Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup drinkt niet (genoeg)

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Bullenmama schreef:Ik zou wel alles uit de kast trekken om de pup in leven te houden.
Omdat ik denk dat een pup die zwakjes begint niet persee zwak blijft.

Los daarvan zou ik een pup nooit dood kunnen laten gaan/in kunnen laten slapen omdat hij zwak is.
Ik zou dat echt niet kunnen.
Dat is ook mijn insteek.

Ik zou dat ook niet kunnen.

Maar soms is dat misschien wel beter, maar ik ben blij dat ik die keus niet hoef te maken.

Ik wens Brightstar veel sterkte toe en ook hoop ik voor ze dat de pup het zal halen.
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Inge O schreef:
en hoe denk je dat je je dan voelt als na pakweg een half jaar zou blijken dat er iets drastisch mis is met hem en zijn nieuwe baasjes er dan doodongelukkig onder zijn?
Als blijkt dat deze pup al ( zichtbaar) een achterstand heeft, zou ik deze pup nooit aan iemand geven, maar zelf houden.
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Een pupje wat achter blijft zou ik nooit verkopen, die zou hier blijven.
Dus dan zou ik geen rekening hoeven houden met eventuele kopers.
Te denken : deze is zwak, en zal nooit een sterke gezonde hond worden, dus ik laat hem maar inslapen want ik kan hem zo niet verkopen.... :neenee:
Ik vind dat je als fokker zo dol op je dieren moet zijn dat je de "zwakke producten" niet zomaar af laat spuiten.
Zo'n dier verdient ook een kans op leven. Blijft het een zwakke hond dan kan je altijd nog beslissen om hem in te laten slapen als dat beter is.
Maar niet als het nog maar een pup is. Vind ik erg gemakzuchtig.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Bullenmama schreef::
Ik vind dat je als fokker zo dol op je dieren moet zijn dat je de "zwakke producten" niet zomaar af laat spuiten.
Je kan het ook omdraaien :wink: Ik vind dat je als fokker zo dol op dieren moet zijn dat je de echt zwakke niet verder moet aan laten sukkelen.

Wat heeft de hond eraan om altijd maar ergens last van te hebben? Leuk joh, zo'n fokker die willens en wetens een hond in leven wilt houden die in de natuur allang het loodje had gelegd. Zulke dingen gebeuren niet voor niets en doordat wij alles maar in stand moeten houden lopen er genoeg van die kneusjes rond waar uiteraard ook weer verder mee gefokt gaat worden.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Inge O schreef:het heeft te maken met wat nanna en tamara al zeggen : je doet er de pup waarschijnlijk geen plezier mee en 'de hond' in het algemeen al helemaal niet.
Exact.
En zelfs al komt zo'n hondje leuk mee en wordt ie mooi (het kan allemaal), dan nog...

Ik kijk naar de pups bij geboorte en geef ze een cijfer tussen 1 en 4.
Hoe hoger, hoe pittiger, zeg maar, ook een beetje a la Trumler dus.

2 of lager, die gaan naar mensen die er zeker weten niks mee gaan doen.
Want zo'n hondje kan wel in de fokkerij komen, maar doe je daar je ras een lol mee? Denk het niet. Dus dat wil ik niet.

Ik houd daar rekening mee.
Ik vind ook dat je best een pup extra aan kunt leggen, maar kunst en vliegwerk in een geval als dit? Echt niet.
Ben ik nou raar?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Bullenmama

Dat "niet kunnen verkopen" heb ik verkeerd uitgedrukt. Ik bedoel daar niet de zakelijke transactie mee maar het meegeven aan een nieuwe eigenaar, dat kan niet.
In laten slapen zou ik niet kunnen, eerst maar eens kijken hoe pup zich ontwikkelt. Er zijn ook zat kinderen die als baby een slechte start hebben gehad en toch goed opgedroogd zijn.
Bij engelse bullen komt soms een open verhemelte voor. Voor zover ik weet laten veel fokkers zo'n pup meteen na de geboorte inslapen.
No way dat ik dat zou laten doen. Dan maar een hoop verzorging en flesjes en een operatie.

En eerlijk gezegd : al zou er een pup geboren zijn met maar twee poten maar verder gezond, dan zou ik die ook niet in laten slapen.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Ik ben het helemaal eens met de vorige reacties. Ik wil een pup best een beetje helpen door extra aanleggen aan goede tepel. Maar als moeder goede melk geeft moet een pup het gewoon zelf kunnen. Het gaat niet om het verkopen van een pup, juist niet. Dan zou ik de pup laten leven, brengt namelijk toch weer geld op dan :wink:
Ik ben er niet voor om kost wat kost alles in leven te houden. Ze krijgen de beste zorg, maar ze moeten wel zelf kunnen drinken. Daar ligt mijn grens.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Bullenmama schreef:Dat "niet kunnen verkopen" heb ik verkeerd uitgedrukt. Ik bedoel daar niet de zakelijke transactie mee maar het meegeven aan een nieuwe eigenaar, dat kan niet.
In laten slapen zou ik niet kunnen, eerst maar eens kijken hoe pup zich ontwikkelt. Er zijn ook zat kinderen die als baby een slechte start hebben gehad en toch goed opgedroogd zijn.
Bij engelse bullen komt soms een open verhemelte voor. Voor zover ik weet laten veel fokkers zo'n pup meteen na de geboorte inslapen.
No way dat ik dat zou laten doen. Dan maar een hoop verzorging en flesjes en een operatie.

En eerlijk gezegd : al zou er een pup geboren zijn met maar twee poten maar verder gezond, dan zou ik die ook niet in laten slapen.
weet je wat voor een lijdens weg en ellende dit kan zijn? met niet eens erg veel garantie dat zo'n pup er gezond uit komt. dus ja ik laat een pup met open gehemelte ook direct inslapen, wat er precies zou gebeuren als ik het niet zou doen en zo'n hummel door de molen trek, kan ik natuurlijk nooit met zekerheid zeggen, maar ik kan wel met zekerheid zeggen, dat ik weet hoe het is en wat er gebeurt als het niet voldoende helpt en dát risico neem ik niet, dat leven gun ik een hond niet.

nee.. ik geef ontzettend om mijn dieren, ik fok mijn nesten met heel mijn hart en jank bv ook om doodgeboren pupjes, maar juist bij verantwoord fokken hoort imo ook verantwoorde keuzes maken voor een dier, ik wil puppen best ondersteunen, een kans geven, maar met mate, de wil, de mogelijkheid om zelf te kunnen ademen, drinken moet aanwezig zijn.
zoniet? dan is het niet het gene wat ik bewust in de wereld wil zetten.
Bullenmama

Maar Nanna, een hond die geboren wordt met twee poten weet niet beter.
In het land der blinden is éénoog koning.
Ik ken een Frans bulletje met verlamde achterpoten. Hij sjeest met zijn karretje net zo hard rond als hij deed toen hij nog niet verlamd was. Ik vind dat niet zielig.
Heeft een hond pijn, is het geen goed leven, dan wordt het een ander verhaal.
Maar ik zou een pup die geboren wordt met twee poten maar verder gezond is niet meteen in laten slapen nee. Eerst maar eens kijken of het pupje er last van heeft. In laten slapen kan altijd nog.
Bullenmama

Het ziet er ook niet uit nee, maar dat is wél vanuit de mens uit gezien.
Als de hond een gelukkig leven heeft zonder voorpoten, wie zijn wij als mens dan om er een etiket " zielig" op te plakken ?
Bullenmama

Ik mag trouwens wel hopen dat de hond van de foto een fijn karretje heeft voor de wandelingen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Bullenmama schreef:Maar Nanna, een hond die geboren wordt met twee poten weet niet beter.
In het land der blinden is éénoog koning.
Ik ken een Frans bulletje met verlamde achterpoten. Hij sjeest met zijn karretje net zo hard rond als hij deed toen hij nog niet verlamd was. Ik vind dat niet zielig.
Heeft een hond pijn, is het geen goed leven, dan wordt het een ander verhaal.
Maar ik zou een pup die geboren wordt met twee poten maar verder gezond is niet meteen in laten slapen nee. Eerst maar eens kijken of het pupje er last van heeft. In laten slapen kan altijd nog.
kan hier hier letterlijk op zeggen dat ik het in het begin bij mijn pup die een ongelukje had met zijn oogje het heel somber in zag...
alleen ja, toen bleek dat meneer de grootste (nog steeds) en stevigste (ook nog steeds) van het nest bleef was ik al een stuk minder bang voor blijvende schade of dat hij dus met evt minder zicht niet goed zou functioneren,
maar dat is "maar" zicht, het is verder niet een fysieke verhindering

overigens het verschil, heb het hier ook, de zwaarste reu woog vorige week met ontwormen 3500 gram en het teefje (de lichtste 2200 gram) maar ze doet echt niet onder voor haar zwaardere broers :pffff:
als ze niet willen/kunnen dan gaat t gewoon niet, dan geef ik ze ook gewoon af...
kan hier alleen maar met Nanna in mee gaan...
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Bullenmama schreef:Dat "niet kunnen verkopen" heb ik verkeerd uitgedrukt. Ik bedoel daar niet de zakelijke transactie mee maar het meegeven aan een nieuwe eigenaar, dat kan niet.

Ik heb er ook één in laten slapen met (een vermoeden van) een open gehemelte. Ik ga niet door met zo'n pup. De dierenarts twijfelde of het werkelijk open was dus ben ik 24 uur door gegaan. Ieder uur aan leggen aan goede tepel na dikke broers en zussen. Na een nacht waren alle pups flink aangekomen en hij was flink afgevallen. Ik heb hem in laten slapen.
Met een fles en een operatie ben je er namelijk niet met zo'n pup. Flesvoeding kan hij niet hebben want het komt er gelijk door de neus weer uit en hij is dood door verslikking voor je het door hebt... Sonde voeding dus, iedere 2 uur dag en nacht. Dan moet je af gaan wachten of hij wel geopereerd kan worden, als het te diep open is kan dat niet eens en heb je hem dus voor niets 5 weken aan de sonde gehouden. Heb je 'geluk' en is het een zeer kleine opening is hij er vaak nog niet met 1 operatie, meestal worden het er nog wel een paar tijdens de groeiperiode. Dus niet echt een hondwaardig bestaan vind ik. Daarbij wil ik gewoon niet zover gaan. Ik wil gezonde honden fokken en dan lijkt het me het beste de natuur af en toe gewoon zijn gang te laten gaan :wink:
Living XL
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastiff!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Living XL »

Ik ga geheel mee in de opmerkingen en gedachte-gang van Nanna, Inge O, Crutz, Tamara enz.
Tuurlijk een "klein duwtje" in de goede richting is geen probleem,
maar veel "kunst en vliegwerk", Nee dat zou ik ook niet doen.
Groetjes
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie
Afbeelding
In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
Brightstar
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Brightstar »

Precies, ik laat de kleine extra drinken door een grote teef eerst de tepel "aan te laten zwengelen" en dan Ayrton eaan te leggen.
Vandaag ook rijstebloempap geprobeerd, maar dat at ie niet, geen van allen trouwens. Toen at Tara het maar op..
Maken jullie pap met pupmelk of koeienmelk? Want de poedermelk van eukanuba eten/drinken ze gewoon niet!! (vandaag 18 dagen)
Ayrton is vannacht 40!! gr. aangekomen maar is minder sterk in het dragen van zijn hoofdje. Loopt wel, oogjes open en bij lawaai kijkt ie op..

:knuffel1: Ik hoop dat ie het redt!!
Laatst gewijzigd door Brightstar op 22 sep 2008 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet van Karin en een poot van Tara, Amalia, Alexia, Ariane, Aida, Abe en Ayrton
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Brightstar schreef:Precies, ik laat de kleine extra drinken door een grote teef eerst de tepel "aan te laten zwengelen" en dan Ayrton eaan te leggen.
Vandaag ook rijstebloempap geprobeert, maar dat at ie niet, geen van alle trouwens. Toen at Tara het maar op..
Maken jullie pap met pupmelk ofkoeienmelk? Want de poedermelk van eukanuba eten/drinken ze gewoon niet!! (vandaag 18 dagen)
Ayrton is vannacht 40!! gr. aangekomen maar is minder sterk in het dragen van zijn hoofdje. Loopt wel, oogjes open en bij lawaai lijkt ie op..

:knuffel1: Ik hoop dat ie het redt!!
Ik gebruikte geitenmelk maar de pups hier wilden soweiso geen pap maar gingen direct voor vlees :wink:
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Hier houden ze ook niet van pap. Ze krijgen vanaf dag 18 vlees van energique, runner en rodi.Niet dat ze dit gelijk supergoed aten hoor, mama is tenslotte veel lekkerder.

Fijn dat hij goed aangekomen is vannacht. Bedoel je dat hij zijn hoofdje minder draagt dan de andere puppen of minder dan hij zelf eerst deed?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Misschien is het een idee om de kleine wat heel fijngemalen rundertartaar te geven? Vaak lusten ze dat wel.
Ik begin altijd met tartaar.
Ik heb er nog nooit een gehad die dat niet lustte ;)

Afbeelding

crutz
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Nanna schreef:Misschien is het een idee om de kleine wat heel fijngemalen rundertartaar te geven? Vaak lusten ze dat wel.
Ik begin altijd met tartaar.
Ik heb er nog nooit een gehad die dat niet lustte ;)
normaal begin ik ook met 3/3,5 week met idd wat fijngemalen spul, maar dit nest keek me ook aan of ik ze wilde vergiftigen toen ik het aanbood, veel meer dat wat likken deden ze niet tot 4 wk en echt goed eten eigenlijk pas nu de laatste paar dagen (6wk), maar ook nog minimaal 4x per dag flink aan de tiet....
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:normaal begin ik ook met 3/3,5 week met idd wat fijngemalen spul, maar dit nest keek me ook aan of ik ze wilde vergiftigen toen ik het aanbood, veel meer dat wat likken deden ze niet tot 4 wk en echt goed eten eigenlijk pas nu de laatste paar dagen (6wk), maar ook nog minimaal 4x per dag flink aan de tiet....
Ja, het verschilt wel per nest.
Mijn laatste nest wilde niks weten van vast voedsel tot ze ruim 4 weken waren.
Maar die hadden ook een moeder met belachelijk veel melk (als ze piepten kon ik acuut dweilen, letterlijk), en ze waren maar met zes, dus ze waren allemaal tonrond :?
Dat zal schelen, neem ik aan.
En het ene nest is sneller dan het andere, absoluut.

Afbeelding

Brightstar
Vaste gebruiker

Ik kom net van de DA met Ayrton.. Tjonge, wat een slechte beurt, zeg!!
Hartje klopte te snel, ze kon niet horen of dat goed was omdat ie gestresst was (hij lag te slapen op mijn hand!), zijn buikje was wat hard, maar hoe dat komt??Temp was te laag 37,1 gr., ook geen idee hoe dat komt.. en ik moest bijvoeden met een spuit en absoluut geen tartaar geven want dat kon vol parasieten zitten en de meeste pups reageren daar slecht op!! :denken:
Tja, daar sta je dan, onverwachts bij een vervanger waar je niets mee hebt en die dus ook absoluut niets toevoegd..
Ayrton is vannacht wel weer gegroeid maar zo snel moe.. Maar de Da heb je dus blijkbaar ook niet altijd wat aan :devil:
Met vriendelijke groet van Karin en een poot van Tara, Amalia, Alexia, Ariane, Aida, Abe en Ayrton
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gaia »

Misschien toch tijd om dan even te gaan buurten bij een andere DA? :wink:

Ik hoop dat het goed komt!
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

weet niet hoever Putten voor jullie is, maar toch niet heel ver vanuit Apeldoorn??? bel (en daarna rij) dan eens naar www.dierenkliniekputten.nl bij Daan Kranendonk, betrouwbaar, goed en prettig in de omgang....
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Er zijn van die kneuzen... :evil:
De dierenarts dus, he?

Trouwens, parasieten in tartaar??
Nou ja, laat maar.

Ga maar eens naar een ander inderdaad.

Afbeelding

blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Altijd heel vervelend als een van je puppen het minder doet. Toch denk ik dat als hij is aangekomen deze nacht dat hij het nog best eens zou kunnen redden. Snel moe is denk ik wel logisch want hij heeft nu al zijn energie nodig om te groeien. Een hard buikje zou kunnen duiden op wormen?

Ook mijn pup van 10 weken wou niet groeien en werd na een wormkuur erg ziek. Na twee dagen was dat over en nu groeit ze uitstekend. Heeft waarschijnlijk vol wormen gezeten.

De Da waar ik hier heel erg tevreden over was is naar Apeldoorn verhuisd en heeft daar werk gevonden in een praktijk. Ze heet Marijke Broekhuisen en als je haar ziet zou je niet denken dat zo'n jong ding de dierenarts kan zijn. Ze is het wel en ik vond haar met onze honden fantastisch. Rustig en lief. Natuurlijk kan ook zij fouten maken maar zij heeft ons met zowel Blacky als later met Spikey heel erg goed begeleid. Weet alleen niet in welke praktijk ze werkt. (heb je dus eigenlijk niets aan dan he)

Hoop dat je pup het zelf redt. En zou ook niet te veel kunst en vlieg werk doen. Vertrouw op de natuur denk ik dan vooral hoe de moeder op hem reageerd is hierin het belangrijkste denk ik. (ze laat hem 's nachts wel drinken dus dat zit volgens mij wel goed.)
Afbeelding
gevni havanezers
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Inge O schreef:je kan misschien denken dat er geen reden is om een hond zorgen te onthouden die je aan een mens wel geeft.
wel, ik denk er eigenlijk bij een mens net zo over, alleen zit dit ethisch dermate complex in elkaar dat je een baby gewoon niet mag laten gaan, hoe hard sommige ouders er soms zelf ook om vragen.

het is dus eerder een zegen voor dieren dat je ze wel mag laten gaan als de omstandigheden dat vragen, zowel een oud als een jong dier. daarbij vergeleken komt de mens er maar bekaaid vanaf.
Helemaal mee eens :ok:
Echte dierenliefde betekend niet koste wat koste een dier in leven zien te houden maar het inzicht hebben dat er grenzen zijn en de moed durven opbrengen om het dier te laten gaan. Dat is dierenliefde !
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

crutz schreef:weet niet hoever Putten voor jullie is, maar toch niet heel ver vanuit Apeldoorn??? bel (en daarna rij) dan eens naar www.dierenkliniekputten.nl bij Daan Kranendonk, betrouwbaar, goed en prettig in de omgang....
nee, is niet ver... denk zo'n 20-25 min. Is idd. een prima DA :ok: da in Apeldoorn heb ik helemaal geen hoge pet van op...teveel slechte ervaringen met meerdere honden, mijn eigen da zit niet voor niets 15 km verder :ok: Bij wie ben je geweest in Apeldoorn? Heb wel zo'n vermoeden eigenlijk.....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
eefje_ates
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.

Ongelezen bericht door eefje_ates »

Ik ben dan wel geen fokker,maar ik vind wel dat je de natuur zijn gang zou moeten laten gaan. :wink:
Zwakke dieren worden al eeuwen 'gedood',en dat lijkt mij niet voor niets. :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Living XL schreef:Ik ga geheel mee in de opmerkingen en gedachte-gang van Nanna, Inge O, Crutz, Tamara enz.
Tuurlijk een "klein duwtje" in de goede richting is geen probleem,
maar veel "kunst en vliegwerk", Nee dat zou ik ook niet doen.
idem
Afbeelding
Brightstar
Vaste gebruiker

Hallo, :cheer:
hier even een update over Ayrton.
Ik ben gewoon begonnen met Royal canine pupmelk met pap en een soepbolletje tartaar.
Hij at het goed en is nu al 2 dagen 50 gr. aangekomen. Hij tilt zijn bolletje aktiever op en begint te spelen met de andere rakkers!
Het lijkt de goede kant op te gaan..

Zonder echte kunstgrepen, maar wat extra voeding en veel knuffels! :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”