Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Training vandaag

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Training vandaag

Ongelezen bericht door Inge »

Vandaag weer trainen, na een kleine week weinig of iets gedaan te hebben ivm diarree van Biène.

Bij aankomst op het terrein zie ik al een tunnel liggen, die is inmiddels geregeld. :cheer:
Eerst maar eens de honden uitlaten.
Nika is zoals altijd zo klaar en kan op het terrein gelegd worden. Marouck is voor haar doen ook heel snel klaar dus ook zij kan het terrein op. Bij het betreden van het terrein ziet ze de tunnel al en Marouck wil hem wel testen. :mrgreen: Paar keer haar erdoorheen gestuurd...goed gekeurd! :wink:
Dan moet Biène nog uitgelaten worden. Tijdens het uitlaten ziet ze (inmiddels vriend) Jari, die even uitgedaagd wordt en in zijn kont gebeten. :mrgreen: Jari vindt het allemaal goed. Als ze uitgelaten is leg ik haar terug in de auto, eerst een spoor uit gaan lopen.

Vandaag heb ik een spoor gelegd met 2 hoeken erin. Voer op het spoor als motivatie, wel wisselend qua afstand waar het voer ligt. Dan eens om de 2 meter, dan weer 5 meter niks, dan weer 3 voertjes binnen een meter etc. Op het einde een afgesloten bakje met daarin wat eten voor Biène.
Als ik Biène gehaald heb en richting het spoor loop, zie ik een aspirant lid dwars over het spoor lopen. :eek: Een brul gegeven dat hij op mijn spoor zit en hij put zich uit in excuses want hij had niet gezien dat er een spoor liep. :roll: Ehm....er staat een piket hoor. :roll:
Nou ja...Biène toch maar aangezet en ze begint netjes te speuren. De eerste strek gaat heel goed (ondanks het spoor wat er dus door de ander dwars doorheen loopt). Eerste hoek neemt ze ook heel netjes, brave hond. :wink: Vlak voor de tweede hoek begint ze te klooien. Haar aandacht verslapt wat, ze is afgeleid door iets. Haar eerst proberen het zelf uit te laten zoeken maar dat wordt er niet beter op. Haar dus bij me geroepen en opnieuw aangezet. Wel haar tegengehouden bij de tweede hoek, zodat ze die niet zal overlopen. Tweede hoek neemt ze daardoor gelukkig ook goed en ze komt zonder problemen bij het bakje uit. Na een AF-commando gaat ze liggen, al duwend met haar neus tegen het bakje. Schiet op....hier zit eten in, ik ben niet gek hoor! :boos: :boos: Als beloning gaat het bakje open en de brokjes die erin zitten zijn zo verdwenen. :mrgreen:

Na het speuren ga ik richting het volgterrein. Eerst aangelijnd volgen met tempo-wisselingen. Ze is wat springerig tijdens de tempowisselingen maar blijft wel attent.
Dan de tweede keer het parcours, waarbij een aantal clubleden op haar inlopen tijdens het volgen. Biène kijkt niet op of om van die mensen die op haar inlopen, blijft goed bij de les en volgt netjes. :cheer: :cheer:
Op mijn verzoek pakt een clublid iets om lawaai te gaan maken en nadat ik even gewacht had tot clubleden hun honden (die aflagen) weggehaald hadden en ik gewaarschuwd had dat er lawaai gemaakt zou gaan worden, opnieuw het volgparcours gaan lopen. Op het lawaai reageert Biène totaal niet, itt tot de hond van een ander clublid, die dus gaat mopperen dat er geluid gemaakt wordt. :roll: Niet zeiken...ik heb net gewaarschuwd, dan had je maar even moeten wachten. :roll:
De af tijdens het volgen gedaan, ging netjes. Zelf doorgelopen naar de pion om daar de bal neer te leggen voor het vooruitsturen.
Terwijl ik terugloop naar het beginpunt (en Biène ondertussen ophaal en meeneem) zie ik het clublid dat al mopperde gaan volgen met zijn hond. :19: Ik wacht dus bewust tot hij zijn parcours vrijwel in het geheel afgelegd heeft voor ik Biène vooruitstuur, wat weer gemopper oplevert want nu is zijn hond afgeleid. Ja daaaaaaaaaaaggggg, dan had je maar ff moeten wachten, je kon zien dat ik nog niet klaar was met mijn eigen oefeningen. :roll: Biène gaat als een speer vooruit, pakt de bal en komt net zo hard weer terugrennen. :N: Oeps...niet de bedoeling, dus opnieuw.
De tweede keer gaat het wel goed en gaat ze netjes af op commando. :wink:

Na het volgen loop ik richting de tunnel die er ligt en stuur ik Biène daar een paar keer doorheen. Dat gaat keurig, vlot erdoorheen en keurig af aan het einde van de buis.

Dave gaat daarna wat voorwerpen wegleggen in het bos voor de zoekoefening.
Als ik bij Dave aankom zie ik een moeilijkheidsgraad, een stukje links van het zoekterrein ligt er een pony tegen de draad aan. :N: :N: Ik stuur Biène met het commando zoeken het bos in en ze schiet naar links...richting de pony dus. Ineens vliegt de pony overeind en gaat ervandoor en dat alarmeert Biène. :N: Met een brul weet ik haar te stoppen en weer bij me te krijgen en opnieuw zet ik haar aan. Nu gaat ze echt zoeken en laat ze zich niet meer echt afleiden. Het eerste voorwerp is zo gevonden (bovenop een aantal bakstenen) maar als ze het wil pakken krabt ze met haar poot de stenen overhoop, waardoor een baksteen bovenop het voorwerp landt. :19: Ze gaat verder en vindt zonder problemen het tweede en derde voorwerp. Haar gaan helpen met het eerste voorwerp en nadat ik de steen weggehaald heb pakt ze ook
die op en brengt ze hem netjes bij me.

Nu even een korte rustpauze (en tijd om te drinken) en dan verder voor de springoefeningen. Die gaan netjes, haag springt ze vrij, schutting (die we er gewoon lekker bij blijven doen) is ze zo over en ook de kuil is geen probleem.

Terug bij de kantine til ik haar nog even op en geef ik haar over aan Dave. Oortjes naar achteren, maar verder geen probleem, ze blijft als een dodo hangen. :mrgreen:

Na weer een korte pauze haal ik het breekijzer en het geweer voor het revieren.
Ik ben nu bezig met de voorwerpen in de bosrand te gooien en haar te sturen. Ik mik het breekijzer weg, daarna het geweer wat in tweeën breekt. :N: Oeps.... :mrgreen:
Het breekijzer heeft ze na wat aanmoediging zo gevonden en ze gaat er netjes bij liggen.
Het geweer is ook zo gevonden, alleen liggen wil madam niet meer. :roll:
Ze is behoorlijk dwars en alleen na wat druk in mijn stem gaat ze erbij liggen.
De oefening herhalen helpt niet, ze blijft dwars doen. :roll: Proberen het toch goed af te sluiten en dan hou ik het voor vandaag maar voor gezien met het revieren. :roll: Het kapotte geweer wordt door een ander clublid mee naar huis genomen om te repareren. Hij zei dat ie het rose zou schilderen omdat ik toch de enige ben die het gebruikt. :mrgreen:

Biène mag op adem komen en ik heb wel een kop koffie verdiend vind ik.

Na de koffie haal ik haar weer uit de auto, ik wil nog even manrevieren. Biène krijgt haar kendekje om en Twan gaat in de bosrand liggen (met de bal van Biène tussen zijn voeten geklemd). Het aanblaffen gaat prima en ze verdient haar bal. Dit 2x herhaald op wat meer afstand (zodat ik geen lijncontrole meer heb) maar ook dat gaat netjes, ze begint te snappen dat ze bij de voeten moet blaffen.

's Middags nog even transport met haar gelopen (voor de leuk :mrgreen: ) en lekker even laten bijten. Biène is moe nu.
Hard getraind, over het algemeen gezien goed gedaan.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik vind het echt heel leuk om jullie trainingen op deze manier "mee te beleven". Zo te lezen gaat het eigenlijk heel goed al allemaal. Die kleine dingetjes krijg je er vast nog wel uit.
Ik vind het knap gedaan van jullie allebei! :ok:
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Ik vind het erg leuk om te lezen allemaal!
Zit me ook te bedenken of Boomer dat zou kunnen, maar die zie ik het nog niet doen.. :mrgreen:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Je bent wel heel fanatiek bezig zeg! Klinkt wel goed allemaal.

Zelf heb ik vandaag met een clubje zeer ervaren mensen mogen meetrainen in Reek. Dat was heel fijn, zeker omdat ze na een hele goede start waarin alles lekker liep, ineens een enorme terugval kreeg. Mijn eigen schuld, het is heel verraderlijk te denken dat ze iets al onder de knie heeft, en ga je dan net weer wat langer door, dan komen er ineens toch probleempjes boven water. Maar na de goede adviezen van vandaag, precies toegespitst op de hond en haar eigenaardigheden, denk ik dat we weer goed gericht verder kunnen. Piet van O's sorteermethode begint effect te hebben, en vandaag heb ik er weer een truukje bijgeleerd van Ad V. Met het vlakterevieren hadden we een timingsfout gemaakt met het gebruik van het balletje, dus we beginnen weer even bij het begin (niet helemaal natuurlijk, en het gebruik van het dekje is een aanrader, dat is heel duidelijk voor de hond).

Vraagje Inge: waarom wil je haar de hoek niet laten overlopen?
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:
Omdat ik, als ik dat nu toesta, er bij Biène op kan rekenen dat dat een gewoonte gaat worden. :wink: Ik probeer dus te voorkomen dat ze in de beginfase de hoeken overloopt (door ook juist in de hoeken met voer te werken).
Speuren is niet "mijn ding" maar Biène heeft wel een goede neus en dus probeer ik het speuren dus ook zo net mogelijk te krijgen (dan komt mijn fanatisme boven drijven hahaha)
Laatst gewijzigd door Inge op 28 sep 2008 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Klinkt goed allemaal.

@Gos: ik ben jaloers op je, ik zou er heel wat voor over hebben om wat meer in die buurt te wonen en met die mensen regelmatig mee te kunnen trainen. Ik zit wel in het e-mail groepje van Francien, alleen kan ik helaas meestal niet mee trainen, omdat dat door de weeks is.
Afbeelding
Groetjes Marja
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Klinkt leuk zeg :ok:
Ze doet het goed zo te lezen!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Gos
Zeer actief

tycha schreef: @Gos: ik ben jaloers op je, ik zou er heel wat voor over hebben om wat meer in die buurt te wonen en met die mensen regelmatig mee te kunnen trainen. Ik zit wel in het e-mail groepje van Francien, alleen kan ik helaas meestal niet mee trainen, omdat dat door de weeks is.
Door de weeks overdag kan ik ook niet hoor! Of ik moet een vrije dag nemen, en dat kan ook niet iedere week. Maar ik kan gelukkig nu soms doordeweeks op een avond terecht.

Maar je kunt toch verhuizen :wink:

Het was wel leuk dat Ad er ook was gisteren, die heeft een hoop praktijkverhalen, echt heel interessant. Hij legde ook uit waarom ze bij hun nooit honden met hele hoge IPO3-speurpunten willen, dat was wel verrassend (op eerste gezicht dan, als je erover nadenkt is het wel logisch).
Laatst gewijzigd door Gos op 29 sep 2008 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gos
Zeer actief

Inge schreef:
Gos schreef:
Omdat ik, als ik dat nu toesta, er bij Biène op kan rekenen dat dat een gewoonte gaat worden. :wink: Ik probeer dus te voorkomen dat ze in de beginfase de hoeken overloopt (door ook juist in de hoeken met voer te werken).
Speuren is niet "mijn ding" maar Biène heeft wel een goede neus en dus probeer ik het speuren dus ook zo net mogelijk te krijgen (dan komt mijn fanatisme boven drijven hahaha)
:mrgreen: Ben je dan niet bang dat ze gaat "wachten" op jouw correctie als je haar echt tegenhoudt bij de hoek?
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:
Inge schreef:
Gos schreef:
:mrgreen: Ben je dan niet bang dat ze gaat "wachten" op jouw correctie als je haar echt tegenhoudt bij de hoek?
Nee. Tegenhouden heb ik gisteren alleen gedaan omdat ik haar net opnieuw afgezet had en ze naar voren sprong ipv eerst de neus aan de grond te zetten (heeft ze overgehouden aan het zoeken van kleine voorwerpjes). Ik zette haar 1,5 meter voor de hoek opnieuw aan, en er was dus een groot risico dat ze direct de hoek zou overlopen.
Ik probeer haar zoveel mogelijk zelf te laten uitzoeken.
Groetjes Inge
Afbeelding

Gos
Zeer actief

Ok, ik begrijp het, dat is inderdaad wel heel erg kort voor de hoek.

Het zou wel leuk zijn als je je mooie verslag zou illustreren met een paar foto's :thumleft: (je kunt nl nooit genoeg foto's plaasten van je knappe Biene) please.....
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:Ok, ik begrijp het, dat is inderdaad wel heel erg kort voor de hoek.

Het zou wel leuk zijn als je je mooie verslag zou illustreren met een paar foto's :thumleft: (je kunt nl nooit genoeg foto's plaasten van je knappe Biene) please.....
Tja.....helaas worden er zelden of nooit foto's gemaakt bij ons. Alleen ik zelf doe dat, maar ik kan niet foto's maken en trainen tegelijk. :mrgreen:
Als iemand een keer foto's wil komen maken mag dat hoor :smile:
Groetjes Inge
Afbeelding

Gos
Zeer actief

Dan moeten we maar wachten op een oefendag :mrgreen:
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Inge schreef:
Gos schreef:Ok, ik begrijp het, dat is inderdaad wel heel erg kort voor de hoek.

Tja.....helaas worden er zelden of nooit foto's gemaakt bij ons. Alleen ik zelf doe dat, maar ik kan niet foto's maken en trainen tegelijk. :mrgreen:
Als iemand een keer foto's wil komen maken mag dat hoor :smile:
M. kan zichzelf filmen tijdens het trainen, dus dan moet jij het helemaal kunnen. :N: :wink:
Jan
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:Dan moeten we maar wachten op een oefendag :mrgreen:
1 november ben ik er zeker, heb gisteren voor 8 november zelf maar een mail gestuurd aangezien we maar niets terughoren van Reek :19:
Groetjes Inge
Afbeelding

Gos
Zeer actief

Inge schreef:
1 november ben ik er zeker, heb gisteren voor 8 november zelf maar een mail gestuurd aangezien we maar niets terughoren van Reek :19:
Bellen werkt meestal het beste, ik geloof niet dat Henk z'n mail heel vaak checkt :wink:
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:
Inge schreef:
Bellen werkt meestal het beste, ik geloof niet dat Henk z'n mail heel vaak checkt :wink:
Hij leest wel, maar antwoord niet :mrgreen:

8 November ben ik er in ieder geval ook nog bij.
Afbeelding
Groetjes Marja
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Net bevestiging gehad van Henk Graas dus de 8e ben ik er ook :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Gos
Zeer actief

Leest hij hier mee ofzo? :wink:

:cheer: Leuk!
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef: Piet van O's sorteermethode begint effect te hebben, en vandaag heb ik er weer een truukje bijgeleerd van Ad V. Met het vlakterevieren hadden we een timingsfout gemaakt met het gebruik van het balletje, dus we beginnen weer even bij het begin (niet helemaal natuurlijk, en het gebruik van het dekje is een aanrader, dat is heel duidelijk voor de hond).
Wat voor sorteermethode is dat dan?
En ik ben wel benieuwd naar de timingsfout die je maakte. Te snel belonen, op het verkeerde moment? Of iets anders?
Gos schreef:
Het was wel leuk dat Ad er ook was gisteren, die heeft een hoop praktijkverhalen, echt heel interessant. Hij legde ook uit waarom ze bij hun nooit honden met hele hoge IPO3-speurpunten willen, dat was wel verrassend (op eerste gezicht dan, als je erover nadenkt is het wel logisch).
Je maakt me nieuwsgierig :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Gos
Zeer actief

Inge schreef: En ik ben wel benieuwd naar de timingsfout die je maakte. Te snel belonen, op het verkeerde moment? Of iets anders?
Noes zoekt heel graag de man en is "te" gemotiveerd op de man zelf, al zal ze nooit bijten omdat ze in het hout ook helemaal schoon was plus de man heeft geen pak aan :wink: Ze vind dat vinden en blaffen (en bewaken) gewoon heel leuk. Maar ze is er wel heel rauw bij, dus voluit heftig blaffen. Met het balletje was het balletje te duidelijk van de man af gekomen, met als gevolg dat ze het dus zelf ging opzoeken als ze het niet zag (en je wilt juist dat ze ervan af blijft). Plus het moment van mogen pakken van het balletje, dat was net ietsje te vroeg. En ik ga haar nu eerder tegenhouden zodat ze op iets meer afstand van de man af blijft staan, dan ziet ze dat balletje ook beter en kan ze gemakkelijker op de plek van de voeten focussen. 50 cm scheelt dan heel veel, zag ik. En balletje pakken nooit als ik er niet zelf bij ben en het zelf aangeef (want stimuleren om te zoeken is niet echt nodig :wink: ). Sommige dingen zijn echt maar miniemen wijzigingen t.o.v. wat we geprobeerd hadden, maar precies genoeg. We hebben het gisteren zo een paar keer gedaan en je zag haar denken en haar gedrag wijzigen. Het is echt op subtiele manier het totaal ombuigen van haar motivatie.
Inge schreef:
Gos schreef: Het was wel leuk dat Ad er ook was gisteren, die heeft een hoop praktijkverhalen, echt heel interessant. Hij legde ook uit waarom ze bij hun nooit honden met hele hoge IPO3-speurpunten willen, dat was wel verrassend (op eerste gezicht dan, als je erover nadenkt is het wel logisch).
Je maakt me nieuwsgierig :wink:
Hoe zoekt een hond van nature en hoe moeten die honden speuren?
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Je bedoelt het enorm diepe zoeken wat een IPO hond doet ipv het wat hoger zoeken van nature?
Groetjes Inge
Afbeelding

janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Inge schreef:Je bedoelt het enorm diepe zoeken wat een IPO hond doet ipv het wat hoger zoeken van nature?
Precies :ok:
Jan
Afbeelding
Gos
Zeer actief

janinca2002 schreef:
Inge schreef:Je bedoelt het enorm diepe zoeken wat een IPO hond doet ipv het wat hoger zoeken van nature?
O.a. :mrgreen: In het algemeen het "zoeken zoals een mens graag ziet dat er gezocht wordt", omdat je dan ziet dat er in 1 ononderbroeken lijn gespeurd wordt. In de praktijk is het bijvoorbeeld helemaal niet fout als een hond een hoek niet perfect neemt maar hem een klein stukje afsnijdt omdat het stuk na de hoek al in z'n geurbeeld zit. Hij kan daarna het spoor gewoon verder volgen. Of als een hond over een hoek heenloopt om vervolgens tot de ontdekking te komen dat de geur weg is, en zichzelf corrigeert en weer op het spoor terecht komt. Het lijkt er dan op dat als een hond "perfect" heeft leren speuren, er een stukje rauwheid/natuurlijkheid afgaat wat wel nodig is in de praktijk in veel situaties. Blijkbaar kun je dat natuurlijke er zo ver uittrainen dat je het buiten de sport niet meer effectief kunt inzetten.
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:
tycha schreef: @Gos: ik ben jaloers op je, ik zou er heel wat voor over hebben om wat meer in die buurt te wonen en met die mensen regelmatig mee te kunnen trainen. Ik zit wel in het e-mail groepje van Francien, alleen kan ik helaas meestal niet mee trainen, omdat dat door de weeks is.
Graag zelfs :mrgreen: heb je werk voor me daar? :wink:
Afbeelding
Groetjes Marja
Gos
Zeer actief

tycha schreef:
Gos schreef:
Graag zelfs :mrgreen: heb je werk voor me daar? :wink:
Wat voor werk zoek je? :wink:
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Leuk Inge, gaat goed :ok:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Ella46
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ella46 »

Gos schreef:
janinca2002 schreef:
O.a. :mrgreen: In het algemeen het "zoeken zoals een mens graag ziet dat er gezocht wordt", omdat je dan ziet dat er in 1 ononderbroeken lijn gespeurd wordt. In de praktijk is het bijvoorbeeld helemaal niet fout als een hond een hoek niet perfect neemt maar hem een klein stukje afsnijdt omdat het stuk na de hoek al in z'n geurbeeld zit. Hij kan daarna het spoor gewoon verder volgen. Of als een hond over een hoek heenloopt om vervolgens tot de ontdekking te komen dat de geur weg is, en zichzelf corrigeert en weer op het spoor terecht komt. Het lijkt er dan op dat als een hond "perfect" heeft leren speuren, er een stukje rauwheid/natuurlijkheid afgaat wat wel nodig is in de praktijk in veel situaties. Blijkbaar kun je dat natuurlijke er zo ver uittrainen dat je het buiten de sport niet meer effectief kunt inzetten.
logisch ook eigenlijk, ik heb hier ook eentje die eigenlijk wat te hoog speurt en graag een hoekje afkort omdat hij naar mijn mening toch al het spoor na de hoek ruikt.

Honden die op een natuurlijke manier speuren zie ik ook vaker eens stoppen om hogerop een geur te pakken
Afbeelding
"Andy" Ground Zero Fifth Av. BH AD TT
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”