zonder fokpretenties willen gewoon een leuke vriendelijke gezonde hond. Het hele showgebeuren blijft voor gewone mensen een hoop blabla en matelpakjes en gezeur over gangen en lijnen. Met alle respect, maar fokkers die shows lopen enzo, zijn in de ogen van de rest van de mensheid vergelijkbaar met mensen die modeltreintjes hebben op zolder of postzegels verzamelen, of startrek-fans die naar conventies gaan. Niks mis mee, ik ben Startrek-fan en ik ben naar een hoop conventies geweest :mrgreen: Maar de invloed van de pupkoper in het hele verhaal kan je dus wegstrepen. Het is maar een heel klein wereldje dat zich bemoeit met rasstandaards, en de pupkopers horen daar niet bij.
Ik ben het niet met je eens. Ook pupkopers hebben verantwoording. Voor het ras waarvoor ze kiezen> dat ze een fokker uitzoeken die geeft om het ras, zijn historie, de rasstandaard en de gezondheid. "Ik wist niet waar je op moest letten" en "ik vertrouwde de fokker" is wel erg makkelijk.
Ik heb het dus niet eens over shows. Daar hoeven pupkopers zich echt niet voor te interesseren.
Dat is denk ik een utopie. :wink:
Ik denk ook niet dat je dat van een kersverse pupkoper mag en kan verwachten.
Ook al is er nog zo veel te vinden op internet.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ik vind het raar om de hele verantwoording bij de pupkoper te leggen, maar aan de andere kant nogal wat pretenties te hebben t.o.v. rasverbeteren, verantwoord fokken en de meerwaarde van stamboomhonden. Alsof je als fokker naar de pijpen moet dansen van je pupkopers :19:
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

tsja, het probleem komt bij mij een beetje over als een klassiek geval van gedeelde verantwoordelijkheid is niemands verantwoordelijkheid.
Afbeelding
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Full Monty schreef:
als ik een (stamboom) teefje had en wilde gaan fokken dan zou ik kijken wat ik zelf nou een mooie gezonde reu vindt. en niet naar de best scorende reu.
Heel mooi gezegd zo op 'papier' deze zin, maar hoe zit het dan met Jan Publiek, waar je als fokker toch echt mee te maken krijgt:), die immers veelal krijgt te horen dat ze voor een rashond toch echt wat Winners in de stamboom moet hebben zitten om het geld waard te zijn? Het nageslacht van de Winner van vorig jaar vliegt uit vele deuren en allemaal om wat Sonja al vaker heeft gezegd inderdaad, op die dag was die hond blijkbaar degene met de minst aantal fouten naar de smaak van die ene KM. Of de eigenaar het bekendst of had het leukste pakje aan. Verzin het maar denk ik dan:))
Maar zij die dus NIET die Winners gebruiken en naar mijn mening dus juist heel goed bezig zijn zo niet vele malen beter... voor die pups is er een behoorlijk groot verschil in interesse. Hoe gaat dat probleem dan opgelost worden?
En als die Winner nu juist wèl eens een uitzonderlijk goed exemplaar van het ras is? Qua karakter, gezondheid èn uiterlijk?
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Zoie
Zeer actief

MirandaH schreef:
Full Monty schreef:
als ik een (stamboom) teefje had en wilde gaan fokken dan zou ik kijken wat ik zelf nou een mooie gezonde reu vindt. en niet naar de best scorende reu.
Heel mooi gezegd zo op 'papier' deze zin, maar hoe zit het dan met Jan Publiek, waar je als fokker toch echt mee te maken krijgt:), die immers veelal krijgt te horen dat ze voor een rashond toch echt wat Winners in de stamboom moet hebben zitten om het geld waard te zijn? Het nageslacht van de Winner van vorig jaar vliegt uit vele deuren en allemaal om wat Sonja al vaker heeft gezegd inderdaad, op die dag was die hond blijkbaar degene met de minst aantal fouten naar de smaak van die ene KM. Of de eigenaar het bekendst of had het leukste pakje aan. Verzin het maar denk ik dan:))
Maar zij die dus NIET die Winners gebruiken en naar mijn mening dus juist heel goed bezig zijn zo niet vele malen beter... voor die pups is er een behoorlijk groot verschil in interesse. Hoe gaat dat probleem dan opgelost worden?
En als die Winner nu juist wèl eens een uitzonderlijk goed exemplaar van het ras is? Qua karakter, gezondheid èn uiterlijk?
dan wil dat nog niet zeggen dat het de geschikte paringspartner voor jouw hond is.

Nog iets ingewikkelder: misschien moet je b.v. ook met de 'lelijkerds'' fokken b.v. omdat ze goede heupen hebben en er ook zoiets is als het belang van de genendiversiteit binnen een ras. Als je dat erkent.

Welke fokker zou daar op willen fokken ?
Afbeelding
It's Me!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson Russell Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door It's Me! »

Zoie schreef:
MirandaH schreef:
Full Monty schreef:
dan wil dat nog niet zeggen dat het de geschikte paringspartner voor jouw hond is.

Nog iets ingewikkelder: misschien moet je b.v. ook met de 'lelijkerds'' fokken b.v. omdat ze goede heupen hebben en er ook zoiets is als het belang van de genendiversiteit binnen een ras. Als je dat erkent.

Ik! Ik heb bijvoorbeeld twee keer een reu gebruikt omdat er te veel witte pups werden geboren en die " lelijke" reu veel kleur doorgaf.

Grtz. Jo

edit: voor de duidelijkheid ik bedoel meer kleur niet voor het mooi maar bij ons ras gerelateerd aan doofheid
Laatst gewijzigd door It's Me! op 24 aug 2008 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz. Jo
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:Ik vind het raar om de hele verantwoording bij de pupkoper te leggen, maar aan de andere kant nogal wat pretenties te hebben t.o.v. rasverbeteren, verantwoord fokken en de meerwaarde van stamboomhonden. Alsof je als fokker naar de pijpen moet dansen van je pupkopers :19:
Ik zeg nergens dat heel de verantwoording ligt bij de pupkopers. Dat bedoel ik ook helemaal niet. Maar ze zijn wel met mede-verantwoordelijk.
Net als de rest, de fokkers en de keurmeesters. Maar er is niet één schuldige aan te wijzen.
Het is gewoon niet waar dat pupkopers alleen een leuke gezonde hond willen. Ze willen ook nog eens een in hun ogen mooie of aparte hond.
En ja, er zijn altijd uitzonderingen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

sirene schreef: Ik zeg nergens dat heel de verantwoording ligt bij de pupkopers. Dat bedoel ik ook helemaal niet. Maar ze zijn wel met mede-verantwoordelijk.
Net als de rest, de fokkers en de keurmeesters. Maar er is niet één schuldige aan te wijzen.
Dat ben ik met je eens. Maar pupkopers zijn niet georganiseerd, en fokkers wel. En daarom vind ik het zo triest dat er in sommige rassen onder de bescherming van zo'n organisatie op zo'n bedenkelijke wijze met dit soort gezondheidsaspecten wordt omgegaan. Dan vind ik het zgn. "verbeteren van het ras" toch een heel erg nare bijsmaak krijgen.....
Zoie
Zeer actief

zoals lijnteelt vertraagde inteelt is, is alleen met de winnaars ( gezond, sterk, goed karakter enz. ) fokken vertraagde "alleen met de winnaar fokken'' - teelt :wink:

Als de basis voldoende groot is en er op verstandige criteria wordt gefokt hoeft dat niet perse een probleem te zijn, maar zal het, naar mijn inschatting, meestal wel zijn in de praktijk. Omdat vaak niet op goede critaria wordt gefokt.

Met die aantekening, dat voor een gezond immuunsysteem een minimale mate van genendiversiteit blijkbaar noodzakelijk is.

Oftewel, geen enkel ras is goed af als het volkomen homozygoot is.

Als ik het allemaal goed begrijp :mrgreen:
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

sirene schreef:
Gos schreef:Ik vind het raar om de hele verantwoording bij de pupkoper te leggen, maar aan de andere kant nogal wat pretenties te hebben t.o.v. rasverbeteren, verantwoord fokken en de meerwaarde van stamboomhonden. Alsof je als fokker naar de pijpen moet dansen van je pupkopers :19:
Ik zeg nergens dat heel de verantwoording ligt bij de pupkopers. Dat bedoel ik ook helemaal niet. Maar ze zijn wel met mede-verantwoordelijk.
Het is gewoon niet waar dat pupkopers alleen een leuke gezonde hond willen. Ze willen ook nog eens een in hun ogen mooie of aparte hond.
Hier sluit ik me bij aan alleen vind ik de keurmeesters wel een doorslaggevende factor. Want als die heel eerlijk zouden zijn en gewoon de hond volgens de rasstandaard zouden keuren werd er misschien anders gekeurd.

Als ik nu zie dat in mijn ras honden op 1 staan die goed mee zouden kunnen in de mastiff-keuring qua hoogte en gewicht, vraag ik me af waar men mee bezig is. Je ziet meteen fokkers en pupkopers om grote zware honden vragen voor fokkerij of om te kopen, terwijl dat helemaal niet volgens de standaard is.
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:zoals lijnteelt vertraagde inteelt is, is alleen met de winnaars ( gezond, sterk, goed karakter enz. ) fokken vertraagde "alleen met de winnaar fokken'' - teelt :wink:

Als de basis voldoende groot is en er op verstandige criteria wordt gefokt hoeft dat niet perse een probleem te zijn, maar zal het, naar mijn inschatting, meestal wel zijn in de praktijk. Omdat vaak niet op goede critaria wordt gefokt.

Met die aantekening, dat voor een gezond immuunsysteem een minimale mate van genendiversiteit blijkbaar noodzakelijk is.

Oftewel, geen enkel ras is goed af als het volkomen homozygoot is.

Als ik het allemaal goed begrijp :mrgreen:
De Faraohond bestaat ik weet niet hoelang al en die hebben zichzelf ongeveer 2800 generaties ingeteeld volgens mij.
Het gaat fout als er niet geselecteerd wordt door de mens en men bang is gezichtsverlies te lijden doordat er een hond uitgesloten moet worden van de fok op basis van vererving. Want het is o zo makkelijk om uiterlijk uit te sluiten en ze komen er mee weg, want op de shows telt alleen uiterlijk en gangwerk :wink:

Maar als ik dan het beeld weer voor me haal van die zielige Pekingees die de Crufts won, al zittende op een icepack, dan vraag ik me ook dat laatste weer af :roll:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

bulletjebe schreef:
sirene schreef:
Hier sluit ik me bij aan alleen vind ik de keurmeesters wel een doorslaggevende factor. Want als die heel eerlijk zouden zijn en gewoon de hond volgens de rasstandaard zouden keuren werd er misschien anders gekeurd.

Als ik nu zie dat in mijn ras honden op 1 staan die goed mee zouden kunnen in de mastiff-keuring qua hoogte en gewicht, vraag ik me af waar men mee bezig is. Je ziet meteen fokkers en pupkopers om grote zware honden vragen voor fokkerij of om te kopen, terwijl dat helemaal niet volgens de standaard is.
Rasverenigingen hebben hier ook een heel groot aandeel in.
Die zij verantwoordelijk voor het opleiden van de km's.
En als km's het fout doen is het aan de RV om te waarschuwen dat het uit de hand loopt.

Ik vind de fokkers de hoofdverantwoordelijken als het slecht gaat met een ras. Zij fokken op ongewenste kenmerken. Er is niemand die je dat verplicht. Een fokker hoort in mijn ogen toch echt meer van zijn ras te weten dan de meeste km's.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Zoie
Zeer actief

bulletjebe schreef:[
De Faraohond bestaat ik weet niet hoelang al en die hebben zichzelf ongeveer 2800 generaties ingeteeld volgens mij.
volgens mijn bron ( uit mijn link van drie jaar geleden ) :

It is notable that several breeds commonly believed to be of ancient origin, such as the Pharaoh Hound and Ibizan Hound, are not included in this group. These are often thought to be the oldest of all dog breeds, descending directly from the ancient Egyptian dogs drawn on tomb walls more than 5000 years ago. Our results indicate, however, that these two breeds have been recreated in more recent times from combinations of other breeds. Thus, although their appearance matches the ancient Egyptian sight hounds, their genomes do not.

Oftewel, je kunt elk willekeurig hondenras fenotypisch terug fokken uit de totale genenpoeld der honden.

Oftewel, in mijn visie :wink: , een hondenras stelt genotypisch niks voor.

Raszuiverheid is , zelfs als het historisch gerechtvaardigd is, in wezen een waanidee .
Laatst gewijzigd door Zoie op 24 aug 2008 11:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

ranetje schreef: Ook al is er nog zo veel te vinden op internet.
En ook weer zo ontzettend weinig... :wink:
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef: Rasverenigingen hebben hier ook een heel groot aandeel in.
Die zij verantwoordelijk voor het opleiden van de km's.
En als km's het fout doen is het aan de RV om te waarschuwen dat het uit de hand loopt.

Ik vind de fokkers de hoofdverantwoordelijken als het slecht gaat met een ras. Zij fokken op ongewenste kenmerken. Er is niemand die je dat verplicht. Een fokker hoort in mijn ogen toch echt meer van zijn ras te weten dan de meeste km's.
Absoluut. Daarom begrijp ik ook nooit waarom er dan toch altijd weer fokkers gaan fokken naar het oog van de keurmeester. Als ze zich gewoon aan de standaard houden is het al moeilijk genoeg. Ze zouden toch moeten weten dat het vaak genoeg fout is gegaan door op extremen te fokken, te korte neus, te veel huid, eigenlijk alles waar 'te' voor staat.

Maar dat is altijd in andere rassen natuurlijk :mrgreen:
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
bulletjebe schreef:[
volgens mijn bron ( uit mijn link van drie jaar geleden ) :

It is notable that several breeds commonly believed to be of ancient origin, such as the Pharaoh Hound and Ibizan Hound, are not included in this group. These are often thought to be the oldest of all dog breeds, descending directly from the ancient Egyptian dogs drawn on tomb walls more than 5000 years ago. Our results indicate, however, that these two breeds have been recreated in more recent times from combinations of other breeds. Thus, although their appearance matches the ancient Egyptian sight hounds, their genomes do not.
Dat neem ik van je aan, ik heb het alleen van horen zeggen in een lezing . :wink: Er is wel uit een boek uit 1600 bekend dat ze een nestworp van gem. 6 jongen hadden en dat hebben ze momenteel in de USA nog steeds. Er is dus wel gelijnteeld anders lijken ze er niet op denk ik dan. Maar dat neemt niet weg dat deze honden het daarvoor al 1000 den jaren zelf vol hebben gehouden.
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Tamara. schreef:
Precies want je zal er maar opzetten dat jouw reu groene oren vererft (voorbeeldje) dan komt er niemand dekken en verkoop je je pups niet :eek:
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Lees al een hele tijd mee en hoor veel mensen de schuld leggen bij de fokkers, km's, rasvereniging en pup kopers. Voor mij licht de schuld bij de mensen die de rasstandaard telkens maar weer veranderen. Het ras van mijn hondje is pas erkent vanaf 1974 maar toch vond men het nodig om de rasstandaard in 1998 aan te passen. En ik kan wel zeggen dat deze aanpassing het ras niet ten goede is gekomen.

Weet niet of dat bij meer rassen gebeurt maar als ik kijk naar oude foto's van honden uit een al langerbestaand ras moet dat haast wel.

Terug naar de basis kan in veel gevallen al niet meer (jammer genoeg).
Jammer genoeg scoort een wit hondje met lange haren beter op show dan een gekleurt hondje met korte haren dus wordt de maximale haarlengte uit de standaard gehaalt en wordt aangegeven dat de hond wit hoort te zijn waarbij op bepaalde plaatsen kleur is toegestaan.

Mijn Coton is gekleurt omdat mijn fokker er voor heeft gekozen een gekleurde teef in te zetten omdat zij een goede gezondheid en een uitstekende bouw vererft. Wel heeft ze een spierwitte reu in gezet om toch de kans op witte pups het grootste te maken.(meer maals kampioen) Helaas geen witte pups en de fokkers die op de lijst stonden trokken zich terug voor een pup uit dit nest. Want niet wit is geen kans op een eerste plaats op shows enz. Een heel nest prachtige gezonde cotons komt nu bij mensen terecht die niet gaan fokken of showen.

Dit zal bij veel meer rassen gebeuren denk ik. En als bezitter van de mooiste liefste Coton vind ik dat heel raar.
Afbeelding
gevni havanezers
Zoie
Zeer actief

It's Me! schreef:[
Ik! Ik heb bijvoorbeeld twee keer een reu gebruikt omdat er te veel witte pups werden geboren en die " lelijke" reu veel kleur doorgaf.

Grtz. Jo

edit: voor de duidelijkheid ik bedoel meer kleur niet voor het mooi maar bij ons ras gerelateerd aan doofheid
:ok:
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Tamara. schreef:
Precies.
Nu ik al heel wat jaarjes rondloop in de Duitseherder wereld kom je heel veel dingen te weten die je echt nooit te weten zou komen door wat rond te snuffelen op internet of eens een keertje ergens te gaan kijken.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
estelle schreef:
Tamara. schreef:
Precies.
Nu ik al heel wat jaarjes rondloop in de Duitseherder wereld kom je heel veel dingen te weten die je echt nooit te weten zou komen door wat rond te snuffelen op internet of eens een keertje ergens te gaan kijken.
het is een waanidee te denken dat er openheid is onder fokkers - een gesloten kluis valt erbij in het niet :19: .
Zulke dingen bedoel ik niet eens want daar ben ik het ook mee eens. Ook voor fokkers blijft een heel groot gedeelte een gesloten kluis. Als je die zekerheid wilt moet je zelf al jaren fokken, héél veel honden hebben en niet afhankelijk moeten zijn van de openheid van anderen.

Ik bedoelde meer de voor de hand liggende dingen die het gros vd mensen niet lijkt te (willen) weten. Zoals dat korte snuiten problemen geven, dat goede fokkers testen op bepaalde ziektes binnen een ras en dat er echt wel te vinden is welke dingen er in een ras heel veel voorkomen als je even zoekt. Veel mensen kopen eerst een hond van een bepaald ras en melden zich dan aan op bv een rasgerelateerd forum. Bij de naakthonden zijn dat dus de mensen die zich aanmelden met "help mijn hondje van 9 mnd heeft puistjes!" (en na 3 ab kuren is het nog niet over) of "de dierenarts heeft 4 tandjes getrokken omdat de volwassen tanden niet doorkomen". Er zijn gewoon dingen waar je van tevoren van had kunnen weten.
En dan bedoel ik dus niet dat jou hondje LPC blijkt te hebben en dat terug te vinden was in de overgrootopa ofzo.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

sirene schreef:
Ik bedoelde meer de voor de hand liggende dingen die het gros vd mensen niet lijkt te (willen) weten. Zoals dat korte snuiten problemen geven, dat goede fokkers testen op bepaalde ziektes binnen een ras en dat er echt wel te vinden is welke dingen er in een ras heel veel voorkomen als je even zoekt. Veel mensen kopen eerst een hond van een bepaald ras en melden zich dan aan op bv een rasgerelateerd forum. Bij de naakthonden zijn dat dus de mensen die zich aanmelden met "help mijn hondje van 9 mnd heeft puistjes!" (en na 3 ab kuren is het nog niet over) of "de dierenarts heeft 4 tandjes getrokken omdat de volwassen tanden niet doorkomen". Er zijn gewoon dingen waar je van tevoren van had kunnen weten.
En dan bedoel ik dus niet dat jou hondje LPC blijkt te hebben en dat terug te vinden was in de overgrootopa ofzo.
Hahaha, of de westieklant van mij mét een allergische westie die er nog eentje bij wil (ja, dat snap je al niet). De goede man wordt door mij al jaren doorgezaagd over de oorzaak van die allergieën en de ontkenning door de fokkers daarvan. Belt'ie me vol trots dat hij een hondje heeft besteld bij een fokker. Dat is een goede fokker want zijn honden hebben nooit allergie........ Tja, dat ik zo'n fokker klassificeer als leugenaar is hij zeker vergeten. We wachten het pupje wel af en ik zal proberen niet 'ik zei het toch' te zeggen als ook deze overstuur gaat. En echt dit is geen domme man en zijn voorlichting is ruimschoots geweest, kun je nagaan hoe het bij de gemiddelde koper is.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:
sirene schreef:
Hahaha, of de westieklant van mij mét een allergische westie die er nog eentje bij wil (ja, dat snap je al niet). De goede man wordt door mij al jaren doorgezaagd over de oorzaak van die allergieën en de ontkenning door de fokkers daarvan. Belt'ie me vol trots dat hij een hondje heeft besteld bij een fokker. Dat is een goede fokker want zijn honden hebben nooit allergie........ Tja, dat ik zo'n fokker klassificeer als leugenaar is hij zeker vergeten. We wachten het pupje wel af en ik zal proberen niet 'ik zei het toch' te zeggen als ook deze overstuur gaat. En echt dit is geen domme man en zijn voorlichting is ruimschoots geweest, kun je nagaan hoe het bij de gemiddelde koper is.
Ja, precies. Zulke mensen bedoel ik.

De mensen die hier veel op het forum schrijven zijn echt uitzonderingen op een heleboel gebieden.
Hier houdt bv "iedereen" zijn hond bij zich als er een vreemde hond aankomt of een hond aan de lijn.
Nou de eerste die dat doet in "mijn uitlaatgebieden" moet ik bij wijze van spreken nog tegenkomen :mrgreen:
Het zelfde met zich verdiepen in een ras al vóór men een pup neemt.
Je kunt echt niet alle ins en outs weten en dat hoeft ook helemaal niet. Maar het is toch wel een beetje handig als je weet wat je kunt verwachten qua gezondheid, karakter en trainingsmogelijkheden bijvoorbeeld. Een beetje eigen verantwoording mag je toch wel verwachten hoor.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
It's Me!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson Russell Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door It's Me! »

De voorbij 10 jaar hebben er heel wat gebelt en zijn hier heel wat (Potentiële) pupkopers over de vloer geweest. Het is mij altijd opgevallen hoe weinig de meerderheid aan kennis heeft verzameld over het kameraadje wat ze voor zoveel jaren in huis halen... een levend wezen, terwijl ze uren kunnen uitwijden over de speurtocht naar een auto en dan alle details over pk's etc. weten, of hoe er slim de goedkoopste met allerlei snufjes uitgerustte combi-magnetron is aangeschaft :denken: .

Ook speelt afstand nogal eens een rol. Dat vindt ik ook zo maf. Je woont te ver weg om een pup te komen halen terwijl ze voor een zonvakantie bereid zijn om 2 dagen in een bloedhete auto naar het zuiden af te reizen :19:

Grtz. Jo
Grtz. Jo
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

Zoie schreef:
MirandaH schreef:
Full Monty schreef:

'Lelijke' honden kunnen heel mooi vererven. :wink: Er zijn ook wel fokkers die 'minder mooie' honden gebruiken, vanwege hun goede gezondheid, maar het zou mij ook niets verbazen wanneer deze fokkers een minderheid zijn.
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

De hoofdverantwoordelijkheid ligt m.i. bij de fokkers, maar dat neemt niet weg dat zonder kopers er geen markt is en pupkopers zodoende veel ( onbewuste? ) invloed hebben op het fok gebeuren.
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
dotje
Actief

Ongelezen bericht door dotje »

ik ga ook zeker er naar kijken!!
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

ranetje schreef:
sirene schreef:
Hanneke2 schreef:Mensen zonder fokpretenties willen gewoon een leuke vriendelijke gezonde hond. Het hele showgebeuren blijft voor gewone mensen een hoop blabla en matelpakjes en gezeur over gangen en lijnen. Met alle respect, maar fokkers die shows lopen enzo, zijn in de ogen van de rest van de mensheid vergelijkbaar met mensen die modeltreintjes hebben op zolder of postzegels verzamelen, of startrek-fans die naar conventies gaan. Niks mis mee, ik ben Startrek-fan en ik ben naar een hoop conventies geweest :mrgreen: Maar de invloed van de pupkoper in het hele verhaal kan je dus wegstrepen. Het is maar een heel klein wereldje dat zich bemoeit met rasstandaards, en de pupkopers horen daar niet bij.
Ik heb het dus niet eens over shows. Daar hoeven pupkopers zich echt niet voor te interesseren.
Dat is denk ik een utopie. :wink:
Ik denk ook niet dat je dat van een kersverse pupkoper mag en kan verwachten.
Ook al is er nog zo veel te vinden op internet.
Nou, dat vind ik dus wel, Dat de mensen bewuster 'n hond kiezen. En verder inderdaad zullen de rasstaarden moeten worden aangepast bij honden met extremiteiten. Net zo goed als die extremiteiten erin gefokt zijn, moet je ze er ook weer uit kunnen fokken. Dat zal inderdaad jaren duren, maar ook de verslechtering heeft jaren geduurd en kan niet een twee drie worden terug gedraaid.

Ik hoop dat dit het begin zal zijn van verandering. En wij pupkopers hebben daar heel veel misschien wel geen zeggenschap in, maar als 'n bepaalde fokker niet fokt voor de gezondheid, dag met het handje zeggen en naar de volgende gaan.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”