Vandaag weer volop getraind.
Begonnen met het revieren en verwijzen (gewoon in het open).
Het geweer snapte ze nog, ik gooide het geweer neer, haalde Biène, gaf het commando revierrrr en hoppa...richting geweer en direct liggen.
Daarna een breekijzer neergelegd en hetzelfde geprobeerd. Dat vindt ze lastiger. In eerste instantie wilde ze apporteren (nee....AF!!!!). Ik denk dat er minder lucht aanzit ofzo, want als ze er per ongeluk over struikelde ging ze na een paar keer oefenene wel liggen, maar ze heeft meer moeite met het vinden van het breekijzer. Ff dooroefenen dus.
Daarna het volgprogramma doorlopen. Nog niet met lawaai en met mensen die inlopen, maar de rest levert geen problemen op. Af tijdens volgen doet ze heel netjes, direct liggen op commando. Vooruitsturen gaat ook behoorlijk, ze gaat als een speer vooruit en op commando gaat ze netjes liggen, maar ik merk nu al dat ik haar niet steeds terug zal moet roepen maar regelmatig op moet halen na het vooruitsturen, want madam begon al te anticiperen.
Omdat het rustig was op het veld besloten te kijken hoe ze zou gaan reageren op het tillen en overgeven. We hadden ingeschat dat ze daar wel eens moeilijk mee zou kunnen doen (met name het overgeven aan een "vreemde" dus Twan een handje frikandellenstukjes gegeven om haar te kunnen belonen en het maar gewoon gedaan. Biène liet zich door mij goed tillen, kreeg frikandel van Twan

en hij nam haar daarna van me over. En dat leverde dus totaal geen problemen op.

Wel oortjes in de nek maar gewoon rustig blijven hangen en ook tijdens het terug overgeven aan mij gewoon rustig. Na het neerzetten op de grond uitbundig gespeeld en het na een paar minuutjes nog eens herhaald. Weer prima, dus volgende keer mag iemand anders haar van me overnemen.
Vraagje: mag je op de keuring zelf iemand meenemen aan wie je de hond overgeeft of is dat iemand die echt vreemd voor haar is???
Daarna is Dave voorwerpen gaan wegleggen in het bos. Twan liep mee om te laten zien hoe het moest (is anders dan bij het PH1-programma) en Tino liep ook mee om te kijken. Ik had niet gezien waar de voorwerpen lagen dus ik moest echt op Biène vertrouwen.
Het eerste voorwerp (wat wat hoger tussen takken lag) had ze direct gevonden. Bij het terugbrengen liet ze het wel een keer vallen en wilde ze het daarna aan Dave afgeven

. Haar weer weggestuurd met het commando ZOEK en ze liep gelijk rechtsachter de hoek in en kwam terug met het tweede voorwerp. Nu liep ze eerst richting Twan maar bedacht zich toch en bracht het toch netjes bij mij. Weggestuurd voor het derde voorwerp. weer rechtsachter de hoek in waar ze ineens een fles vond die ze oppakte. Van Twan mocht ik niets zeggen omdat het best zou kunnen dat daar inderdaad menselijke lucht aan zat. Met het flesje in haar bek verdween ze achter een bos takken en ineens zag je haar kop naar beneden gaan en kwam ze mijn richting weer op met het derde voorwerp (fles had ze maar laten liggen toen

). Super gedaan dus. Ze zocht heel rustig en beheerst, alleen het apporteren kon iets netter.
Hierna wat springoefeningen gedaan (haag, kuil) en daarna lekker gespeeld.
Na de koffiepauze begonnen mijn clubgenoten met het manrevieren in het bos, dus de gelegenheid aangegrepen om de beginselen van het manrevieren in burger te gaan aanleren.
Achter de kantine had ik haar afgelegd, zelf tegen de wand gaan zitten met het balletje tussen mijn voeten en het commando rrrrrrrrevierrrrrrr gegeven. Ze kwam naar me toe, begon te blaffen, haar paar keer op mijn voeten geattendeerd waar de bal tussen geklemd zat en na een paar keer goed blaffen de bal laten winnen. Dit twee keer herhaald, de derde keer ging ze direct netjes bij mijn voeten blaffen.
Tino geroepn of hij ff "slachtoffer" wilde zijn

. Hem instructies gegeven zelf de lijn vastgehouden zodat ik controle hield en met het commando rrrrrevierrr gestuurd. Ze blafte ook direct netjes bij Tino's voeten en na goed doorgeblaft te hebben mocht ze ook bij hem het balletje pakken als beloning.
Als afsluiting van de training heeft ze nog even lekker mogen bijten, wat ze wel lekker vond geloof ik.
Ik hoorde vandaag dat meer clubs in de omgeving de toestellen al hebben of gaan plaatsen (een andere club in Valkenswaard gaat de toestellen plaatsen, onze club dus ook, de club in Geldrop blijkt ze ook al geplaatst te hebben) dus dat betekent dat ik af en toe op een vreemd terrein de toestellen kan gaan trainen straks zonder daar steeds heel ver voor te hoeven rijden, toch wel lekker.