Hoezo, het gaat er toch over dat correcties geen pijn zouden doen? Ik denk dus idd dat een hond er zo aan kan wennen, dat hij het niet meer voelt.crutz schreef:maar staat los van de rest van de discussie hier....Zoek stok! schreef:Dat is precies mijn puntcrutz schreef:dan is het nut van de correctie toch weg??? sowieso, als je zo vaak moet corrigeren omdat t kwartje nog niet gevallen is dan wordt t mss tijd om eens de rest ook onder de loep te nemen....Zoek stok! schreef:Ik denk dat een hond heel goed kan wennen aan fysieke correcties. Het verbaast me sowieso heel vaak hoe honden zich aanpassen aan omstandigheden. Als je vaak een klap voor je kop krijgt, voel je het op een gegeven moment niet meer. Denk ik.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
ja maar, hij voelt er niks van
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2

Linda, Izzie en Bram
-
- Zeer actief
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
alleen dan is het dus al geen correctie meer en ben je in je correcties TE ver gegaan...want dan is het middel (de correctie) zijn doel (de uitwerking, dus gewenst gedrag) voorbij...Zoek stok! schreef:Hoezo, het gaat er toch over dat correcties geen pijn zouden doen? Ik denk dus idd dat een hond er zo aan kan wennen, dat hij het niet meer voelt.crutz schreef:maar staat los van de rest van de discussie hier....Zoek stok! schreef:Dat is precies mijn puntcrutz schreef: dan is het nut van de correctie toch weg??? sowieso, als je zo vaak moet corrigeren omdat t kwartje nog niet gevallen is dan wordt t mss tijd om eens de rest ook onder de loep te nemen....
oke, nu ik dit zo typ heb je een puntje, te veel pijnlijke correcties creeëren ongevoeligheid....en het punt zit hem juist in het TE VEEL
idd wat S@ndr@ schrijft, beter 1 keer goed dan te vaak half en ongevoeligheid creeëren....
-
- Zeer actief
- Zoek stok!
- Zeer actief
Onderscheid tussen mensen, honden en dieren maken honden zeker wel. Hoe verklaar je anders dat bepaalde honden alleen agressief zijn tov honden of alleen tov mensen?Nanna schreef: Ik denk dat een hond geen verschil kan maken of hij een correctie krijgt van een mens, een hond of een koe. Van honden en koeien zal hij altijd correcties krijgen die hij begrijpt; mensen kunnen er soms een potje van maken.
Nogmaals: wij doen hele andere dingen met een hond dan een medehond. Een correctie voor in je moeder hangen is anders dan een correctie voor het apport niet snel genoeg terugbrengen.
En verder ben ik nu wel een keer uitgesproken over fysieke correcties geloof ik. Voordat ik het weet, beland ik weer in discussie of het wel of niet nodig is

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Okay, nog een vraag danNanna schreef:Maar nogmaals; Altijd eerlijk én aangepast aan het vergrijp.

Linda, Izzie en Bram
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
tijdens de training heb je een vergrijp op het moment dat de oefening begrepen wordt en niet zo uitgevoerd wordt....alleen de correctie is afhankelijk van hoe of wat....af en blijf als ze dat kunnen wordt redelijk zwaar bestraft hier, omkijken tijdens het volgen is resoluut omdraaien van mijzelf waardoor de hond mij kwijt is en moet volgen (dus mindere straf...en zelf op laten lossen)Zoek stok! schreef:Okay, nog een vraag danNanna schreef:Maar nogmaals; Altijd eerlijk én aangepast aan het vergrijp.Vind jij omkijken tijdens het volgen, niet snel genoeg apporteren of opstaan tijdens de af en blijf oefening een vergrijp? Want dat is precies waarom ik onderscheid maak tussen opvoeding en training. Tijdens training zijn er geen vergrijpen, daarbuiten zou dat wel kunnen.
- Zoek stok!
- Zeer actief
En daarom gaan we er niet uitkomen, zoals ik in het andere topic al zei. Af en blijf moet je veel spannender en leuker maken dan mensen op de meeste scholen doen. De hond gaat dan de fout niet in en het is dan ook niet nodig om te corrigeren. Heb al te vaak gezien dat honden bij de af en blijf zwaar gestraft werden en vervolgens helemaal niet meer wilden liggen.crutz schreef:tijdens de training heb je een vergrijp op het moment dat de oefening begrepen wordt en niet zo uitgevoerd wordt....alleen de correctie is afhankelijk van hoe of wat....af en blijf als ze dat kunnen wordt redelijk zwaar bestraft hier, omkijken tijdens het volgen is resoluut omdraaien van mijzelf waardoor de hond mij kwijt is en moet volgen (dus mindere straf...en zelf op laten lossen)Zoek stok! schreef:Okay, nog een vraag danNanna schreef:Maar nogmaals; Altijd eerlijk én aangepast aan het vergrijp.Vind jij omkijken tijdens het volgen, niet snel genoeg apporteren of opstaan tijdens de af en blijf oefening een vergrijp? Want dat is precies waarom ik onderscheid maak tussen opvoeding en training. Tijdens training zijn er geen vergrijpen, daarbuiten zou dat wel kunnen.
Trainen is leuk en de hond doet z'n best om het goed te doen, is mijn insteek. En niet: de hond doet het willens en wetens fout, dus moet hij gestraft worden. Maar goed, andere inzichten dus en daarom pas ik ook absoluut niet in de africhting

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
- *Linda*
- Zeer actief
Helemaal mee eensNanna schreef:Juist. Ik wil één keer waarschuwen, maar dan is de koek op.S@ndr@ schreef:wij beginnen vaak met zachtjes corrigeren en dan iedere keer een schepje erboven op
gaat niet lekker werken, gelijk in 1 keer goed dan is het over,en dat voelen ze echt wel ja
Gebeurt het vergrijp dan weer dan vlieg ik brullend overeind zodat de delinquent in kwestie een rolling krijgt (en de rest van het menselijk huishouden overigens ook, maar het is voor de goede zaak moet je maar denken). Is een flèr voor kop vereist dan kan de verdachte die krijgen ook.
Ik heb drie Whippets te logeren gehad waarvan de reu vervelend deed tegen een volkomen onschuldige Bakkie. Ik heb 1x gewaarschuwd en toen hij arme Bakkie weer achterop zat met ontblote tanden heb ik hem in 1x een enorme hijs gegeven waarvan hij compleet verschoot. Hij heeft Bakkie daarna niet meer aangekeken en doet dat nu nóg niet![]()
Ik ben er helemaal geen mens voor om af te leiden en te soebatten met koekjes. Het moet GVD gewoon áfgelopen zijn, klaar.
En het mist nooit
Dat klinkt sommige mensen afgrijselijk in de oren, tiranniek mag ik haast wel zeggen. Maar ik heb dat in de kennel wel aangeleerd. Met slap gedoe en gepaai wordt het een zootje. Zéker met een roedel.

Het negeren bijvoorbeeld, vind ik ook weer zoiets. Hoe onduidelijk kan je het maken voor een hond

Ik grijp hier zélden in, alles is hier rustig en tevreden maar soms grijp ik er wel eens eentje in de kladden ja. Sun niet, die is daar te gevoelig voor en heeft het ook absoluut niet nodig, maar Juul grijp ik weleens bij haar lieftallige wangetjes en Bono soms ook. Dan is het KLAAR.

- Dingo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Tuurlijk doet een TT zeer. Maar een schop onder zijn holletje op 20 meter afstand gaat een beetje moeilijk. Quinto heeft de TT tijdens training soms om. Quinto zit vol drift, die af en toe dus middels de TT gecorrigeerd dient te worden. bv doorgaan tijdens terugroepen. Ook op de TT zitten verschillende standen. Bij Quinto staat hij vrij laag, het gaat puur om een soort geheugensteuntje. Als hij doorrent tijdens het terugroepen, voelt hij de TT en weet dat hij fout zit. 

Who finds a faithful friend, finds a treasure.
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Als ik corrigeer, dan wil ik ook dat het begrepen wordt.
En of dat nou een rustig "nee" is of een brul waar de buurt van opschrikt. Of een correctie aan de riem of (en die situatie heb ik met Frenk nog niet meegemaakt, maar wel met onze honden thuis) een loeier. Of de negeerstand
Als het niet begrepen wordt door de hond, dan is het geen correctie.
En verder ben ik het met Nanna c.s. eens: timing en rechtvaardigheid zijn essentieel voor het begrip van correcties.
Ik zie fysieke correcties overigens uitsluitend in de opvoeding en dagelijkse omgang. Niet in trainingssituaties. Daar gebruik ik wel "nee", maar verder werk ik positief.
En of dat nou een rustig "nee" is of een brul waar de buurt van opschrikt. Of een correctie aan de riem of (en die situatie heb ik met Frenk nog niet meegemaakt, maar wel met onze honden thuis) een loeier. Of de negeerstand

Als het niet begrepen wordt door de hond, dan is het geen correctie.
En verder ben ik het met Nanna c.s. eens: timing en rechtvaardigheid zijn essentieel voor het begrip van correcties.
Ik zie fysieke correcties overigens uitsluitend in de opvoeding en dagelijkse omgang. Niet in trainingssituaties. Daar gebruik ik wel "nee", maar verder werk ik positief.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Hangt er van af wat voor negeren je bedoelt.*Linda* schreef:Het negeren bijvoorbeeld, vind ik ook weer zoiets. Hoe onduidelijk kan je het maken voor een hond![]()
Als je bedoelt: negeren als iets fout gaat, dat kan in een aanleerfase heel zinnig zijn. Maar dan heb je het over een pup, lijkt me.
Negeren van fout gedrag waarvan de hond wéét dat het fout gedrag is, dat lijkt me nogal zinloos. Dan komt ie dus weg met iets waar hij eerder niet mee weg kwam.
Negeren als een hond een zooitje van iets maakt tijdens het werk, en je negeert in de zin van een tijdlang door hem heen kijken en hem als het ware buitensluiten, dat kan ook zeer effectief zijn.
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
- Aantal honden: 1
Het wordt een andere discussie, maakt niet uit, ook interessant. Mijn bedoelde discussie was er geen geloof ik.
Zelf ben ik ook liever van het 1x duidelijk dan 100x corrigeren.
In huis is vrijwel altijd een 'UHH!' genoeg.
Buiten niet, als Chello als een bezetene tekeer gaat aan de lijn dan ga ik niet vriendelijk vragne of hij aub even op wil houden.... niet dat ik hem sla of een harde ruk geef maar ik bulder wel dat hij ***** NU af moet gaan en Chello is daar meer dan genoeg van onder de indruk.
Maar meer probeer ik te vermijden dat hij uit valt, dus zodra ikeen hond spot keer ik om, sla een zijweg in etc etc.
Hera is weer een ander type hond als ik daar tegen bulder dan steekt ze nog net haar tong niet uit. Van corrigeren wordt ze alleen maar kwader. Haar pak ik gewoon vast en praat op een rustige toon tegne haar waarna ik haar af laat gaan.
Tsja en bij Woopy heeft corrigeren al helemaal geen zin. Die laat van angst alles lopen of je hem nu met stem of met geweld corrigeert.

Zelf ben ik ook liever van het 1x duidelijk dan 100x corrigeren.
In huis is vrijwel altijd een 'UHH!' genoeg.
Buiten niet, als Chello als een bezetene tekeer gaat aan de lijn dan ga ik niet vriendelijk vragne of hij aub even op wil houden.... niet dat ik hem sla of een harde ruk geef maar ik bulder wel dat hij ***** NU af moet gaan en Chello is daar meer dan genoeg van onder de indruk.
Maar meer probeer ik te vermijden dat hij uit valt, dus zodra ikeen hond spot keer ik om, sla een zijweg in etc etc.
Hera is weer een ander type hond als ik daar tegen bulder dan steekt ze nog net haar tong niet uit. Van corrigeren wordt ze alleen maar kwader. Haar pak ik gewoon vast en praat op een rustige toon tegne haar waarna ik haar af laat gaan.
Tsja en bij Woopy heeft corrigeren al helemaal geen zin. Die laat van angst alles lopen of je hem nu met stem of met geweld corrigeert.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik zei ook dat het nuttig kan zijnNanna schreef:Eern pup die aan de bank knaagt weet echt niet dat hij fout zit.Marjoleine schreef:Als je bedoelt: negeren als iets fout gaat, dat kan in een aanleerfase heel zinnig zijn. Maar dan heb je het over een pup, lijkt me.
Negeren van fout gedrag waarvan de hond wéét dat het fout gedrag is, dat lijkt me nogal zinloos.
Maar ik ga dat ook niet zitten negeren
Die krijgt gerust een straal water in zijn nekkie.

Ik negeer dingen als foutjes bij het zindelijk worden, maar aan de bank knagen, dan grijp ik wel in.
Overigens geef ik dan wel de voorkeur aan een alternatief geven als hij ermee ophoudt, in plaats van alleen botweg corrigeren.
Hij moet tenslotte ook leren wat wél mag.
- Moos
- Zeer actief
- Zoek stok!
- Zeer actief
Het negeren gebeuren is wel het grootste misverstand als het gaat om positieve training. Beetje met koekjes zwaaien en alles wat niet mag negeren. ZuchtMoos schreef:Ook zo'n leuke, mensen die zich vertwijfeld afvragen of ze de hond nou moeten negeren als hij ergens staat te vreten![]()
![]()
Kan je doen, is de hond helemaal blij

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
En ergens wordt dat op sommige hondenscholen, of sommige boekjes, ook niet heeel duidelijk uitgelegd als mensen zich dus echt af gaan vragen of ze de hond moeten gaan negeren als hij paardenpoep staat te vretenZoek stok! schreef:Het negeren gebeuren is wel het grootste misverstand als het gaat om positieve training. Beetje met koekjes zwaaien en alles wat niet mag negeren. ZuchtMoos schreef:Ook zo'n leuke, mensen die zich vertwijfeld afvragen of ze de hond nou moeten negeren als hij ergens staat te vreten![]()
![]()

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
niet afgrijslijk, niet tiranniek.Nanna schreef:Juist. Ik wil één keer waarschuwen, maar dan is de koek op.S@ndr@ schreef:wij beginnen vaak met zachtjes corrigeren en dan iedere keer een schepje erboven op
gaat niet lekker werken, gelijk in 1 keer goed dan is het over,en dat voelen ze echt wel ja
Gebeurt het vergrijp dan weer dan vlieg ik brullend overeind zodat de delinquent in kwestie een rolling krijgt (en de rest van het menselijk huishouden overigens ook, maar het is voor de goede zaak moet je maar denken). Is een flèr voor kop vereist dan kan de verdachte die krijgen ook.
Ik heb drie Whippets te logeren gehad waarvan de reu vervelend deed tegen een volkomen onschuldige Bakkie. Ik heb 1x gewaarschuwd en toen hij arme Bakkie weer achterop zat met ontblote tanden heb ik hem in 1x een enorme hijs gegeven waarvan hij compleet verschoot. Hij heeft Bakkie daarna niet meer aangekeken en doet dat nu nóg niet![]()
Ik ben er helemaal geen mens voor om af te leiden en te soebatten met koekjes. Het moet GVD gewoon áfgelopen zijn, klaar.
En het mist nooit
Dat klinkt sommige mensen afgrijselijk in de oren, tiranniek mag ik haast wel zeggen. Maar ik heb dat in de kennel wel aangeleerd. Met slap gedoe en gepaai wordt het een zootje. Zéker met een roedel.
gewoon een beetje jammer dat je zo blij bent met honden die vanuit angst doen wat je zegt. wel heel fijn dat ze zo goed luisteren!

- Zoek stok!
- Zeer actief
Klopt. Hoe zeg je dat ook alweer...ze hebben de klepel zien hangen oid? Corrigeren zou juist een onderdeel moeten zijn van opvoedingsgerichte cursussen. Niet voor de oefeningen, maar wel voor het dagelijks leven.Moos schreef:En ergens wordt dat op sommige hondenscholen, of sommige boekjes, ook niet heeel duidelijk uitgelegd als mensen zich dus echt af gaan vragen of ze de hond moeten gaan negeren als hij paardenpoep staat te vretenZoek stok! schreef:Het negeren gebeuren is wel het grootste misverstand als het gaat om positieve training. Beetje met koekjes zwaaien en alles wat niet mag negeren. ZuchtMoos schreef:Ook zo'n leuke, mensen die zich vertwijfeld afvragen of ze de hond nou moeten negeren als hij ergens staat te vreten![]()
![]()

Linda, Izzie en Bram
- M@scha
- Zeer actief
negeren is ook een correctie, maar niet op dat moment inderdaad.Zoek stok! schreef:Klopt. Hoe zeg je dat ook alweer...ze hebben de klepel zien hangen oid? Corrigeren zou juist een onderdeel moeten zijn van opvoedingsgerichte cursussen. Niet voor de oefeningen, maar wel voor het dagelijks leven.Moos schreef:En ergens wordt dat op sommige hondenscholen, of sommige boekjes, ook niet heeel duidelijk uitgelegd als mensen zich dus echt af gaan vragen of ze de hond moeten gaan negeren als hij paardenpoep staat te vretenZoek stok! schreef:Het negeren gebeuren is wel het grootste misverstand als het gaat om positieve training. Beetje met koekjes zwaaien en alles wat niet mag negeren. ZuchtMoos schreef:Ook zo'n leuke, mensen die zich vertwijfeld afvragen of ze de hond nou moeten negeren als hij ergens staat te vreten![]()
![]()
staat ie poep te eten, negeer ik heel netjes, heppie na een tijdje alle poep uit het parkje op!

- Zoek stok!
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
Ze hebben de klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt. Zo was ie toch?Zoek stok! schreef:Klopt. Hoe zeg je dat ook alweer...ze hebben de klepel zien hangen oid? Corrigeren zou juist een onderdeel moeten zijn van opvoedingsgerichte cursussen. Niet voor de oefeningen, maar wel voor het dagelijks leven.Moos schreef:En ergens wordt dat op sommige hondenscholen, of sommige boekjes, ook niet heeel duidelijk uitgelegd als mensen zich dus echt af gaan vragen of ze de hond moeten gaan negeren als hij paardenpoep staat te vretenZoek stok! schreef:Het negeren gebeuren is wel het grootste misverstand als het gaat om positieve training. Beetje met koekjes zwaaien en alles wat niet mag negeren. ZuchtMoos schreef:Ook zo'n leuke, mensen die zich vertwijfeld afvragen of ze de hond nou moeten negeren als hij ergens staat te vreten![]()
![]()

Ik vind inderdaad ook dat corrigeren een onderdeel zou moeten zijn van dat soort cursussen. Alleen dan wel weer correct corrigeren graag, en op welke momenten. Niet dat je je pup in een puppenklasje 20 min lang met een "NEE" aan de riem loopt te rukken omdat hij wil spelen met de pup naast hem en de andere cursisten maar vragen en vragen blijven stellen...

- M@scha
- Zeer actief
- M@scha
- Zeer actief
ik zeg niet dat ze bang voor je zijn. maar ze laten die dingen die jij niet wil echt niet omdat ze je zo lief vinden hoor.Nanna schreef:Hier is er niet één hond bang voor memassam schreef:niet afgrijslijk, niet tiranniek.Nanna schreef:Juist. Ik wil één keer waarschuwen, maar dan is de koek op.S@ndr@ schreef:wij beginnen vaak met zachtjes corrigeren en dan iedere keer een schepje erboven op
En het mist nooit
gewoon een beetje jammer dat je zo blij bent met honden die vanuit angst doen wat je zegt. wel heel fijn dat ze zo goed luisteren!lijkt me héérlijk zo'n verstandhouding met mijn hondjes!
Honden onderling corrigeren elkaar ook (en vaak op niet mis te verstane wijze) en zijn ook niet bang voor elkaar.
Ze worden pas bang als je gaat corrigeren terwijl ze daar niets van begrijpen of wanneer de correctie niet in het verhouding staat tot het vergrijp

die laten ze omdat jij anders wel ff komt helpen. en ja dat is uit angst voor de correctie.

- *Linda*
- Zeer actief
Ik train mijn honden ook absoluut positief maar dat houdt dus niet in dat ze hun goddelijke gang maar kunnen gaan. Nu zijn mijn honden erg vrij, hoeven geen kunstjes te doen of trainingen waar ze geen bal aan vinden, dus het motiveren om een oefening "leuk" te maken, gaat hier al niet op. Doen alsof niemand weet waar het negeren voor bedoeld is, vind ik zwak. Ik ben het er alleen niet mee eens, that's allZoek stok! schreef:Het negeren gebeuren is wel het grootste misverstand als het gaat om positieve training. Beetje met koekjes zwaaien en alles wat niet mag negeren. ZuchtMoos schreef:Ook zo'n leuke, mensen die zich vertwijfeld afvragen of ze de hond nou moeten negeren als hij ergens staat te vreten![]()
![]()

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Voor mij werkt negeren anders prima. Ik negeer uitvallen aan de lijn en dat wordt dus ook duidelijk minder. Ik heb Wuilus er in het begin altijd voor gestraft/gecorrigeerd en dat leverde een hond op die de ellende al zag aankomen bij de aanblik van een andere hond. Die werd zo gek dat ze mij ging aanblaffen en happen van opwinding als ik corrigeerde. Als je het negeert is er minder spanning en staat de hond ook sneller open voor afleiden.
Eva negeer ik ook als ze bv niet komt als ik roep. Dan pak ik de bal en gooi niet en loop gewoon door. Je wil niet weten hoe snel ze komt om zich goed te gedragen zodat ik weer de bal ga gooien.
Ik gebruik op geen enkele manier fysieke correcties op Eva, Dapper en Cleo. Verbaal laat ik weten wat ze moeten doen en indien ongehoorzaam worden ze aangelijnd en stopt de leuke kant van wat we deden. Ik geef geen tikjes, geen waterstralen en geen rukjes aan de halsband meer. Ze hebben hier ook allemaal normale halsbanden of halfchecks. Werkt hier prima.
Vooral bij Eva zie ik heel erg goed hoe veel ze kan leren en groeien zonder die correcties. Ze heeft wel eens een correctie gehad, als ze hapte of echt iets onbeschoftst deed als in je been bijten. Maar verder nooit en de laatste tijd ook echt nooit meer en zeker niet met wandelen en oefeningetjes.
Voor de een werkt het nu eenmaal anders dan voor een ander. Ik ben heel zacht en gelukkig werkt dat goed bij de honden. Als ik wel corrigeer merk ik dat het bij onze honden sowieso niet helpt. Toen ik corrigeerde voor trekken aan de lijn, uitvallen en bv vreten van de straat deden ze dat gewoon weer na een tijdje. Dat schoot hier dus niet echt op.
Nu ik met spel, beloning en leuk zijn de volledige aandacht kan houden en de honden zover heb dat ze alles doen voor een weggegooide bal of een koekje is dat het machtsmiddel en dat werkt hier dus 100 keer beter dan wandelen, de aandacht van de honden af laten glijden en dan corrigeren als ze zichzelf gaan vermaken. Hier is het de kunst je zo op te stellen dat de honden constant iets leuks van je verwachten. Ga ik slenteren of is het een poep en pies rondje dan lijn ik ze dus aan 
Eva negeer ik ook als ze bv niet komt als ik roep. Dan pak ik de bal en gooi niet en loop gewoon door. Je wil niet weten hoe snel ze komt om zich goed te gedragen zodat ik weer de bal ga gooien.
Ik gebruik op geen enkele manier fysieke correcties op Eva, Dapper en Cleo. Verbaal laat ik weten wat ze moeten doen en indien ongehoorzaam worden ze aangelijnd en stopt de leuke kant van wat we deden. Ik geef geen tikjes, geen waterstralen en geen rukjes aan de halsband meer. Ze hebben hier ook allemaal normale halsbanden of halfchecks. Werkt hier prima.

Vooral bij Eva zie ik heel erg goed hoe veel ze kan leren en groeien zonder die correcties. Ze heeft wel eens een correctie gehad, als ze hapte of echt iets onbeschoftst deed als in je been bijten. Maar verder nooit en de laatste tijd ook echt nooit meer en zeker niet met wandelen en oefeningetjes.

- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Zou niet het allerbelangrijkste zijn dat je als baas authentiek bent in je benadering van de hond? Dus niet gaan lopen brullen als dat niet bij je past en ook niet geforceerd positief blijven, terwijl eigenlijk de stoom uit je oren komt?MARC_S schreef:Voor de een werkt het nu eenmaal anders dan voor een ander. Ik ben heel zacht en gelukkig werkt dat goed bij de honden. Als ik wel corrigeer merk ik dat het bij onze honden sowieso niet helpt.
(En allebei de kanten de grenzen van het redelijke natuurlijk he)